Heja tack för din rapport också Catinzebag, och kul du gillade fanzinet.
Här följer lite tankar om fanzinen jag fick tag på..
Kom hem med lite allt möjligt från Sthlm Zine Fest och i ett försök att sätta ytterligare en spotlight över dessa alternativa kulturgärningar ska jag försöka botanisera kring tidningarna.
DAKO, 1991-2017
Dikter av Benjamin Vallé
SBKH förlag
-
Dako är en, till formatet, liten tidning med samlade dikter från den okände poeten Benis som utgivaren Mikael Hammarberg i förorden presenterar med värme och sorg i anslaget. Benis, eller Benjamin Vallé, har lämnat jordelivet och denna samling består av poesi som givits ut tidigare samt outgivna. Det är rörande och fint av förlaget eftersom de inledningen utan omsvep erkänner att poesin som väntar är lika obegriplig som poeten tycks vara som person. Utgivningen är därför byggs av kärlek till det annorlunda. En hyllning och sorgeskrift till en förlorad vän.
-
Benis poesi är märklig. För mig inte begriplig och jag tror också att den säkert gör sig bäst om man har en djupare koppling till upphovspersonens varande. Tycker det bitvis är krystat trams men här och där glimmar det till en känsla att det ligger djupare tänk bakom de korta, raka dikterna. Den här exempelvis:
”SYNSK?
I trappuppgången ligger bebisen och skriker.
Synsk?
Vetskapen att en fluortant skulle tvinga honom att gurgla gjorde honom fet.”
Stilen påminner lite om den nonsenspoesi som John Lennon skrev. Lite Monty Python någonstans. Men mycket mörkare förstås.
HELLRESER I-III
Årlig (?) antologi
Serier, bilder, texter med tema helvetet
Olika upphovsfigurer, Redaktör Kattis Mörk
-
Redaktör Mörk skriver i en spalt i Hellreser II att det finns en vilja att göra lika många nummer av fanzinet som det finns filmer i Hellraiser-serien. Omslagen till fanzinen är också tillskruvade versioner av skräckfilmernas omslag. Det är ett bra upplägg. Det verkar som fanzinen kommit ut årligen sedan 2021 men om det finns en årlig tanke ska vara osagt. Jag vet dock att 2024 ( nr 4 ) saknas och att jag gärna vill medverka i den om det blir en sådan.
-
Serierna, eller bidragen då det ibland rör sig om enstaka teckningar eller text, är av skiftande kvalité och innehåll. De är inte så väldigt hellraiser-kopplat men helvete kommer ju, som bekant, i lika många former som det finns individer. I de de tre tidningarna så trängs grubblar-ångest, festivalminnen, penisosäkerhet, fladdermöss-paranoia, krigsflykt, kollektivtrafik-panik och mörkar ögonblicksbilder. En del av sidorna väcker vånda och en del roar mig mycket.
I det smått kaotiska kasten mellan skaparnas olika uttryck så infinner sig en klarhet kring vad fanzines också är: ett verktyg för var och en att använda i vittnesmålet om just det egna unika sättet att vara människa. I Hellreser-serien är det alltså mycket spretigt men värdeskalorna är ointressanta för olikheterna är styrkan.
SUBESHI - A world of fantastical creatures and Witches
och
OZ IN ALGERIA - A gueer retelling
utgivna av Flora Durnez 2024
-
De här två fanzinen är väldigt personliga skulle jag tro i vilka konstnären presenterar sig själv och sitt skapande. I Subechi lånar Durnez mytologiska historier som jag tror hon fått från sina utländska rötter. Historierna skakas om genom att hon sätter in sitt egna varande i det som berättas. Konstnärskapet i sig berättas det om i de målade bilderna. Intressant är det med mycket sidofigurer som presenteras. Roten är möjligen Algeriet och tyvärr är min vetskap om deras mytologi obefintlig så en del går mig antagligen förbi.
-
OZ in Algeria är uppbyggd på liknande sätt där Durnez vittnar om hur viktig ”Sagan om Oz” är för henne. Den sagan är jag mer bekant med så det blir lite mer förståeligt att ta del av hennes version av berättelserna från Oz. Allt är fragmentariskt men tycker det funkar okej.
Plus för att det ofta berättas varifrån inspiration till bilderna kom samt vilken teknik de e gjorda i och/eller vad de ska förmedla. Det blir en trevlig utflykt in i själva konstnärskapet.
GLOBSTER 2
ARISTASIA! - Den halvsekellånga historien om en kvinnoseparatistisk smisksekt
Stefan Petrini, 2023
-
Globster 2 är ett lyxigt och snyggt fanzine. Styvt färgomslag-papp och inlagan är snyggt upplagd och passande för innehållet.
Stefan Petrini är vass på att teckna serier såg jag på Sthlm Zine Fest och när jag kollar upp honom på nätet. Men Globster verkar vara ett fanzine, i var fall i detta nummer, som är en lekplats för ett av Petrinis andra intressen.i detta fall antar han formen av en hobbygrävande krimreporter.
Han säljer in det bra på omslaget: FLAPPERS! GUDINNOR! DATASPEL! DISCIPLIN! ..och även inne i reportage-skrivet så dras man lätt in i historien om de lite annorlunda hemmet för kvinnor i ett hus i en förort till London.
Det är gamla foton här och var som lättar upp textmassan men det blir efter ett tag lite för mycket beskrivningar och turer i det hela så intresset svalnar.
Heltäckande är det. Är reportaget ett byggt falsarium så det dock att klassa som genialiskt. Har inte kollat upp den saken ännu och tror inte heller jag ska göra det.