Tråd: Ljud sökes

Använder det här forumet som en sorts allmän uppropsplats. Om det är för fräckt får det sägas till.

Hockey Rawk (det vill säga jag och min kompanjon Peter Larsson i Stockholm) söker efter ljud. Vi gjorde 2007 en samlingskassett kallad "Hemmabryggt." Den var uppbyggd kring kassetter vi köpt på loppisar eller hittat. Hemmainspelningar, kort och gott. Nu är det dags för den inofficella uppföljaren (den kommer alltså inte heta "Hemmabryggt 2".) 

Det vi nu är ute efter är inte inspelningar som är traditionella musikinspelningar i studios eller replokaler. Utan vi letar snarare efter sådant som är inspelat i hemmet eller ute i den vilda naturen. Har ni gamla eller nya inspelningar av folk som pratar, sjunger, spelar, larvar sig... i största allmänhet låter, så är vi mycket intresserade av att få kasta några öronlock på dessa. Tanken är att göra något sorts lapptäcke utav ljud och olika sorters inspelningar. På "Hemmabryggt" begränsade vi oss till ett halvt om halvt diffust 80-tals-Sverige. Sådana begränsningar finns inte nu. Inspelningar från världens alla hörn och tider mottas tacksam.

Sv: Ljud sökes

Kul idé!
Jag har ju en inspelning av två finska flickor som går och sjunger en ramsa på gatan. Den har jag använt i en låt, men ni kanske ändå är intresserade av den råa inspelningen?
Sen har jag en inspelning av en tjej som bor granne med mig, som står och sjunger i trapphuset. Volymen på den inspelningen är lite låg (jag spelade in genom brevinkastet), men jag kanske kan fixa till det i datorn. Har en massa andra inspelningar på datorn, ska kolla igenom om jag har något mer som skulle passa.

maskinpark.bandcamp.com

3 Senaste redigerad av larsesq (2014-04-07 09:51:24)

Sv: Ljud sökes

Vi är intresserade av allt som är inspelat under enkla omständigheter och inte är typiska musikinspelningar. Det vill säga; Sånt som en skulle höra på officiellt utgiven skiva eller kassett vill vi inte ha.

Antagligen kommer det bli en mängd korta ljudsnuttar som fogas ihop till en större helhet. Om en är osäker om det ska platsa tycker jag att en hellre ska skicka än låta bli. Tillsammans kan vi bygga en bra samlingskassett.

Sv: Ljud sökes

Är det här fortfarande aktuellt? Var kan man skicka ljud? Finns det några exemplar av "Hemmabryggt" kvar?

Sv: Ljud sökes

Det är fortfarande aktuellt och jag/vi hoppar till av förtjusning över alla nya ljud. Skicka den till mig: mitthelvete@yahoo.se

"Hemmabryggt" finns på soundcloud: https://soundcloud.com/hockeyrawk
Köpte någon special mojäng för att digitalisera kassetten, men det blev rätt brusigt. Misstänker att jag blev blåst. Hade nog funkat lika bra, eller bättre, att bara köra direkt från en vanlig bandare. Kan kanske göra en inofficiell bootleg om det finns stort intresse. Bara att hojta till.

Sv: Ljud sökes

Om det är kassetter eller andra fysiska produkter ska ju de skickas till min privata adress, men då den kan variera lite grann beroende på var jag befinner mig är det bäst att höra av sig innan det är dags att skicka.