1 Senaste redigerad av larsesq (2015-08-17 09:38:14)

Tråd: Sällsamheter i Munchkinland#13

Inte ute nu, men snart. Tänkte ha någon slags halvt (in)officiell släppfest på Hultsfred marknad. 29 augusti, runt kl.10-11 är jag där. Sen kanske två personer kan hänga med i bilen hem till mina föräldrar och jag kan göra en spelning i deras källare, eller om någon av mina föräldrar ska vara i källaren (tvättmaskin står där nere), kan vi vara i gästrummet.

#13 är färdig från min sida och kommer alltså officiellt ut den 29 augusti, men kan nog börja skeppa ut dem om en vecka eller så.
Innehållet i kronologisk ordning:
Omslag av kändisen och satirikern Pontus Lundkvist (gjort 2003-2004).
En ledartext.
Lärdomar jag fått från TV.
En kort serie.
En enkät om gräl.
Text om pendling och pendlare.
Upphittade lappar.
Bröderna Snask recenserar godis och "karra".
Förslag på namn på en klubb.
Lång dagbok om arbetslöshet och arbete och fritid och hemtjänsten.
En baksidesbild tagen av kändisen och filmaren Mika Wiborgh.

52 A5-sidor, 20 kronor, kul för hela familjen garanteras. Hör av er till: mitthelvete@yahoo.se om ni vill ha ett ex.

2 Senaste redigerad av larsesq (2015-08-20 12:08:56)

Sv: Sällsamheter i Munchkinland#13

Slarv, från olika håll och kanter, gör att fansinet nog inte kommer skeppas denna vecka. Dumt av mig att slå på en sån stor trumma i förväg. Borde ha lärt mig att det alltid är något som går fel. Men alla som vill ha ett ex har noterats och får sitt när väl fansinet är i hamn och i min trygga famn. Hojtar till här då. Slut på lägesrapport.

3 Senaste redigerad av larsesq (2015-08-23 08:06:29)

Sv: Sällsamheter i Munchkinland#13

Grannen var här och lämnade paket. Hade av någon anledning hamnat i deras postlåda. Slutet gott, allting gott. Nu postar jag fansins i början av nästa vecka. Idag är det söndag och således vilodag och dessutom är det halvljummen familjefestlighet här hemma denna dag.
Folk gillar när det droppas namn, så därför gör jag det. Om ni ännu inte hört av er för att få detta snart ikoniska nummer bör ni passa på nu. Upplagan är liten och efterfrågan är ganska liten den också, men... Jaja, nu tappade bort mig. Namndroppandet var det ja. I numret nämns bland annat dessa: Milton Freidman, Eric's Trip, Ebba Busch-Thor, Daniel Johnston, Daniel Espinosa, Kalle Lind, Jenny Ljunghill, Göran Greider, Tintin, Attila - Krigaren, Kenny, UFOFBI, Gustav Möller, Ulf Lundell, Tomas Ledin, Sven Delblanc, Richard Dawkins, Edvard Persson, Fredrik Kullman, Jane Bowles, General Alcazar, Accept, Skid Row, Tingeling, Madonna, Masonna, Loranga, Nelson Muntz, Malena Janson m.fl.

Sv: Sällsamheter i Munchkinland#13

Härligt, vilken "thriller"!

Sv: Sällsamheter i Munchkinland#13

Allt för att hålla de apatiska ungdomarna på forumet någorlunda spända. Dock troligtvis sista gången jag slår på stora hejåhå-trumman så här offentligt, innan allt är klappat och klart. Det blev för spännande!

Sv: Sällsamheter i Munchkinland#13

Nya nummer av Sällsamheter i Munchkinland är ute nu och redo att skeppas till den som är intresserad av att läsa.

#14 är ett "vanligt" textnummer där jag skriver om min mors utekväll i Vetlanda, mina sommarresor runt i Västergötland och Varberg och att se harsh noise på Liseberg. Utöver publiceras gamla noveller och dikter skrivna på 1980- och 1990-talet av folk från mitt förflutna. Mika Wiborgh medverkar med en text som tar ett strypgrepp om livet i den svenska sörjan. Jag intervjuar Dödsplaneten-Pontus om bland annat fanzines, science fiction, musikskapande och jobb. Jag intervjuar även min gamla lågstadielärare om rasism och... ja, rasism. Filmer recenserar, folk kränks (säkert) och drömmar dör. Men mest handlar numret om ömhet.

#15 är ett "ovanligt" textnummer där jag publicerar sex dikter av varierande längd och kvalité. Kortast är den som bara är fem rader och längst är sista som tar upp elva sidor. Återkommande teman är vardaglig tristess och frihet.

Är dålig på att spara adresser och folk flyttar ju ibland härs och tvärs, så vill ni ha ett ex av ett eller bägge numren så får vi påminna mig om er adress via: folketsrost@yahoo.se Vill ni betala är det 20 kronor för ett nummer och 30 för bägge + porto då. Eller så kan jag byta mot något kul.
Nästa nummer ska handla om sentimentalitet (eller nåt sånt) och jag tar gärna emot bidrag.

Sv: Sällsamheter i Munchkinland#13

Hoppla och hej. Hämtade precis upp ett tjockt paket från Luleå. Det är nya Sällsamheter i Munchkinland. Är uppe i sexton nummer nu.

Detta nummer innehåller: en text om att åka till en skånsk videograv och fundera kring min mors uppväxt i Skåne under 1950-1970-talet, filmrecensioner (enbart filmer från Skandinavien plus Finland och Färöarna), det vanliga självbio/dagbok-joxet, Farbror Mikas nostalgihörna, litet tjafs om kristendom, identitetsvänster och såna grejer.

30 kronor inkl. porto alternativt bytes mot nåt kul eller få den direkt av mig i hand då jag kommer att vara runt om i både GBG, STHLM och Malmoe (plus litet andra ställen) nu i augusti månad. Kontakta mig: folketsrost@yahoo.se
Ledig på måndag från löneslaveriet och kommer väl börja skicka ut ex då.

Sv: Sällsamheter i Munchkinland#13

Wow, vad kul! jag låg faktiskt och läste Sällsamheter i Munchkinland i veckan och blev väldigt peppad när jag tänkte på hur produktiv du är och hur du krigar på. Det var inspirerande.

Arbete är livets krydda

Sv: Sällsamheter i Munchkinland#13

Tackar, tack. Jag försöker vara produktiv och jag försöker kriga på. True til' death och så vidare. Det jag skrev förra gången gäller fortfarande: Är dålig på att spara adresser och folk flyttar ju ibland härs och tvärs, så vill ni ha ett ex så får vi påminna mig om er adress via: folketsrost@yahoo.se

Sv: Sällsamheter i Munchkinland#13

larsesq skrev:

True til' death och så vidare.

Sv: Sällsamheter i Munchkinland#13

True til däääth!

Fan vad kul med ett nytt nummer Lars! Skicka skicka skicka så får du nästa Hunden-nummer mycket snart.

maskinpark.bandcamp.com

12 Senaste redigerad av B-pappa (2016-08-09 06:38:12)

Sv: Sällsamheter i Munchkinland#13

Munchkinland 16 blir dagens bussläsning. Läst halva och tycker det är bästa numret hittils, mest på grund av dagbokstexterna som tar Munchkinlands universum ett par steg längre. Snacka om förfinat och genomtänkt. Jajamen. Har så lite att säga om saker så det får räcka så, här och nu. Bra bra. Numret är ju vad det är, oavsett vad någon tycker.

Sv: Sällsamheter i Munchkinland#13

Hunnit halvvägs genom numret nu. Filmrecensionerna smäller som vanligt högt,  genomtänkta och roliga, matnyttig fakta och skarpa iakttagelser. Känns som du pinkat in ett eget hörn i skildringen av filmkonstens historia, med fokuset på svensk (och skandinavisk film) från samtidshistorien. Det är en av mina favoritgrejer allmänt i zines, när folk hittat något tämligen specifikt de gillar i kulturträsket, må det vara idiotpunk som är Levande Begravds fäbless eller svensk film från 1900-80-talet (främst) för Sällsamheter. Insnävat men kunnigt.
Gott om spänstighet i stilen. Fnissade gott åt vissa av din mer tecknad film-lika liknelser. Väldigt välskrivet.
Uppskattade också reseskildringen från Skåne i början, mest av allt om din mors tid som ogift. Dagsboksdelen, "Klotterplanket", var som en livsfarlig berg-och-dal-banetur inne i Pripijat, full av våldsamma känslor, livsleda och hat med massa spontana surrealistiska berättelser invävda i det. Rena Ni Kan Fan Dra åt Helvete-takter där. En fin gräns när det gäller självömkan och misantropi i fanzines, ibland är det bara för jobbigt och deppigt att läsa när författaren tittar sig alltför djupt i navelen på jakt efter det stora sveket eller ligger på rygg och spottar loskor i luften som hamnar i hens egna ögon, men Sällsamheter lyckas ta svartsyntheten med en nypa salt och jag kände mig snarare upplivad och lite renare efter att ha läst det, snarare än betryckt över sakernas tillstånd.
Ser att resten av fanzinet är framförallt tillägnat film, så med det i åtanke känns det inte för tidigt att säga att det här var ett av de bästa numren du gjort.

maskinpark.bandcamp.com

14 Senaste redigerad av larsesq (2017-01-26 10:48:59)

Sv: Sällsamheter i Munchkinland#13

Bockar och bugar så att näsan skrapar i golvet över allt beröm över senaste numret. Det enda jag kan säga: Att jag är stolt som en tupp över detta nummer. Finns fortfarande ex kvar ifall nån vill ha. Nästa nummer kommer ha tema BROTT och jag tar med ett dumt tacksamt leende emot material. Min e-postadress är: folketsrost@yahoo.se
Skriver du till en adress kanske ditt meddelande aldrig att läsas.

15 Senaste redigerad av larsesq (2017-01-26 10:57:47)

Sv: Sällsamheter i Munchkinland#13

I februari ska jag ge ut nästa tjocka nummer av Sällsamheter i Munchkinland. Det blir #18. Det kommer ha temat "eskapism, nostalgi och elände."

Till det tänkte jag även göra en liten upplaga av #17, som kommer innehålla serier och teckningar. Tänkte bara kolla hur stort intresse det finns. Hojta till här, PM:a eller skicka intresseanmälan till: folketsrost@yahoo.se ifall ni är intresserade av att läsa mina serier och glo på mina teckningar. Det kommer bli 28 A5-sidor och mer än hälften kommer att utgöras av serien "Speta-Pia lär sig ett yrke".  Blir ett gratisfansin (fast portopengar vill jag ju ha och i och med att det ges ut #18 kan det ju ifall de ska skickas samtidigt följa med, som en sorts bonus. Ifall du vill ha #18, det vill säga).

Sv: Sällsamheter i Munchkinland#13

Vill ha nummer 17, 18 och Hockey rawk-samlingskassetten som det frestades med på HR 10 år. Det kan du skriva opp. Men det visste du nog redan, att jag är intresserad.

Sv: Sällsamheter i Munchkinland#13

Japp, det var på det klara med. Har lagt undan det som finns att lägga undan till dig och skickar ett tjockfett paket till dig när allt är klappat och klart.

Sv: Sällsamheter i Munchkinland#13

Oj vad trevligt. Skicka en faktura sen så blir det bra. Önskar nu att jag hade fax.

Sv: Sällsamheter i Munchkinland#13

Vill väldans gärna ha båda såklart! Spännande att denna mycket långa serie blev av.

Sv: Sällsamheter i Munchkinland#13

skicka ett till mig också.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Sällsamheter i Munchkinland#13

Givetvis. Skickar tjockt paket till Flempan när allt är fixat. Nu kommer jag dock åka iväg i en vecka, så leverans kommer nog ske först runt mitten av februari.

Sv: Sällsamheter i Munchkinland#13

Finns den att köpa i Gbg nånstans?

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Sällsamheter i Munchkinland#13

Nej, jag är superdålig på att distra. Jag kommer finnas i GBG då och då den närmaste tiden, men i övrigt nej. Finns det nåt bra ställe i GBG som säljer fansins förresten?

24 Senaste redigerad av B-pappa (2017-01-31 14:14:20)

Sv: Sällsamheter i Munchkinland#13

Music Lovers säljer ju väl Fördämning och Levande begravd, men du tänker att de inte skulle vilja kränga Munchkin för att det är "icke musik", ungefär?

EDIT, UPDATE:

Syndikalistiskt forum i Linne säljer. Hört direkt nu från goa GBG. Tack MMG för infon. Låter dock som att det kan dyka upp ett nytt ställe för tex fanzines inom en viss framtid...

Sv: Sällsamheter i Munchkinland#13

Music Lovers säljer också Flyktsoda såg jag senast jag var där. Men jo, ungefär så tänker jag, ja. Att de inte säljer "icke-musik"-fansins. Eller att ingen köper icke-musik-fansins där. Sen tycker jag alltid det är så jobbigt att försöka kränga mina grejer. Skäms nästan.