Tråd: Fantasiband

Eftersom åtminstone Hunden gjort liknande upprop med en viss framgång, testar jag detta med att be om bidrag här också.

Jag arbetar på en text om "fantasiband" och hoppas få några fler vittnesmål kring detta. Jag är alltså intresserad av att höra om band som aldrig spelat en ton, som enbart funnits i teorin. Kan alltså vara band som du själv tänkt borde finnas och fantiserat ihop, eller band som du planerat på att starta med en eller fler vänner. Om du känner till någon som kan sitta på någon eller flera saftiga "fantasiband" får du gärna vidarebefordra denna ödmjuka förfråga till dem. Jag är också en person som gillar sidospår, så vad tusan om du vill associera fritt kring detta med "fantasiband" kommer jag inte puta med läppen.

Kräver ingen större utläggning, men gärna mer än bara bandnamn, personer som skulle vara involverade, musikstil etc. Texten kommer publiceras någon gång någon stans. Troligtvis i mitt fanzine någon gång i början av nästa år.

Texter/vittnesmål kan skickas till: folketsrost@yahoo.se

Tack på förhand!

Sv: Fantasiband

Hjalte Strandén ska väl ha ett könsrockband som bara finns i teorin så vitt jag vet? Steirten Knullerz. Det kan kanske vara något som går under genren "fantasiband". Hade tyckt det var intressant att läsa om hur som helst.

Känns som att det måste finnas lika många fantasipunkband som det finns punkare också. Alla som ständigt "startar" band på fyllan och på spelningar.

Arbete är livets krydda

3 Senaste redigerad av GP sås (2016-09-27 17:49:49)

Sv: Fantasiband

Jag har definitivt ett sånt!
Dyngrak Daggmask som spelar folkpunk med texter ur ett landsortsperspektiv och med dragspel, banjo, fiol, mandolin och hela faderullan i sättningen :-)
Ett band som ska utmana nidbilden om att vi på vischan är inskränkta, religiösa SD-anhängare oförmögna att se längre än den egna näsan.
"Stockholmare är smartare än lantisar tycker jag" känns som en bra titel på första plattan, eller hur - Batra...
Musikaliskt tänker jag Pogues, Gogol Bordello, The Judas Bunch, Traste Lindéns Kvintett, Flogging Molly, Crash Nomada, Euskefeurat, Big Fish etc.
Luffarpunk kommer den musikaliska programförklaringen lyda.

Ska helt klart överväga om jag inte ska skriva ihop nåt om detta åt dig :-)

4 Senaste redigerad av larsesq (2016-09-28 08:58:24)

Sv: Fantasiband

Finns många band som "bildas" på fyllan. Var väl ett tag rädd för att enbart få sådana vittnesmål, men nu är jag inte rädd längre... Det som händer, händer. Och det kan ju vara kul med sådana band. Fyllehistorier kan vara roliga. Jag vet, för jag själv läst (och skrivit?) sådana. Och ja, hade varit riktigt kul om GP-Sås skrev ihop nåt om Dyngrak Daggmask. Som sagt, kräver inga jättelånga texter (även om de så klart inte körs på porten), utan mer snärtiga vittnesmål, drömmar, fantasier som aldrig blivit verklighet (än). Framförallt vill jag gärna ha en stor musikalisk bredd. Bidrag honoreras med glada tillrop och ett ex av fansinet.

Sv: Fantasiband

Låg i gränslandet mellan sömn/vakenhet igår och fick en snilleblixt till ett musikaliskt drömprojekt (i dubbel bemärkelse?) som aldrig kommer bli av, alltså ett fantasiband. Fast snarare fantasialbum. Jag säger bara "Psykedeliska Dansband" och resten kan ni läsa i Sällsamheter nån gång i framtiden.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Fantasiband

Hunden skrev:

Jag säger bara "Psykedeliska Dansband" och resten kan ni läsa i Sällsamheter nån gång i framtiden.

jag säger bara, Sten och Stanley

Arbete är livets krydda

Sv: Fantasiband

jag har alltid velat spela i ett renodlat fascistiskt postpunkband, typ som Nurnberg 47 fast inte töntiga som fan. men den estetiken och den uppsynen. skulle låta som någon form av joy division och/eller brända barn. på svenska givetvis. jag skulle vilja att bandet bestod av fyra-fem ynglingar med riktiga hitlerjugend-frillor, raka hakor och rediga kindben. ni vet riktiga arier.
jag menar: http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/159 … rnberg-392
sen musiken som låter typ: https://www.youtube.com/watch?v=U5RY6FFXWfc
göra låtar om dödsförakt, liksom lite underliggande fascistisk mytbildning i allt. den stora heroiska människan som reser sig och slåss för ideal som han tror på.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Fantasiband

Allt låter bra. Vill du ha med detta om ditt Nurnberg 47-aktiga band med i min text om fantasiband, Tommy?

Sv: Fantasiband

Jag har haft relativt långt gångna planer på att starta dansband flera gånger, nu senast när jag och Jerka Kaj från diverse hc-band i Stockholm snackade om att starta ett i våras med han på gitarr, jag på bas och en polare som heter Linnea på sång. Det tänkta namnet var något i stil med Linnie Stigma & The Rockers och drömmen fick rejält med bränsle när Jerka berättade att han i sin ungdoms dagar hade ett dansband som gjorde en (1) pruttigt berusad spelning på en ungdomsgård för ca 10 år sedan där de bland annat spelade en version av Cotton Fields med Creedence, översatt till svenska som Hem till Värmland. Svär väl i kyrkan nu men antar att det är en återkommande fantasi bl.a för att man ibland blir rätt jävla trött på att lira punk och skrika och hålla på.

10 Senaste redigerad av larsesq (2016-09-29 12:03:04)

Sv: Fantasiband

Ytterligare en dansbandsfantasi? Nu vet jag visserligen inte vad Hundens fantasi är, men spännande att det dröms om dansband. Vad säger det? Säger det någonting?

Det är fint att bollen är i rullning, men jag känner mig som en jobbig lekledare för ett gäng ADHD-barn på amfetamin. Försöker få nån fason på det hela och sen blir jag matt, men ändå glad att det är liv i de lilla rackarna: Det som inte folk explicit skriver att de vill ha publicerat i mitt fansin lämnas kvar här. Vill ni ha publicerade vittnesmål får ni snällt skriva ner dem och skicka dem till mig eller skriva här och då skriva ut att det är okej att publicera. Annars kanske jag publicerar nåt som upphovspersonen inte vill ha publicerat.

Min adress: folketsrost@yahoo.se

Tack för mig. Nu hänger jag lekledaren och kommer, om jag piper upp här igen, ha en helt annan roll. Känns skönt.

Sv: Fantasiband

Jag är klar, mejlar över texten till dig.

Sv: Fantasiband

Tack för texten. Ni andra får gärna följa GP sås exempel och skicka in text.

I natt drömde jag att jag och min bror bodde i en lägenhet som liknade vårt barndoms gamla kök (som när vi var barn och även numera är en förvaringslokal). Skräp överallt. Vi hade ett band. Vi gjorde kassettkollage. Min bror hade klippt sönder några av de där kassetterna vi köpte på mackar på 80- och tidigt 90-tal. Det var en mängd små snuttar av 80- och tidiga 90-talshits. Sedan hade han tagit bort locket på kassettspelaren och satt och tryckte med fingrar och nån pinne mot tonhuvudet. Efter första låten tjöt dock kassettspelaren till och åt upp hela kassetten. Min bror blev sur och kassettspelaren började nu spotta ut tejpen från kassetten. Det flög bruna remsor i det redan stökiga rummet. Efteråt stod jag med min kassett i hand och sa "Men jag då? Får inte jag spela upp mina grejer?" Bror såg ut att vara ledsen, trött och arg. Några nätter tidigare drömde jag att jag gjorde kassettloppar av 8-tracks, som Aaron Dilloway. Allt detta snack om att jag inte vill göra musik är kanske bara något jag fått för mig. I drömmarna kommer det fram: Jag vill göra kassettloopar.

Sv: Fantasiband

larsesq skrev:

Allt låter bra. Vill du ha med detta om ditt Nurnberg 47-aktiga band med i min text om fantasiband, Tommy?

Hedrande :-)) Men jag vet inte hur långtgåenden den fantasin varit egentligen.. Det var ju mest bara det:-)

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Fantasiband

Nurnberg 47-bandet var ju spännande Tommy! Låt den vara med i fanzinet hörru, var ju kul ju ju ju.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Fantasiband

Melodija

Med bandnamnet taget från det sovjetiska kulturministeriets skivbolag är det kanske svårt att veta vad man kan vänta sig. Men bandets enda medlem, transpersonen Maggan, visar sig dykt djupt ner i syntdjupet och experimenterar med tillgängliga medel. Resultatet är kul, småbisarrt och extremt infallsrik popmusik från periferin. Sånt du inte hör så ofta gissar jag. Dags att utmana dig själv.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀