Tråd: FANZINEMÅNADEN JULI

hej hej! nu är det strax juli igen och det är interntationella fanzine månaden!! förra året följde jag inte listan helt men det var kul och motiverande och jag läste minst ett fanzin varje dag (och läste uteslutande fanzin hela månaden) det var kul!! i år tänkte jag göra det med läsningen igen, samt kanske recensera dom!! samt försöka göra klart eller iaf jobba på tre olika fanzin jag har börjat på (ja jag vet hybris) göra klart en intervju till något annat och byta till mig/beställa några fler fanzin. har int kollat ås nogrann på årets lista men ska nog försöka inkoporera några grejer i det jag redan ska göra. viktigt att de tinte blir stressohc press men kul och pepp!!

är ni pepp på att göra något i fanzinemånaden? tänker just i år är det ju jättebra när en kanske int kan resa så mkt eller göra andra sommaraktiviteter en brukar göra!

här är listan:
https://stolensharpierevolution.org/int … cTxgRVI84g

pepp pepp peppp!!!

Sv: FANZINEMÅNADEN JULI

Blev inte så mycket fanzinerande för mig i juli tyvärr men det vore kul att ge sig på ett 24-timmars zine nån gång. Eller ja, både kul samtidigt som jag är skeptisk. Har mest läst ganska dåliga såna zines. Men bra idé med en fanzinemånad.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: FANZINEMÅNADEN JULI

Hunden skrev:

Blev inte så mycket fanzinerande för mig i juli tyvärr men det vore kul att ge sig på ett 24-timmars zine nån gång. Eller ja, både kul samtidigt som jag är skeptisk. Har mest läst ganska dåliga såna zines. Men bra idé med en fanzinemånad.

Allt jag gör, gör jag på 24 timmar. Eller jag samlar saker i 10-20 år och sen på ett dygn gör jag något av det. Typ musik eller konst eller nåt (fanzine). Jag tror på idén men att det ska finnas lite förberedelse i form av ett i förväg känt tema kanske.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: FANZINEMÅNADEN JULI

jag har gjrot 24timmars serie en gång. alltså 24 sidor på 24 timmar. det var sjukt intens och min hand svullnade upp helt sjukt men jag tycker fortfarande det är en av de roligaste serierna jag gjort. jag hade inte förberett mer än att jag hade bestämt mig för vad det skulle handla om och gjort matlådor och snacks. skulle nog inte klara av det nu. vi gjorde det i skolan också så det var ju massa flk runt om som gjorde samma sak så kunde en ta gympapauser ibland. var också så som amggan skriver jag gjorde fanzin förr. dygnade när jag satte ihop det och srev sista grejerna. skulle vilja göra en åtta timmars serie/fanzin istället. känns lite mer lagom. vi kasnke ska ha tillsammans alla forumiter?

Sv: FANZINEMÅNADEN JULI

Jag har faktiskt nästan praktiserat detta! Jag ritar en sida varje dag på mina serier, en arbetsmetod som jag starkt kan rekommendera. Det kräver att man frigör tid för att kunna sitta med sitt projekt, men när man väl får in flytet, rutinen och framförallt vanan så kan man producera väldigt mycket på relativt kort tid.
Jag har tecknat en serie på 75 sidor som tagit mig tre år att göra. Första året ritade jag 10 sidor, sen tog det stopp i ett å ett halvt år. Sen började jag med att rita en sida varje dag och så gick det från 10 till 75 på rekordtid egentligen.

Jag gillar att arbeta snabbt och komma in i ett kreativt "rus" så egentligen skulle man göra fler såna där 24-timmarsfanzines, men det är också lite dubbelt för det kan ofta vara så att man har en asbra idé men att den inte blir riktigt bra för att man sitter och stressar/hetsar fram under 24 timmar, när den borde få gro och utvecklas i långsammare takt. Det har man ju gjort ett par gånger...

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

6 Senaste redigerad av Deklaration (2020-08-26 09:43:26)

Sv: FANZINEMÅNADEN JULI

Jag har arbetat så tidigare. Både den första boken och det första zinet tecknade jag en sida om dagen. Resultatet blev att jag idag skäms lite över bildkvalitén, eftersom jag vet att jag kan bättre.
Jag har deltagit i både GameJams och filmtävlingar där man får 24 timmar på sig att skapa ett spel respektive film. Det blir sällan något man säljer eller visar upp, men det är bra för att få testa på idéer man annars inte hade lagt någon tid på. Skit samma om det blir kasst, det är ändå bara ett dygn som slösas bort. Kanske det som kan vara grejen med 24-timmarszines också.

Jag kan såklart sakna produktiviteten att kunna teckna 120 sidor på fyra månader, speciellt nu när jag har kämpat på i 8 månader med en serie på 24 sidor. Det finns väl egentligen ingen som gillar evighetsprojekt, men vad skönt det är att i efterhand vara nöjd med resultatet.

Sv: FANZINEMÅNADEN JULI

Har inte blivit särskilt mycket fandom i sommar, annat än att jag läst lite gamla nummer av Puffy och senaste Sällsamheter och Hunden. Men roligt att se att det händer grejer där ute i stugorna!

Arbete är livets krydda

Sv: FANZINEMÅNADEN JULI

Maggan: jag jobbar nog också så, samlar på mig massa saker, gör små anteckningar och sen sker själva skrivandet under en ganska koncentrerad period.
Håller med dig Tommy om flowet. Ibland kan man nöta fram det, skriva halvdåligt och slappt och sen efter ett tag lossnar tankarna och formuleringarna börjar flyta. Då kan man gå tillbaka och ändra det som blev dåligt.

Har länge tänkt att jag ska skriva lite varje dag men det kommer alltid saker emellan. Svårt att ta sig tid, känner mig egoistisk när jag gör det. I perioder har jag skrivit mycket under lediga stunder. Stannat bilen när jag ska nånstans och har en kvart tillgodo och skrivit ner några saker. Känns lite som att man stjäl till sig tid att skriva.

Är nöjd med att jag börjat skriva tydligare utkast nu, förr blev det mer att jag blev missnöjd om det inte blev bra direkt och jag orkade inte arbeta om saker.

Också jävligt kul att göra fanzines tillsammans, sitta i samma rum och lyssna på musik och skriva eller rita.

maskinpark.bandcamp.com