Tråd: Hur lägger ni upp jobbet?

När ni gör fanzines alltså.

Sammanställer ni bara massa saker som ni skapat under en tid och påtar ihop det, eller skriver ni allting allteftersom? Eller hur man nu ska förklara.
Jag brukar göra det sistnämda, men lämnar plats för spontanitet och sånt såklart. Jag brukar, när jag ska påbörja ett nytt fanzine, med att skriva med blyerts "novell" "serie" och sen om jag hittar/kommer på en bra serie så föser jag in den på seriesidorna, och så vidare.

Det har fungerat rätt bra så länge! Hur jobbar ni och vad föredrar ni?

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Hur lägger ni upp jobbet?

Jag brukar vika massa A4 till A5 så jag har ett helt tomt fanzine och sedan börja klistra in saker eftersom. Detta fungerar inte så värst bra men tror det har mer med mig att göra än själva sättet. Det tar ofta rätt lång tid eftersom jag fyller i allt eftersom och ibland blir det rätt rörigt. Men det är grymt enkelt. Sedan bara iväg till kopiatorn då det väl är dags.

Arbete är livets krydda

Sv: Hur lägger ni upp jobbet?

Är inte det proffs jag tänker mig. Det är väldigt improviserat. Jag brukar mest tänka vad som funkar med vad. Försöker bygga upp en fin blandning, ifall någon skulle läsa den från pärm till pärm.
Trycker in lite bilder när jag känner att det varit för mycket text. Harmoni är det jag ute efter. En harmonisk blandning av bild och olika texter.
Jag föredrar också att inte planera för mycket. När jag väl står där med utskrivna texter och bilder och sax och klister i högsta hugg händer ändå allting något som jag inte förutsett och det är bara bra.

Sv: Hur lägger ni upp jobbet?

jag gör som ni, låter det som. börjar med att vika ihop ett gäng a4 till ett fanzine att klistra in i, som lappia skrev. sen äre bara att köra. planerar inget alls, skriver ner idéer i telefonen ibland. oftast händer detta på natten, eller fyllan. sen dagen efter kan det tex stå såhär: "historier om tänder: rille, evelina, rebecca brattlin" eller "det är med kukar som med såna där pitbullterriers, det är ju inte deras fel att ägarna kan vara losers”... det brukar inte bli så mycket av det dära.

Sv: Hur lägger ni upp jobbet?

Jag brukar först samla idéer under en tid. Tänka på grejer jag vill skriva om. De flesta idéerna faller sedan bort och några blir kvar. Har också listor på folk jag vill intervjua. All layout görs på dator. Sen är det en period av skrivande och sovrande. Putsar texterna eftersom, skriver om. Tjatar på folk om intervjusvar. De flesta texterna är planerade i förväg men det tillkommer alltid några spontant nedplitade texter. Särskilt vissa nätter när jag inte kan sova så brukar jag kunna få till ett par såna texter, ofta med självbiografiskt innehåll.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Hur lägger ni upp jobbet?

När jag gjorde trallpunkfanzine en gång i tiden brukade jag skriva en recension här, en recension där, för att sen en helg lägga en klump skivor och fanzines (som ska recenseras) på skrivbordet, och sen intensivt skriva i ett par dagar. Resultatet brukade bli rätt bristande, men man fick oerhört mycket material. Layoutandet sköttes sen via nåt simpelt program, Publisher eller så, i nån omständig variant där jag manuellt placerade varje sida och all text.

Jag är en stridsvagn, brumm brumm brumm

7 Senaste redigerad av maggan (2017-02-06 13:48:09)

Sv: Hur lägger ni upp jobbet?

Jag sitter alldeles för länge och klurar på utskjutning och annan skit.

https://en.wikipedia.org/wiki/Imposition


https://macgrunt.com/2012/05/10/book-mockup-imposition/
Den här sidan verkade också vettig men till slut använde jag trial-versionen av imposition wizard till acrobat. Testade också ett script i ID som hette IDImposer men fick inte det att funka så jag tänkte. Hoppas på att få ut A5 (eller kanske A6 som är ett favoritformat) på A3 (då det är de papper jag råkar ha hemma) och sen skära till det på något sätt.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀