276 Senaste redigerad av B-pappa (2016-10-20 20:54:22)

Sv: Loppistråden

Gick in idag på Myrorna för att titta på eländet, dvd-hyllan. Hittade smutsiga, trasiga fodral med slaskiga framsidor täckta av etiketter - detta är Myrornas idé om att "sälja filmer som funkar perfekt"...! Visst, tingel-tanglet runt är ju en sak, men en annan när man får rycka loss "plomberingarna" för att granska skivorna och då upptäcka något som ser ut som sandpapprade trollfötter som dansat bugg i en nedsketen kattlåda från husvagnssemestern till Skara 1987! Fiiii fan. Röck ett par extra "plomberingar" för att jävlas. Ska undersöka om detta sätt att sälja begagnade filmer på strider mot någon konsumentlag. Priset ska halveras, dom ska ner på knä!

Kan iaf mysa med en trevlig Cortex-cover.

https://www.youtube.com/watch?v=4s_yShF … e=youtu.be

Ja, usch, ja. Myrorna är verkligen ingen höjdare. De har helt tappat stilen. Myrorna, RIP (1896-2016). Eller 2016 är väl litet väl optimistiskt. Jag slutade gå till Myrorna runt 2014-2015. De fokuserar ju tydligt på mode och kläder. Ska väl attrahera någon retrochic medelklass som gärna spottar ur sig över hundra kronor för en rutig skjorta. Tvi.

Var på Erikshjälpen och köpte några kassetter. Trodde det skulle innehålla roliga hemmainspelningar, men fick bara ostiga 80-talshits från Queen, Sting och andra britter. Jaja. Kan ju bli blandband om inte annat.

Tog en sväng förbi Emmaus för jag skulle till ÖoB som ligger i samma lokal. Köpte tre filmer, men det var en jobbig vistelse på Emmaus. Främst av två anledningar: 1. De spelade Michael Jacksons "Dangerous" (en väldigt dålig skiva) 2. Expediten kallade mig för Ni. "Vill Ni ha en kasse?" Jävla ungdomar som försöker låta gammaldags artiga, men bara låter som översittare. Det heter "Du" Lär era ungdomar det, Emmaus.

Köpte:
Konsekvenser (nån samling med kortfilmer från Värmland).
Krigets Vargar (med Richard Roundtree, om kriget i Rhodesia 1970. Fanns massor med krigsfilmer. Nån krigsfilmssamlare som avvecklat sin samling månne?)
Okänd Soldat (Den långa finska versionen från 1985. Av Rauni Mollberg. Finsk DVD)

Okänd soldat är fina grejer!

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

280 Senaste redigerad av B-pappa (2016-10-25 17:51:22)

Blir stoppad av spamboten när jag surfar Firefox så kör Chrome nu men ser då inte vart de nya inläggen finns. Crazy! Ville bara säga att jag drog en runda på lunchen. Högg ett gäng dvds_

THE MANGLER (King)
GOLDEN YEARS (King)
NIGHT OF THE LIVING DEAD RE-ANIMATION (jösses vad dålig den lär vara)
THE FEAR II HALLOWEEN NIGHT
HONKYTONK MAN (Clintan, håller på ser allt med och av honom jag kommer över)
DEVONSVILLE TERROR (Ulli "Boogeyman" Lommel)

Helt ok!

Alltid fint med lite Stefan Kung filmer!

Arbete är livets krydda

Haha jadu Lappia. <3

283 Senaste redigerad av B-pappa (2016-10-29 13:59:29)

Back in action! Raidade 8 st loppisar och kom hem med 25 stycken filmer. Brittsommar, soligt men blåser kallt. Viss bakfyllekänsla i luften, tomt på folk. Har mött skojare och lurendrejare, gubbar och tanter. Oroväckande hur lite ungdomar det är ute i svängen. Det öser in nya VHSer från alla håll och kanter, nog finns det mer på lager.

VHS

- HOLY MAN (Eddie Murphy, orkar inte se, men fint gult stort fodral)
- TILLBAKA TILL FRAMTIDEN (Gul Esselte med icke-original-kassett, så kastar denna men behåller fina fodralet)
- BEYOND THE MAT (wrestlar-doku)
- ÖRNEN HAR LANDAT (krigsfilm)
- CUTTHROAT ISLAND (minns när denna kom, den har dåligt rykte)
- JAG VET FORTFARANDE VAD DU GJORDE FÖRRA SOMMAREN (slasher jag inte sett)
- ESCAPE FROM ALCATRAZ (N.M. International, del 1 + 2, Telly Savalas, fängelserymmer-miniserie)
- 3 x VHSer med tecknat, Transformers, He-Man (Skeletor och drottningen på planeten Phantos) och Cobra. Impulsköp.
- HATETS ELD (Scanbox, jadå, detta är Police Story II, vad kul!)
- GUD FÖRLÅTER, DET GÖR INTE JAG! (Terence Hill och Bud Spencer)
- BRIDE OF CHUCKY
- RING 0 (3e Ring-filmen, tror jag bestämt. Har jag sett denna, tror inte det?)
- PARIAH (nazi-tjossan)
- WHITE TIGER ( action)
- PIRATER (en av få Polanski jag inte sett)
- I SPINDELNS NÄT (thriller)
- DANSAR MED VARGAR (nä vill inte se filmen men gosigt blått storfodral, tack)
- COCA COLA KID (hypad australien-rulle)
- PILLERTRILLAREN (svensk öh komedi? Köpte mest för det snygga gula fodralet och att den kom från Videohallen. Någon som sett denna och kan avslöja exakt hur usel den är? 1993)

DVD

- H:r Landshövding (bra jävla dokumentär, första gången jag sett den ute)
- Ondskans hus (The people under the stairs, Wes Craven, typisk läskig film jag såg när jag var knatte, dags att se om, minns den som kul)
- Every which way but loose (mer Clintan)
- När lammen tystnar (svenska 2-discen i papplåda)

Ok lär fixa med dessa nu, hörs, ha det!

Skrev jag inte till dig, B-Pappa, efter jag sett Pillertrillaren? Nåja, jag har sett den två gånger. En gång när den var ny, och en gång i början av detta år. Det var rörig, fjantig på helt fel sätt och mot slutet blir det rena rama amerikanska romcom-köret. Ingen höjdare. På nåt vis kanske den är det perfekta exemplet på allt som var fel med svensk 80- och 90-talsfilm? Det vill säga: kommersialism, amerikanisering, flåsigt, fula färger, osympatiska storstadslirare i huvudrollerna, dålig musik, krystad kriminalhistoria, tillgjordhet. Har dock fortfarande kvar kassetten. Den måste bort. Ny regel: "Ser film en gång och om den inte är extraordinär på något vis går jag vidare, skickar vidare filmen till en ny person."

Kul att hitta H:r Landshövding. Hoppas också hitta den, men är nog inte direkt någon stapelvara inom loppisvärlden.

Jo just det, det gjorde du ju. Låter som nödvändig filmhistoria, även om kanske tex Drömkåken fyller samma funktion.

Jag fick faktiskt chans att gå på loppis i veckan. Känns som det blivit väldigt lite av den varan det senaste halvåret när man konstant jobbar. Men i alla fall, tror jag tidigare nämnt att de paketen som posten inte kan hitta en mottagare till hamnar i Kiruna? Posten sitter och trycker på paketen i ett år sedan ges det bort till välgörenhet. I år var det Lions som hade tre dagar loppmarknad med bara massa grejer som posten inte kunnat hitta en mottagare till. Har alltid lyckats plocka upp lite punkskivor eller coola kläder men i år var jag så sent ute. Kom en halvtimme innan stägning och det var redigt utplockat. Men köpte två lp-skivor i alla fall. New Order - Technique från 1998 och en rolig skiva utgiven av Québecs lokalavdelning av  Kanadas Kommunistiskaparti Marxist-Leninisterna (maoister verkar dem vara). En skiva på franska med revolutionära sånger! Den gav jag bort till Sutter Canes lillebror.

Arbete är livets krydda

Är det en årligt återkommande grej den där loppisen med grejer som inte Posten lyckats hitta mottagare till? Kanske borde försöka vara på plats i Kiruna nästa år då. Hörde nåt radioinslag om att det bara blir mer och mer post som inte kommer fram. Inte enbart på grund av försämringar hos posten, utan också för att folk har i större utsträckning glömt/inte lärt sig hur du bör göra för att skicka post. Postarkunskapen försvinner.

288 Senaste redigerad av B-pappa (2016-10-30 12:54:04)

Läcker grej däruppe. På de senaste 6 åren har det försvunnit 2 försändelser för mig, en jag skickat och en jag skulle få. Vet inte xakt vad det säger om nånting. Kanske alla adresser i framtiden måste särskrivas? "Stor gatan" osv. Också allt som finns indexerat i alla databaser.

EDIT: iofs, behöver ju inte ändras om mänskligheten degenererar, då sköter ju allt sig självt, med "fel folk på fel plats". ;-)

Jo, det är återkommande varje år. De håller paketen i ett års tid, sedan ska det tömmas så de får plats med nya paket. Röda Korset och Lions brukar turas om vart annat år att hålla i utförsäljning. Men nu har röda korset börja göra så att de placerar ut sakerna i sin butik under årets gång. Så man måste gå dit hela tiden istället för bara under en vecka om man vill komma åt deras grejer! Tror det är bättre. Det brukar vara ganska "roffa åt sig" stämning på de här utförsäljningarna.

Arbete är livets krydda

Åh tusan. Kanske borde hoppa förbi Kiruna nästa gång jag är uppe i Norrbotten då. Hoppas ju kunna besöka kanske framförallt Hunden i dennes hemmiljö, någon gång i början av nästa år.
Jo, såna där årliga storloppisar kan bli läskiga. Höll på att bli nerknuffad av en gammal tant en gång vid Lions loppis i Visby. De hade kul grejer. Min vän Pål köpte en kassettspelare, med en kassett i spelaren. Det var nån man som var på affärsresa i Tyskland. Han försökte sälja in nån sorts laser (till sjukvården). Förde kassettdagbok under resan. Det är ju exakt sådant här jag vill hitta på loppisar, men oftast sorteras bort.

Wow, tycker lions brukar vara så bra, finns en i upplands väsby jag åker till med morsan ibland. Såg en gubbe med en t-shirt det stod "lagom" på, det var roligt. Men ja, det är ju redig "horden i lejonkungen"-stämning där, varje lördag är det kaos på parkeringen, livat i staden.

Slirade runt i sumpan i söndags och hittade en bok om folkhemsreklam och en trallpunkblandskiva med typ docent död och lolita pop på myrorna. Köpte en jacka från aros frakt på saras basar, go mot vinden. Dom hade halva priset på allt, hittade en skitstor airbrushad tavla på en naken brud, den var liksom lite glittrig, samma som jag fingrat på innan. Men jag tror inte jag kan stå för att ha en sån i mitt hem, men den är så sjuk på så många sätt att jag inte kan släppa den...

Idag var jag och tommy och kollade in en skiv/bok/tidning/film-loppisgrej på sveavägen i sthlm, bläddrade bland svenska serier. Dom hade två puss, för 300 spänn styck. Lite väl saftigt tycker jag, jag hade ju hoppats på att dom skulle va gratis så jag kunde få dom. När vi bläddrade igenom svenska serielådan blev vi lite avbrutna i vårt letande av en stånkande stönande gubbe bredvid. "mmmhmmååh MAAAHMmmgrglgMmmmm!" han smaskade igenom sig hela 80/90-talsporrtidningslådan, verkligen helt jävla obrytt. Jag fick panik och flyttade iväg några meter, försökte med ljud och kroppspråk klargöra att han var ett vidro men han verkade ha förstått den grejen för länge sen och förlikat sig med faktumet, fortsatte smaska efter tidningsfitta. Fy fasen alltså. Tommy tog en bild på han. Han var så inne i tidningsporren, helt uppslukad, att han inte klarade av att lägga tillbaka tidningarna i plastfickorna. SÅ UPPHETSANDE VA DET! En i kassan fick gå dit och assistera honom, han lyssnade inte ens på vad personalsnubben sa, utan fortsatte att götta sig i lite pörr. Så jävla konstigt. Dom hade en skitsnygg affisch i taket, salems lot-filmen, som jag frågade om dom krängde. Dom ba "beror på vad du är villig att betala". Kände att något sånt nog är dyrt för mig och drog mig ut med svansen mellan benen, tillsammans med tompa. Vi köpte ropa på ulrik! och tjocke-bo. Vill tillbaka och intervjua dom som jobbar där, vill se om porrgubben är kvar, typ SKUMMASTE JAG SETT, liksom som en vidro-stereotyp i en film... Aja ny dag nya tag

Wow, Salems lot-affisch. Snnnnygg! Fantastiskt absurt med pörrgubben. Är väl sådär folk ser på mig, ett vidro i filmbackarna som stånkar och flåsar och mumlar. När "antikvariatet" i Sandviken fanns.... Det var nog Gästriklands största porr-kammare. Var ett ganska stort inre rum bakom disken där det alltid drällde runt gubbar. Jag såg fan aldrig en pryl röra sig bland de vanliga hyllorna på 10 år eller mer. Det var bara porr som gällde. Riktigt märkligt ställe. Vågar påstå att det var internetporren som fick butiken att gå i konkurs.

Michelinmannen skrev:

När vi bläddrade igenom svenska serielådan blev vi lite avbrutna i vårt letande av en stånkande stönande gubbe bredvid. "mmmhmmååh MAAAHMmmgrglgMmmmm!" han smaskade igenom sig hela 80/90-talsporrtidningslådan, verkligen helt jävla obrytt. Jag fick panik och flyttade iväg några meter, försökte med ljud och kroppspråk klargöra att han var ett vidro men han verkade ha förstått den grejen för länge sen och förlikat sig med faktumet, fortsatte smaska efter tidningsfitta. Fy fasen alltså. Tommy tog en bild på han. Han var så inne i tidningsporren, helt uppslukad, att han inte klarade av att lägga tillbaka tidningarna i plastfickorna. SÅ UPPHETSANDE VA DET! En i kassan fick gå dit och assistera honom, han lyssnade inte ens på vad personalsnubben sa, utan fortsatte att götta sig i lite pörr. Så jävla konstigt.

Låter som en historia direkt hämtat från Onda Märket, Värdegrunden eller något annat av Hjaltes fanzine. Du borde skriva upp den och skicka in den till Värdegrunden. Pervos alltså..

Arbete är livets krydda

Tack för tipset Lappia, har läst nåt av hans när han var på malmskillnadsgatan i sthlm, bra zine, obehagliga kalla kårar. Pervos är mitt värsta i livet, antagligen för att jag själv är nunna. Min gamla kampsportslokal var en f.d. porrinspelningsstudio (innan det kyrka, inget skämt), när mina förra instruktörer skulle bygga om (själva) så fick dom riva bort flera lager kroppsvätskefläckad sammet och ljudisolering. Fräscht. Det är så otroligt långt från mitt eget liv att det är lite som att tänka på rymden eller nåt, man blir bara yr och illamående.

B-pappa, det är då mycket mer mysigt med någon som åh-ar sig över trevliga loppissaker istället för begagnad porr. Intressant historia om porr-kammaren. SINNESSJUKT 100%, liksom visste då inte att sånt levde kvar ens en gång, efter intranätet inträdde i folks liv och det (TYVÄRR) gick att få tag på tusen miljoners mijarders porrfilmer med ett musklick (pun intended såklart). Jag och tommy filosoferade kring dagen då porrgubben upptäckte internet, skulle nog vara som den scenen i raiders of the lost arch, hela ansiktet skulle bara smälta sönder av upphetsning och häpnad.

Jag var på Pingstkyrkans second hand både i måndags och i onsdags och hittade som alltid för mycket att köpa..
Bland annat en LP-skiva vars namn var Emigrantorkestern. Verkade intressant iom att en bilaga medföljde med brukanvisning om hur en bygger sina egna instrument.
Ett par riktigt bra militärkängor för 40 spänn, rimligt slitna.
Ivar Lo-Johansson's "Vagabondliv i Frankrike" ur Folket i Bilds bokserie som handlar om franska arbetare.
Moa Martinsson's "Motsols" från 54'. Samlade dikter typ.
En bok om vikingar - som faktiskt verkar stämma historiskt..
Mats Kamp (Seriebok av Mats Jonsson)
och så massa andra grejer som inte är så intressanta för er tror jag.

Nu i efterhand kan jag berätta att det var jävligt kul att läsa om hur en bygger baljbas och kastrullbanjos, men musiken var fan inte något att hänga i majstången.
Böckerna har jag inte hunnit läsa ännu, men ska fan läsa om vikingar idag.

När vi ändå är inne på härliga gubbar på secondhands så kan jag berätta att när jag och min partner kollade på tavelramar så hittade hon en jävligt ful tavla som vi skrattade åt, och i det ögonblicket såg pingstgubben som jobbade där rätta läget att försöka få oss att köpa den. "Den var ju snygg! Ska ni inte ha den? Jag hade ju köpt den om jag var ni, blink blink"  Det var alltså en tavla med ett barnpussel tillhörande en väldigt ful ram.

Nej, jag köpte den inte.. det räckte att spendera en hundralapp den dagen.

rånarluvor, pangpang och rock 'n roll

Haha Usch, kan inte du scanna o skicka instrumentinstruktionerna till mig? Om du inte ska ha dom i zinet? Vill gärna läsa!

Pusseltavlor tycker jag är lite göttigt ändå. När jag jobbade på demensboende hade vi en gubbe som brukade banka in fel bitar på fel ställen, så fick man gå dit om kvällarna och luckra upp dom så att det skulle gå att lösa sen. Felpussel skulle va feta i ram

297 Senaste redigerad av larsesq (2016-11-04 19:19:45)

Jag har några sådana böcker med hemmagjorda leksaker/instrument. Har länge tänkt göra en flöjt av en hushållsrulle och smörgåspapper, men det kommer så mycket emellan. Skulle ju kunna starta ett band med bara hemmagjorda instrument.

Michelinmannen skrev:

Haha Usch, kan inte du scanna o skicka instrumentinstruktionerna till mig? Om du inte ska ha dom i zinet? Vill gärna läsa!

Pusseltavlor tycker jag är lite göttigt ändå. När jag jobbade på demensboende hade vi en gubbe som brukade banka in fel bitar på fel ställen, så fick man gå dit om kvällarna och luckra upp dom så att det skulle gå att lösa sen. Felpussel skulle va feta i ram

Hehe bra idé där. Kan både skanna och ha med det i zinet. Det är en guldklimp i vilket fall!

rånarluvor, pangpang och rock 'n roll

Jag var på en loppisbutik här i stan förra måndagen och handlade lite. Gubben som har den hade fått in massor av kassetter så plockade på mig lite gott och blandat till ett bra pris. Köpte bland annat kassetter med Eddie Meduza och Bette middler. Och massor av country och trucker samlingsband, tänkte jag ska ge genren en chans. Visar det sig vara så dåligt som jag fått för mig är det bara att gå tillbaka med dem tänker jag.

Arbete är livets krydda

Köper gärna Meduza-kassetter, Lappia, om du inte vill ha. :-) Var en sväng på loppis idag och fann en inplastad svensk TV-serie på dvd: Ärliga blå ögon, 70-tal, av Leif Krantz (Kullamannen, Kråkguldet). Tjoho! Härligt med ruljansen här, fingertoppskänslovibbar i luften. Jag var på jätteloppis igår, inomhus och tog mig ett par fina VHS-fodral (zzzzzz) och faktiskt mitt livs första Nintendo 8-bits-relaterade fynd: en hyrutgåveversion av en manual till idiotroliga Anticipation, alltså ett kopierat A4-papper som låg inuti hyrfodralet. Hade kunnat vara något roligare, men kan iallafall nu när jag dör säga att jag hittat NES-grejjs därute.

Jag ska också avverka min Trucker-kassett snart, Keep on truckin.

Sen har jag köpt typ 30+ filmer men tappat koll på vad. Vet bara att garderoberna svämmar över med videoband och dvd-travarna når ända upp till taket. Hjälp! Inte bra, måste seriöst få kontroll på situationen, dvs se mer film. Ok, ha en skön vecka!