Sv: Musiktipsar-tråden

Lappia skrev:

Sedan måste jag verkligen tipsa om Cnidariels nya EP Havsgrav!!! Verkligen jättebra, så gör er sjävla en tjänst och lyssna på det https://soundcloud.com/cnidariel

Jaa! "Hon gav mig violer" är så nice! Jag blir t.o.m. sugen på att starta upp mitt soloprojekt melodija igen.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Musiktipsar-tråden

Ja har tänkt maila och köpa den där jättelänge men jag och mailande är ibland sämst... Men insåg nu att den kanske inte finns i fysiskt format.

Och på tal om musik, du har mitt eviga tack för presenten du skickade till mig för någon vecka sedan, Lappia, jag blev helt överförtjust. Blev otroligt rörd och glad. Håll koll i postlådan så dyker det upp något kul framöver, även om det typ är omöjligt att toppa det du skickade, haha. Var ju ingen helt vanlig grej det där. Tack, du gud i norr.

Sv: Musiktipsar-tråden

cnidariel har gjort ett fanzin med sina texter och nerladdningskod till mp3er av epen. det rä väl så fysiskt en komme ri nuläget men väldigt fiiint.

Sv: Musiktipsar-tråden

Såg på TV att The Latin Kings ska återförenas! Det är jag peppad på.

Arbete är livets krydda

Sv: Musiktipsar-tråden

Den här 90talsdängan minns ni väl?
https://www.youtube.com/watch?v=DL7-CKirWZE
:-D
Bara videon är to die for.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Musiktipsar-tråden

Tommy skrev:

Den här 90talsdängan minns ni väl?
https://www.youtube.com/watch?v=DL7-CKirWZE
:-D
Bara videon är to die for.

Topp 5 bästa one-hit-wonders någonsin! big_smile Och videon är väl en klassiker den med smile

Sv: Musiktipsar-tråden

Ja verkligen, och fantastiskt bra band. Som hamnat lite i skymundan förutom sin one-hit då, de har ju ändå gjort fantastiskt mycket bra musik. Både Oasis och Coldplay refererar ju dem till det bästa bandet i världshistorien.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Musiktipsar-tråden

En annan gillar ju loppisvinyl och efter att ha gjort de svenska dutub-kontona med musik från loppisvinyler (typ DJ Vittnesbörd och Flea Market Jesus), börjar denna en annan gå igenom jänkarkultur: https://www.youtube.com/channel/UCHAAgF … KXbDX7__Vg

Allt är, föga förvånande, inte bra (typ 99% av all musik som gjorts och görs och kommer att göras är ju skräp), men finns några guldkorn ändå. Lyssnar på shuffle - som ett proffs! - medan det översätts lite text.

Sv: Musiktipsar-tråden

larsesq skrev:

En annan gillar ju loppisvinyl och efter att ha gjort de svenska dutub-kontona med musik från loppisvinyler (typ DJ Vittnesbörd och Flea Market Jesus), börjar denna en annan gå igenom jänkarkultur: https://www.youtube.com/channel/UCHAAgF … KXbDX7__Vg

Allt är, föga förvånande, inte bra (typ 99% av all musik som gjorts och görs och kommer att göras är ju skräp), men finns några guldkorn ändå. Lyssnar på shuffle - som ett proffs! - medan det översätts lite text.

Vilket bra tips! Verkar superroligt, kommer absolut sätta på det här i bakgrunden när jag sitter på mitt tråkiga kontorsjobb.

Arbete är livets krydda

Sv: Musiktipsar-tråden

Håller på går genom all olyssnad musik..... beställt en del från nya Discreet Music och detta har väl alla redan sett. Inga obekantingar i "scenen" bakom rodret där. Ligger alltså granne med Music Lovers records? Jag och Puffy tog en sväng in där i november nu i vintras och jag haffa ett ex av Blods Knutna nävar. Mkt bra musik.

I helgen ska jag lyssna på lite goa skivor. Kassetter jag plöjt från olika svenska mindre distron har varit blandad giv. Äh har ingen ordning på allt så sätter nog punkt nu här.

http://www.discreetmusic.se/

86 Senaste redigerad av GP sås (2020-04-22 19:43:47)

Sv: Musiktipsar-tråden

Det känns ju märkligt att tipsa om sig själv.... Men om nån är intresserad så har mitt band Röd Revolver släppt sin debut-EP; Sex Fot Under.
Finns på Bandcamp, Spotify etc.
Finns även i fysiskt format (cd i cardboard sleeve) för den som vill, 40 kr inkl frakten.
Byter även gärna rakt av mot fanzine med punkinriktning smile
Mejla mig om nåt skulle vara av intresse.
Ja det går bra att mejla ändå såklart om precis vad du känner för big_smile
luffarpunk@gmail.com

Sv: Musiktipsar-tråden

Lappia skrev:

Såg på TV att The Latin Kings ska återförenas! Det är jag peppad på.

VA när såg du detta? Det har ju vart så mycket tjafs mellan dom? Har lyssnat mycket på latin kings senaste månaderna. Haha löjligt sen reaktion på detta. Men än har ingen återförening skett? Eller det kanske man också missat? Dom kanske skjuter på det pga corona?

Sv: Musiktipsar-tråden

Michelinmannen skrev:
Lappia skrev:

Såg på TV att The Latin Kings ska återförenas! Det är jag peppad på.

VA när såg du detta? Det har ju vart så mycket tjafs mellan dom? Har lyssnat mycket på latin kings senaste månaderna. Haha löjligt sen reaktion på detta. Men än har ingen återförening skett? Eller det kanske man också missat? Dom kanske skjuter på det pga corona?

Ja, den där 90-tals festivalen de skulle köra på var tänkt att turnéra i sommar. Så jag antar att corona satte käpparna i hjulet för Dogge och company. Vi får väl avvakta och se om det blir något längre fram, bara att hoppas på det bästa.

Visste ni förresten att Dogge importerar och säljer mangos? har två kompisar i Stockholm som exklusivt köper sina mangos av Dogge. Han levererar utanför deras lägenhetshus och sedan så hämtar man sina mangos från skuffen på hans bil!

Arbete är livets krydda

Sv: Musiktipsar-tråden

Dogge är så fantastisk! Läste om honom nu i morse. Han ska dyka upp i nåt sorts "Lyxfällan" fast för kändisar-program i TV3. Såg honom prata i Borås kyrka 2016. Var en härlig tid. Speciellt selfie-stunden med kidsen efteråt. Jag vågade inte ta selfie med Dogge.

Sv: Musiktipsar-tråden

Han är verkligen en riktig entreprenör.. Aldrig sett någon som varit så besatt av att tjäna (små) pengar. Sälja mangos, lyxfällan, prata i kyrkan..

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Musiktipsar-tråden

Känns som Dogge fortfarande är en lilltids-månglare, lämnade aldrig orten mentalt.

Går ert musiklyssnade mycket i vågor?
Jag har haft så jäkla tydliga vågor senaste åren, såna tydliga hopp i intresse. Kan vara jätteinne på noise och experimentell musik ett tag och sen blir jag tvärless och vill bara lyssna på lättsmält popmusik. Nu har jag varit inne på jungle och tidig engelsk ravemusik ett tag. Hittade nån blogg där de lade upp massa gamla radiomixar. Den här var skitbra:
http://deepinsidetheoldskool.blogspot.c … -1992.html

Lyssnade på Silver Jews "Starlite Walker" imorse när det skulle duschas på jobbet. Så fin släpig slacker-indie. Brukaren tyckte inte om de mer larmiga spåren. Annars brukar jag spela Kinks - Village Green Preservation Society, den är mer populär.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Musiktipsar-tråden

Jag periodar i lyssnandet generellt. Blir rätt trött i huvudet av musik.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Musiktipsar-tråden

I och med Daddy Boastin's tragiska död läste jag ju att TLK (alltid tänkt att de borde göra nåt samarbete med De Lyckliga Kompisarna - DLK möter TLK. The Latin Kompisarna eller De Lyckliga Kings. Jaja...) skulle spela på nån tjofräsargrej, typ I (hjärta) the 90's. Men det blev inställd p.g.a. 'rona. Trist. Mest trist att han dog så klart.

Mitt lyssnade går också i vågor, men lyssnar mest på Internet numera och när jag typ skriver eller läser på Internet. Då vill jag antingen ha musik som har nåt sorts driv (när jag skriver) eller som mest puttrar på i bakgrunden (när jag läser). Nu lyssnar jag på 'Desertshore"-skivan med Nico och tänker att tvålen som finns på toaletten nog inte alls luktar gott. Nästan lite gammal skurtrasa-lukt. Det funkar inte.

94

Sv: Musiktipsar-tråden

Cnidariel är ju jävligt nice som ni pratat om.  Kul att hen släpper ny skiva. Nån gång hittar jag en plats där jag hör hemma lr va låten heter gillade jag!

De jag lyssnat på senaste tiden är GEFYRs senaste och annan hardcore,
rapparn Stormzy och sen när jag verkligen vill lossa skruvarna så har de blivit experimenteriella Death Grips "Exmilitary" och en Breakcore blandskiva som heter "Cure for ADHD - 30 min of breakcore".

95 Senaste redigerad av larsesq (2020-09-14 15:14:35)

Sv: Musiktipsar-tråden

Lyssnat en del på Kaleidoscopes senaste skiva "After the Futures..." Bra pungkrock. Fick också lyssna lite på P2 på jobbet. Kl.17 i lördags spelade de en hel del bra musik. De kör nåt sorts "mixtejp" och temat var afrikansk disco. Jättebra! Lyssnade på det och dansade lite medan jag diskade upp brukarens disk. Skönt att möta svängig och bra musik på jobbet. Tar död på tristessen som kan uppstå. Lite som när jag var hemma hos en gubbe när jag arbetade inom hemtjänsten i Borås och skulle diska hans disk. Han lyssnade på sportradion och pratade om nåt snyggt mål som Zlatan gjort. Sen spelade sportradion Chaka Khans "I Feel For You." Blev jätteglad. För det var så bra och oväntat och arbetet kändes genast så mycket roligare. Och på tal om svängig musik, så spelade en vän Joe Moks låt "You Look Without Seeing" för mig. Så fantastiskt kul och bra.

Sv: Musiktipsar-tråden

Har insett att mina brusreducerande lurar (som är som att kliva in i en tyst skog) har täckning på innergården fast datorn står i köket. Har börjat lyssna igenom hela Amulets diskografi i bokstavsordning.

http://amulets.bandcamp.com

Trevlig tejploopsgitarrism. Blir lugn och skön av det och sandpapprar på en sån där oktoberfestbänk jag köpte begagnat från rent-a-tent via marketplace på fejset. Har målat benen i mörkblå hammarlack och nu inser jag att jag har färg över och ska måla ett litet värdeskåp jag fick från jobbet i Borås 2005 ska bli blått också och tänker på Janne "Loffe" Carlsson som säger "nu har de skitit i det blå skåpet" men även på en okänd låt av bob hund som heter typ "Där ska skåpet stå, gubbjävel!".

Nu lyssnar jag på bob hund bara för det och vill se om Göta kanal eller vem drog ur proppen och sampla Loffe. F.ö. var jag hos tandläkaren igår och min gamla var sjuk och den nya hette Loffe. Älskar att gå till tandläkaren, det är sååå najs! Skulle kunna göra det varje dag typ. Trivs sååå fint där.

PS. Såg han lajv med nån orgelgubbe i Umeå typ 1998 eller nåt sånt. DS.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Musiktipsar-tråden

Nu lyssnar jag på kmru, också drone.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Musiktipsar-tråden

Lägger ett snabbt tips, musik men också fanzine finns. Så skulle kunnat tipsa i fanzine-tråden men lutar väl mest åt musik-hållet så ja.

https://cnidariel.com/merch/

Sv: Musiktipsar-tråden

Idag är det countryafton:
https://www.youtube.com/watch?v=5zwq9RCeISY

...men jag kan inte låta bli att tipsa om det här fantastiskt bra finska bandet: https://www.youtube.com/watch?v=3_zsWb5Mb8s
helt otrolig video dessutom. Minns att den spreds i början av 00-talet och var lite poppis. Jag lyssnar fortfarande på dem även fast ingenting de gjort efter den här skivan varit i närheten av lika bra.

Här är hela skivan för den som är intresserad: https://www.youtube.com/watch?v=du6BrHal23E mina favoritspår är förutom nyss nämnda doorsteps, "radio", "divine right" och "big day".

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Musiktipsar-tråden

maggan skrev:

Har insett att mina brusreducerande lurar (som är som att kliva in i en tyst skog) har täckning på innergården fast datorn står i köket. Har börjat lyssna igenom hela Amulets diskografi i bokstavsordning.

http://amulets.bandcamp.com

Trevlig tejploopsgitarrism. Blir lugn och skön av det och sandpapprar på en sån där oktoberfestbänk jag köpte begagnat från rent-a-tent via marketplace på fejset. Har målat benen i mörkblå hammarlack och nu inser jag att jag har färg över och ska måla ett litet värdeskåp jag fick från jobbet i Borås 2005 ska bli blått också och tänker på Janne "Loffe" Carlsson som säger "nu har de skitit i det blå skåpet" men även på en okänd låt av bob hund som heter typ "Där ska skåpet stå, gubbjävel!".

Nu lyssnar jag på bob hund bara för det och vill se om Göta kanal eller vem drog ur proppen och sampla Loffe. F.ö. var jag hos tandläkaren igår och min gamla var sjuk och den nya hette Loffe. Älskar att gå till tandläkaren, det är sååå najs! Skulle kunna göra det varje dag typ. Trivs sååå fint där.

PS. Såg han lajv med nån orgelgubbe i Umeå typ 1998 eller nåt sånt. DS.

Gör du nån musik Maggan? Även om jag lyssnat en del på Hansson & Karlsson kommer jag som aldrig bort från bilden av Loffe som mustaschprydde programledaren i Låt Kameran Gå.

Har ett konstigt komplex när det gäller musik att jag avskyr att spela musik för andra när det är fest eller när vi slölyssnar. Allt jag gillar låter skit och allt de gillar låter väldigt spännande och bra. Psykoanalysera mera. Om det är nåt jag vet vi båda gillar funkar det ju. Är bara brukaren på jobbet jag brukar spela udda saker för. Det går bäst hem med dansband, vanlig rock och sånt dock.

Idag har jag lyssnat på posset - My Hungry Holes. Bra röstimprovisation/kassettspolarkollage-improv. Lyssnar mest på musik i bilen nuförtiden, kör 5 mil om dagen nästan varje dag i veckan.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth