Sv: Spark Punx Forever - Nytt fanzine om sparkstötting (vintern 2021)

Flyktsoda skrev:

Varför har jag inte sett den här tråden förrän nu!??? Är det försent att skicka in historier Lappia? Jag har nog ett par stycken på lager, är ju typ uppväxt på spark

Jättekul! Har givetvis tagit vara på anekdoten. Jag jobbar på för fullt, det är bara ett sådant stort ämne. Ska snart bestämma mig för att det räcker. Det är det som är problemet när man gör ett fanzine om något så här stort som sparkkulturen, när har man fått sagt allt som måste sägas?

Arbete är livets krydda

27

Sv: Spark Punx Forever - Nytt fanzine om sparkstötting (vintern 2021)

Fan den där Mondo Gnarp filmen.. de ä nåt me den. Som att titta på den en andra gång några månader senare och mycke hungrigare på sparkkultur gör nåt me mig. Jag peppar på zinet. Tänker på de varje gång jag ser en spark, som grannarna förvarar på taket, så de är lätt att bli påmind.

Sv: Spark Punx Forever - Nytt fanzine om sparkstötting (vintern 2021)

UPPDATERING: NU ÄR FANZINET FÄRDIGT OCH JAG HAR BÖRJAT KOPIERA!

Det tog lite tid (som vanligt) men nu är fanzinet klart och jag har börjat kopiera upp. Stort tack till alla fanzinister som bidragit med innehåll! Det är fortfarande lite kvar av sparksäsongen 2021 så jag släpper fanzinet nu.

Fanzinet är A5-format, 24 sidor långt och kostar 40:- + porto. Beställ från: separatisten@riseup.net

Har du på något sätt bidragit och vill ha ett exemplar är det bara att höra av sig.

Sparka vidare! Sparka på! Åk spark!

Arbete är livets krydda

Sv: Spark Punx Forever - Nytt fanzine om sparkstötting (vintern 2021)

Fy fan vad kul Lappia!

Jag vill såklart ha ett ex!
Är mycket sparkar här i byn. Mest yngre och föräldrar till dessa yngel men även en del gamlingar som stöttar sig fram. Såg nån dad of the Year som försökte få på sex ungar från typ 4 till 8 års ålder på samma spark. Spagetti spagotti! Det var gulligt.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Spark Punx Forever - Nytt fanzine om sparkstötting (vintern 2021)

Hunden Uppföljaren skrev:

Fy fan vad kul Lappia!

Jag vill såklart ha ett ex!
Är mycket sparkar här i byn. Mest yngre och föräldrar till dessa yngel men även en del gamlingar som stöttar sig fram. Såg nån dad of the Year som försökte få på sex ungar från typ 4 till 8 års ålder på samma spark. Spagetti spagotti! Det var gulligt.

Vad roligt att du är intresserad av mitt fanzin Hunden. Alltid en liten glädje i vardagen när man ser en fin sparkscen sådär helt apropå ingenting. Ta gärna kontakt på min mejl separatisten@riseup.net, har ett system för all utgående post nu.

Arbete är livets krydda

Sv: Spark Punx Forever - Nytt fanzine om sparkstötting (vintern 2021)

Mailar så fort tid finnes! Vad kul! Välsigne dig, Lappia.

Sv: Spark Punx Forever - Nytt fanzine om sparkstötting (vintern 2021)

B-pappa skrev:

Mailar så fort tid finnes! Vad kul! Välsigne dig, Lappia.

Absolut, mejla när du har tid. Jag har precis gjort mig av med de första tjugo exemplaren! Känner att jag har något slags momentum.

Arbete är livets krydda

Sv: Spark Punx Forever - Nytt fanzine om sparkstötting (vintern 2021)

Så kul att få denna i postlådan! Tänkte precis skriva och be att köpa den. Bläddrat lite snabbt, men gillar verkligen allt med detta. Snygg layout, bra texter (verkar det som) och hela idén är fantastisk. Kulturforskning gjord rätt. Fandom gör det igen! Finns en del kopplingar mellan sparkar och Småland (gamla sparkfabriker i Växjö och Diö, bland annat), kanske kan gräva mer i det om det ska bli en #2.

Sv: Spark Punx Forever - Nytt fanzine om sparkstötting (vintern 2021)

larsesq skrev:

Så kul att få denna i postlådan! Tänkte precis skriva och be att köpa den. Bläddrat lite snabbt, men gillar verkligen allt med detta. Snygg layout, bra texter (verkar det som) och hela idén är fantastisk. Kulturforskning gjord rätt. Fandom gör det igen! Finns en del kopplingar mellan sparkar och Småland (gamla sparkfabriker i Växjö och Diö, bland annat), kanske kan gräva mer i det om det ska bli en #2.

Vad kul att höra - det första intrycket är allt och lite till. Det är väldigt svårt att komma över ett negativt första intryck. Så bra att du gillade det än så länge i alla fall!

Arbete är livets krydda

Sv: Spark Punx Forever - Nytt fanzine om sparkstötting (vintern 2021)

Älskar idén! Jag mailar dig.

Sv: Spark Punx Forever - Nytt fanzine om sparkstötting (vintern 2021)

Jättebra fanzine Lappia! Läste ut det precis. Blev såklart sugen på att sparka nu. Sambon har en gisten gammal spark i bodan som behöver fixas upp. Hennes mamma har i sin tur haft den i en annan boda i över 20 år. Ja, snygg layout och trevligt med ett riktigt kopierat zine med härligt gryniga bilder. Tror fler än fanzinister skulle kunna gilla det här zinet även om kopieringen och punkvinkeln kanske avskräcker? Skit i det.
Väldigt intressant med historien om sparken och intervjun med norska VM-arrangörerna. Gillade Dahlbergs historia om sin farsa och historien bakom motorsparken i filmen Babbas Bilar. Bra skrivna texter. Ja, allt var bra egentligen förutom en del upprepningar.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Spark Punx Forever - Nytt fanzine om sparkstötting (vintern 2021)

Vill bara säga att om någon har missat det här zinet så är det bara att slå till! Massor av kul läsning av precis allt man tänka sig om sparkar. Det är ju inte utan att man undrar varför man har varit så dum att man har bosatt sig så långt söderut att sparkåkning inte kommer på fråga 98% av årets dagar.

Sv: Spark Punx Forever - Nytt fanzine om sparkstötting (vintern 2021)

Det var ju jättekul att läsa! Riktig jävla kulturgärning du gjort!
Blev full i fniss när jag läste intervjun med det tyska bandet utan självdistans hahaha

Sv: Spark Punx Forever - Nytt fanzine om sparkstötting (vintern 2021)

Här kan man läsa en recension av fanzinet: http://bloggasfuck.blogspot.com/2021/04 … nzine.html

Fanzinet är också recenserat i Flyktsoda #43 (2021)

Flyktsoda skrev:

Det var ju jättekul att läsa! Riktig jävla kulturgärning du gjort!
Blev full i fniss när jag läste intervjun med det tyska bandet utan självdistans hahaha

Tack, vad roligt att du tyckte om fanzinet. Ja, det känns fint att kunna göra ett bidrag (om än väldigt blygsamt) till att bevara/dokumentera sparkkulturen.

Den riktiga Maria skrev:

Vill bara säga att om någon har missat det här zinet så är det bara att slå till! Massor av kul läsning av precis allt man tänka sig om sparkar. Det är ju inte utan att man undrar varför man har varit så dum att man har bosatt sig så långt söderut att sparkåkning inte kommer på fråga 98% av årets dagar.

Tusen tack, vad roligt att höra. Det betyder så mycket att få lite bekräftelse och beröm för den tiden man lagt ner på fandom. Att kunna ge en komplimang är en sällsynt fin och värdefull egenskap.

Hunden Uppföljaren skrev:

Jättebra fanzine Lappia! Läste ut det precis. Blev såklart sugen på att sparka nu. Sambon har en gisten gammal spark i bodan som behöver fixas upp. Hennes mamma har i sin tur haft den i en annan boda i över 20 år. Ja, snygg layout och trevligt med ett riktigt kopierat zine med härligt gryniga bilder. Tror fler än fanzinister skulle kunna gilla det här zinet även om kopieringen och punkvinkeln kanske avskräcker? Skit i det.
Väldigt intressant med historien om sparken och intervjun med norska VM-arrangörerna. Gillade Dahlbergs historia om sin farsa och historien bakom motorsparken i filmen Babbas Bilar. Bra skrivna texter. Ja, allt var bra egentligen förutom en del upprepningar.

Tack det betyder mycket att få lite beröm av dig. Roligt att du fick lite sparksug, hoppas på mycket snö nästa säsong så ni kan laga den där trasiga sparken och åka runt. Gud välsigne sparken. Ämnet är som jag skrivit oändligt och att bara göra ett axplock av alla historier ger en verkligen något mer!

Arbete är livets krydda

Sv: Spark Punx Forever - Nytt fanzine om sparkstötting (vintern 2021)

Nu finns fanzinet återigen att beställa om det är någon som inte hann köpa från den första laddningen!

Arbete är livets krydda

Sv: Spark Punx Forever - Nytt fanzine om sparkstötting (vintern 2021)

Kort uppdatering: Lappia bad mig skriva om sparkmuséet i Piteå till Spark Punx Forever men det låg nere då pga avsaknad av lokal. Nu sprang jag på lite ny info om museet när jag kollade runt på kommunens hemsida:

"Det pågår flyttning av Piteå Sparkmuseum och framledes kommer det att  finnas i Tingshuset i centrala Piteå.

Planerad öppning är hösten /vintern 2021/22.

Muséet är det första i sitt slag och understryker Piteå som sparkens födelseort. Sparken är ett fantastiskt transportredskap som på alla sätt ligger i tiden. Den är energisnål, miljövänlig och i många fall formskön."

Man undrar ju vilka bevis de har som styrker att sparken först byggdes i Piteå...

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Spark Punx Forever - Nytt fanzine om sparkstötting (vintern 2021)

Jag bidrog visserligen lite, lite till det här härliga zinet men förstår inte hur jag kunde glömma att jag faktiskt sett sparktävlig live. Det var som pausunderhållning vid en isracingtävling i Gustavsberg. Var minst 10 år sen, minns mest att det var smällkallt och mycket snö. Lite jippobetonat alltså, men de for runt rätt snabbt på medarna. Betydligt roligare än ponnytravet man råkar ut för en gång om året på smedstadion....

Sv: Spark Punx Forever - Nytt fanzine om sparkstötting (vintern 2021)

Skulle vara jävligt härligt med sparkrace på isen, på en bana med svängar. Skulle kunna bli spännande krascher.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Spark Punx Forever - Nytt fanzine om sparkstötting (vintern 2021)

Finns det en sån sparkscen i norr att ni kör sånt här: https://www.kickbike.se/spark-kickspark … chsia.html

Verkar ju helt fantastiskt. Visste liksom inte om att det fortfarande utvecklades och så.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Spark Punx Forever - Nytt fanzine om sparkstötting (vintern 2021)

Haha, aldrig sett! Hörde idag att såna här värdelösa snowsurfer-brädor man hade som leksak som barn och som bara kunde åka typ tre meter innan de fastnade i snön också finns i nån sorts proffsversion. Det var ju typ fejk-snowboards då men tydligen annorlunda nog för att bli en egen grej. Kan förstå tjusningen. Hatade att sitta fast vid snowboarden.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth