Sv: Musiktipsar-tråden

Frälst verkar skitspännande samling!

Jäklar vad sugen man blev på att spela i band när man läser ditt inlägg Röde.
Ja, det kanske är en banal tanke, alla instrument kan låta extremt olika. Lyssnade på Mattias Alkberg BDs gamla dänga "Stockholm" igår, där har de verkligen tagit saxofonen till max, den svarar med en slinga till varje textrad och är löjligt expressiv. Minns att BD gick igenom en tung Springsteen-fas just då. De tre albumen med BD är nog mina favoriter med Alkberg, inte orkat hålla koll på alla hans soloskivor efter det, känns också som det gick lite inflation i hela hans "egensinniga" grej. Men Nerverna hade ju några tunga låtar.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Musiktipsar-tråden

Vem eller vad är "BD"?

153 Senaste redigerad av larsesq (2022-02-22 17:08:35)

Sv: Musiktipsar-tråden

"BD" är popbandet Mattias Alkberg BD, som gav ut tre skivor 2004-2006. BD står inte för Broder Daniel utan är Norrbottens länsbeteckning. Hade deras debutskiva "Tunaskolan" när den gavs ut och älskade den verkligen, men inte hört sedan 2005.

Sv: Musiktipsar-tråden

Aha ok, aldrig hört talas om.

Sv: Musiktipsar-tråden

Älskade också Tunaskolan under gymnasiet. Fyllskalle var en riktig brottarhit i mina kretsar. Haparanda Here We Come också.

Lyssnat mycket på musik på kvällarna innan jag ska lägga mig. Blir mycket gamla godingar. Buzzcocks - A Different Music in Another Kitchen är toppen. Hade bara deras singelsamling när jag var yngre, Singles Going Steady. Det är ju hitpunk som verkligen glänser. Alltid gillat melodierna och ljudbilden. Texterna är ju rätt blaskiga, mycket olycklig kärlek. Blivit en del Springsteen, Dylan, Talking Heads. Gubbarock och postpunk. PiLs första skiva, grymma melodier där också. Gillar nog det mer än mörkret och ilskan på Metal Box/Second Issue.

Lyssnade mycket på Bear Quartet under gymnasiet, apropå MABD. Knepiga skivor egentligen. De var jäkligt ambitiösa på 00-talet. 90-talsskivorna är ju lite annorlunda, mer introvert indierock men de är fina også.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Musiktipsar-tråden

Jag kan tipsa om bandet jag spelar i. Vi heter Halva Mänskligheten och spelar Nyprogg. Det proggiga kan vara texternas röda innehåll. Men vi är flum också. Musiken är allt mellan visa och punk. Här är en låt om apor

https://spotify.link/XM880NgcwDb