Sune Hjorth-bok i original! Stort fynd må jag säga. Håller på och läser Sune Hjorth-samlingen som Standar Press gav ut för nåt år sen. Fick den inte av Kristian Olsson som distrade/gav ut den trots att jag betalat gubben, utan från Levande Begravd. Så kan det gå. Tack LB! Men hur som, Sune Hjorth var ju härlig. Snurrig som attan. Han verkade ta till sig vilka konspirationsteorier som helst, allt som inte var officiella sanningar. Han verkade väldigt tyskvänlig också, alltså av den gamla skolan. Tyskarna flydde till jordens insida efter kriget och grundade ett mäktigt rike med hundratals flygande skivor med strålkanoner och enda anledningen att de inte förgjorde amrisarna i ett stort revanschkrig var att de var så kloka och upplysta av sina utomjordingar till släktingar som redan bott på jordens insida sedan Atlantis gick i havet för 11 500 år sen (eller nåt sånt). 100% Sant.
Var på Pingstkyrkans loppis i tisdags. Kom dit prick klockan 12 och parkeringen var redan fullsmockad med bilar. Spanade in en gubbe i gammal Fjällräven-jacka och stickad mössa. Tänkte att det här måste vara en gröna vågare, gamla skolans miljöpartist. Alltid häftigt när man stöter på eller ser sånt gammalt vänsterfolk. Har en kollega på jobbet som brukar berätta om när han köpte rysk bil av redaktörn för Norrlandsflamman, och göra sig lustig över hans blinda tro på Sovjet. Men jaja. Hittade en finsk turistskiva med folksånger. Inte lyssnat på den än, den är säkert svulstig med barytonsång och annat påfrestande. Nån orkester är med.
Köpte även en drös filmer på DVD, flera på ren impuls:
CAPTAIN BLOOD
Kapten Blod. Errol Flynn-äventyr. Någon som sett den? Kanske kan vara kul. Säkert präktigt, heroism.
FRÄMLING VID VATTEN
(Njuta Films)
Fransk gay thriller från 2004. "Mörka hemligheter". "Kan inte låta bli att leva ut sin passion". Middlebrow-varning kanske.
BRAIN WAVES
Åh nej, en Ulli Lommel-film från 1981 (bra årtal). Puffy sågade ju honom vid fotknölarna i senaste numret. Denna verkade ändå rätt lovande. Modern Frankenstein-historia med läkare som transplanterar hjärna på mördad kvinna. Är Lommel rakt igenom usel?
VARGATIMMEN/HOUR OF THE WOLF
MGM-utgåva av Bergmans film. Inte sett den förut.
FUNNY GAMES
Haneke ja. Har bara sett den amerikanska versionen tidigare och den var ju olidlig. Undrar när jag ska orka se den här, blir bara arg av sadism och hoppas på totalt kärnvapenkrig när jag ser det på film. Mänsklighet bortom räddning.
MITT NAMN ÄR NOBODY
Sergio Leone såklart. Alla filmknarkare här har väl sett den. Amris spaghetti-västern.
Hittade The Ninja Mission för ett tag sen också, på kommunens återbruksställe, Reprisen. Mats Helge verkade vara en riktig fena på att göra pladdriga, intetsägande versioner av amerikanska genrer. Men ska väl se den i utbildningssyfte.
maskinpark.bandcamp.com