Tråd: Umeå Zine Fest 17-18 mars 2023

INBJUDAN

Hej!

Vi vil ha dig på Umeå Zinefestival!

Vad är det? Det är en festival i Umeå! För fanzinkulturen!
Vars är det? I Umeå sa vi ju. Det är samtidigt som den stora litteraturfestivalen Littfest. Folkets Hus i Umeå, fredag och lördag 17-18 mars 2023.

Vad vill ni mig då? Ja tillexempel kan du komma med dina zines och ställa dig bakom ett bord och kränga och byta dem. Du kan också stanna hemma och vara tråkig, men skicka hit dina zines till festivalens Öppna Bord, eller till festivalens bibliotek. (Vi tar hand om dem åt dig)
Eller kom hit och gör vad du vill.
Vi kommer ha en scen, vad vill du se på den? Vill du stå på den? Vad ska hända på den, i zinekulturens tecken?
Ge oss tips, anmäl till deltagande, ge erbjudanden, skamlösa förslag, önskemål eller frågor till umeazinefest@gmail.com

Vad är ett fanzine då?

Ur fanzinevärlden har ett otal olika yttringar växt, men kvar i centrum står pappershäftet, den egenhäftade tidningen tillverkad av en eller flera personer för sin egen skull, med skadeglädje och gör-det-själv-kultur som ledord. Innehållet är precis vad skaparna själva vill och önskar.

Följ oss och uppdateringar, program och annat på sociala medier. umeazinefest på facebook och instagram

Sv: Umeå Zine Fest 17-18 mars 2023

Najs initiativ ju!

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Umeå Zine Fest 17-18 mars 2023

Det blir svinbra. Antingen kan det bli enbart en marknad eller en kulturfestival med programpunkter och hela faderittan. Ane, Autotrof och jag är med från forumet. Kom gärna med idéer och medverka gärna!

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Umeå Zine Fest 17-18 mars 2023

Ska bli kul att åka på Växjö Zine Fest och kanske få inspiration där. Känns som de håller det på en lagom ambitiös nivå där.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Umeå Zine Fest 17-18 mars 2023

Kommer gärna!!

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

Sv: Umeå Zine Fest 17-18 mars 2023

catinzebag skrev:

Kommer gärna!!

Kul!

Säg gärna till om ni vill prata om nåt på scen. Vad jag förstår kommer vi ha en hel våning för oss själva. Kanske kommer få mycket extra publik när Littfest pågår samtidigt.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Umeå Zine Fest 17-18 mars 2023

Jag kan prata men gärna i sällskap med andra så det inte blir för läskigt...Vad skulle man själv tycka att det var intressant att andra pratade om? Jag brukar tycka det är kul att höra hur andras processer ser ut när de gör fanzines, så kanske det? "Hur orkar folk göra fanzines och varför" typ?

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

Sv: Umeå Zine Fest 17-18 mars 2023

Det är en bra idé! Prata om varför i en panel typ. Jag skulle gärna vara med. Tror att kärngruppen i Umeå bestämt massa programpunkter nu men har inte hunnit läsa, vet inte om protokollet finns uppe ens. Men ja, lägger upp när jag vet mer.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Umeå Zine Fest 17-18 mars 2023

catinzebag skrev:

Jag kan prata men gärna i sällskap med andra så det inte blir för läskigt...Vad skulle man själv tycka att det var intressant att andra pratade om? Jag brukar tycka det är kul att höra hur andras processer ser ut när de gör fanzines, så kanske det? "Hur orkar folk göra fanzines och varför" typ?

Det blir ju svinkul om du kommer! Jag är ansvarig för programpunkten "Fanzinteknik", som är en oskyldig titel på en programpunkt jag tänker ska ställa olika perspektiv på vad fanzin är i konflikt med varandra, eller i samtal med varandra, det beror på vilka som sitter i panelen såklart.

Jag vill ha argument från purister, experimentialister, sellouts och diy-true, alla fanzinistiska schatteringar som kan tänkas!

Sv: Umeå Zine Fest 17-18 mars 2023

(Menar såklart det blir svinkul för alla som kommer.
Säg till om ni vill ha boende.
Förslagsvis till den offixiella mailadressen umeazinefest@gmail.com så blir det lättare att hålla ordning om det blir några stycken)

Sv: Umeå Zine Fest 17-18 mars 2023

Jo hade Hunden på besök häromveckan, blev en extremt trevlig kväll (och morgon därefter) med Hunden och Saftgay m fl. Sen susade Hunden vidare ned till Växjö, zinefestivalen där, Hunden (uppföljaren) hade bord ihop med larsesq. Hursom så pratade vi lite om Umeå zine fest och jag insåg att vad tusan skulle ju vara jättekul att kika förbi. Så jag lägger en osynlig preliminäring, att jag kommer dit. Skulle för övrigt vara häftigt att åka längre norrut än jag nånsin har varit eller ja alltså se något för mig nytt men FRÄMST träffa underbara människor. Inte för att jag tycker att det verkar otäckt "där uppe", precis tvärtom, men jag har väl blivit lite mer hemmakär och lokal kuf & stofil på senaste. Eller så är självbilden iaf. Oj intresseklubben antecknar "hehe". Det är ju sånt här semesterdagar är till för att tas ut på, årets bästa tillställning.

Sv: Umeå Zine Fest 17-18 mars 2023

Siktar på att åka, men väntar på besked från arbete om arbetsschema och sånt. Men hade varit väldigt kul att delta.

Sv: Umeå Zine Fest 17-18 mars 2023

Jag kommer! Får väl representera sellout-sen så har ni nån att skratta åt.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Umeå Zine Fest 17-18 mars 2023

autotrof skrev:

(Menar såklart det blir svinkul för alla som kommer.
Säg till om ni vill ha boende.
Förslagsvis till den offixiella mailadressen umeazinefest@gmail.com så blir det lättare att hålla ordning om det blir några stycken)


Epostar den tråden! Vill gärna ha boende också, fan va kul. Tommy tar en kula för laget som sellout haha nämen men vi kanske kan hitta/lura dit någon som använt fanzine-skapandet som konstskole-projekt för att få göra något "på riktigt sen"? Nä kul med olika vinklar. Vi ska vara snälla.

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

Sv: Umeå Zine Fest 17-18 mars 2023

Jo jag kallar det bara för panel och sen ger jag alla vapen och låser dörrarna. Ska inspektera lokalerna med ane imorgon, det artar sig. ^^

Sv: Umeå Zine Fest 17-18 mars 2023

Ja, vad tusan - jag brukar ju kunna ducka för arbete om det vankas såna här kul saker. Jag vill också ha en liten plätt att sova på natten mellan 17-18 mars. Blir skoj!

Sv: Umeå Zine Fest 17-18 mars 2023

Ja! Vad roligt att du kommer larseq big_smile

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Umeå Zine Fest 17-18 mars 2023

Alltså jag kommer få träffa så många fanzinister i det livs levande köttet!
Om allt annat går fruktasnvärt snett, så kommer iallafall det vara min personliga behållning av hela arrangemanget.
Tack Ane!

Sv: Umeå Zine Fest 17-18 mars 2023

Skitkul! Hoppas alla kan komma.

Jag suger på att vara med och arrangera men ska väl i alla fall få till en tråkig och träig föreläsning om zinens historia.
Vill gärna vara med i panelen om fanzineteknik. Kan jag vara purist då? Eller experimentalist kanske. Avskyr ju alla skisser plus attityd-zine som konstskole-slan pungar ut. Det ska vara läsbara TEXTER i ett zine. Och Svärdet sög hårdare ju fler syratrippande internationella serietecknare Apoteket tagit in. Ja, kanske är Purist då.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Umeå Zine Fest 17-18 mars 2023

Haha underbar tråd detta. "myser"

Sv: Umeå Zine Fest 17-18 mars 2023

Hunden Uppföljaren skrev:

Skitkul! Hoppas alla kan komma.

Jag suger på att vara med och arrangera men ska väl i alla fall få till en tråkig och träig föreläsning om zinens historia.
Vill gärna vara med i panelen om fanzineteknik. Kan jag vara purist då? Eller experimentalist kanske. Avskyr ju alla skisser plus attityd-zine som konstskole-slan pungar ut. Det ska vara läsbara TEXTER i ett zine. Och Svärdet sög hårdare ju fler syratrippande internationella serietecknare Apoteket tagit in. Ja, kanske är Purist då.

SATAN VAD BRA DENNA PANEL KOMMER BLI
jag kommer inte behöva göra nåt, bara låta forumets elit gå fucking loss

Sv: Umeå Zine Fest 17-18 mars 2023

Känns lite läskigt och nervöst att vara med i en panel (brukar hålla truten i blandat sällskap), men alla är ju snälla och fina, så hade varit trevligt att vara med i panel, om jag får.

Sv: Umeå Zine Fest 17-18 mars 2023

Hunden Uppföljaren skrev:

Det ska vara läsbara TEXTER i ett zine.

Jag som hatar att läsa tycker ju inte det ska vara text nånstans. Läsa kan man ju göra överallt i samhället. Bespar oss den jävla åkomman mänskligheten dragit över oss. Och är det text ska det ju helst vara helt oläsbart så att alla fattar hur jag har det!

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Umeå Zine Fest 17-18 mars 2023

UMEÅ
F A N Z I N E K R I G
17-18 MARS 2013

Sv: Umeå Zine Fest 17-18 mars 2023

autotrof skrev:

UMEÅ
F A N Z I N E K R I G
17-18 MARS 2013

Hahahaha! Helt klart. Kul att du ogillar text Maggan, och jag blir helt uttråkad av bilder typ. Iaf om det bara är bild.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth