101 Senaste redigerad av larsesq (2018-01-19 15:26:51)

Sv: Lästips

Dra på trissor. Slökollade in på kultursidorna idag och råkar på detta: https://www.aftonbladet.se/kultur/a/4dz … r-det-2018

Om Sam J. Lundwalls bok King Kong Blues. Jag hittade ju boken på Biståndscentret i Borås (som ett tag verkligen var en av den bästa loppis jag varit på), komplett med singeln. I texten står det att det är en kassett. Jaja. Aftonbladet ljuger. Stoppa pressarna! Eller kanske det finns en utgåva med en kassett. Jag har inte gjort några större efterforskningar. Stoppa pressarna! Kanske dags att läsa boken, hur som helst, då den utspelar sig detta år.

Kanske starta nån sorts läsecirkel här på forumet, ifall nån/några är hugade. Den finns på 11 bibliotek, enligt Libris (som ibland gör lite fel): Malmö, Lund, Båstad, Umeå. Universitetsbibliotek i Lund, Göteborg, Uppsala, Umeå samt Linköping. Och så klart på KB i Sthlm. Finns också en hel del kopior på typ Bokbörsen och sånt. Är ingen raritet eller så, utan snarare ett verk som trillat lite vid sidan av. Jag kommer nog inte komma åt den förrän jag besöker det söta lilla föräldrahemmet. Blir väl i mitten av februari. Jag kommer läsa i alla fall. Om nån vill hänga på, hojta gärna till.

EDIT: Här finns den på Tradera, slutdatum på söndag: https://www.tradera.com/item/210830/299 … -med-skiva

Sv: Lästips

Jag är mycket intresserad av läsecirkel. Jag ska se om jag hittar den i Göteborg (om jag inte vinner tradera-auktionen, mailade precis och frågade om jag kan plocka upp den i stan och slippa fraktandet, är det vanligt att man gör så?).

Själv går jag en vårtermin till mötes helt utan kurslitteratur och funderar på vad jag ska läsa. Är sugen på det mesta från Sphinx förlag (har fått låna Fläcken av en vän) men vill helst läsa e-bok pga. inte kunna bära tunga böcker på jobbet.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Lästips

Vad kul, Maggan! Tänkte dra igång att läsa den om typ en månad. Vet inte hur uppstyrd läsecirkeln ska vara. Kan kanske starta en ny tråd om den, där vi kan skriva och diskutera lite fritt. Så kan folk få hoppa in med saker de tänker på om de känner för det. Om det diskuteras teman som folk, som inte läser eller läst boken, vill prata om. Kanske?

Sv: Lästips

Låter bra. Jag har lagt ett bud nu och hoppas kunna hämta den hos honom imorrn efter auktionens slut om jag vinner den. Jag läser väldigt långsamt dock.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Lästips

Jag är gärna med på bokcirkel. Det är ändå dags att betala av min biblioteksskuld. Jag vill så gärna tycka om allt Lundwall gör eftersom han inte bara är av Sveriges fanzine-pionjärer utan för att mängden av allt han gjort är imponerande. Fängelsestaden tyckte jag var ganska bra, men Alice, Alice var dessvärre riktigt degig. Men jag vill ge gubben många chanser att bevisa vad han går för.

Sv: Lästips

Bra att Keldjuret också går med. Verkar som du har lite mer koll på honom än vad åtminstone jag har. Inte läst nån bok av honom tidigare. Vi kan läsa lite långsamt, vi har ju hela året på oss. Hade tänkt att det hade varit kul att göra detta till ett fansin, men om allt ligger uppe på forumet blir det ju lite trist att bara skriva ut och kopiera. Känns meningslöst då. Så den idén skrotar jag nog. Men bokcirkel-tråd startas om typ tre-fyra veckor.

Sv: Lästips

Jag tycker gott om att vi kan ha bokcirkeln vid sidan av forumet och släppa kalaset i fanzine-form.

108 Senaste redigerad av maggan (2018-01-21 20:20:16)

Sv: Lästips

Blev sugen på att läsa fängelsestaden också nu. Vann f.ö. traderaauktionen, tack för tipset larsesq!


Edit: Kan vi få en låst tråd här för bara vissa som är medlemmar i cirkeln? Tycker att det hade kunnat vara ett hommage på något sätt, dock så är det svårt att skriva om man känner mycket press också. Sen behöver det ju inte vara en motsättning att publicera saker i tryckt form bara för att det har publicerats digitalt innan. OT: T.ex. folks gamla gästböcker borde ju vara jätteroligt att publicera om någon bara är en tillräckligt bra redaktör för att plocka ut intressanta sådana eller som ett tidsdokument på något sätt.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Lästips

Funkar det att få en låst tråd?

Vi får skriva det vi orkar och tänker är intressant. Sen måste vi inte alltid hålla oss till ämnet. Det är fritt att spåna fritt om det känns roligare och intressant. Gamla gästböcker hade varit jättekul om det skulle komma ut i bokform på nåt sätt. Hade varit kul med en best of Benno Topics-bok också, men det lär väl aldrig hända.

Sv: Lästips

Låst tråd? Det är väl bara att skapa en tråd som bara ni som deltar i cirkeln diskuterar i. Folk är hövliga och ger sig inte in, och gör de det så kan jag och b-pappa radera inläggen om ni vill det.

/Fascist-admin

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Lästips

Ja, kanske funkar bra det. Jag gillar dock tanken att folk som inte läser boken kan ge sig in i diskussionen och bubbla på om teman och tankar vi som läser boken för fram. Högt i tak, som jag skulle ha sagt om jag suttit på nåt ansträngt och fånigt möte/konferens.

(Benno Topics är kanske inte heller nåt alla vet vad det är. Benno var ett gäng typer som gav ut tidning/skivor etc. Benno Topics var deras forum där det diskuteras allt möjligt, mest med koppling till nån sorts indiemusikkultur i början av 00-talet. För exempel se Mina Ögon! Mina Ögon!#10 och texten om ordet "hora").

Sv: Lästips

Jag läser gärna era diskussioner om ni har öppen tråd! Jag skulle gärna vilja vara med på bokcirkel men är på nästa gång det gäller, har alldeles för mycket för en som tål knappt nån stress alls. Då skulle man kanske kunna ha skajpmöten också om man vill? Bra idé och initiativ med läsecirkel hur som! Kul!

Sv: Lästips

Jag är starkt för öppen tråd och att folk som inte läser boken kan sticka in snoken och säga "Det får mig att tänka på en rolig historia..." Men det är ju jag det. Jag gillar associationer och när diskussioner än slinker hit, än slinker dit.

Sv: Lästips

Hoppas att bloggar är OK som lästips. Här är en om fanzines iaf. Fick en del bra inspiration där när jag ögnade igenom. Men då gillar jag konst och serier.

http://zineopolis.blogspot.se/

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Lästips

Har börjat att läsa Svetlana Aleksijevitj igen, och jag älskar henne så mycket. Utan tvekan min favoritförfattare just nu. Har börjat läsa Bön För Tjernobyl (research för ett fanzin som jag arbetar med). Tidigare läst Tidens Second Hand och Kriget Har Inget Kvinnligt Annsikte, båda dem är skitbra och Bön För Tjernobyl är så himla stark och rörande hittills! Hon är bäst. Har ni inte läst så borde ni. Finns det nå fler fans av hennes böcker här i fandom?

Arbete är livets krydda

Sv: Lästips

Joråvisst Lappia, jag älskar också Svetlana. Bön för Tjernobyl är det tyngsta jag läst, i ordets alla bemärkelser. Bäst!

Sv: Lästips

B-pappa skrev:

Joråvisst Lappia, jag älskar också Svetlana. Bön för Tjernobyl är det tyngsta jag läst, i ordets alla bemärkelser. Bäst!

Ja, hur bra som helst. Var jättebra research till mitt nya kärnvapen/kärnkraft/crust-fanzine.  Så himla gripande och starkt.

Läste ut Kampen mot Putin : Den ryska proteströrelsens uppgång och fall av Per Leander här om dagen. Också en jättebra bok! Fokuserar på proteströrelserna mot Putin när han blev omvald för tredje gången. Tyckte den gav en bra överblick på rörelsen och alla de väldigt olika aktörerna i den. Kan rekommenderas för den som vill läsa på om Ryssland!

Läste också ut Islamofobi av Mattias Gardell här om veckan. Har haft den hemma i sju svåra år men nu tog jag tag i det och läste igenom. Den var jättebra så köpte hans nya bok Raskrigaren (Om Peter Mangs) nu här om helgen när det var Anti-Fascistisk Segerhelg i Boden! Jättekul.

Arbete är livets krydda

Sv: Lästips

Läste för någon månad sedan höjdarboken Vi Lever! Dramat i Anderna (Paul Read, Piers 1987). En riktig bladvändare! Vet att båda B-Pappa och Puffy har läst den, tror den recenserats i någon Puffy till och med? En riktig höjdarbok. Väldigt spännande och man blir verkligen indragen i deras öde, alltså den handlar om ett lag med medlemmar i ett rugbylag från Uruguay som var på väg till Chiles huvudstad Santiago de Chile för att spela en bortamatch. Klassisk historia!

Är en inte lässugen kan en se rullen Alive från 1993.

Arbete är livets krydda

Sv: Lästips

Haha har du läst den nu också! Ja den var ruskig och spännande. Brrr!

Sv: Lästips

Åh, visst är Bön för Tjernobyl otroligt stark läsning. Jag minns att jag var tvungen att ta pauser rätt så ofta för att orka läsa vidare. Ska kolla upp fler av hennes böcker.

Sv: Lästips

Att posta länkar till sin blogg är kanske fusk men där händer det i alla fall att jag skriver om sådant jag läser: http://jagvillvarafarlig.blogspot.com/s … %20Boktips

Senaste inlägget om "Mi-Rakel i Creos hus" av Brita Sylvan som är en skönlitterär utläggning om Hans Scheikes tankar om barnuppfostran, skriven av en av Scheikes kvinnor.

Sv: Lästips

Läste precis ut "Rosine" av Stig Claesson, den var riktigt bra om än att den känns skriven i ett svep. Som att det inte funnits tid att korrekturläsa och utveckla saker, jag gillar ju sånt så den föll mig bra i smaken.

”Han heter Torvald och han är skandinav. Möjligt är att han är en bonnjävel men just nu utlänning i Paris. Han äger det värdefullaste man kan äga. Sin ungdom och sitt självförtroende (...) Vägen till världsberömmelse ligger öppen, möjligen kunde han vara lite säkrare på åt vilket håll han ska gå. Det är naturligtvis hans dilemma eftersom han inte vet var i Paris han befinner sig. Han är bakfull (...) Igår förlorade han den han älskade. Han reste, med nån naturligtvis, det finns alltid nån annan. ”

Tänk er att den går sådär hela tiden typ.
Den finns skitbilligt på bokbörsen i flera ex:
https://www.bokborsen.se/?_d=asc&_s … 9100552077

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Lästips

Kul att du läser så mycket Stig Claesson, Tommy! Hade en period då jag köpte på mig Slas-böcker på loppis. De är ju ofta rätt likartade, men han är ju en fantastisk författare. Har du läst "Vem älskar Yngve Frej" och sett filmatiseringen? De är båda helt makalösa. Lätt min favvo-Slas. Kan låna ut den om du inte har den. Har även ljudboken (på kassett) där Loffe läser in den. Var helt manisk kring den där historien om den döende landsbygden för typ tio år sen.

Sv: Lästips

larsesq skrev:

Vem älskar Yngve Frej" och sett filmatiseringen? De är båda helt makalösa. Lätt min favvo-Slas. Kan låna ut den om du inte har den. Har även ljudboken (på kassett) där Loffe läser in den. Var helt manisk kring den där historien om den döende landsbygden för typ tio år sen.

Jag var besatt av den filmen i högstadiet och särskilt soundtracket har jag för mig men kan inte minnas det nu.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Lästips

maggan skrev:
larsesq skrev:

Vem älskar Yngve Frej" och sett filmatiseringen? De är båda helt makalösa. Lätt min favvo-Slas. Kan låna ut den om du inte har den. Har även ljudboken (på kassett) där Loffe läser in den. Var helt manisk kring den där historien om den döende landsbygden för typ tio år sen.

Jag var besatt av den filmen i högstadiet och särskilt soundtracket har jag för mig men kan inte minnas det nu.

Filmen är otroligt fin, rolig och smart. De andra filmatiseringarna höll inte riktigt samma klass, men är inte fy skam de heller. Soundtracket är Pugh som gjort och väldigt avskalat. Lite gitarr och rundgång bara. Här är filmen:

https://www.oppetarkiv.se/video/2499297 … yngve-frej