Sv: Lästips

Haha ja just det ja, såg om detta i en intervju med honom i min Rambo-box, att han skrev 2an! Haha fantastiskt. Oj nu blev det ny sida. Läs inläggen hörni på förra sidan va.

202 Senaste redigerad av puffy (2022-03-12 15:24:29)

Sv: Lästips

När jag var runt 13-14 kanske hade en kompis familj sin stereo hopkopplad med tvn. Av någon anledning tyckte vi det var en bra idé att spela in Rambo 2 på band, alltså bara ljudet, så man kunde lyssna i sin freestyle när man var ute och gick. Gav en ännu tydligare bild av hur den filmen är. B-sidan på bandet var nästan enbart kulsprutesmatter med enstaka grymtningar mellan. Lyssnade inte så ofta på det ändå får jag säga till mitt försvar....

Sv: Lästips

Haha! Hårt att ha Rambo på en C-90. Hade lätt kunnat bli ett väldigt konceptuellt konst/noise-kassettsläpp. Typ bara att spela över och sen lägga på dist - voila! Klart. Första spelningen jag hade var bara att jag spelade en kassett med djurläten och sen stod jag och såg dumsvår ut medan jag vred disten i botten.

Sv: Lästips

larsesq skrev:

Första spelningen jag hade var bara att jag spelade en kassett med djurläten och sen stod jag och såg dumsvår ut medan jag vred disten i botten.

Den spelningen hade man ju velat gått på!!

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Lästips

Haha underbart.

Sv: Lästips

Minns den där spelningen Lars! Skrev du om den i Ni Kan Fan Dra Åt Helvete eller Svärdet? Pontus kanske skrev om den i MöMö?

Håller med om allt ni säger om Rambo. Längesen jag såg den. Såg den med brorsan typ 2010. Det var nog första gången också. Vi hade en period när vi hyrde film, den sista tiden det gick här i stan. Den var verkligen bra. Sjukt att det sen blev sån krigspropaganda. Det är väl i trean där de faktiskt tackar mujaheddin/krigsherrarna i Afghanistan i slutet av filmen för att de nedkämpade Sovjet? Herre jisses. Spola fram trettio år och krigsherrarna tar över landet och kör det ännu mer i botten för att sen lämna alla i sticket och låta talibanerna ta tillbaka kontrollen.

Första filmen är ju typ "Bringing the war back home". Vi såg också nån annan skum film på samma tema som Rambo under de där kvällarna, en lågbudget-film med en krigsveteran som kommer tillbaka och är helt bäng, ser fiender överallt och börjar skjuta folk på gatan. Lite Taxi Driver möter Born on the fourth of july fast mer överdriven såklart. Undrar vad den hette? Den var väldigt bra.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Lästips

Jag har tagit halva boken nu och jag kan säga att den är väldigt olik även första filmen. Första filmen är fantastisk bra, men i den är ju Rambo enbart ett offer för den där grisiga snuten Teasle som pushar honom in i situationen som uppstår. I boken provocerar Rambo desto mer, vill testa gränserna och vill inte att snuten ska få rätt av princip. Som en aggresiv rättshaverist. Det intressanta är ju att både Teasle och Rambo är krigsveteraner (vilket inte berörs i filmen, Teasle var ju en hårding från koreakriget) och att det blir lite Krigare mot Krigare, vem håller ut längst? Båda resonerar ganska likadant i boken.
Rambo träffar även på hembrännare i skogen (en far och en son) och får kläder och skjutvapen. Jämför det med i filmen när han är utelämnad åt en påse som enda kläder och pilbågar, spjut osv. Han dödar, som i filmen, samtliga hundar. Men desto fler poliser. Han har även en idé om att fly till Mexiko.
Boken är väldigt bra dock, gillar språket, det är väldigt snabbt berättat utan att känna framhastat och det är trevligt.

När jag är klar på den är det dags för nästa Mishima-bok "Sjömannen som föll i onåd hos havet"

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Lästips

Sjömannen är enda Mishima jag läst än. Den var extremt bra tycker jag! Obehaglig och hård men utan att det hände jättemycket.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

209 Senaste redigerad av larsesq (2022-03-18 09:12:13)

Sv: Lästips

Kanske skrev Pontus Lundkvist nåt om min första spelning (som Manlig kärlek på Pontus och Tom Karlssons klubb Straffet i Visby) i sin ledare till första numret av Det grymma svärdet. Han skrev om det på Skunk i alla fall.


Läst bra serier senaste veckorna:

"Gå med mig till hörnet" av Anneli Furmark. Läste den på bibliotek och var nära på att börja gråta. Väldigt vacker och sorglig berättelse om hur Elise, 50-årig kulturkvinna, träffar en kvinna och blir förälskad i henne. Elise är också gift med en gubbe, men är väldigt öppen med sina känslor, så det ingen traditionell berättelse om att nån är otrogen. Kan bli less på att typ alla nya berättelser som berättas i filmer, TV-serier och böcker numera handlar om medelklassen, men detta var så dels så välberättad, dels så universell att jag knappt tänkt på detta alls. Så vackert och hjärtskärande hur Elise är så ärlig med sina känslor och bara vill vara lycklig, men ändå går det inte så där jättebra. Även om jag personligen så klart aldrig varit i samma situation - så har jag älskat och förlorat, som alla andra människor. Borde läsa alla böcker av Anneli Furmark, för de jag läst har varit en ständig påminnelse om att jag nog tänker på henne som en av bästa serieberättarna i detta avlånga land.

"Earthling" av Aisha Franz. Har läst hennes andra (?) bok "Shit is Real". Den var bra, men minns inte mycket av den. Borde läsa om den. Men denna, hennes debut, var extremt bra. Handlar om tre kvinnor, en mamma och hennes två döttrar, och allt utspelar sig i typ ett dygn. Lite sån där magisk realism. Franz är ju väldigt bra på att introducera utom-verkliga händelser i en vardaglig situation. Mamman går igenom ett liv och försöker komma till freds med hur livet blev. De två döttrarna försöker finna sig till rätta i verkligheten, sin sexualitet och sociala relationer. Snygg som attans är den också.

Sv: Lästips

Längesen jag läste Furmark nu. Borde försöka få bibblan i Piteå att ta in alla hennes böcker.

Lite sugen på att läsa Joe Saccos första bok om Palestina nu. Den har legat på sängbordet länge. Lägligt med allt som händer i världen.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Lästips

Ja, Furumarks bok är otroligt bra. Min personliga favorit är fortf "Den röda vintern", men den här är verkligen bra. Hon är nog en av sveriges bästa serietecknare tror jag nog. Sen är hon otroligt trevlig smile

Sacco:s bok om Gorazde är min favorit. Man kan komplettera läsningen med "Fixaren" som handlar om hur han tog sig till den staden. Riktigt bra båda två.  Önskar jag kunde teckna sådär själv.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Lästips

Nu är jag klar med Tvekampen. Alla områden är med i boken, när Rambo gömmer sig i gruvan, alla hundarna som en snut tar med sig och som han dödar en efter en. Det dör fler snutar i boken än i filmen och filmen slutar helt diametralt annorlunda än boken. Bokens slut gör mig dock extremt förbryllad över att det finns en efterföljare...? Puffy, hur är det möjligt? Vad händer i 2an?

Spoiler nedan:
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Rambo blir skjuten av Trautman och Teasle (snuten) ramlar ihop och dör också. Båda krigare dör å ingen vinner. I filmen så ger ju Rambo upp och överlämnar sig och Teasle hamnar på sjukhus, så båda "förlorar" (eller vinner?) i filmen.
Om den andra boken är svindålig - är det nån jävla spökskildring?

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Lästips

Nu var det närmare trettio år sen jag läste den, men som jag minns det inleddes spektaklet med ett förord där författaren (Morell hette han väl?) förklara att boken skulle ses som en uppföljare till filmen snarare än hans första bok. Så då kunde ju Rambo glatt skjuta vidare trots att han dött....

Sv: Lästips

Varför gjorde han såhär.. när han skrivit en jättebra bok o bara kunde låta det vara så.
Samma med chuck palahniuk som skrev fight club, han skrev en SKITBRA bok och måste kompensera genom att skriva tre hundra skitdåliga totalt oläsliga böcker för att balansera upp...

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Lästips

jag tyckte palahniuk's survivor var rätt bra vill jag minnas. men ja det var ju i mina tonår så svårt att vet aom den faktiskt var det. läser stone butch blues av leslie feinberg for första gången. sååå bra! och härligt med en bok från queert perspektiv som inte är skrivna för utomstående men för andra queers först och främst. sen var ju woman on the edge of time av marge piercy den bästa bok jag någonsin läst men den kanske jag har tipsat om innan?

hanna wikmans nya bok - ditt hjärtas slag - en motståndsrörelse har snabbt blivit topp tre of all time för mig sen jag läste den i januari.

Sv: Lästips

Rambo 2 boken är ju toppen!

Sv: Lästips

Om jag också ska komma med ett lästips så får det bli "Orkansäsong" av Fernanda Melchor. Det var allt en jävla bok det! Såg henne snacka på Kulturhuset för några veckor sen också och hon var skarp, fast hennes andra bok "Paradais" var inte riktigt i samma klass. Den var bra den med men den första var som att bli påkörd av tåget och medsläpad på krokig räls. Hon sa att hon blev sjuk av att skriva den...

Sv: Lästips

Appropå Orkansäsong så öppnade jag ett skåp på jobbet och där låg den boken, jag hade lagt undan den åt mig själv, blev glad! Osäker på om jag tog den då som en konsekvens av puffys tips eller om jag läst baksidetexten och blivit fångad. Hursom, den ska läsas.

Sv: Lästips

Tommy skrev:

Ja, Furumarks bok är otroligt bra. Min personliga favorit är fortf "Den röda vintern", men den här är verkligen bra. Hon är nog en av sveriges bästa serietecknare tror jag nog. Sen är hon otroligt trevlig smile

Sacco:s bok om Gorazde är min favorit. Man kan komplettera läsningen med "Fixaren" som handlar om hur han tog sig till den staden. Riktigt bra båda två.  Önskar jag kunde teckna sådär själv.

Gorazde är skitbra! Fi fan. Påminner mycket om det som händer i Ukraina i stadsscenerna och så. Fast det är mer bomber i Ukraina antar jag.
Läste Åsa Grennvalls "Jag Håller Tiden" som jag lånade från ett sånt där skåp på stan där SV/Nord (bildningsförbundet) ställt ut böcker. Det stod ovanpå ett elskåp. Den var nästan lika bra som Deras Ryggar Luktade Så Gott. Mer av en uppföljare till den. Men alla hennes böcker hänger kanske ihop mer eller mindre, eftersom de är självbiografiska? Mycket om försummelse, död och ensamhet man känner igen sig i. En av mina favorit-serieskapare, hennes stil är inte så mycket bevänt med men det är bra berättat.

Fan, inte läst din seriebok än Tommy! Måste skaffa den.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Lästips

Såg svart krabba. Läser allt av Jerker Virdborg nu. Dystopiskt och så. Ibland något skruvat som jag inte kan sätta fingret på. Men det är nog den väldigt svenska miljön och hemkänningsfaktorn som gör det. Lite som när man såg stålenhag kanske. Iaf samma sträng hos mig slår detta an.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Lästips

Har mycket goda nyheter. Eller gammalheter kanske en ska säga...!

Jag kan härmed bekräfta att det är fullt möjligt att via folkbibliotek göra ett fjärrlån på Manne Påhlssons beyond legendariska ultra-rare bok betitlad "Genesis, han är bög han!" (2010). Är väl en sorts uppväxtskildring. Minns inte nu vart jag fick nys om denna bok men kanske var här via forumet...? Nån som läst? Den är alltså inte åtkomlig via Libris, så blev lite extra knixande.

Så ja, fjärrlånet har anlänt men inte jag som är först i inofficiella kön, men lita på att jag ska läsa den. Har extremt höga förväntingar. Har hållit den nyss i min hand så kan gå i god för att det går att fjärrlåna. Eller susa förbi Härjedalen och låna!

https://www.op.se/2011-03-12/kommunen-k … n-anvandas

https://herjedalen-fb.mikromarc.se/mikr … zwh8gJyleg

#classicbpapa

Sv: Lästips

Aldrig hört om Manne Påhlssons bok tyvärr! Vad är den gyttjiga livssubstansen i den?

Läste Philip K Dicks "Marsiansk Mardröm" i pocketutgåva från Nova Science Fiction (från 70-talet kanske?). Boken kom 1965 så mitt i Dicks storhetsperiod med Ubik, A Scanner Darkly osv.
Här finns Prekogs precis som i Minority Report men det läggs inte så stor vikt vid deras förmågor.
Jorden håller på att torka sönder av global uppvärmning och FN är världsregering. De tvingar vissa medborgare till kolonier på Mars och andra planeter där lönlös terraforming pågår. Kolonisterna använder hallucinogena droger i samspel med miniatyrmodeller av ett idealiserat amerikanskt femtiotal (Pigga Peggys Modeller heter företaget som säljer miniatyrerna, och i lönndom även den olagliga drogen. En äventyrare och entreprenör, Palmer Eldritch, återvänder från en annan galax med en ännu starkare drog som försätter användaren mer eller mindre permanent i en hallucination. Problemet är bara att Eldritch själv styr över hallucinationen och blir som en gud i denna.
Väldigt effektfullt och effektivt berättad historia. Karaktärerna är besvikna idealister som dras mellan cynism och solidaritet.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Lästips

Kan rapportera att just "Genesis, han är bög han!" läses på ett tåg i skrivande stund mellan Ånge och Hudiksvall typ. Efter att personen läst ut den så är det min tur. SÅ ska jag utvinna den gyttjiga livssubstansen. 

Den där Dick låter helt grym. Insåg att jag ahr ett gäng böcker av honom sen förra bokrean och nu ska jag köpa fler, typ 69 kr styck, ja då är det inget att knussla om.