Tråd: Magasinet Mazarin #1

(förlåt för dubbelpost från "aktuella fanzines"-tråden)

Hej!

Jag och mina vänner, som tidigare låg bakom nätencyklopedin Nissepedia, har gjort ett zine. Som handlar om fika. (se bifogad bild)

Det heter Magasinet Mazarin och innehåller välinformerade opinionstexter, intervju med Jamal Khashoggi, reportage om reggaeartisten Burning Spear, recensioner av Poison Idea och Proust, dikter, recept med mera. Alltid med fokus på fika så klart.

Det är 44 sidor långt, tryckt i färg och innehåller många fina bilder.

Vi tar sjuttifem spänn för det (det är svindyrt att trycka i färg ju!) men det innebär att det blir en hundring jämnt med frakt inkluderat. Och det är ju skönt.

Det kan köpas genom att maila magasinetmazarin@gmail.com eller bara genom att maila mig genom min användare här!

Om ni köper och läser vore det kul att höra vad ni tycker! Vi vet inte själva om det är särskilt roligt, men gubbarna på tryckeriet sa att de tyckte det var skitskoj när jag hämtade upp det i morse. Så nånting har det kanske.

Post's attachments

1633693684671.jpg 1.25 mb, file has never been downloaded. 

You don't have the permssions to download the attachments of this post.

Sv: Magasinet Mazarin #1

Det här låter ju underbart. Jag mailar.

Sv: Magasinet Mazarin #1

Instämmer med ovanstående talare. Låter finemang. Jamal Kashoggi hade säkert en del huvudlöst att säga om fika.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Magasinet Mazarin #1

Den ska tydligen ha sålt slut redan... fick nån här tag på den? :-o

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Magasinet Mazarin #1

Ja, jisses de där 50 exen flög snabbt. Jag fick mitt ex igår. Tänkte göra en blänkare för det på internätet, men kändes ju konstigt att göra reklam för nåt som är slutsålt. Vet att B-Pappa också fick. Ska läsa när jag pendlar till och från jobbet imorgon, så sugit på karamellen än så länge. Verkar dock vara väldigt, väldigt kul och bra. Går så klart att låna från mig, på ett eller annat sätt.

Sv: Magasinet Mazarin #1

Jag lånar gärna magazzzinet Lars! då jag är en av stackarna som blev utan. Avundsjukan pyr i fandom. Andra upplaga, ropen skalla. Kan pröjsa porto om du skickar blaskan.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Magasinet Mazarin #1

Jag vill jättegärna låna och läsa iallafall, bra att du är snabb på bollen! smile

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Magasinet Mazarin #1

Jodå jag fick ett ex, hade jag missat hade jag inte gjort mitt jobb (=kulta loss) särskilt bra.

Har läst ut den igår och kan bara hylla. Knivskarp satir och humor som är just humor - det är ROLIGT och inte bara gammalt höhö eller trygga & trötta fniss. Nej, det är hejdlöst roligt och upphovspersonerna tar konceptet till ramarnas alla hörn och vänder det in och ut. Förutsätter att en och annan brajja & folköl gått genom redaktionens lungor & levrar genom åren och möjliggort en del av infallen och logiken - applåder. I likhet med upphovspersonernas tidigare verk så finns här en oerhörd insikt i språk, kultur, tonfall, design, attityd, stereotyper, klyschor och ja allt synkar. Perfektion. Plus att en blir sugen på fika!?

Enormt roande läsning genomsyrat av skaparglädje och man liksom känner hur skämten kläckts utan filter och sen fått komma med. Även om allt eller det mesta känns väldigt slipat och genomtänkt. Det känns så självklart och lätt. En helfestlig skrattspegel som placerar sig mitt i skärpunkten mellan det gamla och det nya, det som faller och det som reser sig. Som läsare blir man påmind om hur viktigt det är med bus och att sparkarna som riktas uppåt är de sparkar som för folk samman och därmed skapar nya alster och nya ringar på vattnet. Ett praktverk som väl skulle kunna sägas också påvisar internskämts långsiktiga  snöbollseffekt och hur det djupt interna kan omvandlas till något annat, samtidigt som det fortfarande är rätt internt och kufiskt, utan att förlora sin ursprungliga kraft och poäng. Såhär ser äkta kärlek och vänskap ut 2021 - denna tidnings uppkomst och genomförande flödar av det från första till sista sida.

Ok visst sure det var lite dyrt eller ja det är ju en riktig blaska liksom, den är är såpass äkta att den lätt skulle kunna maskera in sig på en kiosk eller ett bibliotek osv, så priset blir ju lite som en del av konceptet. :-)

Sv: Magasinet Mazarin #1

Trist att du inte fick ett ex, Tommy, i alla fall. Fnittrade glatt genom hela läsningen. Men hojta till Tommy, om du vill låna. Tror det löste sig för Hunden med att få Mazarinen.

Sv: Magasinet Mazarin #1

Inte läst klart den än, men den är definitivt skojig! Som minimalist-aspirant kan jag eventuellt dela med mig av mitt exemplar så småningom också.

"Förutsätter att en och annan brajja & folköl gått genom redaktionens lungor & levrar genom åren och möjliggjort en del av infallen och logiken". Tror att du är något på spåren här, B-pappa! wink

Sv: Magasinet Mazarin #1

Hej!

Så kul med all positiv feedback. Det värmer verkligen. Angående återpress är vår bedömning är att det kanske inte riktigt finns femti personer till som är intresserade av Magasinet Mazarin. Och om vi gör en mindre upplaga än femti kommer nog styckpriset pressas upp till nästan hundra spänn eller strax över, och det har vi för mycket skam i kroppen för att be om. Men vi har snackat om att slänga upp fanzinet i PDF någonstans för gratis tankning. Hojtar till här om det blir aktuellt!

Sv: Magasinet Mazarin #1

Videnskaben Förlag skrev:

Men vi har snackat om att slänga upp fanzinet i PDF någonstans för gratis tankning. Hojtar till här om det blir aktuellt!

Åh, läser gärna en PDF!

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Magasinet Mazarin #1

Samma här! Upp med det.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Magasinet Mazarin #1

Hej hej!

Nu tror jag det ska gå att tanka en PDF via den här länken - https://filebin.net/bnhgdg1xpizy62ys - i en vecka typ. Trevlig läsning!

Och,

Videnskaben!