Tråd: Klipp- och klistra-layout

Okej, inspirationen har infunnit sig! Efter att ha läst några fina aktuella fanzines härifrån och fått den grymma idén från Majja om att göra en sida per dag i en månad så är jag nu mycket mer peppad på att börja göra ett klipp- och klistrazine med allt möjligt än att fortsätta med Stardust wink

Men jag är noob på klipp och klistra. Jag kan dessutom inte ens teckna en streckgubbe. Så ge mig era bästa tips! Var hämtar ni inspiration? Var klipper ni ut saker att ha med? Scannar ni in eländet sen eller har ni tillgång till någon kopiator? Viker ni ett häfte först så att sidorna blir kopieringsbara?

Här är min lista på saker jag hittills har kommit på att jag kan liva upp layouten med, i brist på teckningskunskap:
* mönstrad tejp
* stämplar
* klistermärken
* cowboyserietidningar
* bilder från gamla kokböcker
* Biltemakatalogen
* noter typ Beethoven
* omslagspapper

Sv: Klipp- och klistra-layout

Jag klipper mina A4sidor mitt itu så de blir A5 sidor, och sen när jag viker en mall för mitt fanzin kan jag bara tejpa in den A5-sidan vars jag nu vill ha den någonstans.

Jag klipper ur tidningar jag inte vill ha, böcker som är dåliga.
Fina tidningar och bra böcker kan man ju inte klippa i.
En gång scannade jag in saker ur gamla husmodern jag hittat på loppis. De var ju från fakking 40talet så det vore ju historiskt mord att förstöra dem. Men göra collage i indesign av scannade bilder är inte lika kul.

Så det mesta blir helt enkelt typ gratistidningar, kataloger, reklam, samt agent X9 och fantomen-tidningar du kan köpa tio stycken för tio kronor på random loppis och som aldrig aldrig tar slut för de är en oändlig naturlig resurs. Och kristna galna böcker jag rensade ut ur en bokallmänning.

Sv: Klipp- och klistra-layout

Köper böcker och tidningar på loppis som jag klipper friskt ur. Tecknar lite då och då. Samlar på både roliga bildtexter/rubriker och bilder. En gång köpte jag en rejäl bibba med Femina från Tradera. Det var ett jädra tjockt paket. Men dyrt med porto numera. Loppis är mitt stalltips. Det drivs också av folk med hjärtat på någorlunda rätt ställe. Ja, som Autotrof säger.

Jag har vandrat en lång väg när det gäller hur mina original ser ut. Från början gjorde jag och min bror musikfansin direkt i datorn (via typ Word). Sen gjorde jag det på egen hand. Sedan började jag efter tre år av att layouta allt i Word att gå över till klipp-och-klistra. Då gjorde jag allt i det format som fansinet skulle vara i. Och av nån anledning fyllde jag bara ena sidan av pappret. När jag såg ett original av Mina ögon! Mina ögon! fattade jag hur dumt det var. Jag kan ju använda båda sidorna av pappret. Det var slöseri. Jag kände mig skamsen. Så då började jag använda båda sidorna av pappret. Numera skannar jag ändå in allt, så jag arbetar i olika format. Förra numret av Sällsamheter i Munchkinland innehåller sidor som i original var A5 och A4, men som när det är tryckt är i A5 rakt igenom. Kanske lite trist att skanna, men kul att få lattja med originalen.

Sv: Klipp- och klistra-layout

Ja, det där med att ha en mall där man tejpar in sidorna har jag funderat på. Samtidigt känns det ju lite som slöseri också. Tror att jag tänkt att man inte kan använda båda sidorna på papperet ifall man använder tjocka pennor som går igenom till andra sidan? Men om man inte gör det - och inte tror att man kommer vilja ändra på sidlayouten - så kanske det är lika bra att använda båda sidorna.

Loppis såklart!! Bra tips. Oändlig naturlig resurs låter som ett bra tips wink Jag har faktiskt några gamla Husmodern (eller dylikt) liggandes men nu törs jag inte klippa i dem efter det här, hehe...

Jag tror kanske att jag kommer scanna jag också, mest för att jag inte vet någon kopiator där jag skulle kunna stå och mecka med att kopiera upp sidorna och lyckas vända åt rätt håll och få dem att passa ihop på andra sidan...

Sv: Klipp- och klistra-layout

Jag har precis återupptagit att göra kollage (typ 20 års paus) och insett att limstift var rätt trökigt. Kör något som heter rx-lim nu. Dyrt men mycket mera lättjobbat är min åsikt. smile

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Klipp- och klistra-layout

Tack för proffstips Maggan!

Sv: Klipp- och klistra-layout

Hej hej! Ja loppis för min del också. Där jag stryker runt kostar ofta VHS-film 1 kr styck så det kan vara prisvärt, även om såklart det är mer pang för pengen med tidningar. Är ju härligt med böcker med mycket bilder, typ 80-talsböcker om rymden eller det paranormala, såna grejjer tycker jag gör sig fint rent visuellt. Inser att jag haft paus för länge nu med mitt klipp o klistra, så ska ta tag i det. I limstiftsväg kör jag Pritt original, lilla röda. Köpte också en som heter Office depot - glue stick, som är lite större. Tyckte den funkade dåligt, kommer inte använda mer.  RX-lim är fina grejjer.

Noterar att ett nummer av Husmodern förekommer hastigt i tågscenen i Åsa-Nisse på semester (1953), såg denna igår, på tal om klipptidningar. Lättare att hitta såna här ute på landsbygdsloppis, säger min erfarenhet.

Sen samlar jag på roliga reklamer från typ 80-talsserietidningar, har byggt ett hyfsat arkiv (men sett att det är en bok på G nu precis, typ "Reklamer i gamla serietidningar") i stil med tja Hubba Bubba, Transformers, Nintendo, Commodore, My little Pony eller Barbie.

PS PMat dig, Stardust!

Sv: Klipp- och klistra-layout

Rx-lim har jag inte använt. Jag köper rätt billiga limstift på Willys, som är bra och... ja, billiga. Annars har jag senaste åren gjort kollage genom att använda tejp. Blir mer kaosigt och mindre limmiga fingrar. Ett tag, när jag gjorde typ ett-två kollage om dan, hade jag ett litet fingerbad vid min sida. En skål med vatten som jag tvättade av mina labbar när limmet som fastnade på mina fingrar gjorde det svårt att ta i pappret. Men tack för Rx-lim-tipset. Ska kolla in.

Just det, var ett Snedtänkt-avsnitt om gamla serietidningsreklamer. Inte hört avsnittet, men inte orimligt att det ska komma en bok om det. Gillade serien med Hubba-Bubba där skurkarna var lila.

Sv: Klipp- och klistra-layout

Ja det får lov att bli lite landsbygdsloppisar i sommar för att samla stoff.
Åh, gamla serietidningsreklamer ringer en vag klocka. Minns dem som härliga! Synd att etablissemanget snodde idén wink
Tack för intresset, B-pappa! smile

Tejp har jag inte ens tänkt på, men det låter ju som en smart grej. När jag limmar brukar det ju hamna mer lim på bordet än på papperet. Men det hör väl till fanzinecharmen kanske.

Sv: Klipp- och klistra-layout

Hummm... Jag gjorde en text i ett nummer av Flyktsoda i fjol där jag går igenom hur jag gör ett klipp och klistra fanzine från ax til limpa. Borde kanske scanna in den och dela här? Om det finns intresse.

Arbete är livets krydda

Sv: Klipp- och klistra-layout

Lappia, jag anmäler definitivt intresse! smile

Sv: Klipp- och klistra-layout

Okej! Jag har en scanner nu här på jobbet så kan scanna in fanzines. Ska se om jag hittar vilket nummer det var så kopierar jag upp artikeln och delar här. Kul!

Jag har ju bara gjort mina fanzin i klipp och klistrastuket i alla år. Tycker det är väldigt roligt. Känns mycket som när man var barn och satt hemma och gjorde kollage. Rätt utrustning är A och O när det kommer till detta. Bra saxar men framförallt, BRA LIM!!! Sjukt jobbigt att köpa limstift som är dåliga och tar slut på en gång. Hatar att springa till affären var tredje dag och köpa nya stift för man köpt hem något skit som tar slut direkt.  Har kört massa olika lim genom åren. Har också berott på vad man kunnat sno hem från jobb och sådär. Men när man väl har hittat ett par stift man gillra så blir jag ganska trogen.

Arbete är livets krydda

Sv: Klipp- och klistra-layout

Har du något tips på stift?

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Klipp- och klistra-layout

Jag har scannat in artikeln från Flyktsoda #11 där jag skrev om hur jag under en helg gjorde ett DIY klipp och klistrafanzin. Lite smårolig läsning! Jag la artikeln i vår google drive till Nya Arbetstidningen. Men kan också skicka den direkt, bara att PM mailadress så skickar jag den.

Scannade också in en artikel från Edge #4, 1998 (se loppistråden för mer info). Där Jon Lindqvist från fanzinet Ellé blir intervjuad om DIY. Tyckte det var lite småroligt.

Arbete är livets krydda

Sv: Klipp- och klistra-layout

maggan skrev:

Har du något tips på stift?

Har ett lila limstift hemma nu som jag köpt flera gånger och som jag tycker räcker ganska länge  och som inte torkar allt för lätt, kan kolla när jag är hemma!

Arbete är livets krydda