Sv: Umeå Zine Fest 17-18 mars 2023

Jag tänkte, när jag var liten, att alla uppe i norra Sverige pratade som Ronny Eriksson, alltså typ pitebondska. Sen fattade man ju att det är en stor plats - där norr om Uppsala. Ronny Eriksson var mycket på TV där i början av 90-talet. Han hade sina egna tv-shower och var med i "Snacka om nyheterna".

Sv: Umeå Zine Fest 17-18 mars 2023

Jag har hört att det är större skillnad mellan norrländska dialekter än mellan svenska och norska till och med!

Sv: Umeå Zine Fest 17-18 mars 2023

Tommy skrev:
catinzebag skrev:
Tommy skrev:

När nån säger "prata norrländska" så hör jag Lennert Jähkel i mitt huvud. Kanske samma för Kattis?
Han är väl raised i Sundsvall så det är väl dialekten däromkring som avses då.

Hahaha!! Åh. Var länge sen jag såg den filmen, måste ses om snart.

Vilken film? :-o

Lennart spelar psykopat-norrlänningen Leif i Jägarna, det var den jag tänkte på. Jag såg honom framför mig när du skrev "prata norrländska!" och trodde du menade det. Kul att det drog igång en debatt utifrån min besvikelse över att höra en dryg nollåtta-dialekt när jag ringde till Umeå, men det väl trots olika varianter ändå norrländska,men det kanske uppfattades som att jag som nollåtta exotiferade Norrland! Vilket stämde. Fan va besviken jag blev över det där telefonsamtalet.

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

Sv: Umeå Zine Fest 17-18 mars 2023

YEAH nu har jag postat ut officiell info till alla bokbordshållare, ska bara ta mig i kragen och posta ut det officiella upplägget på min programpunkt till alla som högst vagt sagt att de deltar och därför nu är i en blodspakt med mig.

Hur gör du med boende nudå btw kattis? Ska du ha en soffa istället?

Sv: Umeå Zine Fest 17-18 mars 2023

BlaskoPontus skrev:

Kul!

Det här vill man åka på. Vi på blaskoteket har gärna vår grej "fanzineamnesti", där man kan lämna in sina gamla musikfanzines utan att straffas. om lokalen tillåter kan man säkert få en folle som tack.

Anmäl er till umeazinefest@gmail.com pronto!

Sv: Umeå Zine Fest 17-18 mars 2023

autotrof skrev:

YEAH nu har jag postat ut officiell info till alla bokbordshållare, ska bara ta mig i kragen och posta ut det officiella upplägget på min programpunkt till alla som högst vagt sagt att de deltar och därför nu är i en blodspakt med mig.

Hur gör du med boende nudå btw kattis? Ska du ha en soffa istället?

Det är ordnat mellan fredag-lördag. Jag kommer ha någonstans att vila när jag kommer fram halv sex på fredag fram tills klockan tre på lördag, men ska ta tåget halv två på natten mot söndagen, så hänger gärna med er fram tills dess om vi är ute/slumrar i soffan du pratar om och ställer larmet i tid så jag hinner ta tåget.

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

Sv: Umeå Zine Fest 17-18 mars 2023

catinzebag skrev:
autotrof skrev:

YEAH nu har jag postat ut officiell info till alla bokbordshållare, ska bara ta mig i kragen och posta ut det officiella upplägget på min programpunkt till alla som högst vagt sagt att de deltar och därför nu är i en blodspakt med mig.

Hur gör du med boende nudå btw kattis? Ska du ha en soffa istället?

Det är ordnat mellan fredag-lördag. Jag kommer ha någonstans att vila när jag kommer fram halv sex på fredag fram tills klockan tre på lördag, men ska ta tåget halv två på natten mot söndagen, så hänger gärna med er fram tills dess om vi är ute/slumrar i soffan du pratar om och ställer larmet i tid så jag hinner ta tåget.

Tänker åka ner till Umeå på torsdagen och kvarta på hotell två nätter om börsen tillåter. Kan nog ta nån rabatt på rum via sugiga fuckföreningen Kommunal. Så fredag morgon kan jag hänga med er alla och vara med och ställa iordning i lokalen och så. Visst skulle LarsEsq och Olivia anlända runt sexsnåret på morgonen också?

När jag åker till Umeå vill jag höra Västerbottensdialekt! Det är som en glad och pigg norrbottniska med fler förkortade ord. Skit i ändelser liksom. Tänk hon fotbollskommentatorn på kommersiell teve (Tv4?)
Lennart Jähkel bodde några år som barn i Piteå så har alltid tänkt att han pratar lite pitebondska men det är nog nån udda blandning i Jägarna kanske.
Trodde Händelser vid Vatten utspelade sig i Västerbotten för det var sånt stuk på dialekten hos flera karaktärer, men det var visst Jämtland.
Snackade med en assistentkollega, en äldre man, som kunde Överkalixbondska. Den var märklig och svår att förstå.

Ska ta med en liten zinedistro och kanske hinner rensa ut massa zines att ge bort också men vi får se.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Umeå Zine Fest 17-18 mars 2023

catinzebag skrev:

Haha, kul i efterhand att ni varvade upp som fan när de inte gjort något fel alls. Tur att ni kollade och inte fortsatte anta att de skulle komma bara för att till sist ringa och skälla ut dom och få reda på det då.

Ja, tyvärr vad jag tvungen att betala! Jag är så van (missade tandläkartider, vårdtider, osv.) att jag inte förväntar mig att komma undan eller försöker komma undan ens en gång, men han (på hotellet som var utan norrländsk dialekt ,blev besviken!) lät sur ändå fastän jag bara sa att jag bokat fel datum så var han tvungen att säga att "det stod faktiskt i bokningsbekräftelsen vilket datum som var bokat" Jag orkade inte förklara att det inte handlar om vad som står och var det står, utan att jag inte kan ta in information rätt oavsett, hur mycket jag än försöker. Men har som regel att någon annan ska dubbelkolla med mig, men det brukar jag också glömma, som nu. Men nästa gång! Jag är inte bitter.

Jag brukar inte göra såna fel men det är för att jag är nojig att göra fel så jag kontrolläser all info tio gånger innan jag bokar och ändå är orolig att det ska bli fel och oroar mig ändå tills jag kommer fram att nåt ska visa sig vara fel. Det har typ ALDRIG blivit fel heller men nojan är invand och förstärks av beteendet. Kollar nycklarna i fickan ca 500 gånger per dag trots att jag aldrig tappat dem.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Umeå Zine Fest 17-18 mars 2023

Hunden Uppföljaren skrev:
catinzebag skrev:

Haha, kul i efterhand att ni varvade upp som fan när de inte gjort något fel alls. Tur att ni kollade och inte fortsatte anta att de skulle komma bara för att till sist ringa och skälla ut dom och få reda på det då.

Ja, tyvärr vad jag tvungen att betala! Jag är så van (missade tandläkartider, vårdtider, osv.) att jag inte förväntar mig att komma undan eller försöker komma undan ens en gång, men han (på hotellet som var utan norrländsk dialekt ,blev besviken!) lät sur ändå fastän jag bara sa att jag bokat fel datum så var han tvungen att säga att "det stod faktiskt i bokningsbekräftelsen vilket datum som var bokat" Jag orkade inte förklara att det inte handlar om vad som står och var det står, utan att jag inte kan ta in information rätt oavsett, hur mycket jag än försöker. Men har som regel att någon annan ska dubbelkolla med mig, men det brukar jag också glömma, som nu. Men nästa gång! Jag är inte bitter.

Jag brukar inte göra såna fel men det är för att jag är nojig att göra fel så jag kontrolläser all info tio gånger innan jag bokar och ändå är orolig att det ska bli fel och oroar mig ändå tills jag kommer fram att nåt ska visa sig vara fel. Det har typ ALDRIG blivit fel heller men nojan är invand och förstärks av beteendet. Kollar nycklarna i fickan ca 500 gånger per dag trots att jag aldrig tappat dem.

Jag gör också det!! Det blir fel ändå, det smyger igenom som en jävla killerninja. Har som metod att dubbelkolla tusen gånger och låta en annan person bekräfta åt mig. Men systemet föll den här gången. Jag har konstaterat dåligt arbetsminne och hjärnan buggar i koncentration, så det vet jag och försöker kompensera för. Funkar ändå hyfsat ofta, kunde nog strula till det oftare så ska se glaset som halvfullt osv.

Då är vi många som kommer tidigt på morgonen, alltså jag vet knappt hur någon av er ser ut för har så dåligt ansiktsminne (om jag sett foton eller setts irl nån gång) så ser ni mig stirra rakt igenom er så är jag inte nollåtta-dryg utan då får ni bara KATTIS DET ÄR JAH!! FRÅN FORUMET!!!

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

Sv: Umeå Zine Fest 17-18 mars 2023

Tyvärr har jag inte möjlighet att komma på detta i år. Hur jag än vände och vred på arbetstiderna och det som redan var inbokat på jobbet så kommer jag inte loss på fredagen och tågtiderna är bara för knussliga. Det blir för tajt allting. Tråkigt att inse detta men så är det. Hoppas kunna komma ett annat år. Nästa år!

Hursom så önskar jag er alla en alla tiders träff och tillställning. Kommer ju bli episkt.

Sv: Umeå Zine Fest 17-18 mars 2023

B-pappa skrev:

Tyvärr har jag inte möjlighet att komma på detta i år. Hur jag än vände och vred på arbetstiderna och det som redan var inbokat på jobbet så kommer jag inte loss på fredagen och tågtiderna är bara för knussliga. Det blir för tajt allting. Tråkigt att inse detta men så är det. Hoppas kunna komma ett annat år. Nästa år!

Hursom så önskar jag er alla en alla tiders träff och tillställning. Kommer ju bli episkt.

Ah trist, men fattar. Vi ses säkert vid nåt annat tillfälle!

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

Sv: Umeå Zine Fest 17-18 mars 2023

Jag tittade i tråden om Stockholm Zine Fest.
Där var det såhär: "vill du ha ett bord? Du måste betala 250 kronor."

På Umeå Zine Fest är det såhär:
"Vill du ha ett bord? Det är gratis. Du får även gratis inträde på nordens största internationella litteraturfestival.
Vi är bara glada att ni kommer."

Har vi försuttit ett tillfälle att dra in fett med cash?

Sv: Umeå Zine Fest 17-18 mars 2023

Står iofs på instagram att:

"UZF arrangeras i samarbete med Littfest. Det betyder att du behöver ha en Littfest-biljett för att besöka oss. Den fixar du på https://www.littfest.se/
Har du inte råd med en littfestbiljett eller det skiter sig på något annat sätt? Kontakta då oss så ser vi vad vi kan göra.
umeazinefest@gmail.com"

en dagsbiljett på littfest kostar 200kr. Zinefesten i sthlm är ett eget arr som betalar hyra till abf och behöver dra in pengar på något vis. Bokborden är ett alternativ, inträdesbiljett ett annat.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Umeå Zine Fest 17-18 mars 2023

autotrof skrev:

Jag tittade i tråden om Stockholm Zine Fest.
Där var det såhär: "vill du ha ett bord? Du måste betala 250 kronor."

På Umeå Zine Fest är det såhär:
"Vill du ha ett bord? Det är gratis. Du får även gratis inträde på nordens största internationella litteraturfestival.
Vi är bara glada att ni kommer."

Har vi försuttit ett tillfälle att dra in fett med cash?

Blir så irriterad, skulle gå över gatan och de som arrade sthlmzine drog förbi i en ny Porsche...undrar vad de fick pengar att köpa den för?! Haha nämen tror som Tommy, det var ju genom ABF.

På tal om det, har ni sett att det kommer kosta 600 kr att ha bord på SiS? Vad fan är det om? Det är ju ändå kulturhuset. Ingen fanzinist drar väl in summan för det bordet, antagligen går man rejält minus på att vara där. Hur tänkte dom där tror ni? Ska ni dit?

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

Sv: Umeå Zine Fest 17-18 mars 2023

catinzebag skrev:

På tal om det, har ni sett att det kommer kosta 600 kr att ha bord på SiS? Vad fan är det om? Det är ju ändå kulturhuset. Ingen fanzinist drar väl in summan för det bordet, antagligen går man rejält minus på att vara där. Hur tänkte dom där tror ni? Ska ni dit?

Det är mysko att det är så otroligt dyrt, när det arras på Kulturhuset. Man får ha nåt sorts omvänt marknadspris. Alltså ta 200-300 kr/st för zinen. Kanske bara går dit med en väska med zines och kollar läget.

Sv: Umeå Zine Fest 17-18 mars 2023

Jag kommer torsdag kväl!! Bokat rum på KFUMs vandrarhem. Missade att läsa det finstilta och råkade boka ett rum utan fönster först på något hotell, men det vill man väl inte ha så det avbokade jag.

SIS känns inte som man riktar sig till fanzinister riktigt nu. Att man ser sig mer som en bokmässa o därför kan andra priser (av nån anledning).... Jag var med på ”Stockholms litteraturmässa” när den hölls i kulturhuset första gången för några år sedan. Det var samma bord och samma rum och egentligen samma skala på utställarna och ingen sålde nåt, men jag har för mig att avgiften då var 1000 kronor. Jag kommer inte heller vara med på SiS.

Sv: Umeå Zine Fest 17-18 mars 2023

skijolld skrev:

Jag kommer torsdag kväl!! Bokat rum på KFUMs vandrarhem. Missade att läsa det finstilta och råkade boka ett rum utan fönster först på något hotell, men det vill man väl inte ha så det avbokade jag.

SIS känns inte som man riktar sig till fanzinister riktigt nu. Att man ser sig mer som en bokmässa o därför kan andra priser (av nån anledning).... Jag var med på ”Stockholms litteraturmässa” när den hölls i kulturhuset första gången för några år sedan. Det var samma bord och samma rum och egentligen samma skala på utställarna och ingen sålde nåt, men jag har för mig att avgiften då var 1000 kronor. Jag kommer inte heller vara med på SiS.

Fy fan! Vilket exkluderande. Folk har knappt råd att köpa mat eller betala hyra, så ska man flå sitt eget skinn för att få uttrycka sig kreativt också. Jävla skit!

Vad säger ni, kan vi inte kuppa och gå runt med stora rockar och sälja fanzines från ditsydda fickor i innertyget?

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

Sv: Umeå Zine Fest 17-18 mars 2023

Tommy skrev:

Står iofs på instagram att:

"UZF arrangeras i samarbete med Littfest. Det betyder att du behöver ha en Littfest-biljett för att besöka oss. Den fixar du på https://www.littfest.se/
Har du inte råd med en littfestbiljett eller det skiter sig på något annat sätt? Kontakta då oss så ser vi vad vi kan göra.
umeazinefest@gmail.com"

en dagsbiljett på littfest kostar 200kr. Zinefesten i sthlm är ett eget arr som betalar hyra till abf och behöver dra in pengar på något vis. Bokborden är ett alternativ, inträdesbiljett ett annat.

Dvs du får ett gratis bord och biljetter värda 400 kr! Fyfan vad nice! Allt är bättre i norrland än i stockholm!

Sv: Umeå Zine Fest 17-18 mars 2023

För övrigt, vad trevligt att ni kommer tidigt och är så peppade!
Om det är någon som missat det så ser ju schemat ut typ såhär (copy-paste ur info-mail till bokbordare):


Iochmed att fredagen är en helt vanlig arbetsdag kommer vi inte officiellt starta UZF förren kl 16 (då minst ett par arrangörer lösgjort sig från löneslaveriet och kommer kunna uppenbara sig), men det kommer inte finnas några formella hinder för er att komma tidigare och bokborda i eran ensamhet, eller drälla runt på Littfest.

Lördagen innehåller programpunkter med fanzinistisk smak på UZF-området från och med kl 12, men Littfest och Folkets Hus öppnar ju tidigare än så, så återigen - inget som hindrar er att hänga på låset och bokborda hur mycket ni vill.


Jag uppmanar alla att sammanstråla och koka ihop sina påsar på fredagen, oavsett om alla arrangörer är på jobbet eller ej! DIY osv.
Men jag har insett att jag borde ta en semesterdag nu när man ändå får så mkt fint besök, så får se om de blir beviljat.

Sv: Umeå Zine Fest 17-18 mars 2023

Bokade hotell igår, Å och jag anländer fredag kl 12-14 nån gång. Blir skitbra att traska över till Littfest och sluta upp med er.

Ska heja på dig Kattis om jag ser dig på stan! Sett dig på Instagram så pass att jag nog skulle känna igen dig.

Borde lägga upp en selfie också så man känns igen. Tänk om man skulle försvinna och så har Flashback och Aftonbladet inget foto att sno. Hemska tanke.

Är nån sugen på att ta en öl/umgås nyktert/äta mat/annat på kvällen fredag och lördag?

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Umeå Zine Fest 17-18 mars 2023

Hunden Uppföljaren skrev:

Bokade hotell igår, Å och jag anländer fredag kl 12-14 nån gång. Blir skitbra att traska över till Littfest och sluta upp med er.

Ska heja på dig Kattis om jag ser dig på stan! Sett dig på Instagram så pass att jag nog skulle känna igen dig.

Borde lägga upp en selfie också så man känns igen. Tänk om man skulle försvinna och så har Flashback och Aftonbladet inget foto att sno. Hemska tanke.

Är nån sugen på att ta en öl/umgås nyktert/äta mat/annat på kvällen fredag och lördag?

Ja tack till allt!
Vi ses på Kulturhuset då, men för säkerhets skull langar jag mitt mobilnr också: 072-302 59 23

Agående att försvinna och bli viral, vore kul om man bara hade en bild på sig själv som man medvetet planterat på sociala medier, där man sitter och smetar bajs i ansiktet eller något (kommer inte på något bättre nu) och så är det den enda bilden missing people och pressen kan lägga upp hahah.

Man måste också bränna alla gamla bilder släktingar/vänner har och tvinga dom radera digitala bilder. Så känns som ett stort arbete för liten utdelning.

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

Sv: Umeå Zine Fest 17-18 mars 2023

Jag hänger gärna med och äter å hänger, måste ta sista tåget hem dock, jobbar dagen därpå.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

73 Senaste redigerad av Hunden Uppföljaren (2023-03-06 11:37:42)

Sv: Umeå Zine Fest 17-18 mars 2023

Är det nån som vill komma och hjälpa till på fredagen innan det drar igång på riktigt?
Vi har snackat om att dra igång kl 16 men folk kan komma innan och börja bokborda, Littfest är ju igång från morgon.

Ane skulle fixa en bild med schemat!

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Umeå Zine Fest 17-18 mars 2023

Bra att veta schemat, så klart. Jag kommer väl försöka klämma in så mycket upptäckande och spankulerande i Umeå som möjligt. Nu när jag är där för första gången i mitt avlånga liv. Så bokborda nog först vid kl.16 som tidigast, skulle jag tro. Men har inte planerat så noga. Jag är bara ett löv på livets flod som flyter med. 

Lämnar Umeå kl.21 på lördag, men hänger gärna med på mat om det erbjuds umgänge. Kanske kan äta nåt typiskt för Umeå, som Parisare (eller är det från Luleå? Eller Skellefteå? och finns det i vegetarisk/vegansk variant?) eller Tegare (borde ju finnas veganska varianter av dessa, annars får bilden jag fått av Umeå via Desperate Fight Records-skivor från mitten av 90-talet en rejäl törn).

Sv: Umeå Zine Fest 17-18 mars 2023

maggan skrev:
Hunden Uppföljaren skrev:

Det ska vara läsbara TEXTER i ett zine.

Jag som hatar att läsa tycker ju inte det ska vara text nånstans. Läsa kan man ju göra överallt i samhället. Bespar oss den jävla åkomman mänskligheten dragit över oss. Och är det text ska det ju helst vara helt oläsbart så att alla fattar hur jag har det!

Haha! Jag ställer mig på Hundens sida wink