Var typ helt tomt på Myrorna idag, när jag gick runt i Skärholmen som en osalig ande. Kände mig tömd och glömd. Var och handlade massa mat och tjosan. Jag började rota runt bland skivbackarna och blev en hel del i slutändan. Snöat in på svenskt 70-tal. Mycket är skräp, men finns en hel del guldkorn. Vet inte vad det handlar om? Är det nån sorts nostalgi? Att jag vill lyssna på musik som påminner mig om den musik mina föräldrar lyssnade på när de var unga? Musiken från deras vinylsamling? Eller är det bara att jag gillar ljudbilden - svänget, den avslappnade stämningen, texterna och ljudet. Jag inte vet jag, jag bara gillar't.
Köpte 6 st. LP-skivor:
Samlings-LP:n "Himmelriket till" (Malmöitiska barn och några farbror och tanter sjunger om hur mycket de älskar Jesus. Allt är inte toppen, men finns några väldigt fina arrangemang och låtar här. Verkar inte finnas på Discogs heller, men Discogs är ena jädra skit också, så vem bryr sig?)
Lena Ericsson "Jag undrar vad du tänker på" (Älskar "(Det är då) jag känner att jag behöver dig." En låt med sug i blicken. Hon gör också en svensk version av John Lennons primalskriklåt "Mother" - med svensk text av James & Karin-Carin!)
Ann-Kristin Hedmark "Inifrån" (Överraskande bra. Bästa låttitlarna: "Ingen kan förtrycka sanningen", "Om jag fick stå bland maktens män" och "Sven e' kass")
Cilla Ingvar, en barn och Staffan Åkerbergs orkester "Delfinen på trampolinen" (Grön splattervinyl och låtar som "Grisvisan", "Jag och min mås" och "Hunden och duschen" bådar onekligen gott.)
The Readers LP (Mer kristet. Aldrig hört dem, men låten "Svenssons Happening" är med och den är ju toppen med Glorymen. Männen på omslaget har vita polotröjor och stora svarta skärp högt uppe, typ vid naveln. Modet förändras onekligen.)
Lovart "Stormsvalor" (Kommunistiska Oktober Förlag gav ut detta 1978. Verkar vara lite folkmusik-aktigt. Låtar heter saker som "Lockout", "En arbetslös talar", "Bön till en arbetare", "Meidners fonderingar" (auch!), "Sång från en skurhink" samt "Skogsarbetarens sång". Sistnämnda kan jag ju spela för min far, som både är ett högerspöke och skogsarbetare.)
Blev lite böcker också:
Anna-Leena Härkönen "Tjurdödarvapnet" (Verkar rätt bra. Mycket typisk finsk kärv stämning. Hennes senaste "Nej, tack" verkar också intressant. Gillar titeln och den handlar om sex och snusk och relationsproblem. Sånt som jag gillar).
P.C. Jersild "Efter floden" (Ja, nu för fasen: NU ska jag läsa den! Tänkt göra det i x antal år, men nu får det bli av).
Ulf Lundell "Hjärtats ljus" (Aldrig läst en Lundell-bok och fick höra en passage från boken där huvudpersonen funderar, i över en sida, om hur liten hans penis är. Det gillar jag, men 447 sidor till, som inte verkar handla så mycket om män som tänker på sina penisar? Efter den rätt värdelösa dokumentären på SVT om Uffepuffen så är jag lite mer intresserad av att gå till botten med honom. Vad är det som är så jädra fascinerande med honom egentligen? Varför tänker jag så mycket på Uffe?)
Imorgon ska jag till Erikshjälpen i Masmo, är det tänkt. Få se om det har nåt annat. Är på utkik efter några stolar till balkongen.