Sv: UFO, Kryptozoologi m m

Verkar som en spännande film. Har inte kollat ännu. Någon som följt detta och vad säger Claes Svahn?

https://www.nyteknik.se/popularteknik/n … ta-6994422

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: UFO, Kryptozoologi m m

Ska man posta detta i filmtråden? Eller här i Kryptotråden? Humm.. svår avvägning! Är ju spelfilmer så passar kanske inte här EGENTLIGEN, men jag är pepp!

Bigfoot 2020
https://www.youtube.com/watch?v=v3GgknBgPDM

Abominable 2020
https://www.youtube.com/watch?v=2SaaoULoIwE

Arbete är livets krydda

103 Senaste redigerad av Lappia (2020-05-06 14:54:28)

Sv: UFO, Kryptozoologi m m

maggan skrev:

vad säger Claes Svahn?

Haha, undra hur många gånger man själv tänkt den tanken! Följer du hans blogg? Var ju extremt mäktigt ögonblick här i Coronatider när han för första gången under hela sitt liv (!) hade med sig en matlåda på jobbet. Satte kaffe i halsen när jag läste det.

Arbete är livets krydda

Sv: UFO, Kryptozoologi m m

Har en nyproducerad Bigfoot-spelfilm på ingång, kan väl skriva en liten rapport här sen. Kanske är en av dem som Lappia länkar här ovan? Orkar inte ta reda på det, så vi får väl se.

Har även en bigfoot-tshirt på gång, som puffy redan har och tipsade om. När den anlänt är livet totalt komplett! Absolut. Toksnygg är den.

Sv: UFO, Kryptozoologi m m

Såg Hoax / Bigfoot från 2019, USA. Ett gäng ger sig ut i vildmarken för att hitta Bigfoot. I inledningen slaktas ett gäng ungdomar och nu är ett filmteam på plats. Känns så otroligt gjort, det här med att det ska filmas och hållas på. Visst, dom har lite nattseendekamera och infrarött, men känns oerhört välbekant. När väl trollet / storfoten dyker upp sen den rätt kul ut, men sen har filmen en twist som känns sisådär skoj för en svensk bigfootforskare. Tappade fokus under sista halvtimmen typ, orkade inte. Dock, musik av Alan Howarth (som ju gjort ett par samarbeten med John Carpenter) och Adrienne Barbeau (Flykten från New York) är med. Musiken är bra men känns ärligt talat inte så passande, ligger mer som en matta över allting ofta men framförallt skär den sig mot filmens jargong och stil. Den har inte vad som krävs för att matcha musikens tanke och tempo.

Filmen är ett typexempel på hafsverk, exakt allting är otajt, varenda bildlängd är slapp, skådespelarna (utom Barbeau) är hysteriskt ojämna osv. Ok, fotot är fint ibland på översiktsbilderna och en del av åkningarna, men thats it. Finns inget som gör att filmen sticker ut. Slentrianstereotyper på de klantiga stadsborna, den girige filmproducenten, bortskämda divan. Ok, det blir lite smyga i skogen i mörkret och kortvarig mystik, men det är för trökiga karaktärer och spänningsmomenten är för klantiga. Notera att kryptozoologen som är med i gruppen meckar sig en holk så fort han får chans i sin ensamhet i skogen. Nej, det blir 2/5 i betyg på denna. Kände att jag hade ett uppdämt, stort sug på Bigfoot-film, men denna höll inte måttet. Åt iallafall Djungelvrål till och det är officiellt mitt val av godis till kryptozoologi-film. :-)

https://www.imdb.com/title/tt5580688/

Sv: UFO, Kryptozoologi m m

Familjen bigfoot går ju på bio nu. Någon som sett den?

Bigfoot family
https://www.youtube.com/watch?v=YewYuPqakzw

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: UFO, Kryptozoologi m m

Oj! Nej men den kanske man skulle införskaffa såhär mot helgen.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: UFO, Kryptozoologi m m

Såg nya dokumentären om händelserna vid Dyatlov-passet på SVT Play igår. Allas vår favorit Melker Becker är med i produktionen och hans lena röst berättar historien. Det finns ju en viss kryptozoologisk koppling i teorierna om vad som hände. Dokumentären följer en svensk arkeolog som gör samma resa till Dyatlov-passet och har teorin att det hela liknar vad som hände 9 människor på Anaris-fjället i Jämtland 1978 (tror jag det var). Mycket indicier och spekulation om väder och vind. Incidenten på Anaris-fjället kostade 8 av 9 livet. Hade inte hört talas om den förut. De hade fastnat i stormen och tappat all rationell förmåga i takt med att de blev nedkylda. När de fann kropparna fanns det varma kläder de inte tagit på sig och varm dryck kvar i termosarna vid platsen där deras förfallna snöbivack låg.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: UFO, Kryptozoologi m m

Hunden Uppföljaren skrev:

Såg nya dokumentären om händelserna vid Dyatlov-passet på SVT Play igår. Allas vår favorit Melker Becker är med i produktionen och hans lena röst berättar historien. Det finns ju en viss kryptozoologisk koppling i teorierna om vad som hände. Dokumentären följer en svensk arkeolog som gör samma resa till Dyatlov-passet och har teorin att det hela liknar vad som hände 9 människor på Anaris-fjället i Jämtland 1978 (tror jag det var). Mycket indicier och spekulation om väder och vind. Incidenten på Anaris-fjället kostade 8 av 9 livet. Hade inte hört talas om den förut. De hade fastnat i stormen och tappat all rationell förmåga i takt med att de blev nedkylda. När de fann kropparna fanns det varma kläder de inte tagit på sig och varm dryck kvar i termosarna vid platsen där deras förfallna snöbivack låg.

Oj! Vad kul. Den ska jag kolla, tack för tipset.

Arbete är livets krydda

Sv: UFO, Kryptozoologi m m

maggan skrev:

Familjen bigfoot går ju på bio nu. Någon som sett den?

Bigfoot family
https://www.youtube.com/watch?v=YewYuPqakzw

Nej inte sett eller hört talas om. Bio känns ju inte sådär jättehett nu i COVID-19:tider men fint att de gör bigfoot filmer för den yngre publiken också (inte bara skräckisar). Kan vara bra sätt att uppmärksamma djuret och dess utsatthet för nya generationer.

Arbete är livets krydda

Sv: UFO, Kryptozoologi m m

Igår anlände den! Blurayen på Godmonster of Indian Flats, en kanonkul och knasig rulle MEN jag köpte den primärt för att jag upptäckte att extramaterialet inte gick av för hackor: The Legend of Bigfoot från 1975. Tror jag kort avhandlat denna i min gamla Bigfoot-text, men ska återkomma med ordande om den här i tråden när jag sett den igen. Har bara sett den på usel dvd-kopia, alltså inte att dvd är uselt men att överföringen och bildkvallen var horribel, så ska bli rent guld att avnjuta den i lyxversion ("new 2k scan from original theatrical print"), det kan jag lov att den kommer att göra sig bra i. GBG Filmfestival nu, vilken jag aldrig förr tagit del av, men nu gör jag det, av olika omständigheter, så får se vad för filmer jag måste prioritera i veckan. Återkommer.

https://american-genre-film-archive.mys … ts-blu-ray

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Legend_of_Bigfoot

Sv: UFO, Kryptozoologi m m

Hunden Uppföljaren skrev:

Såg nya dokumentären om händelserna vid Dyatlov-passet på SVT Play igår. Allas vår favorit Melker Becker är med i produktionen och hans lena röst berättar historien. Det finns ju en viss kryptozoologisk koppling i teorierna om vad som hände. Dokumentären följer en svensk arkeolog som gör samma resa till Dyatlov-passet och har teorin att det hela liknar vad som hände 9 människor på Anaris-fjället i Jämtland 1978 (tror jag det var). Mycket indicier och spekulation om väder och vind. Incidenten på Anaris-fjället kostade 8 av 9 livet. Hade inte hört talas om den förut. De hade fastnat i stormen och tappat all rationell förmåga i takt med att de blev nedkylda. När de fann kropparna fanns det varma kläder de inte tagit på sig och varm dryck kvar i termosarna vid platsen där deras förfallna snöbivack låg.

Jag såg också den och tänkte direkt att jag skulle tipsa om på forumet. De nämner det där fotot på en mystisk figur men berör inte den teorin något mer. Istället presenterar de den troligaste förklaringen till vad som hände, vilket är trist för Dyatlov-incidenten är väldigt spännande att fantisera om vad som kan ha inträffat.. och bilderna på de stelfrusna liken har man ju återkommit till många gånger. Liknelsen med Anaris är väldigt bra och jag hade faktiskt inte hört om den olyckan förrän dokumentären. Där är det ju spännande att en person dessutom överlevde så man kan räta ut frågetecken.

Har lite svårt för den typen av dokumentärer där det är något halv-hipster-arsel som ser sig som någon slags expert på ämnet och gärna filmar sig med några scener där han står fokuserad över en karta och låtsas vara nån slags kartläsare. Samma med dokumentärserien om Estonia där huvudpersonen tror att han är nån jävla Robert Ballard bara för att han får sitta med sitt perfekt klippta skägg i en stickad tröja på nån jävla båt ute på Östersjön och sia om Estonia. Visst, rent dramaturgiskt behövs det ju men det är ett filmgrepp jag är väldigt trött på och tycker sånt kan dra ner en dokumentärs välgjordhet asevärt. Man kan ju göra en klassisk dokumentär och bara ha en berättarröst, intervjuer med experter på olika områden.. behöver inte ha personen som gjort dokumentären som står med sin mikrobryggeri-ölmage och flåsar över en karta eller filmar sig själv när man åker snöskoter på tundran. Kan ge mig fan på att det fanns mer timmar selfie-cam på skoter än vad det filmades miljöer i själva passet.

Nåja. Nu ska jag inte tjura. Det är ju bra dokumentärer och ämnen jag är barnsligt förtjust i. Kanske är avundsjuka som spökar? Vem vet.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

113 Senaste redigerad av Hunden Uppföljaren (2021-02-03 02:12:15)

Sv: UFO, Kryptozoologi m m

Halleluja Tommy! Avskyr verkligen greppet där filmaren ska vara med i bild och filma sina reaktioner på allt sol händer. Det är så vanligt förekommande också. När blev det kutym? Och vad är avsikten, att vi som tittare ska bli mer intresserade för att det finns en karaktär att identifiera oss med? Eller ska filmaren bära ämnet genom sin personlighet? Värst är han som gjorde dokumentären om Arbogakvinnan, vad hette hon nu igen? Han står där med sina jävla hörlurar. Kan inte titta på hans grejer för det känns som han bara vill göra sig viktig. Fram för berättarrösten igen!
Eller gamla Mitt i Naturen där de filmar manbun-snubben som smög bakom träd och viskade "wow, vilken häftig hackspett". Visa HACKSPETTEN då för helvete!

Anaris-olyckan var ju kuslig som attan. Det skildrade de bra i dokumentären. Den gryniga figuren är väl en återvändsgränd för alla som vill ha en rimlig förklaring till vad som hände Dyatlov-gänget. Arkeologens teori känns ju rimlig men lite trist också. Vill man verkligen veta?
Undrar om Becker gör dokumentär om Tunguska-händelsen härnäst?

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: UFO, Kryptozoologi m m

Ja, den jäveln blir man ju arg bara man ser. Introt till hans dokumentärer är ju bara med honom som går i skogen. Och dokumentärerna är så dramatiskt laddade och fyllda med blaha att man tillslut kan dra ut 10 minuter information på åtta 40 minutersavsnitt. Jag såg hans serie om Gryningspyromanen men den förstörde han ju totalt genom att vara en så usel människa. Och den om Arbogakvinnan där han får träffa henne på kåken, och det byggs upp en spänning inför det under ett par avsnitt. Bara för att han inte får filma där inne utan ska redogöra i en bil till sin kameraman för vad hon sa till honom. Alla seriösa dokumentärfilmare hade bara "fan det här hade kunnat bli det bästa i hela filmen, nu blev det inte av, vi får stryka det och hitta på något annat" men för den här hörlurs-killen (jag tänker inte ens bemöda mig med att kolla upp hans namn, så mycket stör jag mig på honom) tycker att det räcker om han får vara lite mer i fokus, när det eg. handlar om någon annan. Det osar amerikansk skräp-kultur långa vägar, och jag kan på min höjd förstå att typ TV4 eller Femman tar in det för att ha istället för Outsiders, som är på samma dokumentärfilms"nivå", men svt? Det är bara för att ge vika åt true crime, som är en så jävla sunkig genre egentligen. Fördummande och alldeles för ofta gotta sig i tragedier som folk råkar ut för.  Jävla skit-kuk-USA. Precis som så gott som allt annat som är dåligt i den här delen av världen, så är det det där jävla fjantlandets jävla fel.
Nu är jag sur på riktigt.

OK, för att hålla sig till ämnet. Jag var länge besatt av Malmannen och har givetvis sett filmen med Richard Gere (mothman prophecies) finns ett par riktigt ruggiga scener i en film som annars är helt okej. Absolut värd att se med några års mellanrum. Är någon annan har insnöad på den legenden/historien, och vet någon bra dokumentär eller liknande?

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: UFO, Kryptozoologi m m

Håller med om allt ovanstående, haha, väl rutet. Gav upp Meduza o Svullo-dokun pga den där typens röst, lägg ner bara. Men att folk ska in och tassa framför kameran beror väl på hela det där eviga tjatet de senate tio åren om att det ska vara PERSONLIGT och att den som gör filmen ska lyfta fram den EGNA (filmiska) RÖSTEN. Precis som att exakt alla människor idag, mer eller mindre, som får frågan "Är du människokännare?" utan att tveka svarar ja. Fail! Snarare att de har läst den vedervärdiga boken Omgiven av idioter och kan GENOMSKÅDA samhället och alla klyschor... ja jösses. Idag tycker alla att de är experter, nördar och har gjort det skitiga jobbet på fronten och därav kan gå full retard framför kameran och dela med sig av sin "spetskompetens". Och flasha barberar-skägget och få ta sig rätten till att synas och höras, få valuta för den viktiga och individuella högskolepoängen. En stor del av dagens liksom informationskultur består ju att ett kretslopp av mainstream-människor som har andra mainstream-människor som målgrupp (skitets kretslopp), typ "visste ni att den första Star Wars-filmen kom redan 1977!!?!?!??!" hihihöhö flipp flopp yes boys jag har koll jag, för jag är kultman och gillar FÖRBJUDEN SKRÄPKULTUR typ öh Asterix (flämt), wrestling, recensera godis och asiatisk mat från kiosken på hörnet, reddit, röka cigg och gilla Lars von Trier. Otroligt tröttsamt med hela 80-talsretro-boomen som typ konstant lever på "vi är fortfarande en FÖRTRYCKT kultur, vi blev undantryckta på 80-90-talet MEN TITTA PÅ OSS NU, VEM FICK RÄTT!? 80-talskultur och syntwave är så jävla underground och anti-establishment och går emot allt det gamla, yeaaa boi". Allt det här hör ihop, king-kulturen, medelklassmannen som lite skönt insnöat kulturorakel med en fot i 80-talet och en fot i fuck yeah 2021. Blarrrgrhhrhr. Maxa livet yihooo.

Är också så jäkla tröttsamt med allt storföretagstjat om BERÄTTELSEN, yeah dude man bro the story, ge mig den unika berättelsen så att jag (låtsas) bli berörd och sen kan sälja skiten ur det lilla, privata och personliga. Det handlar om exploatering och likriktning i narrativ. Det finns ju en massa sätt det kan vara på, se ut och låta. Det måste inte vara begripligt eller så faktaspäckat eller känslomässigt. Men ja usch för USA och hur allt formas därfefter.

Har iaf sett Legend of Bigfoot (1975) och återkommer med utlåtande om den, men tycker iaf alla som har blurayspelare ska köpa AGFAs och Something Weirds (sanna kulturkämpar) utgåva på Godmonster of Indian Flats, om så bara för Bigfoot-filmen, jag lära ogenerat höja betyget på den, The Legend of Bigfoot, nu till 5/5. Kallas mig för hopplös Bigfoot-man men så ligger B-pappa-landet nu.

PS jag är såklart personlighetstypen INFJ, precis som alla andra. ;-) ;-) :-D :-o

Sv: UFO, Kryptozoologi m m

Väl rutet du oxå B-pappis! Det är kul att du kommer in på den offerkofte-kramande sjuttitalistgenerationen - Melker Becker blev ju deras språkrör med Sivert och Sågklingan (dokumentären). Löjlig ingång i det hela precis som i Svullo och Norstedt-dokun. Att deras drivkrafter ska göras till ett lättförståeligt narrativ, förminskas till det, det är väl det jag stör mig på. Och ja, filmarens personliga perspektiv har varit trendigt ett tag. Borde se den där Greenaway-filmen.
Man saknar ju jantelagen efter att ha växt upp i ett alltmer individualistiskt samhälle. Andra gången jag tänker på Fight Club i trådarna ikväll: "du är inte en vacker och unik snöflinga". Så är det ju. Håll dig på mattan Elvis.

Håller helt med dig om jönsen med hörlurarna, Tommy! Det var serien om gryningspyromanen som gjorde mig mest förbannad tror jag. Helt sjuk ingång. Var inte han ansvarig för en av de där poddarna som blev anklagade för plagiat? Typ Mordpodden eller nåt sånt (orkar aldrig kolla upp nåt).

Känner faktiskt inte till Mal-mannen alls, men det är kryptozoologisk grej eller? Minns den där Hollywood-rullen med Gere:an.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: UFO, Kryptozoologi m m

Kan bara hålla med i det du säger! :-)

Ja! Malmannen ska vara ett väsen som tog kontakt med folk i en liten småstad (point pleasant) och varslade dem om något som skulle hända, någon blev uppringd av den/det och andra fick besök i sina hem eller i skogen. Och så hände den där olyckan där bron rasade ihop, som i filmen - den är baserad på folks vittnesmål från den tiden. Efter olycka hördes malmannen aldrig av igen. Vill man vara tråkig så kan man ju kanske anta att det var gärningsmannen som hörde av sig.
... men det förklarar ju inte folks syner av ett brinnande ljus, en lång man utan huvud, och de tekniska undersökningarna som inte kunde förstå varför bron rasade samman.
Väsendet har synts på andra håll i världen men verkar vara ganska tystlåten av sig. Detta tros att det finns en STATY av honom i nyss nämnda Point pleasant:

https://4.bp.blogspot.com/-U7VYW49mqmg/ … 10_HDR.jpg

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: UFO, Kryptozoologi m m

Oj jag blev så galen och uppspelt att jag glömde Malmannen-inlägget. Har R Gere-filmen på dvd och plockar fram den ibland. Gillade den än mer när jag såg den senast! Tipsade larsesq om den nån gång för nåt år sen. Jag borde ju absolut ha spanat in mer saker kring denna historia men kan inte komma på något...? Skummade lite och blev sugen på att sommarläsa denna. 350 sidor så verkar ju lagom maffig.

https://www.adlibris.com/se/bok/the-mot … 0340824467

Sv: UFO, Kryptozoologi m m

Spännande med Mothman. Skulpturen ser kitschig ut, som ett Godzilla-monster snarare än det kusliga, oförklarliga som det låter som i din berättelse b-pappa. Blir nog att se filmen i veckan. Minns den från när den kom men den verkade udda då, en Hollywoodskräckis/thriller men utan blod, tänkte jag mig iaf.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: UFO, Kryptozoologi m m

Ja, det är absolut en hollywood-skräckisthriller utan blod. Jag blev överraskad. Såg den första gången själv och hade ingen aning om vad som väntade, mer än att man på vaga grunder hört talas om fenomenet. Den där statyn är nog inte riktigt representativ eftersom folk snarare beskrivit varelsen såhär:

https://images.squarespace-cdn.com/cont … G-6037.PNG

Nåt som gör filmen riktigt kuslig är att man knappt får se vareseln i den, man får höra rösten, se korta återberättelse/gestaltningar men aldrig att det blir en Signs: konstant rädsla för att man inte vet vad man ser på, och sedan får en uselt animerad alien i slutet som tar bort all skräck som någonsin funnits i filmen. Än idag är jag besviken på att signs hade kunnat vara den perfekta ufo-filmen om det inte vore för just den detaljen.... att man får se för mycket av utomjordingarna.
Det finns en scen i mothman som jag kan tycka är riktigt ruggig än idag, när andan faller på, ser ni filmen kan ni säkert lista ut vilken det är.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: UFO, Kryptozoologi m m

En ny observation av Storsjö godjur i Örebro, gissar att det är någon riktig baddare till gädda eller mal? Fast man vet aldrig. Kan vara ännu ett godjur som simmar runt där ute. Men det viktiga är att djuret blir fredat!

Arbete är livets krydda

Sv: UFO, Kryptozoologi m m

Såg skylt om turbåt för att spana efter storsjöodjuret sist jag var i Östersund. Skoj.

I Piteå har det setts en stor mal i tjärnen vid Munksunds badhus. Flera personer har sett nåt konstigt i vattnet och Piteå-Tidningen har hittat uppgifter om att fisket upphörde i tjärnen för att fisken tog slut. Vore dock än mer otroligt om det kunde leva en sån enorm mal där då tjärnen kanske är en tusendel eller tiotusendel av Storsjöns yta.
Hittade följande artikel angående sjöodjur i pite-trakten, av Jan Lundqvist:

"Pitefiskare såg storsjöodjur

Kan Bottenviken gömma stora okända djur? I början av 1900-talet berättade flera Pitefiskare om iakttagelsen av en hemsk varelse, som varit synlig vid bland annat Svarthällan och Rebben. Ett vattenlevande djur, liknande en orm, med mörka pucklar och runt 12 meter lång. Händelsen väckte stor uppmärksamhet i bygden.
31 JANUARI 2011 06:00
Det var i mitten av augusti 1902 som fiskaren Albert Björklund från Svartnäs, hans snart 13-årige son Karl Hugo senare utvandrad till USA, Edvard Lönnberg, Heden, Öjebyn, Knut Lönnberg, Storfors och Magnus Eriksson, Klubbviken, framträdde som skarpsynta vittnen och berättade att de sett ett "vidunder" och bedömde föremålet vara en sjöorm.

Samtidigt publicerades en artikel om en norsk amiral som inte bara trodde på sjöormen utan med bestämdhet påstod sig veta att den fanns. Amiralen drog fram flera exempel på dess förekomst och bevis för att den samtidigt setts av upp till 400 man.

Bara några veckor senare uppmärksammades djuret igen i Piteå skärgård. Det sågs av flera personer ute vid havsbandet. Utseendet var detsamma, några mörka pucklar vilka rörde sig framåt och sedan försvann i djupet.

En del tog rapporterna som att sjöormen fanns medan andra hävdade att det kunde röra sig om sälar eller tumlare som simmat på rad. Det kom även fram andra förklaringar på vad det egentligen kunde vara, bland annat sjöfågelstreck.

Vårtor längs ryggen
Från 1855 och en bit in på 1900-talet rapporterades flera iakttagelser av storsjöodjur. Några tidningar utlyste till och med belöningar till de personer som kunde fånga eller skjuta djuret.

I slutet av juni 1903 rapporterade befälhavaren på tullbevakningsångaren "Gripen" J. Th. Johansson att ett egendomligt djur, eller havsvidunder, iakttagits mellan Seskarö och Båtskärsnäs.

Först trodde befälhavaren att det var en tumlare och gick mot målet. När båten kom närmare försvann djuret i djupet för att åter visa sig i vattenbrynet, där det kunde observeras på cirka 50 meters håll.

- Huvudet var rundaktigt ovanpå med en lång nos, mest liknande ett svinhuvud med utstående öron och svängde cirkelformigt ovan vattenytan. Djurets kropp var gråbrun till färgen, mycket långsträckt, liknande en ål eller orm, ihopdragen i bukter gående över och under vattnet.

Djuret var enligt rapporten försedd med knölar eller vårtor längs ryggen.

- Vi uppfattade dess längt till minst sex meter men tror att det var mycket längre på grund av att vi aldrig samtidigt kunde se hela dess kropp över vattenytan, berättar befälhavare Johansson och fortsätter:

-  Vi fortsatte att förfölja det för att om möjligt komma närmare, men det fortsatte undan utåt sjön med långsam rörelse i vattenytan, men hastigt så fort det var under vattenytan. Vid varje dykning upprepades samma slingrande och långsamt glidande rörelse

Åtta gånger visade sig sjöodjuret ovanför vattenytan innan det, 100 meter från båten, dök för att sedan inte visa sig igen.

I augusti kom nya iakttagelser om sjöormen, då från Kalix skärgård

Orms skepnad
1904 i augusti rapporteras från Umeå, från ångslupen Nord som var på uppgående från Härnösand, att besättningen sett ett ovanligt föremål i vattnet, i en orms skepnad.

En båt lösgjordes från Nord. Ett par man begav sig beväpnande ut för att närmare iaktta företeelsen och möjligen ta det som byte. Intresset svalnade dock snabbt då ormen stack upp sitt huvud en meter över vattenytan och djuret befanns vara dubbelt så långt som man tidigare uppskattat det. Längden uppskattades till närmare åtta meter.

Senare rapporterade även iakttagelser vid Holmsund.

1909 rapport lotskaptenen i Stockholm om en iakttagelse från Baggensfjärden. Han hade kommit promenerade, vid Saltsjöbaden ,och fick se en märklig syn ute på Baggensfjärden.

En "kobbe" började plötsligt röra på sig med stor fart och visade sig i ett cirkelsegment av 10-12 meters längd, och med en höjd av en till två meter. Föremålet befann sig cirka 100 meter från stranden och rörde på sig genom att rulla runt

- Hela viken befann sig efter ett ögonblick i uppror, meddelade lotskaptenen, kommendörkapten Smith.

En liknande rapport, från samma plats kom även från en överjägmästare Ankarcrona.

Sjöjungfru
Så länge människan seglat på haven har man berättat om hemska varelser i oceanernas djup. Tittar man på kartor från medeltiden är haven fyllda med märkliga vidunder. Många av dem är rena fantasifoster, andra är förvrängda versioner av helt vanliga havsdjur.

Ibland har tidningarna skrivit om när havsfolk visat sig. En tidningsnotis från 1894 berättar om en sjöjungfru som fångats i nät och införts till Nyköping. En märklig berättelse i Lönneberga kyrkbok från år 1749. Överkroppen var en människas den nedre en fisk. Varelsen hade simhud mellan fingrarna, var gulblek och hade långt svallande hår.

Tyvärr finns det inga bevis annat än anteckningen i kyrkboken

Under 1800-talet var för övrigt sjöjungfrurna fortfarande populära. Många sjömän påstod att de sett sjöjungfrur under sina långa seglatser på haven. På nöjesfält och cirkusar dök det upp mer eller mindre otäcka uppstoppade "sjöjungfrur".

Det händer än i dag att det kommer in rapporter om konstiga varelser. Kan det betyda att haven faktiskt kan gömma stora okända djur?"

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: UFO, Kryptozoologi m m

Ja malar är helt otroliga djur.

Men som också typ hör till tråden: vet ni att mina föräldrar tar hand om vad som antas vara Sveriges och kanske världens äldsta vändmal? Jodå, det är sant. Visst, finns säkert äldre i det fria, som kanske den vi såg i klippet här ovan, men denna övernaturliga lilla best är minst 40 år nu eller ja nog är han 40 år på pricken tror jag, i år. Ingen liten ålder vill jag mena.

Och idag hände det: The Legend of Boggy Creek 4k scan bluray har landat i Sverige och eder B-pappa är stolt vårdare av ett exemplar. Under nästan 50 år har filmen visats upp i diverse skabbiga kopior och grisiga public domain-kopior. Nu är det slut med det och efter en lång process att restaurera filmen finns nu den här finfina utgåvan som visar filmen i en dager som knappast varit möjlig sen filmen gått på bio på 70-talet eller då den eventuellt har visats igen på 35 mm.

Bigfoot-film i korrekta utgåvor är det nya svarta! Iallafall i mitt lilla hörn i världen.

Sv: UFO, Kryptozoologi m m

Tar emot lite att tipsa om både Joe Rogan och Spotify MEN killen har släppt ett avsnitt där han i typ två timmar intervjuar Travis Walton  som blev bortförda av utomjordingar i mitten av 1970-talet. Kanske en av de absolut kändaste överlevarna av bortföring! Har sett den nu två gånger faktiskt, det är rätt intressant att höra karln lägga ut texten. Man är skeptisk men det är fel att ifrågasätta en som blivit bortförd.

B-pappa skrev:

Ja malar är helt otroliga djur. Men som också typ hör till tråden: vet ni att mina föräldrar tar hand om vad som antas vara Sveriges och kanske världens äldsta vändmal? Jodå, det är sant. Visst, finns säkert äldre i det fria, som kanske den vi såg i klippet här ovan, men denna övernaturliga lilla best är minst 40 år nu eller ja nog är han 40 år på pricken tror jag, i år. Ingen liten ålder vill jag mena.

Haha, vad roligt! Låter som entt klockrent uppslag till en framtida fanzinetext?

B-pappa skrev:

Och idag hände det: The Legend of Boggy Creek 4k scan bluray har landat i Sverige och eder B-pappa är stolt vårdare av ett exemplar. Under nästan 50 år har filmen visats upp i diverse skabbiga kopior och grisiga public domain-kopior. Nu är det slut med det och efter en lång process att restaurera filmen finns nu den här finfina utgåvan som visar filmen i en dager som knappast varit möjlig sen filmen gått på bio på 70-talet eller då den eventuellt har visats igen på 35 mm.

Bigfoot-film i korrekta utgåvor är det nya svarta! Iallafall i mitt lilla hörn i världen.

Wow! Vilken rolig nyhet. Hade ingen aning om att de hade släppt en sådan version. Blir sällan intresserad av sådär nyutgåvor eller restaurationer av gamla filmer. Men här känns det verkligen som ett bra imitativ.  Har bara sett den filmen en gång och det var ruskigt dålig kvalité.

Arbete är livets krydda

Sv: UFO, Kryptozoologi m m

Ja! En historisk dag för svenska bigfoot-forskare och vänner! Återkommer såklart med mer ordande om själva filmen.

Ja sant, nån text ska det kunna bli av malen!