Tråd: Historieklubben om IDIOTI!

Tänkte dra igång en ny Historieklubben till nästa eller nästnästa nummer av Hunden. Vill ha historier om korkade saker folk runtomkring er, eller ni själva, har trott. Som det där avsnittet av IT Crowd där Jen säger "you're putting women on a PEDAL STOOL!"
För hon tror det heter så, förstår ni.

Hade en kollega som trodde att spädbarn är blinda de första veckorna i livet. Precis som hundvalpar.

Blinda fläckar i kunskapen, ologiska teorier, rent och skärt vansinne.

Maila dem till mig på brevsolo [a] gmail [punkt] com
För då är ni gullizar, förstår ni.
Eller skriv direkt här i tråden.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

2 Senaste redigerad av larsesq (2022-01-20 21:59:35)

Sv: Historieklubben om IDIOTI!

Hade en vän som påstod att hen tänkte, när hen var liten, att vi bytte kön mitt i livet - alltså när du nått halva ditt liv så bytte du kön. Jag som var född pojke skulle alltså om jag blir 80 år, bli en kvinna när jag är 40 år.

Jag hade massa såna vanföreställningar när jag var liten. Känns väl som jag till viss del fortfarande har det. Att man fake it till you make it - alltså, bara låtsas fatta grejer och eftersom folk aldrig vill ta debatter eller prata ut om saker, så går det bra att bara låtsas hela livet. Finns ju djupa och allvarlig saker att prata om här, men jag kan ta en jättefånig grej istället: jag är född på Gotland och trodde "fastlagsbulle" hette "fastlandsbulle" lite väl länge. Trodde jag fattade att det hette "fastlagsbulle" och varför det hette så när jag var typ 16-17 år. Jag pratade aldrig om det, men jag tänkte väl att denna, i ärlighetens namn, rätt keffa grej (alltså semla) kom, precis som alla andra keffa grejer, från det där jävla fastlandet. Kändes på nåt sätt rättvist att en av de tråkigaste bakverken skulle få namn efter det vi öbor hatade mest av allt - fastlandet.

Sv: Historieklubben om IDIOTI!

Jag har en arbetskamrat som inte visste att Norge inte är ett EU-land. Det är helt ok att inte ha stenkoll på alla länder i unionen, men hens tankar kring det väckte en del följdfrågor "Det ligger väl i Europa?" - ja, men det gör England också som lämnat, då är det ju inte som att England numera får tillhöra Asien "OK.. men dom är ju med i Eurovision song contest" - det är ju även Israel... "ligger inte det... nä, det gör det inte".

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

4 Senaste redigerad av Hunden Uppföljaren (2022-01-24 09:45:14)

Sv: Historieklubben om IDIOTI!

Skumma tankar!
Hade en kollega med väldigt många blinda fläckar i kunskapen. Hen hade lite udda skallform och utseende, vilket vi rasbiologiskt teoretiserade kunde ha nåt att göra med märkligheterna. Inte så schysst tänkt, nej. Hen är väldigt rar ska tilläggas men man kan bli förundrad ibland av folk som inte har behov av att veta korrekta fakta eller strävar efter att få en komplex bild av omvärlden.
Hen trodde norska färjelinjen Hurtigrutten hette "Hurtigskrutten". På fullaste allvar. Kan det ha varit nån som skämtade och hen uppfattade inte skämtet?
Sen hade hen undrat varför inte Vietnam var med i Eurovision. En annan gång hade personen märkbara svårigheter med att veva ner rutan i en äldre bil med handvev. Hmm. Det kanske inte är så komiskt, det kanske finns en viss hjärnskada eller neurovariation inblandad?

En annan kollega undrade vilket lag mannen i svart- och vitrandig tröja på fotbollsplanen tillhörde.
En tredje kollega undrade om skidskytte enbart åktes med längdskidor, om det inte fanns en alpin variant också.

Semla är väl gott? Förstår i och för sig de som tycker det är torrt. Men jag gillar ju mandelmassa och det är en av få bakverk där jag uppskattar vispad grädde.
Jag trodde jättelänge att Pitabröd hade nåt med Piteå att göra, att det var en av våra lokala specialitéer. Vi hade typ tacos i lågstadiet när jag såg ordet första gången. På den tiden fanns inte tortillas i Sverige än, åtminstone hade jag aldrig sett det, utan vi fick äta tacos i stora hårda fyrkantiga bröd eller i pitabröd. Jag var förundrad att ingen i Piteå hade berättat för mig om pitabröd förut. Vi hade ju palt och surströmming som regionala specialitéer så jag antog att det här var samma sak.
Man frågade aldrig heller så det fanns ingen som kunde hindra en från att hitta på.

En annan föreställning från barndomen som etsade sig fast var ju att jag blandade ihop Lill-Babs och Babbsan. Trodde att de var samma person ett tag, att Lill-Babs var Babbsan utan dragqueen-utstyrseln. Sen insåg jag väl att de inte alls var lika men trodde ändå länge att Lill-Babs hade nåt med Babbsan att göra, namnmässigt. Nu har jag ju hört att det var ett PR-trick i början av Lill-Babs karriär att hon skulle vara diminuitiv-versionen av Alice Babs. Men Babbsan var ju en mycket större profil i TV på 90-talet och min enda relation till Alice Babs nu är låtar Larsesq spelat in på blandband till mig.

En av farsans kompisar sa till mig en gång att muslimer tror på Buddha. Gubben ifråga jobbar som kranförare i hamnen och kan allt om motorer och svets men religion var inte hans främsta intresse.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

5 Senaste redigerad av larsesq (2022-01-26 13:00:16)

Sv: Historieklubben om IDIOTI!

Haha! Så kul med pitabröd från Piteå. Typisk sån grej jag också skulle ha tänkt. Min bild av omvärlden var väl rätt begränsad också. Föräldrarna jobbade extra i skogen för att vi skulle kunna få till en veckas semester ihop varje sommar, men oftast gick den semestern till Skåne. En gång var vi i Värmland och åkte sen in till Norge och övernattade på hotell. Det kändes verkligen lyxigt. Så jag tänker att såna vanföreställningar har nog med att jag rörde mig i en rätt liten bubbla, där på den ö jag bodde på. Eller så är det bara en barngrej. Barn = dumma i hela huvet. Nä, man försöker hela tiden pussla ihop saker och förstå det förvirrande livet.

Min bror gillade att reta och lura mig, men minns inget han lurade i mig nu. Mest var det nog udda matkombos, men minns som sagt inte nu. Trist story.

Mött kristna som pratat om att de tror på reinkarnation. Vilket känns spännande. Är det post-modernismens fel (som allt annat) eller... ptja, religion är ju, enligt mig, bara hittepå och kultur så varför inte behandla allt som ett smörgåsbord där du kan få ihop allt till en stor god, lite udda, mättande sörja om du nu vill tro på gud/gudar?

Sv: Historieklubben om IDIOTI!

Jag skulle bli helad genom handpåläggning en gång av en bekant som var hyperkristen. Det gjorde mig förbannad, vilket kanske var överdrivet. Jag är ganska intresserad av Jehovas Vittnen, Mormoner, Laestadianer och såna udda församlingar/trosläror men det är ett lite makabert intresse såklart.
Samma bekanta som skulle hela mig pratade en gång om hur hon misströstade om Gud hörde henne när hon bad. Hur skulle hon be RÄTT? Det kändes hemskt, jag tyckte lite synd om henne.
Inte för att det är nåt fel att känna sig vilsen och leta svar.

Det blir lite "barn som säger tokiga saker". Vad hette det där lekprogrammet på SVT där en panel skulle gissa vad barn förklarade? Det var ett bra program. Men har funderat mycket på hur begränsad och liten ens värld var då, ganska länge faktiskt. Även upp i tonåren. Bara det här med att hitta musik var svårt. Man gick på sjaskiga loppisar eller letade cds i budgetlådan på Expert typ. Nu finns det för mycket musik istället så det blir svårt att fokusera och känna att nån musik är ens egen.

Men okej, tillbaka till ämnet, en dumhet till som jag tänkt på var när en kompis jag spelade innebandy med blödde näsblod. Vi hade en dryckespaus mellan matcherna i gymnasieskolans B-hall och gick till toaletterna för att dricka (sörplade direkt från kranen gjorde vi). Kompisen hade gått i förväg pga sitt näsblod. När vi kommer in i toalettutrymmet är speglarna, de två tvättställen och en del av väggen täckta i blod. Han hade försökt fräsa ut allt blod ur näsan, som att det skulle stanna av den anledningen, typ ta slut. Han blev nog lite vimmelkantig eller förvirrad av detta tilltag och därför stött sig mot inredningen, som därav blev nedsmetat med blod. Tycker fortfarande hela grejen var väldigt komisk. Såg ut som en skräckfilm därinne.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Historieklubben om IDIOTI!

Programmet du beskriver är "Lekande lätt", gick på onsdagar på ettan. Samma dag som "MacGyver" gick. Jättebra TV-dag, sen blev det torsdagar som var stora TV-dagen som man såg framemot. Med först "Rederiet" klockan åtta och sen "Arkiv X" klockan nio. De försökte sig nog på en re-boot av "Lekande lätt" men utan originalprogramledaren Kjell Lönnå. Gick ju åt helskotta. Inte sett varken "Lekande lätt", "MacGyver", "Rederiet" eller "Arkiv X" sen 90-talets glansdagar.

En gång när jag blödde näsblod försökte jag samla allt blod i en pappmugg med Löfbergs lila-tryck på. Men det har väl inget med ämnet att göra, kanske?

Sv: Historieklubben om IDIOTI!

Vad skulle du göra med blodet? En satanistisk ritual?

En kollega berättade idag om när hon skulle tvätta bilen häromsistens i en Gör-det-själv-hall. Medan hon tvättade körde det in en hög jäkla skåpbil som skrapade taket i dörren på väg in, svängde för att komma till en ledig plats och rev ner apparaten i taket som ska leda bort avgaser från bilarna. Gubben i skåpbilen verkade inte fatta vad han gjort men blev utskälld av personalen.
Dumt.

Men ja, vad mer för dumt har man trott? Man tittar ju ibland på klipp från Jimmy Kimmel Show där amerikaner får svara väldigt basala frågor om geografi och dylikt. Var ligger Europa eller Kina eller var ligger USA, såna frågor. Det känns ju hejdlöst dumt att vara så inskränkt att man inte vet hur ens eget land ser ut på en världskarta, men vad vet jag?

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Historieklubben om IDIOTI!

Minns inte vad jag skulle göra med blodet. Bara nån sorts barnslig fascination över vad kroppen producerar och samlarmani. Sparade på mina mjölktänder också och blev ärligt lite ledsen över att de var försvunna när föräldrahemmet städades ut.

Sv: Historieklubben om IDIOTI!

På tal om mjölktänder så hade ju jag en liten träburk med texten "Mjölktänder" på. En gång när brorsan hade en av sina raseriutbrott så tog han en hammare och slog sönder alla mina sparade mjölktänder. Så när jag öppnade burken låg där ett finmalt fras, små vassa bitar, som om tänderna blivit många fler. Här nånstans började jag ana att allt inte stod rätt till och att i det här fallet var inte steget så långt, mellan att hamra sönder utdragna mjölktänder och hamra levande människor. Jag slängde alla tänderna och saknade inte dessa alls. Men jo lite på tal om trådens tema: föräldrarna lurade ju en med att ens utdragna tänder förvandlades över natten till en peng! Den utdragna tanden låg i ett glas med vatten över natten och sen var den en peng. Minns hur jag vakade över glaset men sen när jag kanske gick på toa eller så, ja då byttes den ut mot en femkrona eller så.

Men tycker det är svårt med "idioti och vansinne", det har ju varit ett normaltillstånd i stort sett hela mitt liv så kan i princip berätta om vadsomhelst!? "fundersam + gråtskrattande liten gul gubbe"

Sv: Historieklubben om IDIOTI!

Diskussionen utdragen om en mjölktand, även den utdragen.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Historieklubben om IDIOTI!

Jag trodde väldigt länge, och ibland känner jag mig fortfarande förvirrad över det, att det bara snöade när det var plussgrader! Det var någon sorts tankeproblem i att min mamma hade sagt att det ofta inte snöade när det var riktigt kallt och jag själv drog slutssatsen till att det då bara snöade precis över 0-strecket. Var rätt envis över att jag hade rätt minns jag när mina kompisar ifrågasatte mig på detta

Sv: Historieklubben om IDIOTI!

Det där om snöfall bara vid plusgrader känner jag igen Ane! Jag tror ju att det ALLTID blir mildare väder vid snöfall. Det brukar stämma hyfsat. Det snöar inte så mycket vid - 20. Det kanske är villfarelse?
Men nu är det så sjukt väder att det blir plusgrader när det snöar. Det kanske varit vanligare söderut eller i fuktigare, mildare klimat?

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Historieklubben om IDIOTI!

Klart det kan snöa när det är fuktigt och plusgrader och det är JÄVLA SKIT för det blir slask direkt och flingorna är tunga och deprimerande. Det är typ varje vinter i Stockholm och det är fan den sämsta snön som finns. Den bästa är när det är minusgrader, knastrar när man går och det är kramsnö.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Historieklubben om IDIOTI!

Häpp, har redigerat och layoutat denna tråd till Hunden 31 nu. Den lär väl komma ut i vår nån gång. Men först ska 30 ut, den ligger klar och väntar på en sista liten text.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth