1 Senaste redigerad av B-pappa (2016-05-01 14:13:29)

Tråd: UFO, Kryptozoologi m m

Lika bra vi skapar en sån här tråd här! Kom att tänka på detta iochmed att jag läser boken American Monsters (verkar mycket bra hittils, gedigen, välresearchad) och håller på gå genom UFO Aktuellt årgång 2010, gallrade från ett bibliotek. I nummer 2 dyker en artikel om... Bigfoot-spelfilm upp! Trodde själv att jag läst denna innan jag skrev mitt kåseri, men så är det alltså inte.

Nyss scannat detta innehåll från UFO Aktuellt nr 2. Filerna (4 st) är för stora för att attacha här.... Men vet ni, jo, jag tar och langar upp detta i en mapp inne i Drive, kolla in!

Sv: UFO, Kryptozoologi m m

Haha, härligt att du tar tag i saken. Har också tänkt att det blivit lite väl mycket UFO, Clas Svahn och Big foots i dem andra trådarna. Mycket bra initativ. Hur står Bigfoot-spelfilm artikeln i UFO Aktuellt mot den du skrev?

Arbete är livets krydda

3 Senaste redigerad av B-pappa (2016-05-02 12:57:34)

Sv: UFO, Kryptozoologi m m

Jajamen. Ja, är jag rätt person att svara på det... Jag ville ju skriva en lättsam text på entrypoint-nivå för "nybörjare" (vilket jag ju själv också är inom området, Bigfoot-spelfilm) och det tycker jag att jag lyckades med (eller så tycker folk att jag är en svamlade dåre som en helst vill ha på både en och två mils avstånd). Tycker texten i UFO Aktuellt började bra och höll sig bra, men slutade lite tvärt. Han ringade in bra exempel för genren och jag blev glad över att ens upplevelser av filmerna är så pass lika som de är, att kärleken till dessa filmer är stark. Nästa steg för den inbitna är väl att införskaffa boken som Puffy letat fram. Det torde vara den här, ser bra ut (tröck på "look inside"):

http://www.amazon.com/Bigfoot-Filmograp … 0786448288

Så nja njä njo, vad ska jag säga, jag har aldrig gjort något som jag tycker är 100%, skulle gärna skriva en uppföljare någon gång i framtiden, när jag sett fler filmer och kanske sedan slå ihop allting eller nåt. Skriver recensioner av andra filmer nu, som kommer dyka upp framöver. Det om det.

Finns det något intresse här på forumet att någon gång åka på Fältundersökar-kursen som UFO Sverige arrar, bo på konferensgård och dricka kaffe och äta macka? Någon som är utbildad fältundersökare? Någon som är medlem i UFO Sverige? Jag överväger starkt att gå med nu eller ja, när skattepengarna kommit. Skamligt att jag inte gått med än, men är ju många saker jag skulle vilja ge pengar till, men jag har svårt att bryta vissa mönster (ja, imån ska jag på loppis igen och köpa film....).

Ha det fint!

Sv: UFO, Kryptozoologi m m

Jo, nu har jag läst klart hela 2010 och det var mer på temat Bigfoot i nummer 4. Lite om Boggy Creek. Även lite om Titanic, med mera. Scannat & klart inne i Drive för den som vill läsa.

Sv: UFO, Kryptozoologi m m

Ja, vad roligt och bra initativ att du sätter in i drive! När jag var och hälsade på hos Puffy visade han mig något som fick mig att tappa hakan. Ett Sune Hjorth fanzine! Sune Hjorth gjorde tidskriften Ufo-Kontakt i sju svåra år och var en riktig, riktig profil på den svenska UFOscenen. Nu är det tydligen någon som gjort ett fanzien där han samlat massa nummer av Ufo-Kontakt. Riktigt coolt.

Arbete är livets krydda

6 Senaste redigerad av B-pappa (2016-05-04 11:54:32)

Sv: UFO, Kryptozoologi m m

Ja men får se hur mycket mer det blir, eller alltså, jag scannar ju gärna grejjer i mån av tid och ork och resurser. Blir scanner-lös nästa vecka :-( Hoppas andra kan hitta roliga saker och lägga upp. Jag har flackat runt mycket sedan 2008 och inte en enda gång haft ett hem med permanent scanner (en mänsklig rättighet?) eller alla mina olika samlingar under samma tak, men tänker i framtiden göra en rejäl insats och köra löpande band-scan-verkstad med Dr Brain den yngre. Har under de nästan senaste 10 åren mest bara lagrat och lagrat inför den kommande sköna framtiden där jag kan börja hantera / använda materialet. Ja hmm, ett sidospår!

Har också Sune Hjorth-zinet! Mkt bra initiativ!

Lappia skrev:

Ja, vad roligt och bra initativ att du sätter in i drive! När jag var och hälsade på hos Puffy visade han mig något som fick mig att tappa hakan. Ett Sune Hjorth fanzine! Sune Hjorth gjorde tidskriften Ufo-Kontakt i sju svåra år och var en riktig, riktig profil på den svenska UFOscenen. Nu är det tydligen någon som gjort ett fanzien där han samlat massa nummer av Ufo-Kontakt. Riktigt coolt.

Sv: UFO, Kryptozoologi m m

Jag måste lägga rabarber på det där fanzinet. Jag antar att ni alla följer Ordförande Svahns blogg? Den tillsammans med thehardtimes.net är nog de enda hemsidorna jag tittar dagligen http://csblogg.ufo.se/csblogg3/

Arbete är livets krydda

Sv: UFO, Kryptozoologi m m

Är det någon på forumet som äger ett ex av sovjetiska Snömannens hemlighet? Är väldigt nyfiken på den boken.

Arbete är livets krydda

Sv: UFO, Kryptozoologi m m

Låter intressant. Vem / vilka har skrivit den och när?

Lappia skrev:

Är det någon på forumet som äger ett ex av sovjetiska Snömannens hemlighet? Är väldigt nyfiken på den boken.

Sv: UFO, Kryptozoologi m m

Förlåt, nu skämde jag bort mig. Jag menade såklart Snömannens gåta av Boris Porsjnev ugiven på Fram förlag. Har för mig att det är någon här på forumet som sak sitta på ett ex? Är det du pappa b måntro?

Arbete är livets krydda

Sv: UFO, Kryptozoologi m m

Ok, nu ser jag. Wow, verkar skön! Har ej denna, men som du säkert sett finns det just nu 1 ex på Bokbörsen. Lägger länken här så folk kan kika lite.

Sen finns den ju på flera bibliotek runtom i Sverige, så dra ett fjärrlån du. Den finns ju på Umeå Universitetsbibliotek + Depåbiblioteket (det är kul att skicka böcker dit, böcker som de inte har).

Kanske jag köper denna en vacker dag. Strålande tips!

http://www.bokborsen.se/page-start?isse … +g%C3%A5ta

12 Senaste redigerad av B-pappa (2016-05-20 09:46:29)

Sv: UFO, Kryptozoologi m m

...i förbifarten upptäckte jag en "ny" Bigfoot-rulle när jag fick sökprenumerationsbrevet från Tradera. Finns ej inlagd på Filmtipset, kanske därför jag missat den (ja, jag är en territorie-gubbe, på gott och ont). Tänk vad underbart det skulle vara att hitta en lite äldre Bigfoot-film på loppis, det är min loppis-dröm nu.

http://www.tradera.com/item/341030/2582 … foot-tapes

EDIT: äsch, jag klantade mig. Det där är ju Bigfoot County, vilken vi alla ju känner till. The Bigfoot tapes var bara en alternativ titel. Jahapp.

Sv: UFO, Kryptozoologi m m

"Snömannens gåta" är en i högsta grad rekommenderad bok, köp den på bokbörsen på stört är mitt tips!
Håller som bäst på att ta mig igenom Sune Hjort kompendiet och helvete vilket knas, man blir alldeles matt. Givetvis räcker det inte med utomjordingar, Atlantis, vril-kraft, reptoider och allmänn konspiration signerad "finansmaffian" - Hitler och Jesus, dessa evig käpphästar, måste pressas in också. Karln var fullständigt yr i planeten... Varmt rekommenderad läsning i lagom doser, annars smälter hjärnan.

Sv: UFO, Kryptozoologi m m

Ja visst är han utmattande, den gode Hjorth. Hoppas att det en dag kommer en biopic om honom. Nu tog jag faktiskt och beställde Snömannens gåta. Kul. Kan ha läst den förut, i min hurtige ungdomsdager. Nej, jag är inte lastgammal men jag läste ju sånt här som mest när jag var en 13 - 14 -15, har jag för mig. Antar jag har fått tid och energi till fler och sundare intressen iochmed mer ordnad ekonomi och en lugnare livsstil. Skönt att kunna konstatera detta. Nu ska jag bara läsa klart American Monsters, kommit halvvägs, inte läst Bigfoot-delen än, men kan väl säga att jag är lite besviken, den är lite korthuggen kring flera sightings och har fokus på tok för många olika "kreatur". Jag gillar när varje vittne och enskild historia får lite mer spelrum än bara ett par rader eller någon sida. Svahns senaste UFO-bok är ju fenomenal i det avseendet, fint inramade och berättade. Därför tycker jag Snömannens gåta verkar extra bra, med sin tydliga avgränsning. Finemang.

15 Senaste redigerad av B-pappa (2016-05-22 14:39:30)

Sv: UFO, Kryptozoologi m m

En till svensk bok som hör till ämnet: Finns snömmannen? : en studie i förekomsten av vildmän av Myra Shackley. (finns flera ex uppe på Bokbörsen, denna är billigast):

http://www.bokborsen.se/Schakley-Myra/F … en/3556029

Sv: UFO, Kryptozoologi m m

Ok, där var den min, Snömannens gåta. Finfint exemplar, ska börja läsa ikväll eller så, har ett berg av läsning.

Sv: UFO, Kryptozoologi m m

Ordförande Svahn har varit med och blivit intervjuad i en podd, inte lyssnat ännu men blir att mysa med här någon dag.

http://csblogg.ufo.se/csblogg3/?p=40175

Arbete är livets krydda

Sv: UFO, Kryptozoologi m m

http://blogg.dn.se/markligheter/
Mycket bra skrivet av Ordförande Svahn om denna dags mycket viktiga betydelse! Tyckte den var så pass intressant så ville dela fast jag ser att de senaste jag skrev var också en Ordförande Svahn blogg, ha!

Har nu äntligen kommit till skott och pyntat för medlemskap i Ufo-Sverige. Slog till och tecknade prenumeration på både Rapport Nytt och Ufo-Aktuellt

Arbete är livets krydda

Sv: UFO, Kryptozoologi m m

Ja vad roligt! Jag tycker samma sak om detta fall. Helt rätta takter, jag lovar dyrt och heligt att göra samma sak, pynta medlemskap så snart allt fallit på plats för mig med allting. Bra att du bevakar denna front.

20 Senaste redigerad av larsesq (2016-07-20 19:03:40)

Sv: UFO, Kryptozoologi m m

Gick på loppis idag. Köpte ju nästan ingenting, så det är knappt värt att ta upp i loppistråden. Känner mig nästan ringrostig när det gäller loppisar. Har inte de vässade loppisögorna jag en gång haft.

Köpte dock boken In i det okända. Det är skräptidningen Det Bästa gett ut denna bok med texter om: Atlantis, alkemi, astrologi, demoner, ESP, hypnos, häxor, magi, medier, monster, parapsykologi, reinkarnation, spådom, spöken, telepati, UFO, varsel, varulvar, voodoo. Bläddrade igenom den på bussen och den verkar vara helt okej. Men är väl mer en sorts nybörjar-guide än någonting annat. Men skoj ändå. 350 sidor, inbunden, 5 kronor. Bra, bra.

En länk om boken: http://paranormal.se/topic/in_i_det_okanda.html

Sv: UFO, Kryptozoologi m m

Fick senaste rapportnytt i posten igår! återkommer när jag läst närmare. Men såg rätt bra ut. Fanns en rapport från Kiruna till och med!

Arbete är livets krydda

Sv: UFO, Kryptozoologi m m

Kul! Så... The Mothman Prophecies, 2002, 113 min, med Richard Gere och Laura Linney, vad tycker folk om den, någon som såg den precis när den kom och tyckte den var läskig eller blä?

Sv: UFO, Kryptozoologi m m

Humm... Kände inte till denna film. Kollade precis trailern på youtube. Verkar intressant. Har väldigt ytlig kunskap om mothman djuren. Har som inte tagit mig tiden att sätta mig in i deras situation. Väldigt intressant att filmen är baserad på verkliga händelser.Den kanske kan peppa igång ett intresse. Får sätta den på watchlisten.

Finns det fler Mothman filmer eller dokumentärer en bör titta?

Köpte lite snygga kryptozoologi patchar här i vintras. Tänkte fixa lite jackor eller väskor med dem. Och då fanns det också Mothman patchar, men gick bara för UFO och Bigfoot tygmärkerna.

Arbete är livets krydda

Sv: UFO, Kryptozoologi m m

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/76 … ramid=4977

Purfärskt program med en fellow beliver! En del i Sveriges radios program "fråga vad du vill" inte hunnit lyssna ännu. Men tidigare program har varit rätt intressanta.

Arbete är livets krydda

Sv: UFO, Kryptozoologi m m

Ska kanske se klart Mothman ikväll, men tycker den är bra hittils, stabil. Mycket bättre än när jag såg den förut, när den kom. Eftersom jag sällan eller aldrig fusk-googlar på info kastar jag ur mig att The last broadcast är filmen du söker, Lappia, på tal om... Nej, nu tänkte jag fel. MEN The last broadcast handlar ju iaf om The Jersey Devil eller är inspirerad av denna? Oerhört hypad när den kom, folk som dissade Blair Witch påstod att Last broadcast var överlägsen. Avgör själv, lägg på watchlisten lyder mitt tips. Ska kolla vidare med Mothman-film / dokus.

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Last_Broadcast_(film)