Sv: Loppistråden
Sitt ner i skutan! B-pappa är tillbaka med loppisrapporten! Har haft så fullt upp med ovannämnda lådor att det har känts överflödigt att gå på loppis, mer eller mindre. Jag har haft ett par superspännande dygn med dessa goa lådor, faktiskt bland det mest spännande jag varit med om på loppisfronten. Fantastiskt roligt och kul. Fyllig rapport om denna "happening" kommer att dyka upp i någon obskyr papperstidning nära dig inom en viss framtid. Nu till vad den här tråden handlar om - gå på loppis och hitta sjukt sjysta grejjer att släpa med sig hem!
Går till Röda korset efter jobbet, mest för att dumpa av lite skit, lite musikkassetter. Regnet har avtagit så humöret är gott. Inga problem. Magen full med tofu (Kung Markatta x3 / halva priset... åt dock bara en idag, ska äta nästa imån) och allmänt nöjd. Slirar ner i de underbara källarvalven, nu har jag ju fattat att det finns ingen hejd på strömmen av inkommande VHS-band. Därför blir jag inte ens förvånad när det står två nya lådor inne i "hemliga rummet", som ligger en bit bort från videohyllorna.
Första lådan tycks vara en "vanlig" actionlåda. Får tidigt syn på BOONDOCK SAINTS och tänker att jaha, den här har jag ju inte sett än och jag har alltid avskytt den, av samma anledning jag alltid avskytt Fightclub eller Into the wild eller ja såna där filmer. Köper denna, ska bli spännande att se vad jag kommer tycka. Ingen actionrulle, men LORETTA ( COALMINERS DAUGHTER) utgiven av Esselte ser fint ut. Det är en bra och fin film, absolut sevärd, om countrysångerskan Loretta Lynn. En film för alla som gillar Sissy Spacek (och det är väl många?).
ISKALLT SPIONAGE, Filmkompaniet.
RAINBOW DRIVE, Filmkompaniet, Peter Weller, "Han är känd för att vara tuff, men ärlig". Tänk att få sitta i det knäet.
och....
HI-FI MORDEN! Haha va? Ja, jag läser rätt. "Se den om du törs..."
Sen är det mycket vanliga grejjer i resten av lådan, så hugger in på nästa. Ser till min besvikelse att det är en barnfilmslåda, även om flera av dessa ser ut att vara lite äldre. Börjar håglöst att bläddra igenom i hopp om att få syn på nån film som jag kanske glömt sen jag var liten och få en sån där skön flashback och ba "wow, justja, den filmen ja!" och plötsligt minns man en massa grejjer som legat gömt i ens hjärna. Men icke, är ganska anonyma och tragiska grejjer överlag. Men plötsligt... händerna snuddar mot något mjukare, något flufsigt... det är en fetbox, gul och rejäl och fin! Det är....
Hur Marie träffade Fredrik, åsnan Rebus, kängurun Ploj och..., utgiven av Mariann (Barn) Video. Regi: Bo Arne Vibenius (Thriller: En grym film). Jo, det är sant. Jag hittade den. Kände ju till denna sen tidigare men har inte tänkt på den så mycket. Men har förstått att den är sällsynt, minst sagt. Jag anar att detta är mitt livs svettigaste och hetaste fynd? Helt jävla otroligt!
EDIT: Oj, blev så upphetsad av att skriva det där sista att jag glömde skriva om resten.
Boken EN DOTTER ÅT DJÄVULEN av Dennis Wheatley, Ockulta serien Awe / Gebers. Läckert! Godkänt! Gissar på att det är denna som filmen är baserad på, "To the devil - a daughter". Jovisst.
THE SUICIDE CULT - THE INSIDE STORY OF THE PEOPLES TEMPLE SECT AND THE MASSACRE IN GUYANA (Extra: Special picture section). Vi fortsätter på JVVF-spåret. Har du hört om denna händelse förr? ;-) Om, mot förmodan, inte så kan jag rekka dokumentären The life and death of the peoples temple (hette den väl).
2004 var det tydligen inga problem att döpa en ny svensk biofilm till STRANDVASKAREN. Hittade denna på DVD idag, inte varje dag den ses i hyllan, men kanske inte heller som så att den bor på månens baksida, så att säga. Minns när jag såg trailern på denna på bio, folk fattade knappt vad som kom emot dom. Ingen trodde det var på allvar, kändes som nån skojtrailer eller dylikt, men sen när det gick upp för alla att det var på riktigt började alla flabba, riktigt bra stämning, kul. Lite som trailern till nån Beck där Persbrandt hade lösmusch och snacka engelska, publiken "älskade" det och skratten rungade!
Men vid närmare eftertanke hade nog ett sånt här titeldop lika gärna kunnat uppstått idag...