Tråd: Börja zine

Jag har ett problem. Varje gång jag får för mig att starta på ett nytt zine så är det som en helt slumpmässig process. Jag kanske får för mig att göra omslaget först, ibland kanske ritar jag nåt dumt och hoppas på att kunna klämma in den nånstans. Den här avsaknaden av struktur gör att jag oftast känner mig vilsen och dum, vilket i sig leder att jag tappar motivationen till att fortsätta. Även när jag har en bullet list på saker jag vill få med så verkar det inte riktigt funka (DAMP BE DAMNED!!!)

Hur brukar ni göra när ni startar ett zine? Vad tänker ni på? Kör ni diverse tekniker? Är det välstrukturerat eller huller om buller?

Sv: Börja zine

Ända sedan jag startade göra zines, för en läskigt lång tid sen, så har jag nog nån sorts bild av hur det slutgiltiga zinet ska se ut. Vad som ska vara med och hur det ska layoutas och hur många sidor det ska vara och så vidare. Sen kanske jag kommer på nån roligare idéer under tiden jag gör zinet och vissa saker kanske känns rätt trist och hivas.

Jag tror det bästa är att ha en relativt klar bild av vad du vill ha med och hur det ska se ut i slutändan. Men sen vara öppen för nya idéer och impulser under tiden du jobbar med zinet. Inte att allt måste vara hårt bundet till ett koncept, utan mer att ha en liten, verklig eller mental, lista på vad du vill ha med i zinet. Det blir ju aldrig, aldrig som du tänkt dig i början. Det kan vara nedslående, men försöker tänka att det nog ändå är en bra grej.

Sv: Börja zine

Om det är ett problem att få något gjort kan du skriva punktlistor att ha vid den platsen där du ofta jobbar, det har jag använt ibland. Den kan typ se ut såhär:

1: Fixa innehåll till blabla antal sidor
2: Skriv intro (om man vill ha det)
3: Fixa omslag & baksida

Sedan kan man hoppa runt, kanske göra omslag och baksida först och sen fixa innehållet. Intro är något bäst att skriva som sista grej, även fast jag brukar göra det precis när jag är färdig med allt, har slut på tålamod och bara tangetskriker ut någonting som kanske kunde blivit bättre om jag inte varit trött, men det är lite charmen också att inte allt behöver vara så genomarbetat och perfekt! Jag har hatat många zines jag gjort både före, under och efter men är ändå glad att de blev gjorda. Se till att det blir gjort bara!!!
Det behöver inte vara många sidor eller något, det kan gå förvånansvärt fort om man sänker den delen också.

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

Sv: Börja zine

Det som gjorde att det släppte för mig var att jag började skriva och rita massa random saker utan att de skulle ha en tydlig plats, tillslut satt jag med en novell, några dikter, några bilder osv. Sen föste jag ihop det med klipp å klistra till första fanzinet. På något sätt släppte det sen så jag kunde disponera mer organiskt. Det var inte tänkt att bli ett fanzin från första början utan jag tramsade och lekte med en skrivmaskin jag hittade. Prova något sådant, innan du målar in dig med antal sidor, disponering av text och bild osv. Sen när du satt ihop det kanske du får ett mer genomgående tema eller en upplevelse av hur det kan se ut smile

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig