Tråd: tryckeri tryckera!

koko, jag har funderat lite på det här med att kopiera upp sitt jäkla fanzine. allmänt kring detta alltså. var på tryckeriet på trollhättans stad idag och gnölade med dem, det kommer bli skitsnygga blaskor (i färg och på stadigt, blankt papper) men jättedyrt! tänkte att ni rävar kanske har några tips och trix kring detta. ställen man kan tjyvkopiera på? bra folk/ställen att kontakta? billiga tryckerier? orkar inte ha att göra med nån typ organisation som vill ha sin logga med, eller dylikt. hur gör ni?

Sv: tryckeri tryckera!

Hej!
Jag har alltid lånat på fackföreningslokalen. Dom har "förbrukningsrapporter" där man fyller i hur mycket man kopierat, inte så särskilt mycket dyrare än på andra ställen och pengarna stoppas ju in i facket. Det är bra. Tidigare har jag låtit kompisar som gått på flumskolor kopiera fanzines åt mig. Så skolor kan jag rekommendera. är kan man komma undan ganska billigt eller gratis med. Är man för gammal för att lurka kring skolor så finns det ju alltid tryckerier i de flesta städer, i olika former. Arbetsplatser har kopiatorer, så kolla på era jobb eller era anhörigas jobb. Vägen till en vanlig kopiator känns lång men är väldigt lätt och kort om man vet var man ska gå.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: tryckeri tryckera!

alla mina fanzine gjorde jag såhär:
gav orginalet till polare som har ett jobb med superdyr jävla proffs-kopiator-scanner-maskin.
hon scannade skiten. hon ksrev ut en miljon papper, tog hem till mig, jag satt och häftade i tusen år.

när hon flyttade försökte jag gåt ill studiefrämjandet och startat en studiecirkel för att a) låna deras kopiatorer och när de sög, b) få kopieringskostnaderna betalda av de pengar man får för materialkostnaderna att ha studiecirkel. Det är en bra idé men fallit på att jag inte orkade få folk (man måste va minst tre) att skriva under papper osv.

har trollhättan en högskola? min högskolas hus-tryckeri är rätt schyssta och resonabla kring vad det kostar att skriva ut en masse hos dem, men har inte testat med fanzinen än

Sv: tryckeri tryckera!

Jävligt bra tips.
Jag har nog inte så mycket att bidra med, men jag trycker mina zines på ett väldigt bra ställe i Luleå, Kopieringsservice heter det. Senaste numret kostade 13,75 kronor per styck, och då var det på 60 sidor.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: tryckeri tryckera!

tack för alla tips! det i luleå låter ju helt fantastiskt. jag får hitta nåt billigare till nästa zine, helt enkelt. trollhättan har en högskola, så där borde jag ju kolla läget lite.

Sv: tryckeri tryckera!

Kopieringsservice i Luleå är grymt! Jag brukar alltid åka till Luleå och hämta zinen direkt från dem (man får hämta dem på en frisersalong där frun till gubben som driver tryckeriet jobbar(!)), men det borde väl inte vara några problem för dem att skicka zinen per post, fast man får betala frakten då såklart.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: tryckeri tryckera!

Om man kopierar sitt zine själv, vad är era bästa tips för att häfta det och skära kanter, om man vill göra det? Finns det "långa" häftapparater? Kan ni tipsa om nån skärmaskin som funkar för att skära kanterna? Och hur mycket irriterar ni er på oskurna kanter om man inte lyckas skära dem?

Sv: tryckeri tryckera!

Ja då, det finns såna som är perfekta för a5-fanzines, bl.a denna: https://www.staples.se/akthaftare-stapl … tion=False
Den använder jag och är helnöjd, den har fått slita ganska hårt genom åren och har aldrig varit till bekymmer.

Angående att skära så kan man ju använda mattkniv och linjal, det vet jag att bl.a Michelinmannen gör/gjort.
Eller så köper du en skärmaskin, så går det undan må jag lova: https://www.officedepot.se/produkter/te … moQAvD_BwE
Dessa kallas lite på skämt för giljotiner inom kontorsvärlden (såg nu att de tom skrivit ut det i namnet big_smile )

Irritera sig gör man inte, jag skulle säga att de flesta fanzines är vikta a5 utan någon efterhandspåläggning såsom skurna kanter etc. Det är ju alltid snyggt men det är ju inte där det står och faller. smile Jag t.ex brukade aldrig göra någonting med Paddsatan efter att den var tryckt och häftad.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

9 Senaste redigerad av Den riktiga Maria (2021-04-09 10:13:37)

Sv: tryckeri tryckera!

Åh toppen, tack för fina tips Tommy! Får se om jag vågar mig på en giljotin wink

Nej, det är sant att det väl inte behövs skurna kanter kanske. Men nu har jag planerat det här zinet i tre år så jag känner att det behöver bli snyggt! Haha. Helt fel taktik för ett zine, jag vet. Det var någon i en zinespecial i Flyktsoda för nåt år sen, som sa att om det tar ett år att göra ett zine så gör man fel. Jag känner mig träffad, haha. Men känner mig också ganska övertygad om att tröskeln är störst inför första numret. Sen kommer det gå som på räls! (Nåja) big_smile

Sv: tryckeri tryckera!

Ja, första fanzinet är ju din egna samling av erfarenheter, lärdomar etc. Det är olika för alla. Tar det tre år så tar det tre år, tycker jag smile Det viktigaste är att man gör något man blir nöjd med å känner att man inte gör det för någon annans skull än sig själv. Det ska ju vara roligt.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: tryckeri tryckera!

Stort tack för peppen Tommy! big_smile Jag har faktiskt börjat rota lite i mitt tre år gamla material nu och det är så himla roligt att allt annat får vänta. Nästan iaf wink

Sv: tryckeri tryckera!

Min långa häftapparat jag köpte på postorder 2013 är min bästa invistering av pengar i fanzinerandet. <3

Sv: tryckeri tryckera!

autotrof skrev:

Min långa häftapparat jag köpte på postorder 2013 är min bästa invistering av pengar i fanzinerandet. <3

Tack! Så betryggande att veta smile

Sv: tryckeri tryckera!

Den riktiga Maria skrev:

Om man kopierar sitt zine själv, vad är era bästa tips för att häfta det och skära kanter, om man vill göra det? Finns det "långa" häftapparater? Kan ni tipsa om nån skärmaskin som funkar för att skära kanterna? Och hur mycket irriterar ni er på oskurna kanter om man inte lyckas skära dem?

Langa adress i PM så skickar jag en lång häftapparat. Har dumpstrat en så har nu 2 eller 3 sådana hemma. Ska säkerställa funktionen först.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: tryckeri tryckera!

Men så snällt! Ibland är det tur att jag är seg och inte har hunnit köpa en. Jag skickar PM. big_smile