Tråd: datorprogram för fanzinemakeri

HEJJ. när jag gjort fanzines innan så har jag alltid helt enkelt tagit en bunt a4, vikt till en tidning och klistrat in min skit där, och sen kopierat rakt av. enklast för ett tryckeri (och således billigare) är ju att skicka en pdf till dem, som jag förstått det. men vilka datorprogram kan man använda för att göra en sådan? jag vill alltså inte göra själva materialet i datorn, utan bara scanna in sidorna som jag vill ha dem och klistra in i ett tidningsformat. hur gör ni? hunden, jag har fått för mig att du gör på dette vis, HUR? hjälp. mvh oteknisk

Sv: datorprogram för fanzinemakeri

Indesign säger alla, men jag själv använder det inte :-/

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: datorprogram för fanzinemakeri

Hahaha, jag använder Libre Office för layoutarbetet, ett gratis och rätt dåligt ordbehandlingsprogram, som en enklare version av Microsoft Word. Ingen höjdare om man vill fixa mycket med bilder och textupplägg, men det fungerar för mina syften. In Design är säkert bra. Annars kan man ju pirata någon gammal version av Adobe Pagemaker, som jag tror är föregångaren till In Design.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: datorprogram för fanzinemakeri

Brukar skanna in mina pappersoriginal som bildfiler och sedan trixa med dem i OpenOffice Draw. Sedan, när alla sidor sitter där de ska, omvandlar jag om hela klabbet till en PDF-fil. Finns säkert bättre metoder, men jag är hopplös med datorer och det blir väl rätt bra, tycker jag.

Sv: datorprogram för fanzinemakeri

tack för alla svar! hm. jag kanske bara är dum, det bjuder jag på. men: kan man alltså göra en vanlig pdf-fil, med alla sidor i rätt följd (framsida, 1, 2, 3 osv), och sen gör tryckeriet en tidning av det? eller menar ni att man gör zinet i programmet lite som man gör när man klipper och klistrar i verkligheten, dvs klistrar in tex framsida + baksida och första sidan + sista sidan på ett "blad"? eller äh. fan. jag behöver typ guidning i verkligheten för att förstå sånt här. eller print screens så att jag fattar hur det ser ut. men det låter ju som att det finns alternativ, helt klart.

Sv: datorprogram för fanzinemakeri

Saftgay, du kanske har klurat ut allt vid det här laget, men ja, du kan scanna in alla papperssidor du har, sätta in dem typ i ett ordbehandlingsprogram, och sen exportera filen så att det blir en pdf. Den funktionen finns i Libre Office i alla fall. Annars finns det gratisprogram man kan ladda ner som gör om vanliga text- eller bildfiler till Pdf-format. Sen finns det också gratisprogram som gör att man kan lägga ihop flera PDF-filer till en enda.
När jag sätter ihop mina zines brukar jag lägga in alla sidor i nummerordning i ordbehandlingsprogrammet, sen gör jag om textfilen till en PDF som jag skickar till tryckeriet.
Problemet med Libre Office är att upplösningen på bilder inte alltid är den bästa om man ska hålla på och förstora dem och så. Sen är det långsamt och bängligt att redigera bilderna, och om du ska lägga in en massa scannade sidor efter varandra kommer programmet bli väldigt långsamt. Så det bästa är nog att använda InDesign eller Adobe Pagemaker.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: datorprogram för fanzinemakeri

Jag har börjat lära mig InDesign nu i skolan och det är ganska roligt faktiskt. Inte för att jag kommer att börja göra Kissan Päivät i det men det är roligt att att lära sig. Tydligen det programmet som de flesta "vanliga" tidningar använder för att göra sin redigering i.
Grunden är i alla fall rätt enkel. Hade varit kul att göra en tidning i tabloid form. Är pepp att göra en tidning i riktig Brand 90-tals känsla och få den att se ut som så.

Arbete är livets krydda

Sv: datorprogram för fanzinemakeri

Vad gött Lappia!
Vore kul med fler fanzines som viker av från klipp & klistra-ortodoxin. Själv kör jag datorlayout pga ren inkompetens när det kommer till sax och lim. Men det är klart jag tycker det är finare med klipp & klistra. Det osar autencitet, att någon faktiskt arbetat med sina händer på papperet, satt ihop det efter egen smak och förmåga.
Fast ju mer layout jag gör på dator så märker jag att det ändå går att göra det lite halvsnyggt. Har ju äntligen fattat hur man gör kolumner!

maskinpark.bandcamp.com

Sv: datorprogram för fanzinemakeri

Haha, alltså, "klipp & klistra-ortodoxin"... jag har jobbat med InDesign sen jag var typ 16... Det är enkelt att pirata och sen kan man bygga alla flyers, affischer, sin organisations tidning osv i det.... Fatta vilken befrielse det var för mig att efter tio år av gyllene snittet, kortkommandon, korrekt grafisk formgivning osv så kommer Tommy och ba "trololol man kan ba klippa och klistra på sitt golv" och jag är MINDBLOWN! Ba skit i datan! Finns inget ångra-kommando! He blir som det blir!

Men för Hunden är klippetochklistret en ortodoxi man måste bryta sig ut ur. För mig är det tvärtom. smile

Sv: datorprogram för fanzinemakeri

Tycker det där väldigt mycket gått i vågor och jag är VÄLDIGT glad att det är tillbaka till klippiklistri eftersom det fan är snyggast och bäst.

"Det osar autenticitet", som Hunden sa.

Sv: datorprogram för fanzinemakeri

Sakta i ölbackarna nu Autotrof. Det kanske var väl tillspetsat att kalla klipp & klistra för ortodoxi, men jag kan känna typ "öh buhu, vad tråkig jag är som gör grejer på dator". Men skit samma, så länge man får ut sitt fanzine spelar det ingen roll vilka manicker man har använt för att göra layout. Dator är enklast för mig och därför mest DIY, för mig. Om jag inte hade dator och Kopieringsservice lade ner skulle det såklart vara något annat.  Bara man får ut skiten man vill få ut. Har ju heller aldrig prövat In Design för att jag inte orkar bängla med såna proffsiga publiceringsverktyg.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: datorprogram för fanzinemakeri

Datorn är bara ett verktyg.. precis som att linjalen och skrivmaskinen är det ;-)

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: datorprogram för fanzinemakeri

Menade mest att det var roligt hur olika det var för olika människor. Dvs det som är DIY för dig inte är det för mig, snarare än att DIY - i enlighet med sortering som görs i den kreativa klassens imagemagasin - är en ettikett på en särskild sorts stil.

Sv: datorprogram för fanzinemakeri

Bumpar den här för jag behöver rådfråga.
Någon som vet hur en ändrar till A5-format i stället för A4 i Works?
Jag hittade funktionen i L.Office - men inte i Works..

Sv: datorprogram för fanzinemakeri

Kanske inte förstår frågan (jag brukar enbart välja "liggande" på fliken "Page setup" och sedan välja två spalter). Gjorde en enkel sökning på detta och fann det här: http://blog.prominenthosting.com/2009/0 … soft-word/

Ingen aning om det är du eftersöker, men det är nåt i alla fall. Känner ofta att jag gärna skulle bli bättre på att layouta i dator.

Sv: datorprogram för fanzinemakeri

Tack för hjälpen :-) Hittade dock lösningen på egen hand

17 Senaste redigerad av maggan (2018-02-05 13:49:46)

Sv: datorprogram för fanzinemakeri

LaTeX. särskilt bra om man vill scripta saker att hända. T.ex. om jag har gjort alla bilder men vill trycka t.ex. ett A6-fanzine på ett A3-papper. Asvärt att få den att layouta fram och baksida åt mig så att jag kan printa, sen bara skära och vika och häfta.

Så här ser min kod som jag kör i texShop (väljer LaTeX). PDF:en är gjord sida för sida i indesign (16 sidor), minns inte vilken storlek men kanske a5. Utskjutning kallas det för sen är det bara att skära i fyra delar och häfta. Det går att ändra koden så att du kan köra 16, 32, 48, osv. Det blir automatiskt lättast med 16 eftersom det är så många sidor A6 som ryms på ett A3. Går antagligen att köra färre också. Eller A7/A8 eller A5 o.s.v.

\setuppapersize[A6][A3] %individual page A6 size, print size A3
\setuparranging[2*8, rotated] %makes an 8 page gathering when folded (duplex printing!)
\setuplayout
  [backspace=0pt,
    topspace=-1.5pt, %to make images overflow on centerfold pages
       width=middle,
      height=middle,
    location=middle,
      header=0pt,
      footer=0pt]
\setuppagenumbering[alternative=doublesided]

\starttext

\insertpages
  [Ordet_pomfritt3.pdf][width=0pt]

\stoptext
█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀