Gav mig ut med föräldrarna i snöandet, mot ingenmanslandet i grannbyarna, där några av de mest bizarra fynden kan göras. Fått känslan av att jag är den enda som rör mig här ute med siktet inställt på VHS och annat filmrelaterat.
Kollar in de vanliga ställena och ser att det mycket riktigt kommit in runt 50 nya VHSer, en del jag vill se men just nu orkar jag inte köpa mer till lagret, behöver lite andpaus. Visst, mycket bra grejjer där, men inte mycket annat för mig just nu. Kutar in till den som ligger vägg i vägg, där jag i år har hittat en hel del kul men oftast mest bara ingenting. Och allt tycks vara likt, urplockat, en enda röra och rummet längst in har det eländigaste skicket jag nånsin sett på prylar, allt huller och buller, toklortigt och halvtrasigt. Går ett par varv där och känner hur miserabla vissa loppisar kan vara. Sämst. Går ett till var och kollar golvet. Ser en flyttlåda och tänker inte ens tanken att titta i den då såna här alltid tycks vara tomma eller innehålla plastpåsar eller pappkassar. Kikar lite närmare. Ser en kladdig text som säger "Alla VHSer i kartongen för 30 kr". Jag öppnar.
Första jag ser är en lång radda med National geographic-filmer... Suck, tråk. Men nejdå, det finns mer. Först upp:
HUR JAG TORSKADE I PITTSBURGH, VHS, Polar Bonnier, stor röd box. "USAs värsta lag. Det ser verkligen illa ut. Skratta du! Men hur ser du ut själv? Drummel!"
VEDERGÄLLNINGEN, VHS, Mariann Video Film, stort vitt fodral. Yahoo! "Han har rest runt halva jorden för att avsluta ett krig som endast existerar i hans eget galna huvud." Nån som känner igen sig?
DEN VITE RIDDAREN, VHS, Sandrews, dubbelbox, 2 st kassetter, 4 tim. Manus av Guillou och GW Persson. Tänkte att denna kunde vara nåt för Larsesq men ser att den redan är sedd.... Aja, jag får ta mig an den själv.
Så ja, mycket nöjd, glad. Loppisgudarna har inte övergivit mig! Nu är jag nöjd för i år, en bra avslutning!