Tråd: Blaskoteket scannar in gamla musiktidningar

Upptäckte nyligen den här fantastiska sajten, som scannar in artiklar från gamla musiktidningar, varav många zines. Vilken kulturgärning!

https://www.blaskoteket.se/

Sv: Blaskoteket scannar in gamla musiktidningar

Oj, kul! Måste kolla in.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Blaskoteket scannar in gamla musiktidningar

Wow! :-O vad roligt

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Blaskoteket scannar in gamla musiktidningar

Jättekul! Tack för tipset! Läste om Mörbyligan när jag satt och hökade på jobbet. Det där bandet (eller Åke) hade en för jädra konstig och tråkig utveckling.

Sv: Blaskoteket scannar in gamla musiktidningar

Verkligen, och känns som mycket är höjt i dunkel. Nu är det ju bortrensat från Youtube, men Åkes sidoprojekt "Odalmannen" tonsatte ju flera Per Engdahl-dikter.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Blaskoteket scannar in gamla musiktidningar

Hoppas nån någon gång gör en podd/bok/dokumentär om Mörbyligan och Åke Bylunds sorgliga öde. Svängen mot Nysvenska rörelsen var helt kokobäng. Jag hörde lite på Odalmannens märkliga "live"-skiva "Live Club Valhalla" när den fortfarande fanns på Youtube. Helt tossigt. Åke kör alla instrument själv och sjunger och verkar även vara publiken. Har monologer med sig själv, "kom igen, kör den där låten nu!" "Ja, det gör vi!"

Sv: Blaskoteket scannar in gamla musiktidningar

Publiken är ju helt klart en inspelad publik som skålar etc som han loopade om och om igen, har lite skön rundgång på mikrofonen.. ja, en fejkad liveskiva. Det är ändå ganska fascinerande. Kalle Lind skulle väl kunna göra ett avsnitt om honom?

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

8 Senaste redigerad av BlaskoPontus (2021-04-25 16:28:23)

Sv: Blaskoteket scannar in gamla musiktidningar

Jag är en av typerna som pysslar med sajten blaskoteket. Tack för de fina orden. Som ni kanske har märkt så gillar vi zines. Men det är mycket vi inte har - om det finns nån som vill låna ut sina gamla tidningar så är det bara att skicka ett DM.

Kul att tråden urartade i en diskussion om Odalmannen smile

Sv: Blaskoteket scannar in gamla musiktidningar

Jag har nog lite gamla zines, ska rota i gömmorna! Övriga gamla musiktidningar tror jag att jag, sorgligt nog, har gjort mig av med genom åren.

Odalmannen känner jag inte till, så det känns ju underbart att jag kan läsa på om den här typen av livsnödvändiga kunskaper på Blaskoteket! smile

Sv: Blaskoteket scannar in gamla musiktidningar

Du har verkligen inte missat något annat än underlig kuriosa över hur ett vänsterproggband slutade som förgrundsgestalter till vikingarock och i förlängningen vitmaktmusikens intåg i sverige :-/

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Blaskoteket scannar in gamla musiktidningar

Tack Tommy! Nu känner jag inte att jag har missat så mycket längre. wink Fast lite nyfiken blir man ju...

Sv: Blaskoteket scannar in gamla musiktidningar

Åh najs, det är mest fanzines vi saknar! schysst som fan.

när du rotat runt kan du väl skicka ett meddelande smile

Den riktiga Maria skrev:

Jag har nog lite gamla zines, ska rota i gömmorna! Övriga gamla musiktidningar tror jag att jag, sorgligt nog, har gjort mig av med genom åren.

Sv: Blaskoteket scannar in gamla musiktidningar

Kanske kan skanna in mina gamla zines. Verkar som jag kommer behöva sitta i karantän i minst 5-6 dagar och har en ny skanner som jag vill testa vad den går för. Det är bara musikrelaterat som är intressant eller hur?

Sv: Blaskoteket scannar in gamla musiktidningar

åh det vore fantastiskt!
alltså att du vill hjälpa till med skanning, inte det andra
ja precis, det är musikrelaterat vi pysslar med smile

larsesq skrev:

Kanske kan skanna in mina gamla zines. Verkar som jag kommer behöva sitta i karantän i minst 5-6 dagar och har en ny skanner som jag vill testa vad den går för. Det är bara musikrelaterat som är intressant eller hur?