Tråd: Portot blir dyrare, men generösare viktgräns

Relevant info för alla som postar tidningar:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/portot … sta-april/

Sv: Portot blir dyrare, men generösare viktgräns

Den höjda viktgränsen var ju trevlig och välbehövlig, men jag är ändå skeptisk till det dyra portot. Har posten verkligen tappat så mycket intäkter på att folk slutat skicka brev till varandra, folk e-handlar ju som tokar...

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Portot blir dyrare, men generösare viktgräns

Men om jag fattat det rätt så finns det i det här sammanhanget en del pengar att spara. Eftersom priset höjs 1 april så kostar ett "posten brev"-frimärke 6kr styck innan, och kommer alltså vara värt 7kr efteråt. De får ju fortfarande användas upp till 100 gram. Fast den regeln  kanske är lite ändrad på också?

Vet iaf att det varit så, vilket gjort att jag kunnat posta en jävla massa brev m gamla 1,60-frimärken (och äldre) som jag plundrade från min brors frimärkssamling.

4 Senaste redigerad av Hunden (2014-02-27 17:57:46)

Sv: Portot blir dyrare, men generösare viktgräns

Ja, det var ju smart. Man kan ju köpa på sig frimärken innan höjningen. Eller försöka hitta en massa halvgamla frimärken som ratas av filatelister.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Portot blir dyrare, men generösare viktgräns

Apropå filateli så är de nästan helt utdöda nu, frimärkssamlarna. Det som är gångbart är stämplade frimärken. Postfriska är mer värda som porto. Kanske ska skicka nåt kul o frankera m lilla riksvapnet tvåöres från typ 1880 smile. Täcka hela kuvertet o lite till typ tejpa på bilaga...

Sv: Portot blir dyrare, men generösare viktgräns

Första dagen efter höjningen fick jag brev från posten att dom håller ett paket som gisslan tills jag betalat resten utav portot. En kanonstart helt enkelt.

Arbete är livets krydda

Sv: Portot blir dyrare, men generösare viktgräns

Haha nä va svinigt. Otur med poststämplingen..

Sv: Portot blir dyrare, men generösare viktgräns

Jag har aldrig varit med om att posten hållit något gisslan, däremot har jag fått böta när jag pyntat för lite i porto. Typ 30-40 spänn i böter.
Vi kanske borde starta en tråd med tips på frimärkesfusk. Var det du Elias242 som hade den idén att skriva om sånt i ett fanzine? Din idé om att använda tvåöresfrimärken och tapetsera ett helt paket med dem låter hur som helst jävligt rolig!

maskinpark.bandcamp.com