Sv: Roliga/intressanta/spännande/udda tidningar

Fattar ingenting av det där. Tror dom hade tjänat mycket på att försöka snärta till det lite, gå mot pudelns kärna så att säga. Tre sidor in förstår jag fortfarande inte vad de vill ha sagt.

Arbete är livets krydda

Sv: Roliga/intressanta/spännande/udda tidningar

Fått några nya nummer av tidningen "SEX" som består av fråga-svar-intervjuer. Hittade på bokbörsen, bland annat intervjuas Tutta Larsen som är en sovjetisk gruvarbetare som slog som punkartist. Sen skaparen till Linus på Linjen, Pontus Lundqvist, Dennis Lyxzen i ett nummer som bittert konstaterar att Refused ville ha cred av punkare men punkare bara skrattar åt dem.

Tidningen är sådär 00-talssnygg som t.ex Atlas. Jag är ändå lite svag - och skäms för det - för såna tidningar. Påminner mig om att gå på gymnasiet och läsa svindyra tuffa tidningar på Pressbyrån och drömma om att vara en coolare person med coolare livsstil än vad jag hade. Sen växte man ifrån det. Nåja. Här är vykortsbeskrivningen av tidningen: https://sv.wikipedia.org/wiki/Tidningen_Sex

Next up att samla på är tidningen Darling. Första gången jag var i kontakt med den var när den nämns i c/o segemyhr och då refereras som en tjejtidning. Vill minnas att det ändå var en ganska vass feministisk tidning, fast det kanske är något jag tillskrivit den i efterhand?

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Roliga/intressanta/spännande/udda tidningar

"Är det någon mer än jag som minns den svenska tidskriften Area 51 som bara kom ut i två nummer 1997? Jag skulle vilja ha tag på dessa två nummer." Från en kamrat. Tänkte att ni kanske har bra koll?

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Roliga/intressanta/spännande/udda tidningar

Oj, Area 51, minns inte den. Nån som har eller vet vart det går att få tag på?

Själv lägger jag en efterlysning på svenska 90-talstidningen (men kanske oxo kom ut sent 80tal?) Pentagram, haha så jäkla "anden i glaset"-hobby-tonårig ockult tidning. Vill läsa den idag och se hur den går att koppla till vandringssägner osv. Kul läsning, brukade bläddra i den under de långsamma somrarna i torpet i Hälsingland.

Har ej kollat på säljsidor men ska gört nu.

Sv: Roliga/intressanta/spännande/udda tidningar

Area 51 beskriver min vän så här "Den skrev om nördkultur (främst science fiction-relaterat) och konspirationsteorier."

Pentagram låter onekligen spännande också. Borde nog börja riva i gamla tidningshögar tänker jag.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Roliga/intressanta/spännande/udda tidningar

Tommy skrev:

Next up att samla på är tidningen Darling. Första gången jag var i kontakt med den var när den nämns i c/o segemyhr och då refereras som en tjejtidning. Vill minnas att det ändå var en ganska vass feministisk tidning, fast det kanske är något jag tillskrivit den i efterhand?

Kanske är de nummer jag har gjorda efter någon sorts storhetstid, men av dem att döma är Darling svensk tidningshistorias största luftslott. Nöjesguiden möter Kamratposten ungefär. Överlag snuttiga och oinsatta artiklar, oengagerade intervjuer, modereportage a´la modetidningar. Såg dem ligga uppe för 160 spänn styck på tradera för ett tag sedan. Hutlöst och orimligt. Feministisk teori/diskussion ser man inte röken av, men däremot en massa handfasta tips om hur man är hip kring millennieskiftet.

En av de traderabudgivningar jag ångrar att jag inte gav mig in i är när Puss gick för cirka hundralappen styck. Det hade varit kul att läsa.

Sv: Roliga/intressanta/spännande/udda tidningar

Vill lägga in en rekommendation på tidiga nummer av Subaltern. Jag har fått för mig att den är mer akademisk nu för tiden men jag har inte läst några nyare nummer så det kan vara helt fel. De tidiga årgångarna har i alla fall en trevlig blandning av översatta noveller och källtexter, stjärnor som Pär Thörn och Lisa Carver, övervintrade trottar som skriver nippriga texter om världsomspännande konspirationer, chefredaktören gör en helt vansinnigt korkad analys av Thoreaus Civil olydnad, Stig Larsson uttalar sig så homofobt att man tappar hakan m.m.

33 Senaste redigerad av Lappia (2017-08-10 14:57:42)

Sv: Roliga/intressanta/spännande/udda tidningar

Tommy skrev:

Fått några nya nummer av tidningen "SEX" som består av fråga-svar-intervjuer. Hittade på bokbörsen, bland annat intervjuas Tutta Larsen som är en sovjetisk gruvarbetare som slog som punkartist. Sen skaparen till Linus på Linjen, Pontus Lundqvist, Dennis Lyxzen i ett nummer som bittert konstaterar att Refused ville ha cred av punkare men punkare bara skrattar åt dem.

Ååh, ja. Älskade SEX. Brukade läsa den på skolbiblioteket när jag gick gymnasiet/högstadiet. Sista numret sticker ut särskilt i minnet. Första gången som jag fick läsa om Diamada Galas, en jättebra artikel med Poly Styrene från X-Ray Spex (gud välsigne, VIF) och tror det också var första gången som jag fick upp ögonen för Pontus Lundkvist? Var en lång intervju med han i alla fall och köpta Mina Ögon!! Mina Ögon!! boken i samma veva. Minns inte om jag läste om han ni SEX först. Köpte MÖ!!MÖ!! boken i alla fall under en Stockholmsresa 2007. Var sexton och åkte ner för att titta post-hardcorebandet The Blood Brothers spela på Debaser Slussen. Minns att jag hade på mig en pin från programmet Tippen, och det var en som flirtade med mig genom att kommentera den. Fint tonårsminne!  Har några nummer av SEX hemma som jag plockat upp på trendiga loppisbutiker i Stockholm. Ska ta fram och kolla, är de nå dubbletter separerar jag gärna med dem.

maggan skrev:

"Är det någon mer än jag som minns den svenska tidskriften Area 51 som bara kom ut i två nummer 1997? Jag skulle vilja ha tag på dessa två nummer." Från en kamrat. Tänkte att ni kanske har bra koll?

Har inte läst den här, men låg ute en jätteaktion på tradera med fett många nummer för ett par månader sedan. Tyvärr så blev det inte att klicka hem det av någon anledning, är usel tradera användare. Glömmer alltid bort och blir överbjuden med nån krona.

Arbete är livets krydda

Sv: Roliga/intressanta/spännande/udda tidningar

Keldjuret skrev:

Kanske är de nummer jag har gjorda efter någon sorts storhetstid, men av dem att döma är Darling svensk tidningshistorias största luftslott.

Haha, missade det här. Jättekul citat. Men blev bara mer nyfiken på att läsa Darling av nån anledning.

Arbete är livets krydda

Sv: Roliga/intressanta/spännande/udda tidningar

Keldjuret skrev:
Tommy skrev:

Next up att samla på är tidningen Darling. Första gången jag var i kontakt med den var när den nämns i c/o segemyhr och då refereras som en tjejtidning. Vill minnas att det ändå var en ganska vass feministisk tidning, fast det kanske är något jag tillskrivit den i efterhand?

Kanske är de nummer jag har gjorda efter någon sorts storhetstid, men av dem att döma är Darling svensk tidningshistorias största luftslott. Nöjesguiden möter Kamratposten ungefär. Överlag snuttiga och oinsatta artiklar, oengagerade intervjuer, modereportage a´la modetidningar. Såg dem ligga uppe för 160 spänn styck på tradera för ett tag sedan. Hutlöst och orimligt. Feministisk teori/diskussion ser man inte röken av, men däremot en massa handfasta tips om hur man är hip kring millennieskiftet.

En av de traderabudgivningar jag ångrar att jag inte gav mig in i är när Puss gick för cirka hundralappen styck. Det hade varit kul att läsa.

Nä men! Intressant. Dock är konceptet "nöjesguiden möter kamratposten" lite småkul.

... PUSS! kan du annars köpa på Sveavägens serier ( http://stockholmsserieoskivhandel.se/ ) och där kan de kosta typ 200 spänn om man har otur. Men de finns där, några nummer.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Roliga/intressanta/spännande/udda tidningar

Det här hittade jag nyss, "Beatles-nytt" http://www.tradera.com/item/2105/267444 … int-skick-

Helt fantastiskt med ett fanzin tillägnat ett band ... och som verkar ha getts ut i jättemånga nummer!? Och efter att bandet lagt ner!?

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Roliga/intressanta/spännande/udda tidningar

Beatles nytt verkar hur kung som helst. Kan väl inte bli mer fandom än sådär? Har för mig att det har stått om något The Kinks fanzine i Levande Begravd också? Blev inspirerad av att göra ett "Benmjöl-nytt".

Arbete är livets krydda

Sv: Roliga/intressanta/spännande/udda tidningar

Jag har nåt fansin som helt handlar om svenska bandet The Spotnicks. Det är mer kul i teorin än i praktiken. Finns så klart ett (minst) om Kiss: https://www.tradera.com/item/341248/290 … a-fanzine-

Benmjöl-nytt låter himla fint. Fick nu tanken att göra ett fansin om typ nåt band som det aldrig blev nåt av. Som mitt och Pontus Lundkvist noisegrej, som jag tror vi pratade om eller som till och med nån annan ville att vi skulle sätta ihop. Det blir ju lite som fantasibandgrejen som jag var inne på i förra Sällsamheter i Munchkinland. Eller skriva om band du inte alls gillar. Ace of Base-nytt.

Sv: Roliga/intressanta/spännande/udda tidningar

Tänker också på alla fotbolls-fanzine (eller vad de nu innehåller, men på namnen tolkar jag det som att de handlar om fotboll) som florerar på Tradera. Kramar till Lappia, vartän nu denna raring befinner sig.