Tråd: Affischer och flygblad

Börjar bli jäkligt sugen på att göra affischer och flygblad och sprida på stan. Kan bli snyggt att kopiera upp handgjorda sidor. Höll på med det en kort period för massa år sen. Tror det är för att jag är less på pandemin och vill vara ute mer.

Vad har ni för erfarenheter av offentlig affischering och att sprida flygblad?

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Affischer och flygblad

Massor. Jag organiserade mig politiskt 2003 och har satt upp så mycket affischer och delat ut flygblad så det skulle räcka att orsaka kalhygge i hela norra europa.... nästan.

Affischer sätts med fördel upp med hemgjort klister som består av ljummet vatten, potatismjöl och salt (börja inte äta även om det här början till en kaka) det är billigast + håller bättre än mkt köpelister av billigare variant. Och dyrare klister känns rätt dumt att slösa bort på elskåp etc. Vanlig målarroller går allra fortast, då rollar du upp färg och sätter på affischen. Ha gärna en svamp (eller skrapa) att platta ut luftbubblor så affischen sitter rakt och fint.
Hemmagjort klister fäster bra på allt och stelnar ganska fort, affischerar du dessutom kvällstid så går det ännu fortare. Och då är också risken att nån rycker ner affischen väldigt liten. Jag brukade alltid affischera nattetid. Se upp för väktare bara. Du kan kånka runt på allt i en vanlig pappkasse, limmet kan du ha i petflaska eller i en burk och affischerna bredvid.

Sprida flygblad är kul om man orkar med att kanske behöva prata med folk. Jag har ju bara delat ut politiska saker så då får man ju räkna med att folk vill diskutera, tjafsa, veta mer etc. I regel är folk vänligt inställda, men även det beror ju på. Dela ut flygblad om konflikten på Berns till salongsberusade hipsters påväg till Berns var inte lika roligt som att dela ut flygblad om lagerstrejken på Lagena som hela världen sympatiserade med typ.
Har också kört nasse-varianten och delat i folks brevinkast och brevlådor, det går fort men hänger på att man kan komma in i fastigheter å det kan man  ju inte alltid.

Men det är roligt som fan! Det har alltid genererat många timmar av skratt, diskussion, roliga anekdoter och ett väldigt bra sätt att lära känna nya kamrater i en organisation. Att vänstern idag inte affischerar alls tror jag faktiskt spelat roll för den usla sammanhållningen. Faktiskt. Man ses på möten och hänger på fritiden men aldrig kollektivt och gör någonting ihop. Basaktivism är superbra sätt att få alla att vara delaktiga i en verksamhet.. nu blev det lite sidospår.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Affischer och flygblad

Flygbladstips: Inte för mkt text, folk hade ett tålamod på ett par sekunder redan INNAN sociala medier. För mycket text = man tackar, viker ihop å stoppar i fickan och läser inte. Eller slänger direkt.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Affischer och flygblad

Bra redogörelse Tommy! Jag undrar just om jag ska ha mycket text ändå. Nåt ska vara iögonfallande men annars tänker jag mycket text och mycket kollage. Har ju inget politiskt budskap att sprida egentligen. Höll på en hel del med klistermärken förut men det har jag tappat också. Kanske borde börja igen även med det. Gjorde ett flygbladszine där när jag höll på som mest, som jag lade i folks cykelkorgar och så.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Affischer och flygblad

Jag tänker på väggtidningar nu när alla står i kö överallt. Borde vara ett bra koncept.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Affischer och flygblad

Ja fan, en väggtidning borde man göra. Tänkt göra flygblad i A4 bara men större vore ju fint. Har ett halvt dussin affischer av Simon Gran Danielsson jag ska sätta upp på stan också. Han och en kompis hade ju ett bra koncept där man fick två affischer om man lovade att sätta upp en på offentlig plats. Har fortfarande inte infriat det löftet.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Affischer och flygblad

Hunden Uppföljaren skrev:

Ja fan, en väggtidning borde man göra. Tänkt göra flygblad i A4 bara men större vore ju fint. Har ett halvt dussin affischer av Simon Gran Danielsson jag ska sätta upp på stan också. Han och en kompis hade ju ett bra koncept där man fick två affischer om man lovade att sätta upp en på offentlig plats. Har fortfarande inte infriat det löftet.

Simon har jag också en affish från. Men den följde med ett kollagefanzine. Ska ev. trycka nån grej åt honom i det närmaste. Om han bara behagar att dyka upp här innan jag får för mycket i skolan och så där.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Affischer och flygblad

Vad trycker du för grejer Maggan? Vilken sorts tryck?

Jag fick äntligen uppsatt Simons affischer. Gjorde det på lagliga annonstavlor i Piteå och Jävre. Sen letade jag fram tre äldre affischer av honom i samma stil som också ska upp. Lagliga tavlor är skönt för man slipper oroa sig men å andra sidan tappar man överraskningsmomentet. Grejer som sitter på elskåp möter obevakade blickar medan annonstavlor lätt sållas bort i medvetandet.

Har gjort originalen till några flygblad nu . Ska kopiera dem snart.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Affischer och flygblad

Hunden Uppföljaren skrev:

Vad trycker du för grejer Maggan? Vilken sorts tryck?

Risograf. Har tryckt screen men har inte kommit i ordning med det i ateljén ännu, orkar kanske inte igen. Har dock skaffat ett badkar så det är lättare att slabba runt och skölja ramar och sånt där. Har börjat testa att göra olika stämpeltekniker och die-cuts också. Jag jobbar så hiskeligt långsamt och varje gång jag kommer på en ny idé så vill jag få med det i nästa grej jag gör haha.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Affischer och flygblad

Har äntligen fått tummen ur och beställt kopiering på några flygblad. Gör kollage av alla hundratals små lappar, klistermärken, urklipp och mail art jag fått i posten. Det är kul. Varje flygblad blir ett litet museum och samtidigt annonsplats för underjordisk, marginell kultur.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth