176 Senaste redigerad av B-pappa (2017-04-19 11:06:27)

Sv: Aktuella fanzines

Justja, nytt nummer av Fördämning ute, fick idag, snyggt, trevligt - en kulturgärning. Näst senaste numret var också trevligt, särskilt avsnittet med skivskatten. Tråkigt för min egen del att jag aldrig var där, flyttade till Borås 2011. Första grejjen jag gick på i GBG torde ha varit Henrik Möller-kvällen på Kajskjul 46, typ november 2011. Fin bild på en glad levande_begravd återfinns bland bilderna i detta senaste nummer.

http://iddb.bigcartel.com/product/forda … rken-issue

Sv: Aktuella fanzines

B-pappa skrev:

Justja, nytt nummer av Fördämning ute

Åh, kul med fördämning! Jag kanske har med någon bild där. Skickade en bunt till Mattias. Hängde på utmarken/nattmaran väldigt mycket. Saknar det stället som fan.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Aktuella fanzines

Jodå, du har med 2 st bilder. Finemang. Larsesq var väl där också, ibland.

Sv: Aktuella fanzines

Jag besökte Utmarken några gånger när jag bodde i Biskopsgården. Fantastiskt ställe. Gick dit ensam ett par gånger, vilket var rätt läskigt. Men så en dag satt jag på samma spårvagn som Viktor Ottosson och han var en hedersknyffel. Kul att man inte var som en grå eminens på det stället. Finfint ställe. Var dock inte så intresserad av ett nostalgiskt fanzine med massa foton, mer roligt för stammisarna antar jag, interngrej.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Aktuella fanzines

Tänker alltid på Utmarken när jag åker tåget in till Göteborg och ser Lyckholms Bryggerier. Läst numret nu. Håller väl med Hunden om dennes kritik. Hade varit intressant med någon mer text eller så. Jag var där några gånger, ja. Bland annat med Hunden. Det var tider det. Eller ja, usch och fy för nostalgi. Glömde bort mig där en stund.

Sv: Aktuella fanzines

Haha gullisar. Nostalgi, fy! :-) Nej då tycker vi olika. Fram för mer bildberättande, bara bilder! Slippa dom dära förklarande texterna. Sometimes, less is more. Tycker jag. Lite "mystik" ska det få finnas kvar. Ser dock inget nostalgiskt alls med fanzinet? Bilderna kunde ju varit knäppta igår och "Utmarken" handlar ju inte specifikt om "Utmarken", det är ju en berättelse om svensk underjord och om hur den kan uppstå, hur den kan se ut och låta och att det kommer att hända igen. Så detta är min åsikt, jag som icke var där. Fast ändå var jag där, men på andra platser och sammanhang (min tolkning av fanzinets inneboende effekt och "budskap").

Sv: Aktuella fanzines

Att diskutera smak är ju rätt dödfött. Cirkelresonemang galore. En gillar text, en annan bild. Jag gillar text. Och bild - i viss mån. Så är jag funtad. Och Utmarken-fansinet var verkligen inte det värsta exemplet på nostalgisk nosdykande jag sett. Som bokslut över en tid fyller den väl en funktion.

Sv: Aktuella fanzines

Tipsar om Grå Våg som kommit med sitt första nummer, inte skaffat ännu men verkar lovande. Grabb från Växjö i gymnasieålder som ligger bakom. Innheåller artiklar och intervjuer med Förlag För Fri Musik, Comsi Comsa, Fat White Family och I Dischi Del Barone. 40 + frakt. gra_vag @ hotmail punkt com är kontaktadress.

Här e fejsboksidan
https://www.facebook.com/Gr%C3%A5-V%C3% … 901141666/

Sv: Aktuella fanzines

Skrev tydligen fel mailadress till Grå Våg. mattiasrorstrom@hotmail.se är det som gäller!

Sv: Aktuella fanzines

Eller fan. Tydligen gäller den första mailadressen jag angav. Eller bägge. Hugade spekulanter får tokmaila och hoppas att world wide web står på er sida.

Sv: Aktuella fanzines

Jag har fått svar på den första.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Aktuella fanzines

Bra roddat, Levande_begravd.

Sv: Aktuella fanzines

Idag ramlade Grå Våg ned. Mycket bra debutnummer blir mitt snabba omdöme. Intervjuerna verkade vara rätt oredigerade där allt som sades ordagrant printades ned. Kan ha svårt för det stuket, blir lätt plottrigt men här funkade det bra. Enkel layout som jobbade med vitt mot vitt, simpelt och snyggt, personligen är jag glad över att man slipper fanzineåkomman klistra text på text vilket mest ger mig migrän (viss överdrift). Bonuspoäng för recept på vegoburgare, det har jag nog inte sett i zinesammanhang sedan 90-talet då det ju vimlade av SXE-blaskor. Kul med återväxt, Mattias som gör Grå Våg är den enda tonåring jag känner till i dessa sammanhang och då räknar jag med utländska zines.

Sv: Aktuella fanzines

Grå Våg var jättebra. Blev helt till mig i trasorna av ett zine som tar upp den samtida Göteborgsscenen med Förlag för Fri Musik. Även Comsi Comsa-intervjun var riktigt bra. Gillade att det var liveintervjuer, dynamiska sådana. Kändes inte sååå plottrigt faktiskt. Jag var mindre imponerad av Mattias egna texter men där finns en ansats att skriva analytiskt och informativt istället för att bara spy ur sig superlativ,  som måste applåderas. Ser fram emot nästa nummer.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Aktuella fanzines

Jag kan tipsa om artzinet Attack Avant som i maj 2017 släppte sitt första och enda nummer. Omkring 18 sidor i A5-format, med fokus på kvinnliga kreatörer inom musik och konst. Kostar 30:- samt frakten.  Kontakta aura2277@live.se eller skriv till Signe Persson på facebook ( https://www.facebook.com/signe.persson.585?fref=ts ). Endast 60 ex.

Sv: Aktuella fanzines

Nytt fanzine från GBG, RULLATOR, spännande, maila:
rullatormag@gmail.com

Post's attachments

23574037_10155115828167913_1350087955_n.jpg 45.98 kb, file has never been downloaded. 

You don't have the permssions to download the attachments of this post.

Sv: Aktuella fanzines

Har du läst det? Vad handlar det om? Svårt att lista ut från omslaget.

Arbete är livets krydda

Sv: Aktuella fanzines

Hej Lappia! Läser det nu, men tycker absolut det är läsvärt, men återkommer med lite mer tankar när jag läst klart.

Sv: Aktuella fanzines

Jag kom över båda numren av Burp Magazine här tidigare i sommar. Det är ett matfanzine då redaktören intervjuar trummisar om mat. Första numret var om hamburgare och andra numret om frukostar. Tycker det är rolig idé med matfanzin, hade gärna sett fler sådana. Matfandom verkar ju vara rätt utbrett rätt allmänt. Men genomförandet är väl si sådär, mest för att det är så tråkiga som intervjuas. Har köpt in några nummer till distron i alla fall, men tror de har en sida på fejsbook i fall någon vill köpa eller titta upp.

B-pappa skrev:

Hej Lappia! Läser det nu, men tycker absolut det är läsvärt, men återkommer med lite mer tankar när jag läst klart.

Bra, jag förstod inte vad det var för typ av fanzine.

Arbete är livets krydda

Sv: Aktuella fanzines

Rullator var nice. Random konstskolebilder yeah okej men texterna är fina/roliga/läskiga. Påminner om mig ibland och Tommy ibland hehe, en blandning av trams och allvar. Men ja de är alltså texter satta till de som ser ut som konstskoleelevers collage och bilder osv. Med de menar jag alltså det är i färg och ja den estetik jag tänker en kosntskoleelev har, till skillnad från tex en punkares collage. De är ingen diss. Jag tycker om.

Sv: Aktuella fanzines

Jag ska gå på releasefesten av rullator idag kl. 17 tydligen. Höga nord, ser fram emot detta. smile

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Aktuella fanzines

Det var inte så tjockt är väl det som är det, blir väl ofta så med mer konstnärliga fanzins i färg.

Sv: Aktuella fanzines

Releasefesten var najs. Rullator har tydligen massa fans varav många dök på och åt rulltårta och så.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Aktuella fanzines

Attans att jag missade släppfesten. Lämnade i GBG vid kl.16 på torsdan och kl.17 var tåget i min gamla hemstad Borås. Det var tack och lov helt mörkt ute, så jag slapp se det i vitögat. Eller nej... Nu överdriver jag. Viftar med hundögonen. Jag känner ingenting när jag åker förbi Borås. Kanske lite när jag åker förbi min gamla lägenhet och område Sjöbo. Men har en Rullator som väntar på mig hemmavid. Så lär väl läsa på måndag kväll.

Sv: Aktuella fanzines

Jag var nära att köpa en lägenhet i Sjöbo en gång. Ja, bra läsning faktiskt. Helt i min smak.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀