Tråd: Vackra butiker m.m

Satt och pratade med en kompis igår och kom och tänka på en vacker pizzeria som fanns här i stan för många år sedan. Pizzerian var i ett litet hus som bara innehöll själva pizzerian, som en större friggebod. Men det vackra med den här pizzerian var att den också hade "video utlåning" (notera INTE uthyrning) så att man kunde få "låna" med sig videos när man köpte pizza. Och de hade jättemånga olika Klubb Super8 filmer! De måste ha köpt in nå stort lager, för de hade flera dubbletter också. Tydligen ska de ha sålt av massa av filmerna när de smällde igen, men det missade jag.

Tänkte vi kunde göra en tråd där vi skriver om vackra, roliga, annorlunda och fina affärer, caféer, restauranger eller liknande som finns i våra närområden, eller som man besökt! Kanske kan man tipsa om guldkorn som man lätt missar i en stad när man inte kommer där ifrån?

Arbete är livets krydda

Sv: Vackra butiker m.m

Fabia på Nordenskiöldsgatan 20 i Göteborg. En sån där butik som finns kvar för att de har en stamkundkrets av övremedelklassdamer från Linné, bra hyra och inte fattar att de borde lagt ner för 15 år sedan rent ekonomiskt (min fördom). Det hela är kryddat med att den excentriska damen som jobbar i butiken är väldigt intressant i sig.

En vän gjorde en Cruella de Vil cosplay och när vi passerade där blev vi mer eller mindre inkallade i butiken och hon synade Cruella från topp till tå, hon var mycket imponerad av klädstilen. De har dock inte den typen av kläder i butiken men besöket där var minnesvärt.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Vackra butiker m.m

K-way:s flagship-store i Rom var som att titta in i en väldigt välgjord målarbok. Kläder i klara pastellfärger, allt hänger rakt och ingenting är huller om buller. Det känns som man snarare ska titta på jackorna än att prova dom. K-way är ett märke som var lite småpoppis bland fotbollshuliganer i tio sekunder ungefär för att dom gjorde extremt tunna och lätta jackor som man kunde dra ut en påse ur fickan på (!) och således vika in jackan i sig själv om man behövde spara plats. Dom är i klara pastellfärger och ser ut som en massa godis. Se bifogade bilden med namn "kway".
Såhär ser en k-way-jacka ut (jag har haft precis denna...!)
http://images.esellerpro.com/2834/I/122 … 75c7ba.jpg

Stone islands flagship-store i Rom är som att kliva ner i ett jävla slott med rum efter rum med ett märke jag är så besatt av att jag har tatuerat en groda med en Stone island-tröja på min arm. I vanliga fall brukar man bara ha en hylla med Stone island-kläder, eller en jacka här å där - men i deras egna affärer så är det som att vada runt i en orgie fast istället för penisar, kroppsvätskor, hud och penetration så är det en svag doft av metall, rak uppställning och jackor som säger "aja baja mig har du då inte råd med .... såvida du inte låter bli att äta på en månad". Se bifogad fil med namn si.jpg.

Men om vi släpper kläder då, jag har varit på så många skitmysiga fik i Rom, Predappio, Forli osv å jag lägger aldrig något på minnet. Så vi återgår till Sverige istället.

Det art deco-byggda lilla "vau de ville" på norrmalmstorg, mittemot banken där Clark Olofsson härjade runt, bjuder på en stämning av att man vill sitta och röka nedsjunken framför en espresso tittandes ut mot ett regnigt stockholm och klura på om ens fru är otrogen, hur man ska lösa det svårlösta mordet, ja ni fattar.. Typ Stockholms godaste kaffe också.

NKs interiör är orörd sen gamla tider vilket gör att man går på parkettgolv, under marmorvalv och står man inne på "torget" och har alla butiker och våningsplan runtom sig, så blir man lite go i kroppen. I övrigt hatar jag NK och man borde lura dit politiker lite oftare så vi blir av med dom. se filen nk.jpg

Bland pizzerior så har jag en favorit och det är pizzerian nära mitt jobb, buona sera, förutom att pizzan är skitgod så är det lite mysigt "vi vill se ut som Italien". gillar de rödvitrutiga bordsdukarna och det riktiga teglet. Förvisso är det ju bara för show, men alla gånger man varit på pizzerior med TEGELTAPETER!?!?!??! sånt hade vi hemma när jag bodde på lerstensvägen i jordbro och jag hatade det. Hatade det för att vi var svinfattiga på den tiden. Alltså äta varannan-dag-fattiga och päronen jobbar skift och är aldrig hemma samtidigt och trots att dom jobbar som djur så finns det aldrig pengar till någonting. Sen kom krisen å mamma blev arbetslös å fick kronofogden på sig å var hemma med mig. Det var fint för mamma spelade mycket 8-bitar på den tiden och farsan tyckte att hon skulle umgås mer med mig, så hon köpte en kontroll som hon skrev "Tommy" på. Spelar fortfarande alltid på den, de gånger man pluggar in Nes-et å lirar:-)
se bifogad fil buon.jpg.

Bland restauranger så har jag två givna vinnare: Thuelgården på Thulegatan i Stockholm, god husmanskost i en ganska enkel miljö men som ändå pryder sina anor på väggarna. Det byggs ju ganska mycket i de här trakterna, citybanan o så, samt finns massor av kontor. Så de som brukar käka på thule är kontorsnissar, byggjobbare och studenter från Handels. Sjuk mix och det är ganska hög volym.. lite skolmatsalskänsla. Men god sallad och favoriten är isterband. Deras isterband med dillstuvad potatis är ta mig fan det bästa jag vet... nästan
... och nummer ett, resturangen bland alla resturanger är Tennstopet på norrmalm i Stockholm. Det är, bokstavligt talat, som att gå rakt in i 50-talet. Inredningen, maten, personalens uppsyn och beteende. Man märker ganska snabbt att dom verkligen konserverat en helt annan tid. När alla ställen såg ut såhär. När alla klädde sig såhär. Väggarna är fyllda med gamla tidningsurklipp (jag tror dom har med tennstopet att göra men jag är inte säker...) Tennstopet är känt för sitt klientel, förutom folk som käkar lunch eller middag där så är det även en samlingsplats för tre grupper:

* antifeministiska män med per ström (minns ni honom?) i spetsen. Dom har haft flera samkvämskvällar här där dom pratat om pappa-aktivism och annat obehagligt.

* fascisterna i nysvenska rörelsen, Per Engdahls livsprojekt och den faktiska anledningen till att Sverigedemokraterna sitter i riksdagen, eftersom Per engdahl sa till alla rasister, nazister å fascister efter kriget att "om vi ska ha en chans att bli relevanta igen så MÅSTE ni sluta prata om ras, det går inte att vara nationell å prata om människor utifrån ras längre. prata om kultur! det är ett mycket mindre laddat begrepp och används redan av etablissimanget" sagt och gjort så började man prata om "folk av andra kulturer" istället för "olika raser" och per engdahl coachade BSS länge som sen bildade Sverigedemokraterna och så vidare.
iallafall... nysvenskarna är en ganska liten skara, äldre, stockkonservativa män som gillar Mussolini, som brukar ses ett par gånger om året och äta middag på tennstopet. antar att stämningen faller dom i smaken.

* rika idioter som bokar bord och ska äta det allra dyraste. jag provade att äta det dyraste tennstopet har: "konjaksflamberad pepparstek med pepparsås" och det var så jävla gott men aldrig i helvetet att jag betalar 333 kronor för _en_ rätt igen i hela mitt liv. Efterrätten blev tennstopets jävla osttallrik för 142 kronor (som var god - men ostarna kan jag snatta hemma och äta framför datorn egentligen) och så en kaffe på det, gott bryggkaffe, för 32 kronor. Sammanlagt betalade jag en gång 507 kronor. Det var gott, men ingenting jag rekommenderar. Det märkliga är att många tror att stor summa = mer kvalité. En jävla pepparstek kan jag ju göra hemma för... okej nu såg jag att en oxfilebit kostar 600 spänn. Jesus. Tur att man bara äter kött när man äter med sin kött-galne vän S*n*a. Fan vad mycket billigare det är att vara vegetarian.
För att se tennstopet, se bild "tennstopet.jpg".

Post's attachments

buon.jpg 133.78 kb, file has never been downloaded. 

kway.jpg 86.23 kb, file has never been downloaded. 

nk.jpg 213.41 kb, file has never been downloaded. 

si.jpg 246.68 kb, file has never been downloaded. 

tennstopet.jpg 45.76 kb, file has never been downloaded. 

vau.jpg 58.63 kb, file has never been downloaded. 

You don't have the permssions to download the attachments of this post.
Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Vackra butiker m.m

Oj, vilken nivåhöjning på denna tråden! smile

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Vackra butiker m.m

Äsch då, det är bara för att jag kunde kombinera det med mina specialintressen: Kaffe, kläder och Italien:-D

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

6 Senaste redigerad av Lappia (2017-02-07 15:43:21)

Sv: Vackra butiker m.m

Ja, Tennstopet! Vad roligt, det var väl också en stor samlingsplats för journalister på typ 1970-talet. Om man läst Jan Guillous bok Det stora avslöjandet så skriver han att det var där alla journalister samlades för att supa efter jobbet. Jag och min journalistkompis tänkte vi skulle gå dit och hänga när jag bodde i sthlm, vi var utanför men allt var dyrt och det kändes som en roligare idé i teorin än i praktiken. Är ju roligare att fika på 44:an typ.

Arbete är livets krydda

7 Senaste redigerad av elias242 (2017-02-07 19:45:37)

Sv: Vackra butiker m.m

I Östersund finns/fanns Georgssons kiosk & tobak mittemot arbetsförmedlingen i stans minst renoverade byggnad. Det är brunt trä i alla riktningar, en 90årig smått mumifierad tant bakom disken som är mest känd för sitt usla humör och att hon säljer tobak till minderåriga utan att röra en min. Så det är mkt tobak, cigarrer o sånt, en liten slavisk man bakom en glasruta som skriver på maskin(ej sett själv) o 90åringens kompis som hon står o snackar m jämt. Godiset är 2 år gammalt, alltid, o halva butiken är en loppis m typ utdatelade kuponghäften blanketter BEGAGNADE KAMMAR, trasiga gubbkläder o dammiga kioskdeckare. Tanten har sitt privata kylskåp mitt i butiken också, o har en stor servis i nysilver i ett skitigt skyltfönstret som tvättades senast typ -45. Hon har även 'rumsförmedling' för den som är intresserad. En fantastisk plats, men jag kan inte tänka mig att det finns kvar idag. Nån som vet?

Sett utifrån:
https://streetview.hitta.se/streetview/ … ersund.jpg

8 Senaste redigerad av Michelinmannen (2017-02-07 21:10:39)

Sv: Vackra butiker m.m

Elias! Vilket drömställe. Skrattade gott åt begagnade kammar.

Sen har vi en närbutik i flempan som har öppet (enligt en jättestor skylt utanpå) 365 dagar om året och så var det typ jättemånga timmar varje dag. Kan inte gå i god för om det var 24 men oavsett galna öppettider. Det är en kombinerad pizzeria, kiosk, postuthämtning, bensinmack, parkeringsplats, jourlivs. Dom har typ allt. Mycket pratglada killar bakom disken, en snubbe visade sina fem telefoner, en privat - en för jobb - en för.... osv. Det är en kille som bara är där hela dagarna, han jobbar inte där, utan hänger bara med sina kompisar. Mysigt! Pizzerian har ändå ganska mysiga bord, man kan sitta där ett bra tag och mysa in sig. Finns få vegetariska och absolut inga veganpizzor. En extremt liten självplockgodissak där allt godis också är antingen slut eller två år gammalt. Men det är ett mysigt ställe

Sv: Vackra butiker m.m

Vilken tråd och vilken rivstart! "myser"