Tråd: Nya portopriser från 1 jan

Hallå! Viktig information till er som ska posta fanzines m.m:
http://www.postnord.se/sv/Documents/PDF … privat.pdf

Lite dyrare blir det :-/

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Nya portopriser från 1 jan

Ja, de hade höjt på "postkontoret" där jag brukar lämna in redan precis innan jul, blev fan dubbelt så dyrt som jag hade räknat med att skicka ut alla zines.....:(

Sv: Nya portopriser från 1 jan

PostMord! Mitt Förtroende är rubbat. Nämen, man räknar ju hela tiden med att de ska höja. Det är som bensinpriset.

maskinpark.bandcamp.com

4 Senaste redigerad av larsesq (2017-01-10 09:38:51)

Sv: Nya portopriser från 1 jan

Ja, denna post. Trist med portohöjning. Men det är väl marknadens logik: Allt ska upp i pris. Bensinpriser, hyror, matvarurpriser. Själv ska jag till en gubbe i grannbyn för att hämta upp ett paket som är adresserat till mig, som posten tappade vid byns mack och gubben fann och tog hand om åt mig.

5 Senaste redigerad av B-pappa (2017-01-10 21:01:56)

Sv: Nya portopriser från 1 jan

Folkhemmet lever! Angående upphittade paketet. Sitter och lyssnar på halvnya Altar of flies - Rörelsen mellan rummen, fantastiskt bra, är som ljud i hjärnan och inte en skiva.

Ok, jag som tydligen inte kan läsa. Kan någon berätta prisskillnaden? Vad har det varit och vad är det nya? Jag har då inte märkt av något. Postar som en dåre och priserna är sig lika och ju billigare än för typ ett år sedan. Eller gäller det dyrare bara fanzines...? Förklara gärna. Inrikes brev kör jag.

Sv: Nya portopriser från 1 jan

Så länge vi har limstift kommer fanzinebranschen att överleva även denna höjning!

Arbete är livets krydda

Sv: Nya portopriser från 1 jan

Folkhemmet? Gubben var snäll och fin och rejäl. Paketet var intakt. Allt var frid och fröjd.

Ja, brukar ha en samling med frimärken i en burk. Det har hjälpt mig i många dystra stunder.

8 Senaste redigerad av B-pappa (2017-01-11 17:47:35)

Sv: Nya portopriser från 1 jan

Ja, folkhemsandan. Men nu yrar ni allt i nattmössan. Inrikespriserna är precis sig lika som sedan sänkningen (i somras?) inträffade. Utrikespriserna har dock höjts sen 1a jan 2017. Har pratat med postkioskpersonal angående detta idag och dom rejäla kvinnorna råflabbade åt påståenden som yttras här ovan. Jag har postat grejjer i princip varje vecka, ibland många paket om dagen, hela året 2016. Kollar kvitton och priser. Och priserna har blivit billigare sen för ett år sedan eller så. Leve PostNord! Funkar hur bra som helst och inrikesbrevportot har alltså gått från exempelvis 28 kr -----> 26 kr.

Så att det rör sig om en höjning från nyårskiftet för inrikes är alltså inte sant, även om iofs ingen har påstått det ordagrant. :-) Nån som vill komma med lite mot-siffror? Vill gärna ha det. Pratar vi äpplen och päron?

Sv: Nya portopriser från 1 jan

Alltså, jag lämnar alltid in mina grejer på postombudet (Coop) här så de väger och grejar och där fick jag pröjsa 26:- för att skicka ett fanzine (tidigare har det kostat 13:-), varje gång. Men det kanske bara är som jag blir rippad? Mer lättlurad är kanske svårt att hitta i och för sig....

Sv: Nya portopriser från 1 jan

Det ser mörkt ut när det gäller framtiden, på många håll och kanter. Så även när det gäller portopriset: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/post … oja-portot

Sv: Nya portopriser från 1 jan

"Postnord har just nu stora ekonomiska problem. Det är framförallt den danska delen som bidragit till att Postnord gjorde en förlust på en och en halv miljard kronor förra året. "

Jävla... dansksvin...

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Nya portopriser från 1 jan

Ja nu är alltså portopriset uppe till det som det var innan det sänktes igen ja. Dvs 28 kr för ett dvd-fodral (tillverkat i rejäl och lite tyngre, icke-recyclingsvänlig plast) med insert och skiva att postas. Alltså med lite snits på inslagningen så blir det 14 kr för de lite nyare DVD-filmerna, med recyclingspilar bakom insertens framsida. Slut på meddelande. Nej lägger +1 på Tommys avslutande ord här ovan.

Sv: Nya portopriser från 1 jan

Postnord själva går ut och urskuldar sig med att i ett Europeiskt perspektiv så är det inte så högt porto i Sverige. Vad är det för jädra svar?

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀