Tråd: Påhittade jobb

Tänkte göra en artikel till Hunden om påhittade jobb. Typ jobb man önskar fanns eller jobb som finns som man skulle vilja ändra eller kombinera med andra.

Tänkte på det häromdagen när jag var asless på allt och tänkte att fan om man jobbade med att bara åka runt och tömma papperskorgar. Kunde man lyssna på musik eller poddar samtidigt, stanna och skriva en stund, få vara ifred och vara utomhus.
Är väl parkarbetare eller sopgubbar som jobbar med sånt men sopgubbe är nog inte så avslappnat/stressfritt som man kan tro.

Vetifan om det blir nån artikel men vore kul att höra vilka jobb ni kan tänka er!

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Påhittade jobb

Jag har hört att det finns ett jobb som är typ att köra runt och skjuta prick med högtryckstvätten på geggiga vägskyltar. Jag är själv inte särskilt förtjust i trafik så det är inte helt mitt drömjobb. Men kanske om all trafik togs bort, att det skulle vara rätt kul. Fast då skulle inte jobbet behövas heller, hm.

Provspelare av brädspel?

Vad är ett jobb? Är det en uppgift som behöver utföras i samhället, eller är det en uppgift som man teoretiskt sett skulle kunna få lön för?

Sv: Påhittade jobb

Pappa har jobbat med att tömma soptunnor i stan, det ingick i gatukontorets ansvarsuppgifter, de sandade, tog bort sand, lagade stolpar, skyltar och annat i stadsbilden. Verkligen gatubildens fastighetsskötare, nu har ju exakt allt delats upp på olika privata företag som bara gör en sak och det finns inte budget att anlita allt så man får göra prioriteringar. Det är så dumt. Så ofattbart dumt. Min farsa kunde göra fem olika personers jobb (alltså inte i mängd men typ av sysslor) och allt gick genom samma skattemedelsdrivna verksamhet via stockholm stad. Sen sålde de ut det, ganska tidigt i utsäljningshysterin.

Andra bra påhittade jobb är provsmakare av godis (det här existerar ju inte på riktigt) och kattdagispersonal.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Påhittade jobb

mamma_katt skrev:

Jag har hört att det finns ett jobb som är typ att köra runt och skjuta prick med högtryckstvätten på geggiga vägskyltar. Jag är själv inte särskilt förtjust i trafik så det är inte helt mitt drömjobb. Men kanske om all trafik togs bort, att det skulle vara rätt kul. Fast då skulle inte jobbet behövas heller, hm.

Provspelare av brädspel?

Vad är ett jobb? Är det en uppgift som behöver utföras i samhället, eller är det en uppgift som man teoretiskt sett skulle kunna få lön för?

Jag tänkte nog både och. Uppgift som behöver göras och som man kan få lön för. Men också intressant med uppgifter som behöver göras men som man i dagsläget inte kan få lön för, eller som ingår i andra jobb.

Förstår exakt vad du menar Tommy! Låter ju förträffligt att vaktmästra gatorna ändå. Idiotiskt att det lagts ut privat. Tror min sambos morbror jobbade med sånt förr. Körde en liten liten traktor som sopade upp allt grus från gatorna. Verkar svin-nice.

Även brevbärare är ett sånt jobb som är fint i teorin men säkert har de förstört det också med effektivisering och stresshelvete. Eller ja, det var ju i media rätt nyligen om en kvinna som anmält Postnord för att hon inte hinner med sitt jobb och hon väntade sig repressalier för hon menar att det är en toppstyrd organisation som inte tolererar dissidenter i de egna leden.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Påhittade jobb

När mitt jobb känns som mest påhittat så får jag betalt för att kolla youtube-gameplayvideos på nya Tv-spel, men tyvärr rör det sig om minuter men hade inte haft nåt emot att jobba med det 4 life heltid. :-/

Sv: Påhittade jobb

Hyllplacerare: Jag gillar att ställa tillbaka böcker, så en tjänst där jag åkte runt till olika bibliotek och min ENDA uppgift skulle vara att ställa mig och hiva upp böcker där de ska stå. Inte något annat, bara det. Jag dyker upp som en skugga, ingen lär känna mig, inga fikaraster med mig, jag bara servar upp skiten i bakgrunden och åker till nästa bibliotek. Mellan biblioteket tar jag en promenad, fikar en stund för ingen har toppstyrning på min tid eftersom ingen förstår mitt yrke, det är lite bortglömt men ändå uppskattat och respekterat. alla blir glada för det jag gör, så kan de fokusera på annat.

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

Sv: Påhittade jobb

Excuse my French när jag nu kliver ut ur garderoben: Det finns rätt så många jobb som jag gärna skulle göra.

Förutsatt att jag fick pula på i egen takt och metod. O utan att tävla med nån.

- Måndag 9-12: Förskollärare till 1-2 barn, tex kan vi grilla. Sen resten av dagen kan jag planera vad vi ska göra nästa måndag.

-Tisdag 8-20: Nån typ av precisionshantverk, som urmakeri, fanéring(?) eller elektronikreparation. Jag vet, lång arbetsdag. Det är bara ifall jag får flow. Annars kan jag ta ut friskvårdstimmar.

-Onsdag. Vill jag vara ledig på onsdag eller fredag? Jag tar onsdag.

-Torsdag. Trädgårdsmästare! Det tror jag lätt jag kan göra hela dagen. Om det är kasst väder kan jag vara inne och sortera fröer eller fundera om sockerärtorna ska stå på samma ställe nästa år.

-Fredag kl sju. Lappa ett par byxor, skönt att komma igång tidigt ibland. Hinna göra ett dagsverke innan lunch. Efter byxorna slår jag in några paket. Bara hårda föremål med räta vinklar. Det kan jag göra lite längre än vad de flesta andra står ut med. Två timmar? Och sen är det väl helg. Eller fritt skapande? Skriva en bokrecension, hitta på en ny kaka.

Det är nånting där, att kunna göra lite olika utifrån vad som behövs å hur det känns inte dra runt med åkgräsklipparen och klippa gult stubb bara föratt det är åkgräsklippardag.

Sv: Påhittade jobb

catinzebag skrev:

Hyllplacerare: Jag gillar att ställa tillbaka böcker, så en tjänst där jag åkte runt till olika bibliotek och min ENDA uppgift skulle vara att ställa mig och hiva upp böcker där de ska stå. Inte något annat, bara det.

Exakt det här var det jag ville jobba med. Började bibliotekarieutbildningen i Borås och ba, WTF. Vad snackar ni om!!!?? Jag ville kunna ställa upp böcker (lärde mig SAB-systemet by heart), hantera fjärrlån och lite applikationsstöd i typ MS Word/webbläsare. Behöver jag säga att jag slutade efter att ha skrivit B-uppsats och började hata bibliotek. Hahaha...

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

9 Senaste redigerad av larsesq (2023-04-16 20:47:04)

Sv: Påhittade jobb

Då kom du längre än vad jag gjorde. Hoppade av efter en termin. Hade haft praktik på Komvux bibliotek i Visby (istället för att gå gymnasiet fixades det en praktikplats åt mig), och där ställde jag mest upp böcker och höll på med sånt. Trodde det skulle vara så att plugga till bibliotekarie, men insåg snart att det var helt uppåt väggarna fel när de började orera om sin pseudovetenskapen informationsvetenskap. Började inte hata bibliotek dock. Älskar fortfarande bibliotek, men aldrig ångrat att jag inte blev bibliotekarie. Helst av allt hade jag varit permanent arbetsfri och lös. Men man måste ju "göra" nåt. Hatar arbetslinjen. Önskar man hade det varit så fett att vara arbetslös som liberalkorven Johan Pehrson tror att det är.

Sv: Påhittade jobb

Det mesta vi gör är att återställa saker, i vardagen hemma sysslar man väl konstant med det. Återställa och bevara, så att kretsloppet av återställning kan snurra tryggt. Disken diskas och blir tallrikar, som blir disk. Kläder blir tvätt, tvätt blir kläder, osv. Arbetslinjen är så fixerad vid progression istället, som att återställning inte är lika viktigt. Progression till vad, ingen vet. Handlar väl om ekonomin antar jag, helt sinnesjukt. Helt plötsligt blir den fina progressionen en atombomb, eller terminator-krig. Vad bra med ständiga förändringar som ingen tänker igenom. Nä, jag slår ett slag för ALLA yrken som på något sätt bara återställer saker till sin ordning.

Yrke: Återställare av ting

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

Sv: Påhittade jobb

jag läser en bok nu (och senaste året egentligen) som handlar om europas historia och kultur ur ett afrikanskt perspektiv där dom tar upp vart ideen om progression kommer ifrån och att det inte är en allmän regel men att västliga världen tror det och är besatt av den (bland andra "universiella" sanningar som några grekiska kvinnohatande rika pedofiler kom på) jätteintressesant men faaan allatså akademiska texter på engelska!!

Sv: Påhittade jobb

anev skrev:

jag läser en bok nu (och senaste året egentligen) som handlar om europas historia och kultur ur ett afrikanskt perspektiv där dom tar upp vart ideen om progression kommer ifrån och att det inte är en allmän regel men att västliga världen tror det och är besatt av den (bland andra "universiella" sanningar som några grekiska kvinnohatande rika pedofiler kom på) jätteintressesant men faaan allatså akademiska texter på engelska!!

Jävla roliga yrken ni kommer på! Jag vill också ställa tillbaka böcker. Skulle kunna möblera om hemma hos folk också om jag fick göra som jag ville. Inredare heter det väl och är nåt mycket fint för de rika. Fast inredare måste väl köpa in skit och ha koll på sånt.

Att vara personlig assistent handlar också mycket om att återställa. Man plockar fram det som behövs för utflytkt/laga mat/torka bajs och sen ställer man tillbaka det. Då och då måste man ut och fylla på det som tagit slut. Ibland finns inte det man ska ha för kapitalet kräver variation och då måste man hitta nåt att ersätta det försvunna.

Låter som en intressant bok, Ane. Europa är en sån jävla märklig civilisation egentligen.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth