1 Senaste redigerad av Michelinmannen (2017-05-22 14:08:53)

Tråd: Skriva texter-tråden!

Hejsan hej alla grötälskare!

Hur gör ni när ni börjar skriva en text? Om ni ska skriva något längre, gör ni ett litet skelett för att strukturera upp, ha något att gå efter? Vad brukar ni skriva om, hur kommer ni på teman?

Jag trycker det är nästan omöjligt att skriva texter på beställning. Om ni ska göra det, hur gör ni då? Hur förhålla sig till teman?

Varför vill man skriva en text? Vad vill ni berätta för nåt? Vad är grejen liksom? Vill ni berätta om er själva, berätta om något ni varit med om, starta ett samtal?

Jag vet inte vad jag undrar över egentligen, men vill bara prata om skrivande och att det är svårt men roligt och jag känns lite för lustdriven för att nånsin vara någorlunda produktiv. Men det kanske är bra? Blir inte mer sammanhängande än såhär, är lite mosig i huvudet. Men ja hoppas vi kan ha nåt roligt samtal om hur ni brukar göra och tänka

Sv: Skriva texter-tråden!

När jag skrev som mest i Paddsatan så brukade jag aldrig strukturera särskilt mycket utan jag kom på en historia på pendeln eller när jag låg i sängen och inte kunde somna, sen började jag skriva och lät den växa fram allt eftersom. Det enda som behövdes var några enkla pekpinnar "den ska sluta med att en person dör" "det ska innehålla den här platsen" "det ska vara lite som i den här filmen" och mycket var det bara att gå på känsla när man skrev. Det tar några gånger innan man blir helt van och det viktiga är att skriva hela tiden. Alltså skriv små berättelser, långa mail med beskrivningar etc. tillslut sitter det naturligt i ryggen på dig att skriva och då blir det inte så stor skillnad mot när man ligger och berättar historier för barn typ.

De bästa idéerna får man också av intryck. Något från en film, något man ser på stan, personen på fiket, hur är hen? Vad har hen för historia, de klassiska liksom. De flesta på forumet (eller ja alla snarare) inkl du är ju kreativa och har ett ganska kreativt sinne. Det gör att det bara är att låta sig fantisera och inte fastna i detaljer eller putsa på texterna, det kan man göra efteråt. Jag redigerade i snitt en paddsatan-novell i tio minuter.

Skriva på beställning är skitsvårt hur duktig man än är också. Skriv för din egen skull och samla på massa texter, sen kan du skicka de till de som vill ha om det finns något som passar in.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Skriva texter-tråden!

Mitt bästa tips att börja skriva är att skriva ner allt. Jag använder Google Keep till det och ibland så mynnar några av fragmenten ut till texter. Om det blir bra eller inte vet jag inte men jag känner mig nöjd och produktiv. Våga skriva ner och sen får man väl försöka gallra också nån gång kanske. smile

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Skriva texter-tråden!

Jag försöker föra dagbok varje dag. Går väl sisådär. Men mycket av mina idéer, formuleringar etc. skrivs ner i dagboken. Sen brukar jag fundera och ha en nästan färdig text i skallen innan det är dags att sätta igång med lite hederligt skrivande. När jag väl sätter mig ner tar oftast texten en helt annan vändning och det blir inte alls som jag tänkt mig. Oftast behöver jag bara ha en inledning och kanske några stolpar: "Detta måste jag få in i texten". Jag gillar själva processen att skriva. Sån däringa flow. När jag improviserar fram nåt och skapar nåt rakt upp och ner. Sen har detta med redigering och putsning blivit viktigare och viktigare för mig. En eller två genomläsningar och korrläsningar brukar faktiskt ge bättre texter. Men det handlar väl också om måtta. Att inte fastna i pillet. Det finns alltid nåt som kan ändras.

Beställsarbeten brukar bli rätt skräpiga. Till och med texter som skulle ha kunnat bli jättebra (exempelvis min turnédagbok i DGS#6, som beställdes av P. Lundkvist) blir jättesega och tråkiga. Jag tror mina förväntningar på vad andra vill ha kommer i vägen. Jag skriver inte fritt och av hjärtas lust, utan för att tillfredsställa nån annans tänkta förväntningar. Sköt dig själv och skit i andra. I skolan skriver jag ju på ett annat sätt. Där använder jag en annan ton. Fortfarande en process, men det går igenom så många tankeled att det inte är samma sköna fria associativa skrivande som det som jag gör i icke-skolsammanhang. Blir ett helt annat språk och tilltal. Helt enkelt för att jag lärt mig att anpassa mig till vad en tänkt läsare av akademisk litteratur förväntar sig.