Sv: Loppistråden

Haha, vilken fest B-pappa! Blir gruvligt avundsjuk på att ha tillgång till loppisar som får in mer än nån enstaka kul grej då och då.

Känns som de tre loppisarna i Piteå är ganska sega och inte får in mer än skrot och skräp. Åkte på Reprisen igår. Skivavdelningen var nästan löjligt 10-kronorsmässig. En back med bara klassiskt och en med bara dansband. Hittade bara en (1!) enda Pelle Karlsson och en drös ointressanta sjutummare med trasiga  konvolut. Kändes som backarna plockats rena för att bara lämna det rena skräpet, Sven-Erics och tre exemplar av nån Flamingokvintetten-platta.
CD-hyllan hade några indie-isch band, Carter USM och Souls. Souls var del av swindie-vågen va? Kolossalt ful logga hade de. Köpte inget. Ändå hittat en del kul bland CD tidigare, som Disco Volante med de där Mr Sparkle eller vaddenuheter. Mr Bongo? Mr Bingo? Mike Pattons überknepiga noiserockband.
Fyndade en drös Italo-sjuor från Beat Box på PMU i höstas, annars har det varit torka men jag har inte hört på dem än.
Köpte ett ställ för sjutumssinglar iallafall som var brunrött och fint.
Fingrade på en billig sångmikrofon men jag har så mycket elektroniskt skrot hemma i en resväska. Noise-instrumentering.

Kassörskan var supertrevlig och lite nervös. Många med funktionsvariation, psyk och utbrända som jobbar där, på Reprisen. Trodde jag skulle hamna där själv ett tag. Uppskattar deras service så mycket mer än i nån annan butik.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

627 Senaste redigerad av larsesq (2022-03-09 21:16:30)

Sv: Loppistråden

Var ute och snurrade runt i Huddinge/Flemingsberg idag. Mitt i bostadsområdena där mellan Huddinge centrum och Flempan dök det upp en loppis, som också verkade vara en meckarverkstad. Är det en ny grej? Var på en liknande i Malmö förra året med brorsans fjälla och deras äldsta barn. Också den kombon: bilverkstad och loppis.

De hade den fantastiska samlings-LP:n "Kåklåtar" (i jättefint skick, men har den redan) och massa kul porslinsdjur. Fingrade på en fin pudel, men blev inget. Stod inte vad nåt kostade och medan jag var där började personalen fika på ett bord mittemot där jag stod, så kändes som jag störde dem. Måste lära mig ta mera plats.

Så blev inget, men kul att spontant hitta en loppis.

Souls är jättebra. Mitt bästa sweindie. Första skivan spelades in av Steve Albini och har ett mäkta hårt basljud. Hur fin deras logga är är oväsentligt. Mr. Sparkle är ett tvättmedel som är med i The Simpsons. Mr Bungle heter väl bandet? Kanske strunt samma, fattar ju vad som menas.

EDIT: Blev ånyo påmind om Souls. Jag har ju alltid gillat dem. Köpte deras andra, och hittills, sista skiva när den kom ut i mitten av 90-talet. Såg dem när de återförenades julen 2016 (tror jag att det var) på KB i Malmö. Var en härlig spelning, men var nog yngst i publiken. La också märkte till att de gjort en ny låt ("Trollmakt") förra veckan, men den släpptes när jag var i jobbarmode och då är hjärnan i princip avstängd och väldigt lite ny information kan nå mig. Men lyssnade nu. Det lät bra. Som en blandning mellan Fireside, "Bleach"-era Nirvana och Shellac med feministisk text. Säkert inte nåt som alla skulle gilla, men vad är det för musik som alla gillar? "Here Comes the Hotstepper"?

Sv: Loppistråden

ååh, kåklåtar! Den skivan är så fin.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Loppistråden

Kåklåtar <3

Rensar på i mitt vattenhål. Igår två nya fyllda lådor med böcker, men inget jag ville ha. Mycket tyska böcker, asså bredden är så stor, vad som helst kan dyka upp! Ren dröm. Men nu har det öst in fyra backar fyllda med DVD-film så köpt en 25 st filmer. Bland annat Sökarna och Blodsbröder eller vad den heter! Massa skoj. Köpte en bunt kioskwesterns och postade till puffy. Ska köpa mer sen av lite allt möjligt men det är MYCKET så tar tid att gå genom, rena antikvariatet.

Sv: Loppistråden

larsesq skrev:

Var ute och snurrade runt i Huddinge/Flemingsberg idag. Mitt i bostadsområdena där mellan Huddinge centrum och Flempan dök det upp en loppis, som också verkade vara en meckarverkstad. Är det en ny grej? Var på en liknande i Malmö förra året med brorsans fjälla och deras äldsta barn. Också den kombon: bilverkstad och loppis.

De hade den fantastiska samlings-LP:n "Kåklåtar" (i jättefint skick, men har den redan) och massa kul porslinsdjur. Fingrade på en fin pudel, men blev inget. Stod inte vad nåt kostade och medan jag var där började personalen fika på ett bord mittemot där jag stod, så kändes som jag störde dem. Måste lära mig ta mera plats.

Så blev inget, men kul att spontant hitta en loppis.

Souls är jättebra. Mitt bästa sweindie. Första skivan spelades in av Steve Albini och har ett mäkta hårt basljud. Hur fin deras logga är är oväsentligt. Mr. Sparkle är ett tvättmedel som är med i The Simpsons. Mr Bungle heter väl bandet? Kanske strunt samma, fattar ju vad som menas.

EDIT: Blev ånyo påmind om Souls. Jag har ju alltid gillat dem. Köpte deras andra, och hittills, sista skiva när den kom ut i mitten av 90-talet. Såg dem när de återförenades julen 2016 (tror jag att det var) på KB i Malmö. Var en härlig spelning, men var nog yngst i publiken. La också märkte till att de gjort en ny låt ("Trollmakt") förra veckan, men den släpptes när jag var i jobbarmode och då är hjärnan i princip avstängd och väldigt lite ny information kan nå mig. Men lyssnade nu. Det lät bra. Som en blandning mellan Fireside, "Bleach"-era Nirvana och Shellac med feministisk text. Säkert inte nåt som alla skulle gilla, men vad är det för musik som alla gillar? "Here Comes the Hotstepper"?

Åh fan, Steve Albini som producent. Indiekungen. Lyssnade på Pixies Surfer Rosa förra veckan, även där är Albini i stolen. Aldrig lyssnat särskilt mycket på den, mer på Doolittle men den var riktigt bra. Sjukt kreddigt på den tiden att bli producerad av Albini. Ja, man kan inte gå på loggan såklart, de hade inte grafisk stil som vissa andra som ändå håller fortfarande, Saint Etienne och Pulp och såna.
Jäklar, vad skulle de ha för Kåklåtar? Den är väl eftertraktad? Har den inte själv men tror du bandade den åt mig Lars.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

631 Senaste redigerad av larsesq (2022-03-13 13:03:21)

Sv: Loppistråden

Nja, Kåklåtar går nog att få för en hundralapp eller så. Det stod inget pris på nåt på loppisen, så var väl en sån där prutningsloppis. Fånigt av mig, men tycker det är lite jobbigt. Försöker bli bättre på det där med att pruta och slänga käft när det ska prissättas. Jag gillar det ändå. Lite som en hederlig gammal basar eller nåt. Tror du, Hundis, fick ärva bootlegen som Utmarken gjorde på Kåklåtar-LP:n och Konvaljens enda LP.

Sv: Loppistråden

Ja, så var det nog, jag fick ärva bootleggen. Men var har jag den? Ganska många kassetter är undanstuvade i lådor.

Tufft med att pruta. Man är inte alls van vid det. På vissa ställen skulle det behövas. Minns den där loppisen på Kronan i Luleå som hade ganska mycket vinyl. Ibland var det ju tokiga priser, speciellt på proggen. De var säkert värda det men man skulle kunna sänka en hundring för att bli av med skivorna.
Luleå hade ju en till vinylaffär där runt 2010-12, där det också var heltokiga priser, och ägaren pratade sönder en när man stod och bläddrade. Musica hette den tror jag. Var ett kafé också som sålde typ Delicato-grejer och lite hembakt. Saknar det stället ändå.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Loppistråden

Musica bevistade du, jag och Å på 2010, i och med "Röster i radio och huvud"-världsturnén med Mopsiga Barn. Där vi spelade på Café Fröjd och jag fick bästa kommentaren efter ett framträdande: "Hoppas ni får fortsätta med det här." Vem skulle stoppas oss? Stat'n?

Var på loppis i Alby idag. Köpte jättefin utgåva av Pär Lagerkvists "Bödeln", true crime-boken "Bakom Galler" (från 1950-talet, tjock tegelsten om gammal brott och denna fokuserar mer på fängelselivet, fler i samma serie är "Brottets krönika" volym 1-4, "I statspolisens nät" och "Kriminalchefen berättar" volym 1 och 2). Kollade länge på två bord, ett litet och en stor, som är såna glasbord med en kul grej som stöd för glasskivan. I detta fall var det inte sexig brud eller nåt, utan rätt småfula delfiner. Älskade den, men hade ingen plats att ställa dem där hemma, så fick vara.

Köpte lite skivor: "Sugar" med Nancy Sinatra, "Tellus" och "Liljor" av Alf Robertson ("Tellus" hoppade nåt jävligt, så ger nog bort den), Gimmicks "In Acapulco" och ""Inte nu" med Kerstin Aulén och Peter Himmelstrand (med härliga låttitlar som "Inte va' du världens bästa kille", "Herr Ensamhet" och "Golf, det e nånting för sej").

Men det stora utropstecknet är att jag hittade Nissepedia-boken. För 20 kronor! En vän skrev i privat meddelande att loppisåret är igång på allvar, och ja - det känns verkligen som det.

Sv: Loppistråden

Hihi, vi slutade ju med Mopsiga Barn så nog hade den personen lite rätt i alla fall. Men det blev ju några års stök.

Vilka är Gimmicks?

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Loppistråden

Gimmicks var ett band som spelade typ 70-tals groovig, popig samba. Deras skivor kan dyka upp då och då på loppis. Rätt kul grejer.

Sv: Loppistråden

Det är ingen loppis, men rotade runt i gratis-bok-tunnan på Skärholmens bibliotek igen. Fanns några i serien "De överlevande":
"Ondskans land" av Jason Frost (är det den allra första?), "Blodig väg" av Richard Harding (#3), "Grym terror" av Richard Harding (#5) och "Råttorna" av Tommy Schinkler (#11). Kul att hitta dem helt gratis. Inte läst nån i serien, så blir lattjo att undersöka dem. "Råttorna" ska vara väl vara bra på riktigt?

Sv: Loppistråden

Oj, kul! Ja Råttorna minns jag som fräsig. Har iaf 4 st böcker i serien. Eller fem. Bra titlar.

Sv: Loppistråden

Loppisåret 2022 fortsätter att levererar: Inhandlade två VHS:er från Triangelfilm. Jag hade en kort tid som finsmakarcineast ett tag i slutet av 90-talet och början av 00-talet och planerade att köpa på mig massa med VHS-filmer från Triangelfilm, som hade massor art house/finsmakare-filmer från världens alla hörn, men jag köpte bara "Amatör" med min då stora favorit Hal Hartley (håller fortfarande hans första filmer som bra och "Amatör" är nog den bästa av hans filmer, men ser nu att han hade grava Goddard-komplex), innan jag återföll i mitt då sjukliga skivsamlarberoende. I was a teenage collector scum.

Hur som helst, jag hittade "Fem Sinnen" av Jeremy Podeswa ("En tät och sensuell film som dröjer sig kvar i sinnet", enligt pålitliga filmtyckaroraklet Hit FM 94.2) och "Tango" av Carlos Sauro ("Varje bild är en njutning", tjuter Svenska Dagbladet).

Köpte även en kruka med en bootleg-Alfons Åberg (har redan en, så har två och sålunda en samling med bootleg-Alfons) och en - det stora utropstecknet - ett Bingoberra-tygdjur. För en femma.

Sv: Loppistråden

Härligt! Haha ja de där omdömena asså! 90 eller 00-talets motsvarighet till 80-talets vhs-baksidestexter!

Sv: Loppistråden

Bootleg-Alfons Åberg låter helfestligt!
Minns också de där kritiker-blurbsen, vissa omslag hade ju så jäkla många.
Har ni några favoritminnen från Bingolotto?

Var på loppisrunda i förrgår. De vanliga ställena. PMU och Reprisen i Piteå. Å köpte en påse snäckskal, tänkte på såna där troll man kan hittar ibland som är gjorda med stenar och snäckor.
Hittade en stor jäkla Yamaha PSS-keyboard med lite vågformer man kan ställa in, inte bara presets. Den var fin med fullstora tangenter men jag har ju en liknande.
Pratade om att ha ett hem med bara kitsch, då jäklar skulle man kunna fynda. Teskedar med potatisskaft - check. Bordstabletter med 3D-tryck - check. Turtles-kudde - jajemen.
Nåja.
Hittade en fin ram och lite andra hushållsgrejer men inga större fynd. Såg en gammal dammsugare från ca 1985 med härlig grå rymdskeppskänsla.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Loppistråden

Var på lokal loppis här i Vårberg. De har fullt med prylar. Är som en riktig skrotloppis. Huserar nere i ett stort garage. Var några gamlingar därinne som stånkade och ojade sig. De var skraltiga och orkade inte kolla igenom allt. "Det finns så mycket här, men jag orkar bara inte.. Vi går hem..."
Lite samma känsla får jag också. Kollade igenom lite konst och sånt där, men gav upp efter en halvtimme. På väg ut ser jag en liten hög med VHS. "Åhej, VHS, det är ju kul. Kanske hittar nåt roligt." Överst låg "Election" (film med Reese Witherspoon, som väl är lite smålustig kanske). Jag tog bort den och det tog en tid innan jag förstod vad jag stod och tittade på: Djurporr. Jag blev skamsen och kollade mig omkring. Ingen märkte att jag stått här och kollade på "Mr. Dogs Pony Butts" med skrevande kvinna som drack sperma från hästkuk. Omskakad lämnade jag den loppisen. Har ändå råkat ut för detta - oväntad och oönskad porr på loppisar - förut, men aldrig djurporr.

Sv: Loppistråden

Jösses, djurporr i Vårbergs loppis alltså. Inte kul att få det inristat i själen. Trist. Finns iaf en porr-loppis här i krokarna, en del hemmabrända skivor, tyska tidningar och sjaskiga fodral med diverse hårdporr. Är en sån där sälja själv på hylla-loppis, så det är nån kanske i den byn som brett ut sig med lite sånt. Jag har haft lite utlägg i mitt huvud om dessa typer av loppisars negativa inverkan på loppiskulturen i stort, men nu minns jag inte hur dessa tankebanor gått. Visst har jag hittat mycket kul och bra på dessa hyra-hylloppisar (INTE porr, om nu någon tolkade in det så!!), men det känns som att utbudet likriktas och stagnerar. Jag föredrar vanliga loppisar ändå med mystiska kontakter som får in lite vadsom, tillsynes. Jo en negativ grej är ju att de som äger lokalerna vill ha in så mycket hyllor och prylar som möjligt så de kan dra in maximalt med månadavgifter per uthyrd hylla så framkomligheten och överskådligheten blir hemsk. Och folk "vågar" bara sälja typ stentrista heminredningsprylar - även om det alltså är en och annan porrnisse också som nu ser sitt livs chans att sälja av de där hemmabrända skivorna med porr.

Men ja jo visst, jag har ju senaste åren nästan uteslutande hittat allt bra (fortfarande inte porr, notera!!) på hyllhyrarloppisar, men ja... hoppas jag har fel, att det stannat av. Tycker ruljansen är så låg, känns som mest samma typer som hyr hyllor och ägarna till loppisen tycks ta in mindre egna prylar. Kostar väl i snitt en 300 kr per månad tror jag - kan inte tro att nån går med plus som hyr hyllor. Beror väl på vad som säljs, men verkar inte vara nån rykande åtgång, ser samma prylar stå och damma nu som för 3 år sedan. Trökigt.

Var på stor loppis i central Motala i helgen. Bra! Lokal belägen alles i anslutning till torget mitt i stan. Fanns allt möjligt. VHS, dvd och annat sånt som jag glanar på. Hittade en VHS-C-konverter för en tjuga men köpte inte, lite dumt... orkade inte släpa på den. Föredömligt stora ytor inne och bra blandning. men köpte inget alls. Kanske lika bra. Andra loppisar i stan låg väl en bit bort, så det orkade vi inte gå på. Hann inte.

Laddar nu för loppissommaren 2022 och hoppas iallafall på nåt fynd, gärna videokassetter (absolut inte porr, om nu nån tror det! Vill bara vara tydlig, ifall någon snabbläser) och böcker och jovisst gärna nån vinylskiva också. Kommer såklart rapportera här när / om småfynden rullar in. En tråkig trend är iallafall mängden av piratkopierade retrospel som florerar, i pappfodral från Sydamerika och Asien. Spelen funkar väl säkert bra att spela men för oss original-stofiler så är det allting en stämningspajare, då en ju först blir rätt uppspelt av att se lite GBA-fodral, som sen visar sig vara fejk.

Sv: Loppistråden

Disclaimer: Loppistråden handlar aldrig om porr. Vill ni prata om det så skapa en egen tråd (och det är inte jag som vill ha en sån tråd, så ingen tror det!)

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Loppistråden

Långloppis i Piteås utkanter idag. Böle - Arnemark - Stridholm. Tror "lång" avser avståndet mellan byarna eller så är säljarna utspridda vid sina hus i byarna. Var en sån i Jävre förra året. Ska nog vara med i år. Hamburgerförsäljning och fikabröd med mera i Arnemark. Riktig väckelsebygd därute. Får se om vi kommer oss iväg strax. Är på jobbi. Det regnar lite.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Loppistråden

Sommar med loppis! Varit på en på Nolia inne i Piteå men kammade hem noll. Mest tråkiga grejer. Kul att kolla på folk. Åt en korv.

Var på "kvalitetsloppis" i Harrbäcken, i en bygdegård. Det var ju Antikpriser på det mesta. Köpte ett tryck med Sveriges Riksdags Andra Kammare 1933 och en fet bok med bygdehistoria från Norrbotten från 50-talet, med hundratals foton på torp från alla socknar i länet. Var en sur gubbe som skällde på sin fru som kollade i boken innan oss. Han blev jävligt intresserad när han såg att vi köpt den. En tant sålde hemgjort fika ute på gården. Gulligt men det kostade ju sjutton spänn för en kaffe och en kakbit. Då kan man ju lika gärna dricka en Latte och äta massproducerad cheesecake på Espresso House.
Köpte en bok om svensk progg och biografi om Bruce Springsteen på pocket också. Och en Robert Broberg-kassett som Larsesq ska få. Med mera.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Loppistråden

Kul rapport! Och ser med spänd förväntan framemot att få en Robert Broberg-kassett.

Sv: Loppistråden

Jåo, kassetten kommer! Den verkar kul.

Åkte på kvällsloppis i Badhusparken, Piteå schitty., ikväll.
Soligt och svalt. Pratade lite med skivgubben som brukar ordna skivmässorna i stan. Han är tjenis med mig av nån anledning. Han verkar tjenis med många. Ser ut som en övervintrad sjuttitalsrocker. Nä, han ser precis ut som den ensamstående pappan med massa barn som får nån exotisk lyxprodukt i julklapp i Karl-Bertil Jonssons Julafton. Blir alltid skeptisk när folk är så kärvänliga direkt. Vad vill du mig?, liksom. Folk i allmänhet är ju inte det. Men jag tror verkligen bara att han är social.
Köpte Broder Daniels två första album på CD. Aldrig haft dem. Hatade Broder Daniel som värsta sortens depressiva, självömkande gitarrock när jag var tonåring. Samtidigt som jag älskade Smiths och Belle & Sebastian. Konstigt. Men tyckte de var så enkla och samtidigt pretentiösa. Vet inte vad det var. Och deras fans var så uniforma, som en liten sekt. Sen träffade jag ett dedikerat BD-fan på Trästock en gång, kanske 2004? Han hade fått spö för att han gillade BD. Det var en stor stund, så då började jag gilla grejen med Broder Daniel, även om jag aldrig lyssnade på musiken.
Numera känner jag nästan igen mig mer i texterna än nånsin. Mer än bara tonårsångest, det är psykisk ohälsa och utanförskap, hopplöshet och förspillda tillfällen, år av tristess och självhat. Så enkelt beskrivet som det går, typ mantran, haikus, "happy people never fantasize". Tror jag fattade grejen samtidigt som jag började gilla depressiv black Metal. Det finns ett värde i det oironiska och helt ärliga uttrycket, att det ska tas i när det gäller eländet. Eftersom det är överdrivet blir det också tvetydigt, är det verkliga känslor eller mer av en social skulptur? en nästan religiös ikonografi av ångest, i motsats till troper om "ärlighet" och autencitet som finns i singer-songwriter-genren.
Bläddrade i några lådor med sjutummare också. Hittade Cerrones "Supernature", bra tillägg till den lilla Italo-samlingen. Han står i nån djungel på framsidan med öppen rosa skjorta som visar hans insjunkna bröst och i bakgrunden är det en naken, svart kvinna i djurmask som drar in honom i djungeln. Jösses, exotism av värsta slag!
Hittade Dag Vags första (?) sjua, Popitopp också, aldrig riktigt gett dem en chans, de har alltid känts för tokroliga för min smak. Men den här kanske har nått.
Sista fyndet var Kylans Rockorkester - I Lycksele Finns Ingen Hundpsykolog, utgiven på Manifest i Luleå 1981. Trodde det var riktigt obskyrt men lätt att hitta på internet. Är väl nån proggig bluesrock. Mest kul för att det var Manifest, Västerbottniskt och att omslaget var så tydligt vikt för hand.
Träffade några bekanta som väl inte var så kul men jaja. Någon sålde brädspel och Pussel. Fanns gamla versioner av Alfapet, Tjuv och Polis, Risk. Var sugen på Risk men tyckte 300 bagis var rätt dyrt.
Just det, apropå musik, igår när vi var på stan med jobbet var det en tjej som jobbade på ÖoB som såg min Flyktsoda T-shirt med alla band på ryggen och sa "Tjuvkoppla" - grymt band. Det var kul. Visade sig att hon bor ihop med Punk-Daniel som gör zines och könst och är involverad i punkhuset i Luleå. Var såklart jätteblyg och ville springa därifrån så det var skönt att hon frågade på.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Loppistråden

Missade loppisen i simlångsdalen i år igen. Verkar vara ett annorlunda upplägg och undrar om någon varit med om liknande tidigare. Man går runt och sätter priser på saker man vill ha och vad man vill betala för de. Sen går det en signal och då får man stå med den saken man helst vill ha och hoppas att ingen satt ett högre pris. Står man med grejen man vill ha får man köpa den typ. Sen håller det på så där tills allt är slut eller nåt. Som en blandning mellan en sån där skåneloppis där man klipper banden och springer in och en auktion typ. Hoppas kunna delta nästa år...

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Loppistråden

Var en vecka på Gotland och bevistade en del loppisar. En del små privata loppisar, men också några mer uppstyrda och större. Så sanslöst mycket skräp till hutlösa summor! Turistön Gotland förnekar sig inte. Hörde av en som varit på Almedalsveckan att krogar och restauranger höjer priserna med en hundralapp under denna demokratins vecka. Denna giriga ockerstämning gäller överallt på ön. Och som infödd gotlänning är det tudelat: Visst är det bara rätt att skinna den övre medelklassen på pengar, men loppis ska väl ändå vara loppis och demokrativeckan ska vara demokrativeckan: Till för alla. Kanske speciellt för oss som inte har fem sommarhus på Fårö och en övernattningslägenheten i Vasastan.

Köpte några nummer av pockettidningen R. i alla fall i Klinte- Butiken var en blandning mellan hipster-butik och riktig loppis (de sålde gamla NES-spel för många hundralappar och handsprit med dofter från Gotland och sånt). Böckerna kostade åtminstone 10 kr/st. Och hittade "Vägra för helvetet"-CD:n (inte superbra, men hej, Livin Sacrifices "Mentalsjuk" är ju med och ingen skiva som har med den låten kan ju vara dålig) och några kassetter på Prylboden i Tofta. Men dyrt och dåligt överlag. Mitt råd när det gäller Gotland gäller fortfarande: Tänk efter rejält om du verkligen, verkligen vill dit innan du bokar den där båtresan.

Sv: Loppistråden

Fint att läsa här. Hoppas folk har en bra (loppis)sommar. Kanske minns jag fel nu men blev nog inge VHS alls för mig i sommar MEN så igår, sista dagen innan jobbhelvetet började igen, ja då small det till! var på bakluckeloppis i hembyn. Tänkte sova istället, men ok åkte dit. Hittade lite blandad kul film men fann alltså två härliga australienska barnfilmer utgivna på fina Walthers Video ("Kanalen med valfrihet!"). Så dessa ska jag kika in under höstens och vinterns stundande mörker och elände.

Varit på en massa loppis i sommar, från Dalarna till Ljusdal till lite överallt. Egentligen inte alls hittat nåt spektakulärt men haft väldigt roligt och sett fina platser. Så det har varit en fin loppissommar (och ja visst, sommarn är ju inte slut bara för att denna gamla murkla har börjat jobba igen), där jag faktiskt känt att det varit precis lika spännande som vanligt att gräva runt bland skrot och diverse prylar. Varit i en massa olika lokaler. Så det jag tänkt lite på är att ju mer jag lärt mig om olika saker och liksom ju mer en vet och kan, ja desto roligare blir det att leta och upptäcka saker - loppisintresset är, likt livet själv, oändligt! I evighet. Eller nåt sånt. Det dyker alltid upp nya prylar och nya sammanhang. Fantastiskt.

Också ägnat mig åt en del letande av såna dära övergivna platser och det gick stenbra men det är en annan historia. Hittade dock inget jag ville ta med mig från dessa platser, även om det var en hel del kul grejjor att spana på. Kan iallafall konstatera att loppiskulturen lever starkt här i krokarna och det fylls på. Hade larsesq här på besök över en dag och vi kollade in loppisen som fått in så mycket böcker och där hittade väl larsesq iallafall en fyra stycken böcker tror jag.

Ha det så himla fint va, hörs!