26 Senaste redigerad av Levande_Begravd (2013-12-07 17:23:53)

Sv: Aktuella fanzines

B-pappa skrev:

Ok nu fick jag kontaktuppgifter till Jazz är farligt skickade till mig. Har ej kontaktat än, men ska gört. Tror det ingår musik med tidningen, så verkar som om totalpriset blir 72 kr, bara så folk vet. Men, maila hit och ta det därifrån, hör er för.

jazzarfarligt@gmail.com


Ingen musik ingår utan 60 kr kostar dryga 20 sidor med lite text och några bilder. Fick iofs mitt ex gratis så jag kan inte klaga personligen

Sv: Aktuella fanzines

Min polare Johan Björkegren har precis släppt nummer ett av Brain Damage. Har inte hunnit införskaffa själv

"Färskt från pressarna! Första numret av mitt nya teckningsfanzine -Brain Damage. 44 risigt risograftryckta sidor. Morbid misantropi , mental misär, motbjudande masturbation, mellanölsmys, mörtmystik med mera…
Förord av Sebastian Johans. Priset är facila av 40 pix + 24kr porto inom sverige. De första 30 exemplaren innehåller fränfräna tygmärken att sy fast på djeansjackan.
Maila mig om du vill införskaffa, me@johanbjorkegren.se, paypal föredras
FÖRVÄRVA DIN HJÄRNSKADA REDAN IDAG !!!"

Post's attachments

Skärmavbild 2013-12-07 kl. 5.28.43 PM.png 326.96 kb, file has never been downloaded. 

You don't have the permssions to download the attachments of this post.

Sv: Aktuella fanzines

Kikat igenom Brain Damage. Lyxig å välgjord, det var mig en jävel på att rita. Jo, nu finns Fördämning #3 ute. Se huvudinlägget för mail.

Sv: Aktuella fanzines

B-Pappa! Var är det huvudinlägget för Fördämning som du pratar om?
Här är en länk till Fördämnings rudimentära hemsida, där det finns orderinfo och allt:
http://fordamning.blogspot.se/

Det var för övrigt ett jävligt bra nummer. Ett temanummer om att driva, och beställa skivor via, postorder (distron). Matthias intervjuar ett gäng olika svenska och utländska mailordar/distron och skriver även om sina egna erfarenheter av verksamheten (han drev ju Release the bats under tio års tid). Fokuset ligger på distron som sysslar med noise och industriell musik. Det är såklart extremt nördigt men samtidigt väldigt intressant att få en inblick i vilket slit det är att tillhandahålla den grundläggande service som den kulturella underjorden frodas av. Utan distron skulle vi bara ha forum av den här typen och typ mail eller brev och det skulle förmodligen göra scenen betydligt mindre och svårare att komma in i.
Jag gillar särskilt artikeln där Matthias listar en massa absurda och orimliga klagomål och förpackningskrav som diverse analfixerade kunder har skickat in. Förutom temadelen finns det även de obligatoriska skivrecensionerna, vilka var läsvärda som vanligt. Jag tror det här numret kan vara jäkligt intressant för alla som har erfarenhet av att beställa skivor från olika postorderdistron och någon gång funderat över hur eldsjälarna som står bakom dem ser på sin verksamhet.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Aktuella fanzines

Jodu Hunden jag menar att mailen som finns angiven på sida 1 i denna tråd fortfarande är giltig, nämligen:

theydriftaway@hotmail.com

Där kan man maila om man vill ha Fördämning. Har fått för mig att den inte låg på bloggen ett tag men kan minnas fel. Ja jäkla bra nummer. Nummer 4 är i skrivande stund på G har jag läst på fb, så den dyker nog upp inom ganska kort tid, tror jag.

31 Senaste redigerad av larsesq (2014-01-08 12:34:21)

Sv: Aktuella fanzines

Trean är snäppet vassare än både tvåan och ettan. Det var intressant att läsa om folken bakom paketen jag får hem i brevlådan. Lagom sidantal också. Hade det varit ännu längre hade det blivit drygt. Tummen upp från den här killen alltså.

"Kunden har alltid fel"-delen var rätt skoj, lite som den där biten om folk som ringt in till bion och ställt underliga frågor och upmmaningar som var i Normal Man#2 (och sedan mystiskt återpublicerades i någon av alla dessa Dassböcker som min far envisas med att köpa). Hade en liknade idé faktiskt: Att fråga folk som säljer på blocket, tradera, ebay och kanske även loppis om märkliga frågor/möten. Men det får ju inte bli någon tråkig misantropiska drapa om att folk är dumma i huvudet.

32 Senaste redigerad av Hunden (2014-01-18 14:56:29)

Sv: Aktuella fanzines

Lars Esquire! Har för mig att det finns en hemsida där man samlat lustiga annonser från Blocket. Tycker sånt är hjärtevärmande, att få en glimt av alla särlingar som trots allt finns därute, i kontrast till det vanliga svenssontråket.

Ett aktuellt fanzine som är värt att nämna är Peter Larssons nya alster "Finger Pie". Peter har ju gjort ett otal såna där artsy-fartsy zines med teckningar, kollage och screentryck, ofta i tätt samarbete med ovan nämnde Larsesq. I Finger Pie fortsätter han på inslagen bana, med tuschteckningar i en seriestil. Det är scener från en skruvad verklighet, absurd och komisk. Den här gången har han flipprat till det genom att låta olika personer skriva korta texter som tolkar innehållet i bilderna. Tokigt och riktigt bra är mitt betyg.

Mer info finns på hans blogg respektive hemsida:

http://p-e-t-e-r-l-a-r-s-s-o-n.blogspot.se/

http://www.peterlarsson.se/

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Aktuella fanzines

Jag har två extra ex av "Finger Pie" ifall någon är intresserade. Har också lagt upp bild på omslaget på bloggen min: http://larsnilssonesq.wordpress.com/201 … dverkaren/

Sv: Aktuella fanzines

Några typer i Luleå har börjat ge ut fansins. Jag bodde ihop med två av dem för några år sedan. Trevligt folk. Väntar fortfarande på mina ex, men det verkar vara helt okej: http://undertjalen.se/

35 Senaste redigerad av Hunden (2014-03-21 15:56:43)

Sv: Aktuella fanzines

På tiden att Luleborna får ur sig några fanzines! De kan mer än att spela D-takt. Gamla punkräven och Lulebon Johan Dahlberg brukade göra ett fanzine som hette Mullvadden, men det tror jag att han lade ner för flera år sen. Ska kontakta honom och fråga. Eller vet du något om det Lappia?

Förresten undrar jag om någon kan posta kontaktuppgifter till personen som gör DIY Kollontay? Skulle visst vara en pitebo, enligt Lappia.

Förresten finns Fördämning #4 ute nu. Har inte hunnit läsa det själv dock.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Aktuella fanzines

Jag tror att hon är inflyttat Piteåbo som jag förstått det! I det första numret så verkar det ju som att redaktionen var stationerad i Malmö. Jag gav ju henne min mail och adressen hit till forumet men hon har inte hört utav sig. Kanske haft lite annat att tänka på än fanzines då hon var höggravid vid sagda tillfälle. Hur som helst så har jag nått enstaka ex kvar utav både första och andra numret. Gillade första numret mest.

Arbete är livets krydda

Sv: Aktuella fanzines

Okej, då vet jag Lappia!

Har förresten läst Fördämning #4 nu och det var helt okej. Lite trist ton från redaktören denna gång, men recensionerna var läsvärda som vanligt och jag gillar verkligen artikeln där redaktören Matthias skriver om olika konceptuella harsh noise-band. För att plocka ett exempel: ett band som baseras på en gullig karaktär från en obskyr barnfilm. De samplar repliker och använder bilder från filmen på sina omslag. Kuriöst, och inte nödvändigtvis bra noise, men det var intressant läsning. De långa intervjuerna med Altar of Flies och Good Area var också läsvärda om man gillar dem. Jag gillar att Fördämning kommer sig för att intervjua artister som annars inte får så mycket exponering, trots att de är väl värda det.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Aktuella fanzines

Distortion Faith är nu ute med nummer sex. Inte läst det men säkert rätt likt föregående nummer så om man är pepp på kängpunk så är det ju bara att titta upp!

Arbete är livets krydda

Sv: Aktuella fanzines

Glöm inte bort att gå in här och beställa! http://www.crushandcreate.se/produkt-kategori/zine/

Arbete är livets krydda

40 Senaste redigerad av Keldjuret (2014-06-10 19:12:10)

Sv: Aktuella fanzines

Läste precis färdigt Skaffa aldrig ett liv nr 9. Numret var lite mindre omfattande än det tidigare nummer jag läst (nr 8) men helt i samma stil. Zinet innehåller små texter/dikter som jag stundtals tycker är riktigt bra. Pallar inte utveckla eftersom jag inte känner för att vara poesirecensent just idag. Utöver det bjuds det på serier, och jag som är svag för dagboksserier uppskattar dessa även om det inte är särskilt mycket av den varan. Zinet innehåller även en del bilder/klotter/foton som i sig kanske inte är så jävla roliga men som liksom bakar in det andra materialet i en opretentiös deg av hemmagjord konst. Jag rekomenderar ett inköp men man ska vara beredd på att zinet är väldigt snabbläst.

Upphovspersonen har en hemsida som ser ut så här: http://hannalt.blogspot.se/

Edit: blaskan heter "Skaffa inte ett liv", ingenting annat.

Sv: Aktuella fanzines

Jag mailade iallafall Hanna å bad henne att regga sig här också! Står ju på bloggen att hon gillar fanzines i allmänhet, så då borde ju forumet vara nåt av värde :-)

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

42 Senaste redigerad av Keldjuret (2014-08-29 09:36:50)

Sv: Aktuella fanzines

Blev tipsad om den här sidan http://fosfor.tictail.com/products. Verkar vara väldigt centrerat kring serieskolan, men jag tror att det kan vara värt att hålla ett öga på ändå (inte minst för att det emellanåt görs bra serier på serieskolan).

Annars tycker jag att ni ska slänga ett getöga på Olivia Skjölds grejer. Hon har gett ut serier, både fanzines och egenutgivna album, i många år nu. Svårt att beskriva vad hon håller på med, det är liksom inte förankrat i vare sig dagens serietrender eller i gårdagens. Hon tycks vara fascinerad av allt som är torrt som fnöske - tysk politik, byråkrati och socialdemokrati med mer, och gör snygga bisarra serier av det. Man når henne på olivia_skjoldsnabelahotmail.com

Sv: Aktuella fanzines

Olivia Skjöld var typ något av det enda jag fick ut av SPX förra året. Det är fanemig kungliga grejer.

Sv: Aktuella fanzines

Kul att någon tar upp Olivia Skjöld. Visste inte att hon höll på med serier fortfarande. Har några A4-utgåvor av henne från typ 2010. Hon har ju en mycket speciell tecknarstil, lite ofärdigt kantig som jag minns det och surrealism i form av torr byråkrati var vanliga ämnen även då.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Aktuella fanzines

Jag har precis fått "Läget i Limhamn" som seriekollektivet Ritualen stått för, ser väldigt trevligt ut.
Medverkande är: Stina Hjelm, Luddvig Melin, Steve Nyberg, Hanna Lundin Tistelö och Mattias Elftorp och det handlar om demonstrationen mot svenskarnas parti och deras demonstration den 23 augusti. Kan nog gå i god för att det är bra grejer! Men jag ska läsa den först.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Aktuella fanzines

Vet du vart man kan köpa den Tommy?

Arbete är livets krydda

Sv: Aktuella fanzines

Här finns Läget i Limhamn, Lappia.

http://fosfor.tictail.com/

Sv: Aktuella fanzines

Ja vad grymt! Den där måste man ju absolut klicka hem. Är det någon som köpt mer serier därifrån? Det mesta såg rätt tråkigt ut.

Arbete är livets krydda

Sv: Aktuella fanzines

Inte köpt nåt mer där, kände samma sak; verkar rätt tråkigt ja. :-/

Sv: Aktuella fanzines

usch, såg att Natalia Batista har serier med där. Hon är en osoft jävla rasist som inte ska stödjas med några pengar. Inte för att jag tror att "svensk manga" är så hett ämne på det här forumet, men ändå smile