Tråd: Tips på bra tryckerier?

Hej,

Tänkte skicka iväg fanzinet som jag håller på med på tryck sen (mest för att jag vill ha större upplaga och svårt att kopiera och häfta allt själv hemma) men så är det ju så att de flesta tryckerier tar skitmkt betalt om man trycker i relativt små volymer….

Har nån något tips på bra tryckerier som inte tar överpriser? (Eller har alla liknande priser?)

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

Sv: Tips på bra tryckerier?

Det där trevliga i norrland som flera av er använder (hunden, larseq t.ex) har jag bara hört gott om, honom vill man väl stödja?

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Tips på bra tryckerier?

En stor del av oss i fandom använder/använde Kopieringsservice i Luleå. Jag har även använt mig av Arkitektkopia (som finns lite runt om i landet. Finns i Bromma) och de var rätt billiga. Men inte använt dem på säkert över 7-8 år. så priserna kan ha skjutit upp i höjden. Det grymma svärdets fansinnummer har tryckts på ett ställe i Vetlanda: ÅkessonBerg. Aldrig kollat in dem. Borde nog göra det, för är ofta i Vetlanda och skulle ju innebära att jag slapp portopengarna (som nästan är typ hälften av kostnaderna när jag får grejerna skickade från Luleå). Och om du testar dem, kan jag hämta upp dem nästa gång det vankas Vetlanda. Har hållit fast i Kopieringsservice för jag är en lojal hund och gillar att de är så småskaliga, men att trycksakerna ändå blir väldigt proffsiga och bra.

Sv: Tips på bra tryckerier?

Det vore guld!! Jag hör av mig till ÅkessonBerg och kollar.

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

Sv: Tips på bra tryckerier?

Gör det! Kommer vara i Vetlanda nog minst en gång i månaden framöver känns det som.

Sv: Tips på bra tryckerier?

Hur kommer man i kontakt med Kopieringsservice? Vill ju hellre trycka hos dom än där jag tryckte mitt, men för mig beror mycket på priset.

rånarluvor, pangpang och rock 'n roll

Sv: Tips på bra tryckerier?

Skickar meddelande här med kontaktinfo till KS. Vet inte hur sugna de är på att få sina kontaktuppgifter publicerade här helt öppet.

Sv: Tips på bra tryckerier?

Gött med fler kunder hos Kopieringsservice! Jävligt nyfiken vad de tycker om alla zines de får trycka, hur mycket deras bizness ökat med zinen.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Tips på bra tryckerier?

Men menar ni att de är så billiga att det lönar sig, trots att det tillkommer frakt??

Sv: Tips på bra tryckerier?

Är generellt väldigt dyrt med att trycka upp saker. Så beroende på var du bor, så lönar sig Kopieringsservice trots att det tillkommer porto. Men med tanke på hur mycket portot ständigt höjs, så börjar åtminstone jag tänka på att hitta nytt ställe att kopiera upp fansinen på.

Sv: Tips på bra tryckerier?

Jag tycker det verkar vara generellt billigt att trycka upp saker, men jag har ju alltid använt samma ställe som ger mig typ 100 fanzin för 1800 kronor. Det tycker jag är billigt, mindre än 20 kr styck. Vad är standard? Vad betalar ni?

Sv: Tips på bra tryckerier?

Jag letade och försökte hitta ett bra tryckeri när jag började göra SIM för snart tio år sen. Det mesta var rätt dyrt och inte så bra, förrän jag började använda mig av Kopieringsservice (fast Arkitektkopia i Växjö var ju också rätt billiga). Tror om jag gjorde 100 ex av förra numret (skulle aldrig komma på tanken att göra så många ex dock) skulle det gå på runt 1700 kr eller nåt sånt. Så lite samma som det ställe du använder, Autotrof. Men gillar också att de häftar och fixar med allt sånt. Bekvämligt och fjompigt kanske, men jag är gammal nu och orkar inte göra sånt. Kanske hade jag bara en jädra otur där i början av 2010-talet?

Sv: Tips på bra tryckerier?

joo men tänker det veror jättemkt på också hur tjocka fanzinsen är om det är billigt per ex? jag har ju tryck på lasertryck för det är det som jag hittat som är billigast men skulle ju hellre använda något mindre tryckeri om det inte var så himla mkt dyrare.

Sv: Tips på bra tryckerier?

Ja, jag brukar trycka 40 ex och betalar kanske 800:- på Kopieringsservice men då är 150-200 spänn porto/fraktkostnad.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Tips på bra tryckerier?

oj ja det är ju rätt billigt! ungefär hur många sidor är det?

Sv: Tips på bra tryckerier?

Ja just det, grejen är väl att det kostar typ lika mkt att göra 50 ex som 100 ex för att de trycker for realz och inte ba printar.
Och jag gör ju ett fanzin om året typ hehe så då blir det ju att man slår på med ett antal jävlar som sen ligger och samlar damm säkert.
Verkar ju va 50 ex på Kopieringsservice som är vägen framåt!

Sv: Tips på bra tryckerier?

Jag brukar väl ligga på 50-60 sidor, däromkring. Önskar jag hade bättre minne. Men visst, blir billigare ju fler man trycker såklart. Autotrof håller ju verkligen för hundra ex! Inte samma aktualitetsproblem som när man skriver om musik och skit heller. Inte för att jag skriver om nåt rykande aktuellt men å andra sidan har det varit 2-4 nummer per år, såattde.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

18 Senaste redigerad av nosystemworks (2022-11-16 12:57:40)

Sv: Tips på bra tryckerier?

Jag har hört av mig till ett par stycken (några nämnda i den här tråden bl.a.) och inte ens fått svar tillbaka, vad... vad gör jag för fel? Varför finns det inga jobbcoacher som lär oss styra kontakt med tryckeri? Det är en komplott.

Edit: Jag vill vara 17 igen och kopiera på pappas jobb, då fick jag ju åtminstone något gjort. Mitt senaste nummer var för sjutton i PDF-format. *skäms mer än när jag vinkade till en som inte vinkade till mig*

Sv: Tips på bra tryckerier?

Hej, ett inflik här bara. Högst flummigt men man e ju flummare i själen va. Jo jag beställde liksom prints nu från företaget Crimson, inte fått än och orkar inte läsa alla deras tjänster, de kanske kan trycka zines också och priserna verkar väl ja inte så anmärkningsvärda eller? Så hursom tipsar om detta högst slumpmässigt, om nån behöver fixa tryckmaterial och skit, verkar funka bra, min mor som jobbat på riktigt fetingtryckeri back in the day och är självlärd inom illustration och grafisk form och allt därikring lovordar dock detta ställe så då accepterar jag att det är ett bra ställe. Kanske redan tipsats om det och då har jag glömt det, men värt en kik iaf. Det står även att de har ett "showroom" så då måste det ju vara bra "hehe" nä skojja bara, jag förknippar ej "showroom" med saker jag vill förknippas med "hehe". Så får någon annan med mer tydlig hjärn-genetik än mig hjälpa nosystemworks med hens frågeställning och behov.

https://crimson.se/

Sv: Tips på bra tryckerier?

Kan ju varna för ÅkessonBerg i Vetlanda. Röriga och dyra. Ingen trevlig upplevelse alls. Annars vill man ju stötta såna som inte är stora onda kedjor. Och på tal om det -Arkitektkopia i Växjö har lagt  ner. Men kanske finns andra kontor kvar, runt om i Sverige.

Sv: Tips på bra tryckerier?

Kopieringsservice i Luleå AB <order@kopieringsservice.se>

Brukar funka för mig. Tryckt hos dem i över tio år.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth