Tråd: Radiominnen

Blev sugen att höra vad folk här på forumet har för intresse av radio. Har läst zinet Tin Can Telephone från New Hampshire som handlar mycket om pirat- och underjordisk radio. Vi har ju inte alls den kulturen i Sverige men när jag var tonåring i början av 00-talet hade ju P3 några bra musikprogram. Lyssnade mycket på P3 Hiphop med tråkmånsen och numera tevesoffainteriören TimBökTvå och P3 Pop med Ika Johannesson. Det senare upptäckte jag mycket igenom, de hade bra specialer om Italo disco och Sarah Records. P2 hade ju nåt skumt program som mixade all möjlig musik. Spelade in nåt program där det var trummor från Ghana blandat med typ Evert Taube och fusiontechno. Hade också en period när jag lyssnade på Karlavagnen på natten för att sova.

Har ni några favoritprogram? Nån bra studentradio i era städer?

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Radiominnen

Jag har alltid (ett ganska töntigt personlighetsdrag) dragit mig från saker som hajpas, därför det tog typ tio år innan jag såg donnie darko och jag har till dags dato inte sett varesig lord of the rings, harry potter eller game of thrones. Kommer väl upptäcka dessa grejer när jag är 50 och bli en sorglig varelse... samma gäller med poddar och jag undviker att lyssna på podd, undantag creepypodden fastän jag mestadels hatar jack werner, jävla stroppig bessewisser och förståsigpå-are. när han bara är en simpel journalist i grunden.

MEN: med detta sagt så började jag lyssna på p1 när jag inte hade någonting annat att göra, för p3 är för mycket skitprogram (undantag nyss nämnda creepypodden och p3 dokumentär, men även det är så extremt ojämnt numera) och jag gillar att ha på radion. Tycker om att lyssna på typ ring p1 och såna där rättshaverist-timmen, Medierna och Nordgren och Epstein, mest för att jag väntar på att Louise Epstein ska tappa det och nita gubbfan Thomas i radion. Det är så många gånger som han bara trycker ner henne, pratar i mun, avslutar meningar åt, tar över samtalet och styr in intelligenta saker in på sin skit och jag bara väntar på dagen när Louise får nog och hugger honom i magen med en gaffel eller något. Den dagen kanske aldrig kommer, eller så kommer den om tio år. Men väntan är värd det.

Sen har jag börjat lyssna på p2 för jag insåg att dom har "jazz mot midnatt" och det är ju hur trevligt som helst att sitta och teckna och lyssna på en slapp "DJ" som bara maler på med olika jazz-artister sent på kvällen. Upptäckte Amanda Ginsburg därigenom bl.a.

Nu är jag svintråkig som bara "åh public service".. men det är den radio jag konsumerar.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Radiominnen

Ja men i Sverige är ju public service regent!
Haha, håller helt med om Epstein och Nordegren. Han är en sån gubbajävel, alltid vresig och trög. Nästan uppfriskande på ett sätt, en utdöende art (förhoppningsvis).
Finns ju så jäkla mycket skum och rolig radio från USA, typ WFMU har hur mycket program som helst med konstig musik men det blir för mättat och man vet inte var man ska börja.
Det jag uppskattar med radion är ju det oväntade och att man inte måste sköta allt själv, leta upp och ha sig.
Poddar som hype tycker jag är lite överdrivet, finns ju poddar om allt möjligt, det är hur brett som helst. Märker att kollegor lyssnar på poddar med diverse liberala feminister och de där Ballex och Spiffe men suck.
I Umeå fanns ju ett bra hardcore/käng-program på Studentradion runt 2011-12 men minns inte vad det hette.

P3 är väl 90% skit numera? Känns som de ändrade hela sin inriktning för en tio år sen eller så. Bort med allt som ens verkade lite smalt. P3 Soul och Rock finns väl kvar dock? Lyssnade mycket på Mats Nileskär förr men ja. Rolig tok dock, vilken jävla röst, super-pretto.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

4 Senaste redigerad av larsesq (2022-01-09 15:07:59)

Sv: Radiominnen

Har svårt att hålla igång lyssnadet av poddar och sånt. Lite samma sak med tv-serier - jag orkar inte hålla igång att kolla på massa avsnitt och hålla koll på när nya säsonger sätter igång och sånt. Jag får snabbt intresse av nåt nytt. Det är väl typiskt för dagens medielandskap - för mycket content för att en person som mig som lätt blir överväldigad av intryck att klara av att hålla koll. Lyssnade på Flashback Forever de första månaderna, men nu är det länge, länge sen jag lyssnade. Kom av mig och har sen aldrig kommit in i det igen. Men försöker lyssna på DJ 50 Spänn när nya avsnitt kommer upp och lyssnar på lite poddar då och då, typ Komintern eller Källarpodden eller Bildningspodden.

Jag är också lika svajnatrist. Det är mest public service som spisas här med. Lyssnade på Kalejdoskop på P2 igår. Var blandad kompott, men kul att höra sånt som jag annars inte lyssnar på. Upptäckte bland annat jättebra låten "Maria La O" med Elyane Celis & Lecucna Cuban Boys. Annars blir det en del P1 och sånt. P1 och P4 Dokumentär kan vara rätt kul. Lyssnade på den om Algots och fick minnesbilder från när jag praktiserade på Textilmuseet i Borås och jobbade med material om Algots och andra tekoföretag i Borås (bland annat intervjuer med folk anställda på Algots. Hade med några i ett gammalt, gammalt nummer av Sällis). Lite lustigt (?) att Sverige och Borås var först med införandet av löpande bandet kan kopplas till en tysk nazist. Generellt kopplas ju introducerande av löpande bandet-princip till en annan nazist/antisemit - Henry Ford.

Det var väl det. Har lite radiominnen:

1. Min bror skrev ett vykort till ett önskeprogram i P3 typ 1991-1992 nåt sånt. Han önskade "Epic" med Faith No More. Han ville inte skriva sitt riktiga namn så han undertecknade med "Drutten". Vi lyssnade på programmet i köket, jag, syrran, bror och föräldrarna. Alla skrattade gott åt att han kallade sig "Drutten" när han önskade en sång i radio.

2. Jag har också önskat låtar i radio. Inspirerad av min bror skrev jag och önskade "For Whom the Bell Tolls" med Metallica. Jag hade sett att den låten fanns på en skiva jag inte skulle höra förrän jag gick i högstadiet sex-sju år senare och ville höra hur den lät. Fick information om vad för låtar som fanns med på skivor jag inte hade via typ Skivor&Band- eller Ginza-katalogen. Detta var alltså innan Internet kom in i mitt liv. 1992-1993. Skrev in till ett program som gick på P3 på söndag kvällar. De spelade bara 80-talsmusik. Fanns även ett som enbart spelade 70-talsmusik, men det lyssnade jag knappt på. I slutet av 90-talet och början av 00-talet lyssnade jag mycket på P3 Rock och önskade dels en Helmet-låt från deras skiva "Aftertaste" och en Die Kosmo Gesellschaft-låt från split-10" med 8 Days of Nothing.

3. Det här har jag aldrig hört, utan bara fått berättat av min pappa, men i ett inslag på lokalradion på Gotland så nämndes mitt dåvarande fansin. Det var nog 2003. Pappa åkte mycket bil i jobbet och hörde då på Radio Gotland. I ett inslag hade de pratat om dagens ungdom och hur negativ den var. Och då hade de nämnt mitt fansin (Ni kan fan dra åt helvete) som ett exempel på denna tråkiga, dåliga attityd hos dagens ungdom. Minns att jag blev eld och lågor över detta. Nu när jag själv blivit en gubbajävel tycker jag nog de hade en liten poäng i sin kritik av min överdrivna negativa attityd i de fansinen. Mest var det fascinerande att de kände till ett fansin som trycktes i 50 ex. Kommer ihåg att jag skickade #6, där jag nog i ledaren nämner att jag blivit namndroppad i Radio Gotland, till Radio Gotland - eller jag gick till deras postinkast och kastade ner det numret. Men hände inget med det. Mina 15 minuter av kändisskap var över.

Sv: Radiominnen

Ok rekordtråkigt och lite poänglöst inlägg från mig, men aldrig lyssnat på radio aktivt eller frivilligt. Aldrig lyssnat på podd heller. Nåt enstaka avsnitt som rör "scenen" men i övrigt inget. Hos mig är hushållslasern både domare och bödel (vet inte vad jag menar med det men det känns rätt att säga), såg senast filmen Bloody pit of horror (1965). Men ok ett minne! Fick en gång en bränd skiva med tuschad text "Numberstations" av PH från Östersund. Vet fortfarande inte exakt vad detta är exakt men tror det var nånsorts piratcompilation med mysko uppsnappade grejjer från olika öh sändare eller stationer eller vad det heter? Fick den typ 2009 eller nåt, så saker har väl hänt sen dess och detta kanske är allmän superkänd egendom? Hursom rekkad lyssning och ska snart lyssna igen, insåg jag har kvar skivan (även om detta säkert finns på YT numera).

Sv: Radiominnen

Jag sände radio på gymnasiet, det var lokalradion i regi av KFUM-KFUK som hade en ganska välsmord verksamhet. Digital geisteskrank hette det och vi körde tisdagar kl. 22 eller 23 efter Robert Hrusovar som hade ett program som hette "i marginalen". Minns inte vad vi fick tag på att sända på den tiden mer än digital hardcore och lite merzbow kanske. Minns att han jag sände med ville avsluta varje program med en låt som hette lullaby som jag inte gillade, minns ej vilket band men typ rock.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

7 Senaste redigerad av Hunden Uppföljaren (2022-01-12 10:16:55)

Sv: Radiominnen

Roliga minnen!
Drutten var ju festlig. Faith No More är ju rätt tidsbundet ja.
Hade Ginza-katalogen låtlistor på den tiden? Upptäckte inte att Ginza fanns förrän tidigt 00-tal. Och sen kom CDON och man fick ännu bredare utbud att välja på.

Oopa, brukaren är vaken. Skriver senare.

KFUK-KFUM är en kristen organisation va? Var med i deras scoutförbund som liten. Låter som väldigt bra användande av deras resurser att spela Merzbow i radion.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Radiominnen

KFUK-KFUM = Kristna Föreningen för Unga Kvinnor - Kristna Föreningen för Unga Män

Nuförtiden enbart KFUM, dvs Kristna Föreningen för Unga Människor

Svenska grenen av YMCA, Young Mens Christian Association

9 Senaste redigerad av larsesq (2022-01-13 22:44:40)

Sv: Radiominnen

Ginza hade låtlistor på vissa sidor, vill jag minnas. Det var i färg och hade omslag och några av låtarna utskrivna. Men kan minnas fel. Jag kollade också en del på baksidorna på min brors Fantomen-samling (han fick en massa Fantomen från 80-talet av en kusin). Fantomen tyckte jag var stentrist, men de där baksidorna som gjorde reklam för skivor var mumma för liten larsesq. Så kan blanda ihop allt. Var en helt annan tid. Var nästan roligare att gå runt och fantisera kring skivan och hur den skulle vara, än att faktiskt ha den i sin hand och lyssna på den. Men så är det ju med det mesta i livet kanske - Typ allt är roligare uppe i ens skalle än i verkligheten.

Faith No More är inte utan sina kvaliteter. Gillar faktiskt fortfarande "Angel Dust", men kan vara utslag av nostalgi. Hörde "Midlife Crisis" när jag var 8 år och blev alldeles till mig i lillbyxan.

Sv: Radiominnen

autotrof skrev:

KFUK-KFUM = Kristna Föreningen för Unga Kvinnor - Kristna Föreningen för Unga Män

Nuförtiden enbart KFUM, dvs Kristna Föreningen för Unga Människor

Svenska grenen av YMCA, Young Mens Christian Association

Sant. Jag själv var inte troende utan hade precis "hoppat av" allt som hade med tro att göra efter 10-15 år av pådyvlad religiositet och kristen tro hemifrån.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Radiominnen

Tänkt länge på att skriva om min kristna uppväxt. Finns inte jättemycket spännande att berätta, det var inget förtryck eller moraliska pålagor men ändå. Svenska Kyrkan och EFS är rätt mellanmjölk. Men scouterna, fy farao vad töntigt det var med uniformerna, hälsningarna, märkena och ramsorna. Märks i efterhand att det var en väldigt amerikansk kultur, kvasi - militär och sådär.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Radiominnen

Jag drömde om att få gå med i scouterna men det var de som hjälpte vaktmästaren att hissa flaggan på flaggdagarna och det fick inte jag göra pga. att man inte skulle tillbe nationen utan Gud med stort G. Klädstilen däremot var finkläder men något man hela tiden försökte smussla med på något sätt, typ leka utomhus i finbyxorna så att de måste tvättas hela tiden och på så sätt bli av med pressvecken eller ha en stickad tröja som inte var typ v-ringad så att det inte syntes att man hade slips och andra saker som ledde till något som idag skulle benämnas normcore tror jag. Den modifierade stilen är idag den gällande har jag noterat. Men nu skulle det handla om radio här... haha...

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Radiominnen

Oj, skit i radio, nu blir jag nyfiken! Hade ni finkläder till vardags? Slips och v-ringad stickad tröja och byxor med pressveck?
Låter lite laestadianskt eller mormonskt, om jag ska fördomsgissa. Vad var det för förbund?

Inte träffat så många hyperreligiösa. Var till Slovenien med jobbet med en kvinna som hade levt hardcore Jehovas. Hon hade fått välja sin homosexuelle bror före sin familj. Sen berättade min sambo att hos vissa Jehovas kan de ha avskedsfika när nån ska uteslutas. "tyvärr är du bög så nu tar vi en sista bulle tillsammans innan vi sparkar ut dig i kylan för evigt. Hej då, Inte längre min son".

Söte Jesus, det där med flaggresningen får mig att tänka att scouterna är en än mer amerikansk kultur. God and Country!
Minns inga som helst nationalistiska inslag där jag har scout. Det handlade mycket mer om solidaritet och att vara egalitär som Messias dårå. Lite bibelsnack med flannellografen som hjälp.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Radiominnen

Sopade dom inte bort all nationalism ur scouterna efter kriget? Innan dess var det väl mycket kung och fosterland, värna moder jord osv? Efter våren 1945 var det kanske inte jättelämpligt med småknattar i uniform som prisade kungen i skogen liksom.

Scouterna är en trevlig rörelse, You don't have to be a paedophile to want to work with children - But it probably helps. (från peepshow apropå när Mark pratar om att bli scout i vuxen ålder)

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Radiominnen

Haha, vi slapp pedofiler vad jag vet. Känns som jag hade varit prima lammkött för nån äckelgubbe.

Är inte insatt i scouternas historia på det sättet. Det var en liten kyrklig förening här, fanns verkligen inget samband med skolan eller så. Däremot har jag hört från kollegor med barn att vissa scoutledare kan vara desto mer frimicklare nuförtiden. Men samhället har väl blivit mer konservativt också, familjen och nationen är viktigare, så högertrollen vädrar gudsfruktig luft.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Radiominnen

Jag tar ju scouterna i försvar i autotrof nr 11, så kommer inte ranta mot er här.
Lämnar utrymme här nedan att editera in min ungdoms förhållande till Mix Megapol (visste inte om att public service fanns så det var NRJ vs Mix Megapol och jag tyckte 80-tals synth-musiken var satans fräsig. PetShopBoys i mitt hjärta.)

Sv: Radiominnen

Intressant med Mix Megapol Slarga! NRJ minns jag hade ganska hårda reklamkampanjer när man var knodd under senare delen av 90-talet. Man köpte nån samling de gav ut, under samma tid när man köpte Absolute Music. Jag tyckte rave var det tuffaste som fanns men enda artisten jag kände till då var ju E-Type. Nån genreuppdelning kände man inte till då.

Första gången jag hörde Pet Shop Boys var på en Absolute Music-skiva! Det var låten Se A Vida É eller hur det nu stavas. Tyckte den var konstig och sångarens röst var jobbig men den växte ju på en. Väldigt ovanlig låt för att vara dem, tror jag.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth