Tråd: Låtsnack

För er som inte kan grejen: man skickar ut en kasett/cd-r/klump mp3:or till ett par väl valda personer, dessa innehåller ett dussin låtar eller så, men utan någon information vad låten heter eller vem som gjort den. Sen gissar dessa personer, och kommenterar varje låt. Ibland räknas poäng, ibland stimmiga anekdoter.

Vad tycker ni är givande i låtsnack? Är ni fäblessiga för det totala tramsandet och namedroppandet som vissa västkustbor sysselsätter sig med, eller föredrar ni typ korta, koncisa, men ändå lite fyndiga svar? Efter att ha styrt tre eller fyra låtsnack har jag åtminstone lärt mig att rätt mycket, typ allt till och med, hänger på de tillfrågades förmåga att leverera. Torra svar ger ett torrt låtsnack (kanske därför ingen frågat mig sen 2007).

Och är låtsnack ens roligt övht, eller runkar vi bara varandras egon som fanzineskapare?

Jag är en stridsvagn, brumm brumm brumm

Sv: Låtsnack

Låtsnack är kul. Jag tror liksom du att det hänger mycket på hur man är som person.

Men jag gillar idén. Tramsiga snack är roliga att lyssna på och läsa och i fanzineform yppar sig dessa väldigt bra.

Tänkte du ha ett till ditt nya fanzine eller?

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Låtsnack

Jo. Men du är inte inbjuden.

Jag är en stridsvagn, brumm brumm brumm

Sv: Låtsnack

Det misstänkte jag också.
Men du börjar ju lyssna på samma saker som jag lyssnar på. Fast några år efter.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Låtsnack

gullis. jag ska svara på låtsnacket nån dag i mitt liv. har skrivit typ hälften, sen blev det stopp. vill ju leverera! får ta en folkölskväll efter tentan och bara kötta. det tar ju inte ens lång tid egentligen, förlåt. är det nån annan som skickat in sina? eller jag kanske är diskvalificerad förresten?

för övrigt gillar ju jag supertramsiga, långa låtsnackssvar. typ bävern-style. hans svar i bells achatina achatina är fortfarande typ det roligaste jag läst nästan. men, en bra sak med just det låtsnacket är ju att även du är med, herr t-72 edström, och det är en extremt bra kombination med en ordbajsarstinn bäver + surig kortfattad skitkaxig nibbe. älskar det!

Sv: Låtsnack

Jag gillar när låten kopplas samman med någon intressant information eller anekdot. När musiken inte bara blir någon låt i mängden, utan något som knyter an till vardagsliv eller fest. Jag har varit i ett låtsnack och då skrev jag mest om hur jag upplevde låten. Trist aspekt, Lars-för-nio-eller-tio-år-sedan. Har också varit den som skickat ut kassett och där fick jag också mest sakliga beskrivningar av hur låtarna lät. Det kan ju vara skoj, om någon har ordets gåva och kan beskriva på ett roligt sätt (gärna i samma stil som mitt gamla favoritlekprogram "Lekande Lätt" med Kjell Lönnå), men att läsa en massa "Det här låter som Disrupt och jag tror det rentav kan vara Disrupt från 'Unrest"-tiden bla, bla, bla" är ju inget skoj. Det blir lätt som att lyssna på skivsamlare prata om olika pressningar och sånt. Eller folk som enbart måste droppa namn hela tiden.
Sen gillar jag ju galenskap och jävelskap rätt mycket också. Ett bra låtsnack är en blandning mellan personligt, sakligt och tossigt. Nu vet ni var jag står i frågan. Tack för mig!

7 Senaste redigerad av Levande_Begravd (2013-11-29 19:07:03)

Sv: Låtsnack

Kommer tillsammans med några andra gökar medverka i en variant av låtsnack i fanzine nummer tre av sångaren från Bäddat För Trubbel. Minns ej namnet men hojtar till här när eländet ser dagens ljoos. Var riktigt kul måste jag säga, aldrig gjort detta tidigare. Fick en CD-r med låtar från DIY-plattor folk hade lämnat in för allmän utlåning på Malmö Stadsbibliotek (vilket jag ju inte visste innan) så det vart en salig musikalisk blandning med allt från skojfriska studentrubadixer till vanställd experimentell rock

Sv: Låtsnack

Jag gillar låtsnack med en twist, som när man ber gamlingar recensera "ungdomsmusik". I något nummer av Normal Man bjuder Fredrik Kullman in mammorna till ett antal indiepop-artister till ett låtsnack som bl.a. innefattar låtar av deras respektive barn. Mammorna hade väldigt olika bakgrund och smak så det blev lite roligare att läsa än när det är typ tre kängpunkare som pratar om kängpunk.
Jag skulle vilja göra ett låtsnack där det är stor bredd på musiken, man kan varva Flamingokvintetten med Stockhausen och sen köra Neneh Cherry följt av Napalm Death. Överlag tycker jag dock att låtsnack brukar vara ganska trista, särskilt såna med flamsiga svar.

maskinpark.bandcamp.com