Tråd: Vad är rimligt att betala för ett fanzine?

Första redigeringen nånsin på forumet! Jag bröt ut denna diskussion ur tråden "Aktuella fanzines" till en egen tråd då detta är en väldigt intressant diskussion. /Tommy






Vad det gäller priser så tycker jag generellt att folk lägger sig för lågt när det gäller fanzines. Det är mycket jobb nedlagt och det tar tid och energi att publicera och skicka. 70 spänn är helt okej om det är något man gillar men självklart så spelar ju ens privatekonomi in hur mycket man kan betala och så och då är det kanske roligare som fanzineskapare att "roa" en person med få pengar på fickan (läs: arbetarklass?) än en övermedelklass "hipster". Själv har jag väl haft turen att kunna jobba heltid och inte vara så intresserad av annan konsumtion så jag kan beställa fanzine från USA, Japan å Italien och grejer då jag är mer intresserad av just konstfanzinen egentligen (mer än kanske punk-fanzinen iaf, även om jag läser många av dessa också).

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Vad är rimligt att betala för ett fanzine?

Har haft en del diskussioner/gräl med min kompanjon som gått i konstskola om detta med prissättning på trycksaker. Jag förespråkar ju en låg prissättning. Det blir nästan ideologiskt laddat det där med prissättningen. Samtidigt: Jo, det tar tid och energi att göra ett fansin. Men det är sällan jag får betalt något för fansinet. De personer i detta land som vill betala ens 20 kronor för ett fansin är få. Det har också med självförtroendet att göra också. Efter många år inom fansinfandom vet jag vilken liten krets jag skriver för och då känns det ju schysstare att lägga ribban lågt, ta en tjuga för fansinet eller be om något i utbyte. Kommer ju ändå gå back. Bättre att få ut det än att jag ska tjäna mig en hacka.

Sv: Vad är rimligt att betala för ett fanzine?

Flytta enstaka inlägg verkar inte gå smidigt i denna forumvara, så jag klistrar in vad folk skrivit för inlägg i debatten i denna tråd.

Levande_Begravd skrev:

20 pix för ett A5-zine har ju varit standardpris sen sent 90-tal så ser inga könstigheter med att ta i alla fall 30 kr. Då kan  förhoppningsvis den stackars fanzineknåparn unna sig en fylla, god middag eller skänka det blygsamma överskottet till välgörande ändamål. Har faktiskt svårt att se hur nån som i utgångspunkt är intresserad av att köpa fanzine skulle slå bakut över tre tior men jag fick å andra sidan höra att 40 pix för 56 sidor i A4 var för dyrt så man vet aldrig.
Det klagas ibland över att så få köper fanzines men man måste ju även anstränga sig liiiiite för att nå ut med sina blaskor, det kommer ingen undan. Jag är inget fan av att marknadsföringsdelen men använder man fejsbok är det käckt att ha en sida för sitt zine, då hittar man sin omedelbara målgrupp utan större problem och kan även bredda den.
Tror Levande Begravd säljer ganska bra i sammanhanget men har inte gjort nåt mer väsen av mig än min fejsboksida samt några poster här och några andra forum. Å andra sidan får jag ju alltid hjälp att sprida ordet av banden jag intervjuar plus att jag brukar ha med en handfull skribenter utöver mig själv så mycker kommer gratis.
Till sist ska väl sägas att jag märkt en viss nedgång av svenskar som köper, LB #6 som var det första på engelska har sålt marginellt bättre än tidigare nr men andelen svenskar som köpte var lägre än nånsin.

Maggan skrev:

Ja, det handlar ju om det är ditt arbete att göra konst eller inte. Tror att om du gör publikationer ur ett konstnärligt perspektiv får leva med att publikationer idag i sig finns så jävla mycket av och att konkurrera på "lika villkor" inte kommer att funka i praktiken. Vi borde kanske starta en egen tråd kring ekonomi?

Tommy skrev:

Jag tycker att priset ska sättas efter de valörer vi inte kan påverka: Portot. Lägger jag ut 100 kronor i portoavgifter så vill man ju gärna att de som betalar ska betala för frakten av fanzinet. Själva tryckandet, förutsatt att man kopierar själv i en skola/arbetsplats brukar sällan bli särskilt dyra.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

4 Senaste redigerad av Levande_Begravd (2017-02-11 16:56:47)

Sv: Vad är rimligt att betala för ett fanzine?

Angående det generella högre priset på konstzine vs textbaseradee zines är väl dom ofta handgjorda och utsmyckade så det ligger ganska mycket knåpande bakom. Samtidigt jobbar folk en hel del med sina texter men av nån anledning verkar det inte anses lika värdefullt.

Sv: Vad är rimligt att betala för ett fanzine?

Det är ju som det är i vissa tidningskretsar: Det "skrivna ordet" är mycket värdefullare än illustrationen till artikeln. Det tror jag man bara kan hitta det rätta svaret hos sig självt, vad man själv tycker är viktigt. Jag kan uppskatta både och, text som bild-fanzines, om det ligger arbete bakom. En streckgubbe som säger "hitler" har jag svårt att se hurvida det är genomarbetat eller inte, t.ex.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

6 Senaste redigerad av larsesq (2017-02-12 14:12:27)

Sv: Vad är rimligt att betala för ett fanzine?

De där "artist's books" riktar sig ju till en annan skara människor än de som köper fansins. Mycket av fansinkulturen är fortfarande väldigt länkad till ett D.I.Y./punk-sammanhang och det gör väl sitt för prissättningen. Det är väl båda av ondo och godo, antar jag. Går du på Konst-ig (finns det kvar? Länge sedan vi hade de här diskussionerna. Är väl en fyra-fem år sedan vi gjorde en bok/fansin ihop) så är det ju en salig blandning av trycksaker som är screentryckta (eller på annat sätt tryckta) av konstnären själv eller upptryckta av nåt förlag/museum/institution. Det ligger också en tydligare exklusivitetstanke bakom dessa. Många är numrerade. Och även om de är i en oerhört stor upplaga (jämfört med ett fansin som kanske trycks upp i 40-50 ex), så är den begränsade upplagan en anledning att ta betalt lite extra (precis som med skivor etc.)

Det är alltså två helt olika världar och två helt olika kundkretsar. När jag fick upp ögonen för denna värld tyckte jag den var lika fånig som andra samlarkretsar som värderar statusobjekt/symboler mer än det som finns på/i de objekt de köper. De var ett evigt uppvisande av att inneha de rätta objekten. Men det är en värld som jag helt enkelt inte förstår. Jag är väl ingen punkare, men tycker att det är fint att det fortfarande finns en levande D.I.Y.-kultur och sellout-diskussion inom punken. Den har fostrat mig och den lever jag fortfarande med.