1 Senaste redigerad av storaoceanen (2017-12-17 17:52:10)

Tråd: Norr- och Västerbottens Zinebibliotek

Hej!
Den 2a December öppnade Konstfrämjandet i Västerbotten upp ett Zinebibliotek och verkstad!
Biblioteket håller öppet till den 20e och kommer sen att flyttas runt i länet som utställning och pågående workshop för att lyfta zine-kulturen och ge folk en ingång i zineskapandet och möjligheten att lätt kunna skapa sina egna.
I dagsläget har vi ca 75 titlar i biblioteket med bland andra Lars Slarga (Autotrof), Jonas Juuso (Hunden som vägrade Dö), Hanna LT (Skaffa inte ett liv), Alex Pävät (Kissan Päivät) och Ane V!

Det långsiktiga målet är att tillsammans med Länsbiblioteken upprätta avdelningar på samtliga bibliotek med zine.
Stadsbiblioteket i Umeå har visat intresse så nästa år kommer vi förhoppningsvis att sätta upp något där med.

Om någon skulle vara intresserad av att bidra med zine får ni gärna höra av er smile

Konstfrämjandet har funnits i 70 år och haft som främsta mål att tillgängligöra kultur och konst för alla på en icke-kommerciell basis.

Allt väl
Andréas

Sv: Norr- och Västerbottens Zinebibliotek

Ja, jag tycker ni ska skicka in era grejer. Och absolut svänga förbi där om ni har möjlighet. Jag hade tänkt åka ner på onsdag, men på grund av jobbet + lite familjegrejer blir det inte för mig. Tråkigt. Jag har satt ihop material till att göra en "kissan päivät-läsning" typ väldigt slapp spoken word som jag hade tänkt ha premiär för där på vernissaget.

Arbete är livets krydda

Sv: Norr- och Västerbottens Zinebibliotek

Hehe andreas hittar hit efter att jag vart in på lokalen och satt upp en svenskafanzin.se-skylt <3 big_smile

jag som gick på finisaget för din skull lappia smile aja det blir fler gånger smile

Sv: Norr- och Västerbottens Zinebibliotek

Fint detta.

Sv: Norr- och Västerbottens Zinebibliotek

Tänkte jag passar på och tipsar om det här, imorgon i luleå är det ett fanzinekalas på Galleri Syster i luleå. Det är alltså flera tonåringar i Luleå som tillsammans gjort ett fanzin Flickrummet, som de ska ha släppfest för. Underbara riot grrrlbandet Cartoon Girlfriend ska spela på festen och jag tror det blir jättekul, tyvärr jobbar jag.

https://www.facebook.com/events/809683582572465/

Arbete är livets krydda

Sv: Norr- och Västerbottens Zinebibliotek

Hela AC/BD-Zinesamling är skickad till släppet i Luleå!
+ Hade ett möte igår med stadsbiblioteket i Umeå och de är peppade på att sätta upp workshops där och även sätta upp en zine-avdelning! De har också en samling sen 90-talet de var peppade på att ta fram!

Sv: Norr- och Västerbottens Zinebibliotek

Fan vad kul storaoceanen! :-D Grymt. Vadå, en lokal samling fanzines på biblioteket?

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Norr- och Västerbottens Zinebibliotek

Precis!
De har själva en samling sen 90-talet som nu är arkiverad och sa även att de kunde få tillgång till Folkrörelsearkivets samling med HC-zine.
Som jag skrev ovan så är vår samling just nu i Luleå på Galleri Syster som släppte zinet Flickrummet i fredags (Lappia skrev om det ovan). Som det ser ut är nästa anhalt för samlingen gymnasiebiblioteket i Skellefteå!

Sv: Norr- och Västerbottens Zinebibliotek

Under sommaren och hösten inleder Konstfrämjandet Västerbotten och Umeå Stadsbibliotek ett samarbete för att lyfta Fanzinekulturen i  norr- och västerbotten. Projektet är en uppföljning av "Norr- och Västerbottens Zinebibliotek" som öppnades i December som ett öppet bibliotek och verkstad på Konstfrämjandet och som i sommar dyker upp på Stadsbiblioteket med sin samling!

Tisdag den 29e Maj 19.00 i Multisalen Upplev kommer därför Alex Päivät från Kiruna som står bakom zinet 'Kissan Päivät" till Stadsbiblioteket för ett öppet samtal!

Hur är vitaliteten på den svenska fanzinescenen 2018?
Finns det utrymme för en äkta gör-det-själv kultur i en era där allt fler människor väljer att utbyta information via sociala medier kontrollerade av multinationella företag?

Alex Päivät har varit en del av den svenska fanzinescenen i snart ett årtionde. Kom och lyssna, och delta i ett samtal, när Päivät berättar om sin egen bakgrund i fandom, svensk fanzinhistoria,
den nuvarande scenen men främst delar tankar och
erfarenheter från över tio års tid i svensk fandom.

VÄLKOMNA!
ÖPPET FÖR ALLA, GRATIS OCH FIKA FINNS
Ses där!

Konstfrämjandet Västerbotten
Umeå Stadsbibliotek
Alex Päivät

Sv: Norr- och Västerbottens Zinebibliotek

Attans, vad fräckt! Har nog tyvärr inte väggarna förbi Umeå, men Lappia eller nån annan snällis som är där får gärna avlägga rapport på forumet, för oss dönickar som häckar i södra halvan av Sverige.

Sv: Norr- och Västerbottens Zinebibliotek

Ja, nu har vi haft föreläsningen/snacket i tisdags! Det var väldigt roligt. Jag pratade allmänt om fandom i nästan två timmar. Började med lite historia, pratade format, olika typer av fanzines, mina egna fanzines och såklart väldigt mycket om scenen idag och forumet! Försökte peppa så många som möjligt att komma in hit och kika runt och registrera sig.

Det kändes väldigt bra och kul, det var flera efteråt som kom fram och tackade för ett bra samtal och som sa att de blev peppade på fandom. Gav också bort Kissan Päivät #3 och #4 och det var en som tackade för sitt första fanzine. Det kändes roligt!

Var roligt att autotrof var på plats + lite andra kompisar. Men som sagt, hoppas det kunde peppa lite mer folk att hålla på med fandom!

Arbete är livets krydda

Sv: Norr- och Västerbottens Zinebibliotek

Lappia skrev:

Ja, nu har vi haft föreläsningen/snacket i tisdags! Det var väldigt roligt. Jag pratade allmänt om fandom i nästan två timmar. Började med lite historia, pratade format, olika typer av fanzines, mina egna fanzines och såklart väldigt mycket om scenen idag och forumet! Försökte peppa så många som möjligt att komma in hit och kika runt och registrera sig.

Det kändes väldigt bra och kul, det var flera efteråt som kom fram och tackade för ett bra samtal och som sa att de blev peppade på fandom. Gav också bort Kissan Päivät #3 och #4 och det var en som tackade för sitt första fanzine. Det kändes roligt!

Var roligt att autotrof var på plats + lite andra kompisar. Men som sagt, hoppas det kunde peppa lite mer folk att hålla på med fandom!


Kan meddela att den här träffen gjorde mig pepp på att börja igen! hann aldrig gå fram och tjöta, men tack för bra snack!

rånarluvor, pangpang och rock 'n roll

Sv: Norr- och Västerbottens Zinebibliotek

Rackarns, vad det låter fint. Synd att jag missade det. Hoppas på att Usch och gärna fler lyssnare börjar göra egna fansins.

Förresten, fin radiointervju med Lappia i P4.