1 Senaste redigerad av Lappia (2020-10-06 14:35:55)

Tråd: Crustkirk #2 – Fanzin om kärnvapen, atomskräck och kärnkraft

Hallå alla människor.

Nu har jag gjort klart nummer två av mitt fanzine Crustkirk. Det här numret handlar om det nya kärnvapenhotet som finns i världen, och som är extra aktuellt med tanke på presidentvalet i USA nu i november. Texterna handlar förutom om det också om Kubakrisen, den okända hjälten som räddade världen och Koreakonflikten. Det är inget musikrelaterat den här gången utan bara om viktiga saker.

Kommer göra ett utskick till alla jag är skyldig fanzin, så ni som jag är skyldig ett fanzin ska få det på lådan. Om inte annat skriv och påminn mig.

40 :-
crustkirkfanzine@riseup.net



ORIGINALINLÄGG:

Hej!

Jag har gjort ett nytt fanzine som jag kallar Crustkirk det är fokus på atomskräck, kärnvapen, kärnkraft och kängpunk. Väldigt mycket svart, nitar, punkrock och sådär. Ett kängfanzine, fast med fokus på kärnkraft/kärnvapen med några bandintervjuer och spelningsrecensioner! Banden är: Masspollution (Belarus), Hellsock(USA), Warchild (Umeå) och Crimex (USA).

Jag kommer göra en ganska liten upplaga på det här, men hör av er om ni ska ha ett exemplar.

crustkirkfanzine@riseup.net

Post's attachments

Crustkirk #2 Oktober 2020.tif 408.88 kb, 5 downloads since 2020-10-06 

You don't have the permssions to download the attachments of this post.
Arbete är livets krydda

Sv: Crustkirk #2 – Fanzin om kärnvapen, atomskräck och kärnkraft

Vill ha! Låter jättespännande.

Sv: Crustkirk #2 – Fanzin om kärnvapen, atomskräck och kärnkraft

larsesq skrev:

Vill ha! Låter jättespännande.

Kul att du är intresserad, vi löser det! Alla som vill ha så fixar vi det.

Arbete är livets krydda

Sv: Crustkirk #2 – Fanzin om kärnvapen, atomskräck och kärnkraft

Fick detta, tack, belöning kommer inom kort framöver. Ska läsa när läget är rätt. Hörs, ha det!

Sv: Crustkirk #2 – Fanzin om kärnvapen, atomskräck och kärnkraft

B-pappa skrev:

Fick detta, tack, belöning kommer inom kort framöver. Ska läsa när läget är rätt. Hörs, ha det!

Vad kul! Det ser jag fram emot. Jag kommer nog göra ett nummer till i alla fall. Läser en bra bok om kärnkraft just nu.

Här är en recension från en punkblogg på zinet.
http://bloggasfuck.blogspot.com/2019/02 … nzine.html

Arbete är livets krydda

Sv: Crustkirk #2 – Fanzin om kärnvapen, atomskräck och kärnkraft

Det var verkligen ett mitt-i-prick zine!
Om du har mycket tid över och orkar med en del långa tekniska utläggningar blandat med rätt jordnära civilisationskritik kan jag rekommendera William T. Vollmanns tegelsten om kärnkraft "No Immediate Danger". Med bland annat skildringar av flera resor till de avspärrade områdena runt Fukushima. Det har även kommit en andra volym med fokus på kol och naturgas, men har inte samlat kraft nog att börja läsa den. Vollmann tycker om långa resonemang och detaljerade beskrivningar....

Sv: Crustkirk #2 – Fanzin om kärnvapen, atomskräck och kärnkraft

Bra jobbat! Snygg, 80-tals-punk-zine-stuk! I like it -tackar!

Sv: Crustkirk #2 – Fanzin om kärnvapen, atomskräck och kärnkraft

Det var ett toppennummer Lappia! Jag vart väl inte supersugen på kängbanden men är väl inte i kängläge just nu. Förutom det gillade jag verkligen artikeln om Atomkraft-figurens historia. Hade önskat lite mer just torra beskrivningar av olika galna kärnkraftprojekt och atomsprängningar, sånt är ofta mer isande än indignerade artiklar. Kommer recension i nästa nummer av HSVD.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Crustkirk #2 – Fanzin om kärnvapen, atomskräck och kärnkraft

Tack för berömmet! Jag tar verkligen åt mig. Som sagt ska jag göra ett nummer till i alla fall. Håller på att läser lite böcker om kärnkraft nu för att få inspiration. Har lite idéer till artiklar också.

Tack för boktipset! Det är bra, mer tips och sånt.

Arbete är livets krydda

Sv: Crustkirk #2 – Fanzin om kärnvapen, atomskräck och kärnkraft

Var ett riktigt bra nummer. Lappia gör alltid smarta, snygga och bra konceptbundna punkfansins som känns som de borde gillas av alla som är det minsta intresserade av punk.

Jag jobbade med en tjomme som pratade en del om Sveriges atombombsforskning. Främst då det som skedde vid Ågestaverket. Gick sen på ett ABF-föredrag om nämnda verk, men där var det mest gubbar som pratade om att K-märka stället för att bevara Stockholms industriella kulturhistoria. Det var tråååkigt. Tänkt lyssna på denna P1-dokumentär, och den kanske kan vara intressant i sammanhanget: https://sverigesradio.se/avsnitt/699605

Sv: Crustkirk #2 – Fanzin om kärnvapen, atomskräck och kärnkraft

Ja hej! Riktigt stiligt nummer, snyggt och kraftigt budskap. Välgjort! Ser såklart fram emot nästa nummer.

Sv: Crustkirk #2 – Fanzin om kärnvapen, atomskräck och kärnkraft

Kul med lite beröm! Jag tänker alltid på er, och vill inte göra er besvikna. Jag ska göra så gott jag kan.

Arbete är livets krydda

Sv: Crustkirk #2 – Fanzin om kärnvapen, atomskräck och kärnkraft

larsesq skrev:

Jag jobbade med en tjomme som pratade en del om Sveriges atombombsforskning. Främst då det som skedde vid Ågestaverket. Gick sen på ett ABF-föredrag om nämnda verk, men där var det mest gubbar som pratade om att K-märka stället för att bevara Stockholms industriella kulturhistoria. Det var tråååkigt. Tänkt lyssna på denna P1-dokumentär, och den kanske kan vara intressant i sammanhanget: https://sverigesradio.se/avsnitt/699605

Jättebra tips! Jag har haft den där dokumentären på "att lyssna" listan rätt länge nu. Vilka tokar vi har haft i Sverige också!

Arbete är livets krydda

Sv: Crustkirk #2 – Fanzin om kärnvapen, atomskräck och kärnkraft

Och nu ska det visst göras nån sorts storbolags-mini-TV-serie om Tjernobyl och den verkar ju vara åtminstone lite intressant (men lika bra som Threads, som är min favorit bland kärnkraftsolycke-filmer, lär den nog inte bli): https://www.youtube.com/watch?v=s9APLXM9Ei8

(Känns som den kommer bli så där mörk och gotisk och murrig, som typ all samtida TV-dramatik måste vara nu.)

Sv: Crustkirk #2 – Fanzin om kärnvapen, atomskräck och kärnkraft

larsesq skrev:

Och nu ska det visst göras nån sorts storbolags-mini-TV-serie om Tjernobyl och den verkar ju vara åtminstone lite intressant (men lika bra som Threads, som är min favorit bland kärnkraftsolycke-filmer, lär den nog inte bli): https://www.youtube.com/watch?v=s9APLXM9Ei8

(Känns som den kommer bli så där mörk och gotisk och murrig, som typ all samtida TV-dramatik måste vara nu.)

Jo, jag har sett den trailern också! Men inte sett själva serien ännu. Min bigfoot-spanar kollega Jon Danielsson har lovat att skriva någon form av recension till Crustkirk #2

Arbete är livets krydda

Sv: Crustkirk #2 – Fanzin om kärnvapen, atomskräck och kärnkraft

Ja, en del kända namn i Hbo:s chernobyl, ska kolla in den.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Crustkirk #2 – Fanzin om kärnvapen, atomskräck och kärnkraft

Ja tillochmed single-team B-pappa har hört om den där nya serien med Stellan (råkade av misstag titta på en DN på jobbet när jag ville titta ned i bordet och där var den).

18 Senaste redigerad av Lappia (2020-10-06 10:46:40)

Sv: Crustkirk #2 – Fanzin om kärnvapen, atomskräck och kärnkraft

UPPDATERAD TRÅD:

Hallå alla människor.

Nu har jag gjort klart nummer två av mitt fanzine Crustkirk. Det här numret handlar om det nya kärnvapenhotet som finns i världen, och som är extra aktuellt med tanke på presidentvalet i USA nu i november. Texterna handlar förutom om det också om Kubakrisen, den okända hjälten som räddade världen och Koreakonflikten. Det är inget musikrelaterat den här gången utan bara om viktiga saker.

Kommer göra ett utskick till alla jag är skyldig fanzin, så ni som jag är skyldig ett fanzin ska få det på lådan. Om inte annat skriv och påminn mig.

40 :-
crustkirkfanzine@riseup.net

Arbete är livets krydda

Sv: Crustkirk #2 – Fanzin om kärnvapen, atomskräck och kärnkraft

Oj, kul! Mailar dig ikväll eller så.

Sv: Crustkirk #2 – Fanzin om kärnvapen, atomskräck och kärnkraft

Lappia skrev:

Det är inget musikrelaterat den här gången utan bara om viktiga saker.

Beror väl bland annat på att jag slöat så förskräckligt med rapporten från när jag va och kika på Physique i Köpenhamn och Malmö. Skrev klart hälften innan jag tröttnade för ett drygt halvår sen...sorry.

Men suveränt med nytt nummer!

Sv: Crustkirk #2 – Fanzin om kärnvapen, atomskräck och kärnkraft

puffy skrev:
Lappia skrev:

Det är inget musikrelaterat den här gången utan bara om viktiga saker.

Beror väl bland annat på att jag slöat så förskräckligt med rapporten från när jag va och kika på Physique i Köpenhamn och Malmö. Skrev klart hälften innan jag tröttnade för ett drygt halvår sen...sorry.

Men suveränt med nytt nummer!

Ingen fara på taket! Allting är ju frivilligt och bara en bonus om man får in något från andra. Hoppas du tyckte om nya nummret.

B-pappa skrev:

Oj, kul! Mailar dig ikväll eller så.

Hej! Du ska ha fått tidningen, jag ska ha skickat ut den till dig. Mycket nöje!

Arbete är livets krydda

Sv: Crustkirk #2 – Fanzin om kärnvapen, atomskräck och kärnkraft

Hallå! Yes jag fick den, stort tack! Kommer något tillbaka på posten så fort jag har tid. Kommer såklart även recension nånstans, men har lite eftersläp på sånt pga bla bla vuxen bla bla tråk bla. Kram

PS stod om nåt kärnvapenavtal idag på text-tv, nåt med USA och Ryssland, förlänga 1 år på Start-avtalet.

PS2 bästa TV-spelet någonsin på tema kärnvapen är ju såklart Metal Gear Solid till PS1 - en upplevelse jag inte tycker att någon borde vara utan och för mig personligen den definitiva opinionsbildaren i frågan (även om jag ju var emot hela klabbet innan också men ja), men då spelade jag ju det när jag var som mest mottaglig.

Sv: Crustkirk #2 – Fanzin om kärnvapen, atomskräck och kärnkraft

B-pappa skrev:

PS stod om nåt kärnvapenavtal idag på text-tv, nåt med USA och Ryssland, förlänga 1 år på Start-avtalet.

Ja, en mycket MYCKET bra nyhet. Vi får se vad det landar i amerikanarna verkar ju ha sina idéer om hur det ska anpassas till deras fördel. Men nu när Trump är borta kan det kanske gå åt ett annat håll.

Nu har amerikanarna officiellt lämnat Open Skies-avtalet som det stod rätt mycket i fanzinet. Ett avtal som man tagit fram för att minska risken för att missförstånd ska leda till kärnvapenkrig. Inte bra.
https://edition.cnn.com/2020/11/22/poli … index.html

Arbete är livets krydda