Sv: Nya Arbetstidningen #5

Ja, får se hur det blir med det där. Kört fast så in i helvete. Men något får jag ur mig till slut, det brukar bli så. Hur går det för er? Vet inte hur pådrivande jag ska vara som redaktör. Jag hatar när folk påminner om deadlines själv, precis som att jag hatar när folk säger när man ska gå upp på morgonen, typ "skulle inte du till jobbet kl 08:30?" så otroligt irriterande fråga. Klart som fan man vet allt sånt, sen att man skjuter upp allt och är tidsoptimist, låt det vara bara. Måste man förklara allt för alla hela tiden? Kommer man till jobbet? Ja. Får man något gjort med projekt och deadlines? Ja. Tycker man ska bli lämnad ifred. Om man sen inte kommer till jobbet eller klarar deadline, skicka en blomma med "jag beklagar". Punkt slut. Aldrig tjata kring termer om "varför blablabla".

Men, med detta sagt; jag hoppas alla ni klarar deadline!!

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

Sv: Nya Arbetstidningen #5

Kändes som deadline är långt bort men är ju mindre än två månader. 30 juni va?

Jag har tänkt att jag ska hålla tillbaka för att släppa fram nya deltagare men det kanske inte är så många nya deltagare än?

Själv har jag kontrollbehov så jag tror att jag måste fråga hela tiden, att det är typ "omtänksamt". Men har märkt att det fan alltid ger motsatt effekt. Att det blir stressande istället för stöttande. Så försöker lära mig när och hur och om jag ska fråga. Tillit liksom, att det som är sagt gäller, att folk kommer ihåg deadline.

Men jag försöker nog skriva ihop nåt. Blir det mycket material kan jag ta bort min text.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Nya Arbetstidningen #5

Ja, jag borde kanske försöka ta kontakt med olika personer som skulle vara intresserade men inte är så aktiva (eller ens aktiva öht). Ska försöka göra det. Så de vet att möjligheten existerar, så får de göra vad de vill med den informationen.

Idag (fullmåne) kl 14:00 ska jag möta upp två medium, det är fullmåne och de säger att det finns en person som söker kontakt med omvärlden. De vet om min vinkel, att jag vill intervjua en person jag inte känner från den andra sidan. Det är rullstolsburna punkaren Ante (från punkilandia ni som sett den) och nån jag inte känner som är medium. Betalningen är 200 spänn, Kattis serier och alla HELLRESER. helt sjukt för det var han som tog kontakt med mig och helt ur det blå bara "hej hur är läget" och jag som sett att han spår folk frågade om han ville göra det här. Så det blir som en text om honom också, i en intervjuv med en från andra sidan. Ska bli jävligt intressant.

P.S: Har fått en vagel i ögat också, upptäckte jag när jag såg mig i spegeln imorse. Ser ut som fan.

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

Sv: Nya Arbetstidningen #5

Deadline är midsommar!

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

Sv: Nya Arbetstidningen #5

Shit vad spännande! Det är såna där intervjuer zinemediet är gjorda för!

Roligt att han ville ha alla dina serier också.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Nya Arbetstidningen #5

Spännande med allt liksom löste sig av sig själv. Nästan som om det var meningen att den där intervjun skulle göras. Läste förresten på tal om detta en artikel, som publicerades idag (tror jag), om att Thorleifs (från bandet Thorleifs) änka pratat med Thorleif via ett medium. (Thorleif och bandet Thorleifs är från samma by som mina föräldrar bor i. Finns till och med en liten väg uppkallad efter Thorleif, nära Folkets hus). Blir fantastiskt att få läsa intervjun. Ska väl skaka ihop nåt till detta nummer. Jag var ju inte med i förra, så är väl om inte ny, så åtminstone nygammal.

Sv: Nya Arbetstidningen #5

Ja, nygamla har förtur också tycker jag.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Nya Arbetstidningen #5

Vad hette det där programmet som var gratis som liknar In-Design? Vi pratade om det på zinemässan i Umeå (det var Ane som nämnde det tror jag). Skulle behöva det nu när jag ska sätta ihop allt.

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

Sv: Nya Arbetstidningen #5

Äsch, minns inte tyvärr!

Sökte lite snabbt på internet och Scribus låter bekant!

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

35 Senaste redigerad av mikumaria (2023-05-23 20:35:13)

Sv: Nya Arbetstidningen #5

Halloj,
Jag håller på med research till mitt bidrag på temat udda. Det handlar om bläckfiskar på olika sätt.

Har bland annat hälsat på en levande bläckfisk, en sidensepia, på Sjöfartsmuseet i Gbg. Den började ”vinka” när jag sa att nu måste jag gå på lunch. smile) Så gullig!

Håller också på med förberedelser inför att gjuta av bläckfiskskelett i tenn. Har gjort formar i lera.
Det är första gången jag ska gjuta så får assistans av min man Janne som lekte med tennsoldater för länge sedan.

Så det är under kontroll här. Nåja. Udda iaf. smile

Trycker vi i svartvitt eller i färg?

Är det en ny deadline? Midsommar?

Sv: Nya Arbetstidningen #5

mikumaria skrev:

Halloj,
Jag håller på med research till mitt bidrag på temat udda. Det handlar om bläckfiskar på olika sätt.

Har bland annat hälsat på en levande bläckfisk, en sidensepia, på Sjöfartsmuseet i Gbg. Den började ”vinka” när jag sa att nu måste jag gå på lunch. smile) Så gullig!

Håller också på med förberedelser inför att gjuta av bläckfiskskelett i tenn. Har gjort formar i lera.
Det är första gången jag ska gjuta så får assistans av min man Janne som lekte med tennsoldater för länge sedan.

Så det är under kontroll här. Nåja. Udda iaf. smile

Trycker vi i svartvitt eller i färg?

Är det en ny deadline? Midsommar?

Nä, några fler dagar än så, det är 30 juni som gäller! Men ibland är det mindre abstrakt att säga en högtid istället för datum, så gapade mest till mig själv tror jag. Vad intressant med bläckfiskarna, ska bli kul att se vad du gör med det!

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

Sv: Nya Arbetstidningen #5

Skickade precis in mitt bidrag till nyaarbetstidningens gmail-adress. Blev som en recension av en kväll ute bland folk. Kanske lite på temat "udda" eller nåt sånt. Hoppas den kommer fram och faller i god jord.

Sv: Nya Arbetstidningen #5

Den har kommit fram! Två bidrag är nu sparade i en mapp på datan, nu börjar skördetiden.

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

Sv: Nya Arbetstidningen #5

catinzebag skrev:
mikumaria skrev:

Halloj,
Jag håller på med research till mitt bidrag på temat udda. Det handlar om bläckfiskar på olika sätt.

Har bland annat hälsat på en levande bläckfisk, en sidensepia, på Sjöfartsmuseet i Gbg. Den började ”vinka” när jag sa att nu måste jag gå på lunch. smile) Så gullig!

Håller också på med förberedelser inför att gjuta av bläckfiskskelett i tenn. Har gjort formar i lera.
Det är första gången jag ska gjuta så får assistans av min man Janne som lekte med tennsoldater för länge sedan.

Så det är under kontroll här. Nåja. Udda iaf. smile

Trycker vi i svartvitt eller i färg?

Är det en ny deadline? Midsommar?

Nä, några fler dagar än så, det är 30 juni som gäller! Men ibland är det mindre abstrakt att säga en högtid istället för datum, så gapade mest till mig själv tror jag. Vad intressant med bläckfiskarna, ska bli kul att se vad du gör med det!


Tack för svaret!

Sv: Nya Arbetstidningen #5

Hörni, färg eller gråskala? Tänker att det beror helt på vilka som medverkar och vilken budget vi ska ha. Så, färg/gråskala?

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

Sv: Nya Arbetstidningen #5

Jag kör på gråskala vilket är udda för mig som älskar färger. Gör också pratbubblor till bläckfisken och även det är udda för min del. smile

catinzebag skrev:

Hörni, färg eller gråskala? Tänker att det beror helt på vilka som medverkar och vilken budget vi ska ha. Så, färg/gråskala?

Sv: Nya Arbetstidningen #5

Hörni, lyssna på det här! Cyklopen har precis köpt och installerat en risoprint, jag frågade om vi kan få trycka vårt arbetsnummer där och det verkar som att vi kan det! Det är print-experten Becko och fanzin-räven Evelina som fixat med allt kring rison och de kommer isåfall hjälpa till. Tänker att vi håller det så enkelt som möjligt, kanske att vi bara trycker omslaget om vi får in bidrag som inte kommer till sin rätt i riso. Men hitills har vi mycket texter....Mikumaria hur skulle ditt bidrag stå sig i riso tror du?

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

43 Senaste redigerad av mikumaria (2023-06-26 12:32:16)

Sv: Nya Arbetstidningen #5

catinzebag skrev:

Hörni, lyssna på det här! Cyklopen har precis köpt och installerat en risoprint, jag frågade om vi kan få trycka vårt arbetsnummer där och det verkar som att vi kan det! Det är print-experten Becko och fanzin-räven Evelina som fixat med allt kring rison och de kommer isåfall hjälpa till. Tänker att vi håller det så enkelt som möjligt, kanske att vi bara trycker omslaget om vi får in bidrag som inte kommer till sin rätt i riso. Men hitills har vi mycket texter....Mikumaria hur skulle ditt bidrag stå sig i riso tror du?

Det är så kul med risoprint! Och färgerna är underbart starka!

Mitt bidrag har jag gjort i gråskala och det är kollage med foton, text, målade inslag och teckningar. Jag tänker att det borde funka att trycka i risoprint i en mörk färg alt svart för att bli tydligt att se och läsa. Men då är det lika bra med vanligt svart/vitt tryck.

För att få en häftig effekt i risoprint med två eller fler färger så behöver man göra minst två original, en för varje färg. Så har jag inte lagt upp sidorna.

OM det skulle gå att trycka mina fem sidor i risoprint skulle jag möjligtvis kunna göra effekter på ett transparent papper på exempelvis bläckfiskarna.

Sidorna är strax klara. Jag blev bergtagen av bläckfisken så behövde distansera mig ett tag. Udda.

Sv: Nya Arbetstidningen #5

mikumaria skrev:
catinzebag skrev:

Hörni, lyssna på det här! Cyklopen har precis köpt och installerat en risoprint, jag frågade om vi kan få trycka vårt arbetsnummer där och det verkar som att vi kan det! Det är print-experten Becko och fanzin-räven Evelina som fixat med allt kring rison och de kommer isåfall hjälpa till. Tänker att vi håller det så enkelt som möjligt, kanske att vi bara trycker omslaget om vi får in bidrag som inte kommer till sin rätt i riso. Men hitills har vi mycket texter....Mikumaria hur skulle ditt bidrag stå sig i riso tror du?

Det är så kul med risoprint! Och färgerna är underbart starka!

Mitt bidrag har jag gjort i gråskala och det är kollage med foton, text, målade inslag och teckningar. Jag tänker att det borde funka att trycka i risoprint i en mörk färg alt svart för att bli tydligt att se och läsa. Men då är det lika bra med vanligt svart/vitt tryck.

För att få en häftig effekt i risoprint med två eller fler färger så behöver man göra minst två original, en för varje färg. Så har jag inte lagt upp sidorna.

OM det skulle gå att trycka mina fem sidor i risoprint skulle jag möjligtvis kunna göra effekter på ett transparent papper på exempelvis bläckfiskarna.

Sidorna är strax klara. Jag blev bergtagen av bläckfisken så behövde distansera mig ett tag. Udda.

Ja, jag kommer ha hjälp med tryckningen och kan göra om originalen jag får inskickat till två färgversioner, så kan vi se hur det ser ut. Om du har möjlighet att skicka en version med risoprint-effekt så gör det!

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

Sv: Nya Arbetstidningen #5

catinzebag skrev:

Ja, får se hur det blir med det där. Kört fast så in i helvete. Men något får jag ur mig till slut, det brukar bli så. Hur går det för er? Vet inte hur pådrivande jag ska vara som redaktör. Jag hatar när folk påminner om deadlines själv, precis som att jag hatar när folk säger när man ska gå upp på morgonen, typ "skulle inte du till jobbet kl 08:30?" så otroligt irriterande fråga. Klart som fan man vet allt sånt, sen att man skjuter upp allt och är tidsoptimist, låt det vara bara. Måste man förklara allt för alla hela tiden? Kommer man till jobbet? Ja. Får man något gjort med projekt och deadlines? Ja. Tycker man ska bli lämnad ifred. Om man sen inte kommer till jobbet eller klarar deadline, skicka en blomma med "jag beklagar". Punkt slut. Aldrig tjata kring termer om "varför blablabla".

Men, med detta sagt; jag hoppas alla ni klarar deadline!!

Just skickat in!

Sv: Nya Arbetstidningen #5

catinzebag skrev:
mikumaria skrev:
catinzebag skrev:

Hörni, lyssna på det här! Cyklopen har precis köpt och installerat en risoprint, jag frågade om vi kan få trycka vårt arbetsnummer där och det verkar som att vi kan det! Det är print-experten Becko och fanzin-räven Evelina som fixat med allt kring rison och de kommer isåfall hjälpa till. Tänker att vi håller det så enkelt som möjligt, kanske att vi bara trycker omslaget om vi får in bidrag som inte kommer till sin rätt i riso. Men hitills har vi mycket texter....Mikumaria hur skulle ditt bidrag stå sig i riso tror du?

Det är så kul med risoprint! Och färgerna är underbart starka!

Mitt bidrag har jag gjort i gråskala och det är kollage med foton, text, målade inslag och teckningar. Jag tänker att det borde funka att trycka i risoprint i en mörk färg alt svart för att bli tydligt att se och läsa. Men då är det lika bra med vanligt svart/vitt tryck.

För att få en häftig effekt i risoprint med två eller fler färger så behöver man göra minst två original, en för varje färg. Så har jag inte lagt upp sidorna.

OM det skulle gå att trycka mina fem sidor i risoprint skulle jag möjligtvis kunna göra effekter på ett transparent papper på exempelvis bläckfiskarna.

Sidorna är strax klara. Jag blev bergtagen av bläckfisken så behövde distansera mig ett tag. Udda.

Ja, jag kommer ha hjälp med tryckningen och kan göra om originalen jag får inskickat till två färgversioner, så kan vi se hur det ser ut. Om du har möjlighet att skicka en version med risoprint-effekt så gör det!

Toppen! Har gjort en version för risoprint också nu! Skickade med wetransfer.

47 Senaste redigerad av catinzebag (2023-07-03 11:02:03)

Sv: Nya Arbetstidningen #5

Ok, såhär ser det ut:

8 stycken bidrag, 24 stycken sidor:

1 serie
5 collage/enrutingar
18 texter (med och utan illustrationer)

Vi har fått erbjudande från cyklopen att trycka i deras nya riso, jag tänkte hålla det väldigt enkelt och bara köra tvåfärg tryck i svart och någon annan färg, är det ok att jag får lite kreativt utrymme för det? Blir det dåligt så trycker vi numret som vanligt men jag kommer få hjälp att trycka så tror det kommer bli bra!

Om det är ok så återkommer jag om tid för tryck och kostnad för material osv.
Fråga: Hur stor upplaga ska vi ha?

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

Sv: Nya Arbetstidningen #5

24 sidor är väl ok. Blir det 28 sidor då, med omslag och allt sånt? Spännande att få läsa. Känner väl till 4 (inklusive mig) som medverkat, men kul att få läsa allt samlat och få reda på vilka de andra 4 lirarna är för några och vad det har gjort.

Kör på med riso och svart plus nån annan passande färg. Det blir finemang, enligt mig.

Vad känns som en rimlig upplaga? Nåt mellan 50 och 100 ex, antar jag.

Sv: Nya Arbetstidningen #5

En idé som jag fick här medan jag slöar på mitt händelselösa arbete: om det behövs flera sidor, för att komma upp till ett jämnt antal så skulle vi ju kunna ha korta små presentationer av varje medverkande. Som vi hade i #1. Det tog mycket plats, men jag gillar ändå idéen. Att varje person gör ett självporträtt och skriver mellan 1-3 rader om sig själv. Kan det vara nåt eller är yrar jag persilja i nattmössan?

Sv: Nya Arbetstidningen #5

Hej,
Kul med risoprint!
För mina sidor vill jag gärna ha en ljus bakgrundsfärg i havsfärg som den turkos jag skrev till dig Catinzebag.

Upplaga, hur stor brukar vi trycka?

Jag vill gärna köpa 20 st själv till zines fests, byten etc.

Kul idé med presentationer!

Ungefär när är tryckningen? Jag är i Sthlm måndag och tisdag nästa vecka och hjälper gärna till.