Tråd: Punkhus när och fjärran

Tänkte det kunde behövas en tråd om punkhus.

Egentligen är jag mest intresserad av nyheter om det nya punkhuset i Luleå, som ska ta över efter fg7. Ska det vara på Porsön? Vad händer? Vore kul att ha zineverkstad där och jag skulle kunna ha utställning med all mail art jag fått senaste året (är en rejäl hög).

Men andra punkhus är ju lika intressanta såklart.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Punkhus när och fjärran

Kan skriva löpande om de som händer på nya punkhuset, eller Torpslungan som jag gillar å kalla he. Så jo he kommer bli punkhus på Torpslingan 17, Porsöns industriområde. He jag har hört flaggas för som intressant för många i föreningen är såklart spelningar, men även replokalsverksamhet, folkkök, fanzinerande och en verkstad. En rätt stor skillnad på folks vision me hejn nya vs FG7 enligt va jag sett utan att ha vari me å styrt i FG7 är att folk verkar tänka ännu mer fritt kulturhus än renodlat punkhus. Sen hur de kommer passa sig me varann om de ska kunna få va replokaler och att ha andra aktiviteter är ju en annan femma. Jag har då tänkt de som ett typiskt problem med ett punkhus. Svårt att ha bokcirkel om nån manglar så en inte hör nåt, t.ex.

Sv: Punkhus när och fjärran

Låter toppen det där! Femman i Uppsala har jag aldrig varit på, men hoppas det finns kvar framöver. Puffy har ju varit där flera gånger iaf. De verkar ha ont om stålar nu, här kan en läsa mer.

https://www.khusuppsala.org/operation-save-femman

Sv: Punkhus när och fjärran

Har för mig att jag mött nån från Femman. Var det inte några på Cph Zine Fest? Tommy, Larsesq eller Michelinmannen kanske minns?
Uppsala var väl bra på spelningar och på punk förr, för 20-30 år sen va ja?

Gött med nya Luleå-huset! Industriområdet mot Porsön ligger väl rätt bra till? Lite bättre än Lövskatan till och med "? Är det det man ser när man kör mot universitetet under järnvägsbron?

Ja, klart punkbanden måste få mangla. Kan man ha tysta slots i schemat? Problem med ideella grejer att alla knegar hela dagarna så att punkbanden och bokcirkelsmiffona ska dit samma tider. Jag skulle gärna styra nåt för daglediga som värsta kyrkcentret för en del jobbat väl inte eller skiter i studierna eller jobbar i vården och kan vara ledig en vanlig blåtisdag.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

5 Senaste redigerad av Lappia (2021-03-03 14:08:43)

Sv: Punkhus när och fjärran

I något av Ane Veganes senaste fanzine var det rapport från punkhuset i S:t Petersburg. Om du är inne på att läsa om punkhus! Var där på konsert en gång och det var väldigt litet men fint. Tyvärr har de bommat igen kiosken nu under Covid-19.

Har varit på många ockuperade hus och jugendhaus runt om ute i Europa. Men håller ändå Punkhus 33 i Överkalix väldigt högt på listen över just punkhus! Punkigare ställe är svårt att hitta. Hörde nå rykte om att det blivit sönderslaget av nå folk från byn? Vet inte om det stämmer. Kanske bara var grabbarna själv som slog sönder allt i fyllan och villan igen. Hoppas man får åka dit någon gång igen.

Var en gång på Kulturhuset Femman där i Uppsala, tyckte det var fint. Lite Föreningsgatan 7 känsla. Roligt att det var två våningar. Lite udda i sammanhanget. Vet att Puffy har sprungit där en hel del precis som B-farsan skriver.

Gamla Härden (som sedan blev 128:an) i Göteborg höl igång ett tag men de vek också ner sig. Har något nytt där ute i Göteborg. Var där med Herr. Flyktsoda (alltså på det nya stället) på en spelning för några sommar sedan. Fint men trångt. Inga problem på sommaren när man kunde hänga ute mellan banden.

Arbete är livets krydda

Sv: Punkhus när och fjärran

De flesta husen har lagt ner märker man när man listar dem såhär. Det första man tänker är att det är tråkigt. Men sådant är livet.

Arbete är livets krydda

Sv: Punkhus när och fjärran

Ja, Fg7 klarade sig väl ovanligt länge för att vara ett punkhus. Läste Cometbus #59 nyss, som handlar mycket om det här med hur motkulturen ska kunna bygga en livskraftig infrastruktur, med ställen att verka och bo och ta hand om varandra.

Fortfarande inte varit på Punkhus 33 men intervjuade dem till Flyktsoda. Trist om de fått stället sönderslaget.

Reportaget i Anes zine, det var i nummer 1 av Är Det Här Våra Liv, va? Det var väldigt bra vill jag minnas. Skrev inte du det?

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Punkhus när och fjärran

Precis, var tvungen att göra som mästare Jan Myrdal lör oss och gå till läggen (hujj, saknar Jan Myrdal) och dubbelkolla. Helt rätt är det i #1 av Det Här Våra Liv som folk från punkhuset Svora intervjuas. Jag hade inget med texten att göra! Jag avskriver mig allt ansvar. Men jag har varit där på spelning för några år sedan.

Försöker tänka på andra "punkhus" och kom på att i Uleåborg har de ett jättefint ställe som är i FG7/gamla Verket stil. De har fått ta över/hyra gamla bussgaraget + kontor av staden. Vi var där med Communist Youth League en gång. De har två konsertlokaler tror jag, kök, bastu, innergård. Väldigt stort och fint. Dit hade jag velat åka tillbaka och gå på konsert. Men tror det var också lite blandat, när vi var där skulle någon blåsorkester ha konsert till exempel. Så mer "alternativkultur" kanske än bara hard core punx rock.

Arbete är livets krydda

Sv: Punkhus när och fjärran

Haha, jag och Apoteket var i Oulu för några år sen och han bredde på friskt om Radiopuhelimet och Läjäs band men det var som att all punk dött i stan då. Vi skjutsade dit Hannerina, serietecknaren vars efternamn jag inte kan stava denna sena timme. Vi gick på en Korvo Palsa-utställning där på museet också, som för övrigt var jättebra. Kalervo Palsa? Stavar nog fel, orkar inte kolla upp.
Sen var jag och Larsesq där ett par år senare och gick lika fett bet. Man ska ha kontakter! Vi gick runt och frös och var inne i nåt förskräckligt shoppingcenter där ett ungdomsband precis spelat för pensionärer. Men det var ändå fint för att vi var i Finland. Åker gärna dit igen när pandemin lättar. Finns det nån hemsida?

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Punkhus när och fjärran

Punkhuset i Uleåborg heter Tukikohta här är hemsidan https://tilaakulttuurille.wordpress.com … tukikohta/
finns lite fina bilder och sådär och bra info både på finska och engelska! Fast jag har bara varit där med hardcore/punk folk men nu när man kollar deras sida så ser det mer som ett autonomtkulturhus eller något - mer än ett renodlat "punkhus".

Annars är det klassiska punkhaket i Uleåborg en bar som heter Ykän Pub. Det är typ Uleåborgs CBGB:s! En sunkig pub där punkarna har arrangerat massor av spelningar genom åren. Finland är lite roligt på så sätt att det faktiskt finns rockbarer eller att det kan vara mycket rockband som spelar live på krogen. Är inte jättevanligt här precis.

Arbete är livets krydda

11

Sv: Punkhus när och fjärran

Jönköping har ju ett jävligt fett punkhus. Stort så inåt helvete. De måste ju ta priset. Äldst och störst. Bara varit där en gång men de va 2015 på Framtidskonferensen. Fet jävla politisk grej.. men med en spelning också! Jävligt bra strategi om en vill nå partypunx med sin politik. Protestera och återförening med Sju svåra år var de ju dessutom så inte konstigt att folk gick ur huse för de

Sv: Punkhus när och fjärran

Tack för tipset om Tukikohta Lappia! Ska kolla in nästa gång jag åker till Oulu. Eller åka dit för att kolla in lär det ju snarare bli.

Har nåt vagt minne av rockband på sunkig pub i Torneå runt 2005. Vi körde dit mitt i natten för en kompis fick ett infall. Var väl där vid midnatt. Tjejerna sprang in på krogen där det lät av rock n' roll medan jag och kompisen gick runt och frös på stan. Sen körde vi tillbaka till Luleå.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Punkhus när och fjärran

VA skrev:

Jönköping har ju ett jävligt fett punkhus. Stort så inåt helvete. De måste ju ta priset. Äldst och störst. Bara varit där en gång men de va 2015 på Framtidskonferensen. Fet jävla politisk grej.. men med en spelning också! Jävligt bra strategi om en vill nå partypunx med sin politik. Protestera och återförening med Sju svåra år var de ju dessutom så inte konstigt att folk gick ur huse för de

Haha åh, det är så härligt att läsa om Framtidskonferensen och vad ni tyckte om den. Vi var 3-4st som drog i det stora lasset och alla gick in i väggen efteråt, så allt är dimmigt för min del. Blir rörd!

rånarluvor, pangpang och rock 'n roll

Sv: Punkhus när och fjärran

Nu är ju tråden några månader gammal, men det verkar gå jävligt bra för Punkhuset i Luleå.
Dom har en instagram man kan följa för att få reda på allt gött som händer där. själv ska man spela där i slutet av januari

rånarluvor, pangpang och rock 'n roll

Sv: Punkhus när och fjärran

Har fortfarande inte hunnit besöka Luleås punkhus, mest pga pandemin. Är i rätt stenhård karantän sen den började. Men de är djävulskt duktiga, får medlemsutskicken.

Vilket band spelar du i, usch?

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Punkhus när och fjärran

Usch skrev:

Dom har en instagram man kan följa för att få reda på allt gött som händer där.

Vad heter den instan?

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Punkhus när och fjärran

https://www.instagram.com/p/CX2rnliKT6R … =copy_link

@lulehardcore gissar jag att usch menar. Om de inte har nån ännu coolare sida.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Punkhus när och fjärran

Hunden Uppföljaren skrev:

Har fortfarande inte hunnit besöka Luleås punkhus, mest pga pandemin. Är i rätt stenhård karantän sen den började. Men de är djävulskt duktiga, får medlemsutskicken.

Vilket band spelar du i, usch?


Jag spelar i Nani! Nu blev ju minifestivalen avbokad som väntat, men förhoppningsvis går den att köra längre fram! Kommer skriva en liten rapport från festivalen (när den nu blir av) i framtida zinet!

rånarluvor, pangpang och rock 'n roll

19

Sv: Punkhus när och fjärran

Jag skrev en summering av datum å så för punkhuse i Lule.

16 Oktober 2020 beslutades upplösningen av Föreningsgatan 7. Under det mötet bestämdes det att en ny musikförening skulle startas.
Här är vad som hände efter det!

2020, 30 november: 4 av de som kommer bilda Lulehardcore tittar på en lokal på Porsöns industriområde
2021, 10 januari: Lulehardcore bildas
20 januari: Kontrakt för en lokalen på Porsöns industriområde teckas. Torpslingan 19 är adressen. Inflyttning 1 maj.
1 maj: Träff i lokalen. Grillning och småprat.
5 maj: Möte. Beslut om byggande av scen.
28 augusti: Första spelningen! Cocodrilo Cuervo från Boden och Edefors desperados från Lule spelar. Hondjävul och NANI?! ställde in.
13 november: Spelning. Skrot och Warför? från Göteborg
11 december: Spelning med Rats will feast (Jyväskylä), YDMS (Burträsk) och Engage (Ume)
18 december: Spelning med Duschpalatset (Ume), Dafgaard (Ume) och Foggy Arendt (Lule)

Sen blev smittspridningen sämre än vad den hade vari, så två spelningar som var planerade blev inställda
29 december: Mellandagsfest! Edeforsdesperados från Lule på scen och kanske mer!
29 januari 2022: BDHCFEST 2022. Misantropic (Ume), Nani?! och mer på på gång!

Scenen är helt klar. Nästa byggprojekt är utbyggnad av köket.

Sv: Punkhus när och fjärran

Sicket ös!

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Punkhus när och fjärran

Äj vad kul! Så både Usch och Va är med i punkhuse i Lule! När kommer zinet?
Planerar fortfarande att vara med på ett hörn när pandemin verkligen är över.

Blir BDHC-fest av nu i vår?

Har Nani! släppt nåt man kan få höra?

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

22 Senaste redigerad av VA (2022-02-10 20:49:12)

Sv: Punkhus när och fjärran

Hunden Uppföljaren skrev:

Äj vad kul! Så både Usch och Va är med i punkhuse i Lule! När kommer zinet?
Planerar fortfarande att vara med på ett hörn när pandemin verkligen är över.

Usch är med i NANI?! som jag men är inte aktiv i lule punkhuse. Känns som att Usch har nåt zine att släppa snart? Men de är inte upp till mig att prata mer om!!! Ja jag är jättepepp på att du ska komma å va me på punkhuset hunden! Även fast de ä släppt restriktionerna nu så vill väl en ta de lite launa. Men nåt mindre arr läre ju bli.

Vi pratade om köksbyggande på styrelsemötet idag och köksbyggandet ska börja v.8 så om folk är pepp kommer de gå å hjälpa till me de.

Hunden Uppföljaren skrev:

Blir BDHC-fest av nu i vår?

Fick höra ikväll att de ä blandade känslor kring BDHC-fest i arrgruppen. Vissa är pepp, andra inte. Inget är bestämt, vi får se.

Hunden Uppföljaren skrev:

Har Nani! släppt nåt man kan få höra?

Ja!! I augusti förra året släppte vi en demo! https://nani090.bandcamp.com

Sv: Punkhus när och fjärran

Ja, jag håller huvet kallt än så länge för att se vad som händer med omikron och mutationerna men sen kan jag vara med i någon mån!
Blir glad att höra att man är välkommen!

Lyssnar på demon nu. Roligt röj! Är Nani? fortfarande Umeå-baserade eller mer Luleå nu?

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Punkhus när och fjärran

Hunden Uppföljaren skrev:

Ja, jag håller huvet kallt än så länge för att se vad som händer med omikron och mutationerna men sen kan jag vara med i någon mån!
Blir glad att höra att man är välkommen!

Lyssnar på demon nu. Roligt röj! Är Nani? fortfarande Umeå-baserade eller mer Luleå nu?


Tror det är delade meningar om vart Nani är baserade då 2 av oss bor i Umeå och de andra 2 i Luleå.
Jag själv bor i Umeå och om det är nåt punkhus man är aktiv på så är det väl Verket, men knappt att det är så..

rånarluvor, pangpang och rock 'n roll

25

Sv: Punkhus när och fjärran

Öj halva NANI?! bor i Pite, inte lule! yikes
Jag skulle säga att vi är ett långdistansband. Kämpar på som man gör s.a.s.