Tråd: Nya Arbetstidningen #5

Hej go vänner!
Ane, Catinzebag, LarsEsq, Autotrof, Olivia och jag samt en liten skara för mig nya bekantskaper hade ett kort redaktionsmöte igår på Umeå Zine Fest där vi kom till följande beslut:

1. Det blir ett nytt nummer av Nya Arbetstidningen!

2. Deadline 30 juni

3. Max sidantal 5 sidor, totalt runt 60 sidor för att spara på porto.

4. Fritt tema, fri teknik men förslag på teman uppmuntras och uppskattas!
Två förslag inkom under mötet: "Hästar vi tycker synd om" och "Udda" (för att fira det udda numret i utgivningen)

5. Format A5. Redaktör: Catinzebag.
Skicka era bidrag till:
nyaarbetstidningen@gmail.com

6. Nya bidrag premieras framför gamla rävar som redan medverkat i tidigare nummer.

Det var kul att så många nya var intresserade att vara med. Vi höll också en liten presentation av det här old school-forumet så vi hoppas på fler medlemmar och mer aktivitet.

Har jag glömt nåt, eller nån?

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Nya Arbetstidningen #5

Kan admin nåla inlägget högst upp? Så kan vi ha den här tråden för frågor, förslag, praktiska spörsmål och diskussion.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Nya Arbetstidningen #5

Fan vad kul! Nålar upp direkt!

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Nya Arbetstidningen #5

Perfekt, det är igång!

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

Sv: Nya Arbetstidningen #5

Förslag på artiklar:

1. Slang från barndomen/ungdomen
2. Topp tio-listor med motivering (topp tio filmer att somna till eller nåt sånt)
3. Din värsta/bästa resa
4. Din tid som engagerad i politiskt förbund.
5. Loppisrapporter
6. Stadsvandring i din stad/förort/by
7. Intervjuer med folk som inte är punkband, intervjua din mamma

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Nya Arbetstidningen #5

Kul! Bra att mötet hanns med!

7 Senaste redigerad av larsesq (2023-03-21 16:34:48)

Sv: Nya Arbetstidningen #5

Jag lägger till lite på listan:

8. Arbetslivsbeskrivningar
9. Minnen av husdjur
10. Möte med verklighetens folk
11. Skildringar av platser (lite likt #6, men inte om där du bor)
12. Recensioner av släktkalas
13. Historier och tips kring snatteri
14. Tripprapporter på mediciner som inte är receptbelagda, men går att finna i vanliga apotek (typ Alvedon och vätskeersättning och sånt).

Sen var det väl en som sa “Hästar som det är synd om” som tema, på mötet. Plus noveller, serier och kollage och annan konst så klart.

Sv: Nya Arbetstidningen #5

Tack, fick genast massa bra ideér! Tex på temat slang från ungdomen.
(Vi sa inte "fuck you fingret" utan "I shit you fingret" vilket inte rullade någonstans annars upptäckte jag sen...)

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

Sv: Nya Arbetstidningen #5

catinzebag skrev:

Tack, fick genast massa bra ideér! Tex på temat slang från ungdomen.
(Vi sa inte "fuck you fingret" utan "I shit you fingret" vilket inte rullade någonstans annars upptäckte jag sen...)

Kul. "I shit you" tänker jag ju på "I Shit You Not"

Jag kanske skriver om lite slang också. Tänkt länge på de olika varianterna av bög som använts häruppe och som inte alls haft med homosexuella att göra eller ja, till viss del men i överförd bemärkelse.

Ja, mötet hanns med men vi höll på att glömma först. Tror att Ane rasslade ihop lite folk som ej var bekanta med forumet och tidningen sen tidigare, vilket ju är halva poängen egentligen, att få in nya pennor i zinet. Hela helgen var något av en NAT-träff egentligen.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Nya Arbetstidningen #5

Hur ställer vi oss till det där med färg? Ska det vara svartvitt rakt igenom, som de två senaste varit?

Sv: Nya Arbetstidningen #5

Ja, kostnaden ökar väl rätt rejält med färg?
Färgomslag vore fint och kanske ett mittuppslag eller några sidor i färg, till exempel om nån verkligen vill ha sin serie i färg.
Känner nån till nåt ställe där de trycker i färg billigare så vore det ju bra. Såg att Ane tryckte senaste YCF på nåt som heter Lasertryck.se. Vad har de för priser?

Vad vill jag säga egentligen? Haha. I dessa tider av påhittad inflation och påtvingad fattigdomen av kapitalistiska överHerrar kanske det vore klokt att trycka billigast möjliga och hellre satsa på större upplaga.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Nya Arbetstidningen #5

När jag är hemma om en vecka gör jag ett massmail också!

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

13 Senaste redigerad av Hunden Uppföljaren (2023-03-28 15:40:46)

Sv: Nya Arbetstidningen #5

Gött Tommy!

Catinzebag!
Jon som gör Mission och Väckelse och hanses partner vill vara med och göra några kollage/konst-grejer.

Har eventuellt ett par dikter på gång själv också.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

14 Senaste redigerad av mikumaria (2023-04-01 16:25:36)

Sv: Nya Arbetstidningen #5

Så kul! Jag vill gärna vara med på temat udda.
Det blir i kollage, bild, text och teckning.

Sv: Nya Arbetstidningen #5

Ah, vad bra! Så hittills har vi detta:

-Kollage, bild, text och teckning på tema udda
-kollage/konst grejer
-eventuellt ett par dikter

Jag ska eventuellt göra ett repotage, antingen genom att intervjua någon som varit död länge genom ett medium eller genom att kuppa seriemässan genom att gå omkring med en blottarrock med fanzines inuti (så man slipper betala 10.000:- för bordet). Men får se! Det är på tema intervjuer med folk som inte är punkband / skildring av platser, heh.
Men ska använda foton och text, inte serier. Vilket är HELT NYTT GREPP FÖR MIG! så, tema udda där.

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

Sv: Nya Arbetstidningen #5

Jag funderar på om man ska försöka få tag på nån/nåt ställe som har en risoprint, vore inte det kul att trycka numret på någon sån? Då skulle vi få lite färg.

Är det någon som har kontakter inne för såna?

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

Sv: Nya Arbetstidningen #5

Riso hade varit fint men är det dyrt?

Kul med kollage och text Miku!

Intervju via medium är ju helt genialiskt!

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Nya Arbetstidningen #5

Tänkt lite på riso, åtminstone som en del till nästa zine, och känner ju till Jemini Press i Stockholm och Beast Studio i Malmö. Kanske de skulle funka för NAT#5?

Haha, kul med intervju via medium. Har ett kassettband där nån bondfångare till medium pratar med några stackars sörjande skåningar. Han får kontakt med deras farbror (eller nåt sånt) som pratar om vad för sorts valuta de har i himlen. En jätterörig monolog som typ bara handlar om att de minsann har kontanter i himlen.

I nåt tidigt nummer av Sällsamheter i Munchkinland försöker jag intervjua ett medium som kallade sig för Medium-Tommy (inte Large-Tommy eller Small-Tommy). Jag var mest nyfiken då han gick ut med, i sin annons i Allers, om att han varit medium åt en medlem i bandet Kiss. Han vägrade prompt berätta vem i bandet det var som använt sig av Medium-Tommys tjänster och vad det hela handlade om. Tänker att det mest vara tomt skryt.

Sv: Nya Arbetstidningen #5

Vore ju jätteroligt att få den intervjun med mediumet och skåningarna transkriberad! Eller det kanske låter roligare än det är.

Medium-Tommy, haha! Konverserade ni via mail? Har du kvar konversationen? Roligt att han vägrade svara vilken medlem i Kiss. Och du blev lite Janne Josefsson då förstås?

Vore himla fint med Riso såklart. Till omslaget om inte annat, eller en del av zinet. Vad kan det kosta?

Undrar hur många ex vi ska göra förresten? Kanske för tidigt att säga.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Nya Arbetstidningen #5

Min e-postkonversation med Medium-Tommy finns nog med i antingen nr.5, 6 eller 7 av Sällsamheter i Munchkinland. Den är garanterat fri från Janne Josefssonska ambitioner. Jag ryckte på axlarna och tänkte "Jaha, Medium-Tommy är en lögnare. Vilken skräll."

Snackade vi inte upplaga på zinefesten? Men runt 100-150 ex är väl rimligt. Beror ju på antalet medverkande.

Sv: Nya Arbetstidningen #5

Jag har länge velat göra ett nummer av NAT med min riso men då måste jag har full kontroll på processen vad det gäller främst färgseparation av folk inskickade material. Har gjort en del samarbetsprojekt och alla är inte alltid jättenöjda pga. upplösning och udda färgblandningar och sånt där. Ingår gärna som envåldsredaktion till nummer 6 ev.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Nya Arbetstidningen #5

maggan skrev:

Jag har länge velat göra ett nummer av NAT med min riso men då måste jag har full kontroll på processen vad det gäller främst färgseparation av folk inskickade material. Har gjort en del samarbetsprojekt och alla är inte alltid jättenöjda pga. upplösning och udda färgblandningar och sånt där. Ingår gärna som envåldsredaktion till nummer 6 ev.

Ah, fattar! Har noll koll på sånt där. Vi kör vanligt tryck då så kan vi köra risoprint nästa gång, så kanske man anpassar materialet efter det också.

Ok, då kör jag på intervju genom medium! Då ska jag försöka hitta på VEM jag ska nå via medium och vilket medium som kan tänka sig gå med på det här...

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

Sv: Nya Arbetstidningen #5

Ja kör på idén med att intervjua via medium.

Undrar vad man själv ska skriva för tokigt? Har det kommit in några bidrag än?

Ok, minns inte intervjun med Medium-Tommy men det är ju många år sen.

Risotryck nästa nummer låter finemangs

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Nya Arbetstidningen #5

Hunden Uppföljaren skrev:

Ja kör på idén med att intervjua via medium.

Undrar vad man själv ska skriva för tokigt? Har det kommit in några bidrag än?

Ok, minns inte intervjun med Medium-Tommy men det är ju många år sen.

Risotryck nästa nummer låter finemangs


Jag har kollat runt och inser att alla medium tar HUTLÖST BETALT plus måste hitta medium som kan ta sig an att kontakta någon som inte är nån död släkting...tror jag gör det ändå, bara jag hittar rätt person. Är det någon som har tips på medium?

Inga bidrag har kommit in ännu, men är ju ganska långt till deadline. Själv kan man ju inte jobba förrens tidspressen är som två väggar som sakta dras emot en, och när man kan känna båda väggarna mellan sina axlar då brukar maskineriet hosta igång i en. Jag borde nog börja nu så slipper jag stressa.

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

Sv: Nya Arbetstidningen #5

catinzebag skrev:
Hunden Uppföljaren skrev:

Ja kör på idén med att intervjua via medium.

Undrar vad man själv ska skriva för tokigt? Har det kommit in några bidrag än?

Ok, minns inte intervjun med Medium-Tommy men det är ju många år sen.

Risotryck nästa nummer låter finemangs


Jag har kollat runt och inser att alla medium tar HUTLÖST BETALT plus måste hitta medium som kan ta sig an att kontakta någon som inte är nån död släkting...tror jag gör det ändå, bara jag hittar rätt person. Är det någon som har tips på medium?

Inga bidrag har kommit in ännu, men är ju ganska långt till deadline. Själv kan man ju inte jobba förrens tidspressen är som två väggar som sakta dras emot en, och när man kan känna båda väggarna mellan sina axlar då brukar maskineriet hosta igång i en. Jag borde nog börja nu så slipper jag stressa.

Haha, samma för mig. Försöker göra saker långt innan deadline, om det är till nån annans zine eller så. Men med ens egna grejer går ju veckorna, månaderna fort.

Finns det några amatör-medium på Flashback du kan kontakta kanske? Minns bara det där avsnittet av Flashbacks Forever där de pratade om "Skellefteå-Eva" som både hittade borttappade saker och såg inre syner av död och katastrof SAMTIDIGT.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth