1 Senaste redigerad av catinzebag (2021-11-08 12:45:05)

Tråd: Alla gånger folk blev sura/ledsna

Tänkte starta den här tråden där man kan dela med sig de gånger där man hamnat i bråk/missförstånd pga fanzines man gjort eller annat man skrivit/illustrerat.

Själv råkade jag bli osams med en kompis redan första fanzinet jag släppte 2007. I serien i fråga kallar jag och en annan kompis en annan kompis för ”jävla hora” för att hon inte svarar i mobilen, ett intern-skämt mellan oss två att oprovocerat kalla varandra och andra gör horor men den kompisen blev mindre nöjd över att bli kallad hora i mitt första fanzine som alla våra kompisar läste. Hon och jag skulle tälta på augustibuller men hon ställde in det efter det här och tältade med sin kille istället.Jag fattade ingenting förrens senare, trodde inte hon skulle bli ledsen för tänkte att alla  förstod att ”det var ett skämt” så det är på mig. Klart inte det framgick!

En annan fasansfull upptäckt var att Johan Wanloo blev LEDSEN ÖVER ATT JAG NÄMNDE HONOM I GRYMMA SVÄRDET PÅ ETT NEGATIVT SÄTT. (Bifogar bild från en tweet han gjorde). Det gällde någon krönika han skrivit om att folk ska sluta hålla på med kultur som hobby, (kanske var ironiskt skriven men fattade inte det isåfall) varpå jag körde nån rant på instagrams händelser om att ”alla får göra kultur blöblöblö”.

Trodde aldrig han skulle få veta någoti! Jag gillar Johan Wanloo och skrattar ofta åt hans serier. Så kändes lite dumt att jag en gång varit ”nån som pratat ner hans krönika” för honom.

Nåja, hur är det för er? Har folk blivit ledsna/sura pga fanzines/texter/illustrationer någon gång?

Post's attachments

D7912C71-EDC5-45CA-9C58-A9F36C2B0CC9.png 284.89 kb, file has never been downloaded. 

You don't have the permssions to download the attachments of this post.
( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

2 Senaste redigerad av larsesq (2021-11-08 20:59:12)

Sv: Alla gånger folk blev sura/ledsna

Åh gud, visste inte alls om att Wanloo läste det och blev illa berörd. Tyckte ändå att du inte alls var så negativ. Tänkte det kunde vara intressant i ett fanzine-sammanhang, men kanske var dumt att dra med det. Lite onödigt att kanske så tydligt rikta udden mot Wanloo, som inte direkt är nån skurk. Tycker tvärtom han kan vara rätt skoj ibland i sina serier och hans Partysnubbe-projekt (som inte finns kvar) var kul så där när jag började hänga på Internet i slutet av 90-talet/början av 00-talet. Så dumt och tråkigt att du ska få känna att du gjort Wanloo ledsen.

Annars kan jag inte minnas att nån blivit sur eller putt på mig. Jag fick skriva om en recension till första numret av Svärdet för jag skrev ganska ingående om vissa saker jag och en annan person gjorde på den spelningen/släppfesten. Men då var jag förutseende att diskutera med den personen (och så här i efterhand är glad att folk aldrig kommer få läsa om det vi gjorde). Så blev ingen sån surhet. Det är nog det enda, faktiskt. Jag är så nojig och försiktig, så skulle inte våga att skriva om nån utan att kolla om det är ok.

Sv: Alla gånger folk blev sura/ledsna

Jag har ställt in ett helt nummer av Paddsatan för att det rörde upprörda känslor på flera håll och kanter redan innan det ens var klart. temat var "provokation" och det lyckades jag ju med, men inte att det skulle bli så massivt som det faktiskt blev så det blev för mycket. Sen dess har jag faktiskt inte en enda gång haft som ambition att chockera, det var väl mitt wake up-call att sluta provocera och tramsa för hårt. Trams är bra och kul och det ska man tillåta sig, men utan en tanke bakom så blir det ju bara skit i längden. Jag tror faktiskt jag hade varit obekväm av det numret idag, om det faktiskt blev av. Detaljer om innehåll lämnar jag därhän men några av er kanske såg nåt utkast osv? Jag räddade undan några saker till ett annat nummer men det var ju omgjort och omskalat.

Förutom det vet jag inte riktigt faktiskt..

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Alla gånger folk blev sura/ledsna

Jag skulle trycka ett fanzine åt en fotograf en gång (gratis) men min svarta färg i rison tog slut (eller kajkade ihop) och då hade jag bara röd vilket han inte gillade. Han pratade med alla om att jag lovat trycka åt honom men inte gjorde det. Det var rätt konstigt med tanke på arbetet jag ändå lade ner o.s.v.

En annan historia är ett av mina första fanzine (vinylkanyl) jag gjorde på 90-talet och kopierade på skolans kopiator och sålde för 10 kronor. En gammal vän blev arg för att det kostade 10 kronor för då kunde man ju hellre köpa typ aftonbladets söndagsbilaga (som då kostae 10 kr?) och få mycket bättre läsning. Jag hade recensioner av Hjalle och Heavy, Beastie Boys, the Simpsons och nåt drogliberalt kåseri illustrerat med en man med pipa har jag för mig.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Alla gånger folk blev sura/ledsna

när jag gjorde mitt första fanzin 2006 (sjølstyrt liv #1) hade jag en översikt över alla band som på något sätt var i "scenen" i min hemstad bodö och lite vad jag tyckte om dom. ett av bandet var ett opera-metal-synth-aktigt band (typ nightwish influerad) som hette sorgoth med en sångare som hade lite svårt att sjunga rent. så jag sa väl vad jag tyckte om dom. och det var nu när jag läste det på nytt en riktig sågning a la tonåring tycker till och är ganska rak. (den börjar med "sorgoth är helt förjävlig") men jag hade ju sågat andra band också, det var ingen uthägning. sångaren skrev sen till mig att hon var jätteledsen över att jag skrev så då hon inte fattade vad ett fanzin var och trodde att det var bodö hardcorefestival/hardcore-scenens officiella organ och att det var orättvist att de var det enda bandet som jag inte hade skrivit positivt om. försökte förklara att det ju bara var en liten tidning jag själv gjorde och att det ju var mina åsikter men tror att de redan sen innan kände att de liksom inte var koola i scenen och att detta blev som en extra push.

hade rätt dåligt samvete över det för hade väl inte tänkt att jag hade så mkt makt då jag bara var en ungdom som skrev i ett fanzin men det var ju int så många andra fanzin och i efterhand har jag ju fattat att jag nog hade mer makt/social status än jag själv förstod. och ganska tråkigt när det redan var så få tjejer i scenen att inte peppa syskonskapet. bra att hon ändå tog upp det för tror jag tänkte mycket mer efter det på vad jag liksom skickade ut.

Sv: Alla gånger folk blev sura/ledsna

Skulle vilja ha alla dom här fanzinen ni pratar om! ”Svenska fanzins skandalnummer, varav vissa var så provocerande att de inte ens såg dagens ljus…” haha! Toppat med samtidens kloka insikter också, att man faktiskt beter sig som en schysst medmänniska om man har vett till det såklart. Det är verkligen inte tufft att vara en skitstövel bara för sakens skull.

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

Sv: Alla gånger folk blev sura/ledsna

Jag har nog framförallt lämnat ut och tyckt till om personer jag känner på ett sätt som inte varit sjyst utan att fråga dem först.
Känner djup skam ännu idag.

Mindre skam för taskiga recensioner, det är ju bara min åsikt. Flyktsoda och Autotrof har ju använt min sura kritik som honnörsord vilket faktiskt värmer.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

8 Senaste redigerad av catinzebag (2021-11-11 22:18:42)

Sv: Alla gånger folk blev sura/ledsna

Haha! Ja, ska försöka komma ihåg hur otroligt roligt det är att faktiskt använda kritik som ledord och pepp istället för att lägga sig i fosterställning och gråta. Eller, man kan ju göra lägga sig u fosterställning och gråta och SEN bestämma sig för att använda det till sin humoristiska fördel, ska inte vara den som är den.

Försökte ta det greppet när jag tecknade en sju sidor lång serie om en turné, jag blev jättenöjd och trodde jag skulle få nån bra respons men…nej. Någon kompis skickade bara en sån där FB-tummen upp som svar till SJU SIDOR SERIER DÄR HAN VAR MED. Skickade till en tidning som svarade med radiotystnad, sen när jag träffade personen i fråga så frågade jag vad han tyckt då sa han ”mer av den här stilen” och pekade på en äldre serie jag gjort. Och min kompis sa typ ”åh, fin!”. Tror min mamma sa något typiskt föräldrar-peppigt typ  ”du är så duktig!” Haha. För mig så kändes den icke-responsen hårdare än kritiken, så la in allt det i början av fanzinet sen, blev rätt kul. Är fortfarande en av mina personliga favoritserier ändå.

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

Sv: Alla gånger folk blev sura/ledsna

Ja! Sånt där är roligt. Roligt med de pliktskyldiga icke-responserna (sic).
Jag hade med en väldigt skeptisk recension av Masken där han typ sågar Hunden som pretentiöst blaj på baksidan av ett av mina senare nummer. Det kändes faktiskt upplyftande.
I brist på hyllning vill man bli sågad. I brist på sågad vill man ha pliktskyldig snällhet. Eller nåt.

Minns att jag kallade en kompis barndomsort för white trash i ett nummer. En problematisk term men tyvärr ganska användbar och jag menade egentligen inget negativt med det. Har bara tänkt mycket på skillnaden mellan städad arbetarklass som gärna sparkar nedåt och är osolidarisk och en mer riskfylld arbetartillvaro med osäkra jobb, osäkert boende, trasiga familjeförhållanden och missbruk. Det ena är inte nödvändigtvis sämre än det andra, vilket min egen familj är ett exempel på. Jag borde inte använt den termen eller alls beskrivit dens familj egentligen.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Alla gånger folk blev sura/ledsna

Hunden Uppföljaren skrev:

Ja! Sånt där är roligt. Roligt med de pliktskyldiga icke-responserna (sic).
Jag hade med en väldigt skeptisk recension av Masken där han typ sågar Hunden som pretentiöst blaj på baksidan av ett av mina senare nummer. Det kändes faktiskt upplyftande.
I brist på hyllning vill man bli sågad. I brist på sågad vill man ha pliktskyldig snällhet. Eller nåt.

Minns att jag kallade en kompis barndomsort för white trash i ett nummer. En problematisk term men tyvärr ganska användbar och jag menade egentligen inget negativt med det. Har bara tänkt mycket på skillnaden mellan städad arbetarklass som gärna sparkar nedåt och är osolidarisk och en mer riskfylld arbetartillvaro med osäkra jobb, osäkert boende, trasiga familjeförhållanden och missbruk. Det ena är inte nödvändigtvis sämre än det andra, vilket min egen familj är ett exempel på. Jag borde inte använt den termen eller alls beskrivit dens familj egentligen.

Hehe, det är numret om min familj va? :-)

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Alla gånger folk blev sura/ledsna

Hunden Uppföljaren skrev:

Ja! Sånt där är roligt. Roligt med de pliktskyldiga icke-responserna (sic).
Jag hade med en väldigt skeptisk recension av Masken där han typ sågar Hunden som pretentiöst blaj på baksidan av ett av mina senare nummer. Det kändes faktiskt upplyftande.
I brist på hyllning vill man bli sågad. I brist på sågad vill man ha pliktskyldig snällhet. Eller nåt.

Minns att jag kallade en kompis barndomsort för white trash i ett nummer. En problematisk term men tyvärr ganska användbar och jag menade egentligen inget negativt med det. Har bara tänkt mycket på skillnaden mellan städad arbetarklass som gärna sparkar nedåt och är osolidarisk och en mer riskfylld arbetartillvaro med osäkra jobb, osäkert boende, trasiga familjeförhållanden och missbruk. Det ena är inte nödvändigtvis sämre än det andra, vilket min egen familj är ett exempel på. Jag borde inte använt den termen eller alls beskrivit dens familj egentligen.


”Man vill bli hyllad, i brist därpå kritiserad, i brist därpå känna någon annans pliktskyldiga artighet, i brist därpå känna passiv aggressivitet genom att ghostas. Man vill ingiva människorna något slags känsla. Själen ryser för tomrummet och vill kontakt till vad pris som helst. 40:- plus frakt.

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

Sv: Alla gånger folk blev sura/ledsna

catinzebag skrev:

”Man vill bli hyllad, i brist därpå kritiserad, i brist därpå känna någon annans pliktskyldiga artighet, i brist därpå känna passiv aggressivitet genom att ghostas. Man vill ingiva människorna något slags känsla. Själen ryser för tomrummet och vill kontakt till vad pris som helst. 40:- plus frakt.

Haha, tror jag nog aldrig hört en bättre sammanfattning om varför åtminstone jag gör zines.

Sv: Alla gånger folk blev sura/ledsna

Tommy skrev:
Hunden Uppföljaren skrev:

Ja! Sånt där är roligt. Roligt med de pliktskyldiga icke-responserna (sic).
Jag hade med en väldigt skeptisk recension av Masken där han typ sågar Hunden som pretentiöst blaj på baksidan av ett av mina senare nummer. Det kändes faktiskt upplyftande.
I brist på hyllning vill man bli sågad. I brist på sågad vill man ha pliktskyldig snällhet. Eller nåt.

Minns att jag kallade en kompis barndomsort för white trash i ett nummer. En problematisk term men tyvärr ganska användbar och jag menade egentligen inget negativt med det. Har bara tänkt mycket på skillnaden mellan städad arbetarklass som gärna sparkar nedåt och är osolidarisk och en mer riskfylld arbetartillvaro med osäkra jobb, osäkert boende, trasiga familjeförhållanden och missbruk. Det ena är inte nödvändigtvis sämre än det andra, vilket min egen familj är ett exempel på. Jag borde inte använt den termen eller alls beskrivit dens familj egentligen.

Hehe, det är numret om min familj va? :-)

SKÄMS för mycket för att säga Tommy!!!!!!!!!

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Alla gånger folk blev sura/ledsna

Hunden Uppföljaren skrev:
Tommy skrev:
Hunden Uppföljaren skrev:

Ja! Sånt där är roligt. Roligt med de pliktskyldiga icke-responserna (sic).
Jag hade med en väldigt skeptisk recension av Masken där han typ sågar Hunden som pretentiöst blaj på baksidan av ett av mina senare nummer. Det kändes faktiskt upplyftande.
I brist på hyllning vill man bli sågad. I brist på sågad vill man ha pliktskyldig snällhet. Eller nåt.

Minns att jag kallade en kompis barndomsort för white trash i ett nummer. En problematisk term men tyvärr ganska användbar och jag menade egentligen inget negativt med det. Har bara tänkt mycket på skillnaden mellan städad arbetarklass som gärna sparkar nedåt och är osolidarisk och en mer riskfylld arbetartillvaro med osäkra jobb, osäkert boende, trasiga familjeförhållanden och missbruk. Det ena är inte nödvändigtvis sämre än det andra, vilket min egen familj är ett exempel på. Jag borde inte använt den termen eller alls beskrivit dens familj egentligen.

Hehe, det är numret om min familj va? :-)

SKÄMS för mycket för att säga Tommy!!!!!!!!!

Det ska du inte göra. Vi har fått höra det sen vi var små, skillnaden är ju att du reflekterar kring det och det gör mig glad. Glad att få vara din kompis iaf smile !

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Alla gånger folk blev sura/ledsna

Mitt första "fanzin" var skoltidningen Skolan brinner som jag och mina freaksvänner gjorde i högstadiet istället för att lära oss verb och adjektiv och sånt trök. Också det enda zine jag fått problem med tror jag, för jag gjorde karikatyrer av en lärare i varje nummer (tror det blev fem eller sex nummer). Kemiläraren blev arg för hen blev en gås (gissa namnet) och biologiläraren blev ledsen pga ångor som ångade från hens mun... Japp japp, tur man växte upp innan www blomstrade kan jag ju säga bara.

16 Senaste redigerad av catinzebag (2021-11-21 21:00:57)

Sv: Alla gånger folk blev sura/ledsna

dj_achmed skrev:

Mitt första "fanzin" var skoltidningen Skolan brinner som jag och mina freaksvänner gjorde i högstadiet istället för att lära oss verb och adjektiv och sånt trök. Också det enda zine jag fått problem med tror jag, för jag gjorde karikatyrer av en lärare i varje nummer (tror det blev fem eller sex nummer). Kemiläraren blev arg för hen blev en gås (gissa namnet) och biologiläraren blev ledsen pga ångor som ångade från hens mun... Japp japp, tur man växte upp innan www blomstrade kan jag ju säga bara.

Haha! Gjorde också såna karikatyrer av lärare och mobbare i grundskolan, men i hemliga brev som jag och min bästis skrev till varandra och inte fanzines. Det var brev som alltid var minst 60-70 sidor långa (vi var lite udda och hade tid för sånt pre-internet) och mest innehöll massa illustrationer om hur misslyckade vi kände oss och karikatyrer av människor som vi tyckte gjorde livet svårt för oss. Men hur fick de tag på zinen, gav du dom till lärarna eller var det av misstag?

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

Sv: Alla gånger folk blev sura/ledsna

Vilka historier!
De där långa långa breven skulle man vilja läsa Kattis! Vore magiskt att göra till ett zine.

Haha, tur att du bara trollade i skolan achmed! Antar att tidningen cirkulerade friskt i skolans lokaler?

Vi hade en officiell tidning på gymnasiet som gjordes av mediastudenterna. Den var tråkig men fanns överallt. Skrev lite pretentiösa krönikor i den. Inget upprörande men skruvade på anarkism/anti-kapitalism-kranen rätt ofta. Önskar jag hade kvar nåt ex ändå.

Har ju länge tänkt man skulle göra zine av gamla anteckningsböcker och sånt. Scanna och klippa och ha sig. Dra ut någon historia ur det. Hur blev man som man blev? Leta i spåren.

Ingen lär ju bli arg över det såklart.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Alla gånger folk blev sura/ledsna

ehe nä vi sålde dom för fem spänn i skolan. det braa var att vi fick ägna svenskalektionerna åt detta. jag var redaktör så jag tog nog pengarna tror jag lolz. ska nog ha kvar blaskorna i nån bortglömd cornflakeskartong