Tråd: Frågor om NAT.

Hej! Har en skoluppgift om en tidskrift och valde NAT! Hjälp mig att svara på de här frågorna som jag måste redovisa.

Hur finansieras den?

Vi skramlar ihop till trycket i forumet.

Hur mycket pengar omsätter tidskriften?

2000 spänn + ev. porto (?).

Vem äger/driver tidskriften?

Det är lite oklart men typ forumet. Gissar att det är en sån grej som skulle kunna bli ett problem om den blev en kassako för någon på något sätt via typ reklam eller något.

I vilken form drivs tidskriften (företag, ideell förening, etc.)?

Ingen eg. bara helt indie. Inga kontaktuppgifter mer än till bidragsgivarna typ.

Hur är tidskriften organiserad? (Alltså har den en formell styrelse, redaktionsråd, etc.)?

Google Drive och forumet. Den som känner att den orkar göra ett nummer gör det.

Hur ofta kommer den ut?

Väldigt sällan. Max 1 nummer om året.

Hur länge har den funnits?

2013-10-31 16:56:04 när autotrof postar om namnet (som dock också ändrats över tid?)
Nya arbetartidningen, nya arbetstidningen finns det fler namn och är poängen med det att den inte ska vara seriell?

2014-05-27 21:39:29 när Hunden fått besked om att tidningen är tryckt?

Har dess inriktning eller form förändrats över tid?
Ja? Hur?

Vad har den för målgrupp? (Är det uttalat?)
Målgrupp är ju felaktigt, det är väl alla som vill göra ett fanzine tillsammans som är målgrupp.

Tycks den ha en bred eller smal läsekrets? (Förklara.)

Hur stor upplaga har tidskriften?
100 ex.

Vem är ansvarig utgivare?
Ingen?

Hur distribueras tidskriften?
Postnord

Är det en tryckt eller digital tidskrift? Båda? Eller något annat?
Enbart tryckt? Eller finns den som PDF att tanka om nån vill läsa efter numrena blivit slutsålda?

Hur ser redaktionens sammansättning ut?
?

Vilka skriver i tidskriften?
Bara folk från svenska fanzin.se eller är det andra?

Är det återkommande medverkande eller i huvudsak nya för varje nummer?
Olika.

Vad har den för innehåll/tematik/inriktning?
Skumma grejer. Punk? JVVF? Vänsterpolitik utanför partierna typ?

Har tidskriften en uttalad målsättning eller ett syfte? (Är den knuten till en rörelse, organisation, ideologisk strömning, etc.?)
Knuten till forumet?

Hur är innehållet organiserat? (Till exempel om det finns ett fast format eller om det redaktionella upplägget varierar.)
Olika.

Vilka typer av texter innehåller tidskriften?
Kåserier, korta essäer, liverapporter.

Vad finns det för innehåll utöver text?
Bildmaterial, kollage.

Vad handlar texterna om?
?

Hur är balansen/relationen mellan de olika formerna av innehåll?


Hur är innehållet presenterat?
Svart/vit?

Har den mycket eller lite innehåll?
Relativt mycket för att vara ett fanzin?

Vad finns det att säga om tidskriftens formgivning?
DIY

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Frågor om NAT.

Vem äger/driver tidskriften?
- Ägs gemensamt av svenskafanzin, redaktör och dyl väljs bland de som vill göra numret.

Bred eller smal läsekrets?
- Skulle väl säga smal, dels eftersom den trycks i en ganska liten upplaga så når den ju bara de som verkligen är intresserad av fanzines. Det är ju en tidskrift man aktivt måste söka upp själv, snarare än som man springer på på stan.

Ansvarig utgivare?
- Ingen, eller alla wink

Redaktionens sammansättning:
- Någon erbjuder sig/nomineras till att bli redaktör, denna får i sin tur ansvar att delegera uppgifter (distribitiuon, formgivning).

Vilka skriver?
- Vi på forumet och våra kompisar typ, det har hänt att passiva eller icke-medlemmar medverkat.

Vad handlar texterna om?
- NAT är ju en slags "ventil" för forumets medlemmar, så det är väldigt vitt och brett. Man kan nästan jämföra det med en förslagslåda där vem som helst kan lägga ner i princip vad som helst.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Frågor om NAT.

Har dess inriktning eller form förändrats över tid?
Det finns väl sällan uttalade teman eller så, som texterna ska hålla sig till. Det gör ju att det spretar rätt rejält. Jag tycker ändå att varje nummer har sin tydliga speciella prägel. Att exakt beskriva prägeln är väl lite svårt. En del utgörs ju av layuoten, en annan av de texter. Första numret har till exempel två långa texter om Sandviken i mitten, och sen finns en del serier och noveller och fiktion i den. De har väl på sätt och vis speglat aktiviteten på forumet. Andra numret har mycket film och recensioner på andra kulturella grejer. Fansinet kan ju bli lite vad som helst egentligen. Det är summan av sina delar på det sättet. De som medverkar sätter prägeln på fansinet och den som sedan layoutar och sätter ihop det gör också sitt för att skapa en helhetskänsla. Alla nummer skiljer sig rätt ordentligt åt, samtidigt som de inte gör det.

Hur är innehållet presenterat?
Beror som sagt på vem som layoutar och sätter ihop numret. Jag gjorde första numret, Lappia andra och Ane tredje. Vi har alla olika stilar, men första två numren är ju mer klipp-och-klistra-stil, medan andra är mer datta-stil. Men eftersom det går att ladda upp bilder och text, så finns ju alltid möjlighet att styra över vilka bilder som ska kopplas till den text du skickar in. Den som sätter ihop fansinet har ju sista ordet, men de medverkande har ändå möjlighet att göra sin röst hörd när det gäller bilder/illustrationer till texten.

Vad har den för innehåll/tematik/inriktning?
De som främst hänger på forumet håller väl på nån sorts musik-/per-/seriefansin, med koppling till nån sorts autonom- och/eller punkrörelse i grunden. Det är väl den grova förenklingen. Fansinet utgår ju från varje persons/fansinmakare-/makarnas speciella och specifika tanke vad som de vill uttrycka och hur de vill uttrycka det. Det skiljer sig ju rätt mycket åt.


Har den mycket eller lite innehåll?
Mycket!

Vad finns det att säga om tidskriftens formgivning?
De är olika, men ändå lika. Och är gjorda av en enda person, som skiftar mellan varje nummer.

Sv: Frågor om NAT.

Tack! Svingött med infon. Blev en jättebra diskussion och så.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀