Tråd: Sober Coven

#1 - Nykterhet

Tjena, vi är ett litet kompisgäng på tre som i detta första nummer av en förhoppningsvis längre serie zine har kombinerat häxighet och nykterhet och våra positioner som ickemän och kollektivt tagit tag i att få något praktiskt gjort. Lite texter, lite teckningar, lite kollage. Köp ett ex av oss för typ 20 spänn!

Vi finns på Fäjsbuck som SOBER COVEN

Vi finns på Gmail som sobercoven @ gmail.com

Eller här genom Häxan (än så länge).


Sober witches unite!

Sv: Sober Coven

Jag har läst fanzinet och tagit in några till mitt distro. jag tyckte det var jättebra! Det var rätt bildande också fick läsa om en del saker jag inte kände till. Trots jag varit nykterist i 10+ år.

Arbete är livets krydda

Sv: Sober Coven

Precis läst fanzinet och jag blev positivt överraskad. En jävligt sund och rimlig politisering av alkoholkulturen, både i det vardagliga och samhälleliga perspektivet. Särskilt kritiken av spritindustrin är ytterst välbehövlig och något som många nog inte tänker på.
Också otroligt skönt att läsa kritiken av Straight Edge-kulturen. De flesta straight edgare jag stött på har varit självgoda moralmuppar, i klass med Pingstvänner. De ska träna, äta bra och vara så jävla fina hela tiden, samtidigt som de ser ner på folk med missbruksproblem. Så jävla radikalt då!
Till och med de första Straight Edgarna, Minor Threat, insåg tidigt vilka konfessionella muppar de inspirerat och att den dogmatiska kulturen som dessa skapade bara kunde sluta i en attityd av att vara förmer och lite finare än alla andra. Sånt inspirerar inte folk att bli nyktra. Därför var det som sagt väldigt skönt att bara få höra de goda argumenten för hur alkohol förstör folk istället för en massa identitetspolitik.

maskinpark.bandcamp.com

4 Senaste redigerad av B-pappa (2015-12-18 20:59:04)

Sv: Sober Coven

Ja jättebra tidning detta tyckte jag. Passionerat, diskret pedagogik och skön blandning av text och illustration. Inget överflödigt, bra kronologi på texterna. Alltings påverkan demonstreras genom att när sista sidan är läst och bladet vänds; den "likartade bilden" vi redan sett (framsidan som också är en del av baksidan) har nu en ny innebörd, den har blivit laddad av innehållet i tidningen.  Lite som alkohols "effekter", alltså. Hoppas det blir ett nummer två. Kändes mycket bra att läsa detta och känna mig stärkt av detta inför det nya året. Viktigt att orka / våga nysta i sig själv och de runt en, minnas alkoholens roll i barndomen och uppväxten, om beroende och medberoende och hemligheter och lögner. Och ens stackars föräldrar och deras stackars barn i en alkohol-utopi där varenda gathörn är fyllt av det som är beroendeframkallande och bryter sönder ens egna önskningar, ens integritet, mals ned som av tristessens och orolighetens kvarnstenar runt halsen. Det blir ju så att starkölen hyllas när det bara är den som kan få stopp på abstinensskakningarna i händerna som uppstår precis innan burken ska öppnas en fredagskväll.

Sv: Sober Coven

Hej alla häxlingar!!!

Vi jobbar nu på två olika fronter faktiskt, men låt oss fokusera på en sak i taget. Vi gör ett nytt nummer på tema nykterhet, men vi vill ha bidrag! Delar du våra tankar på ett ungefär om att solidarisk nykterhet är viktig? Skriv till oss!!!

"CALL FOR SUBMISSION - VI VILL HA BIDRAG (DEADLINE 8:E FEBRUARI)

Vi har fått mycket positiv feedback till vårt första fanzine och vår workshop. Det inspirerar och gör oss glada. Ni får oss att känna hur tungt och viktigt det vi pratar om är, alkoholnormen och nykterhet. Ni gör skillnad, vi gör skillnad, och vi vill mötas i detta genom att göra ett nytt zine tillsammans!

I detta fanzine vill vi samla våra och era berättelser för att sprida dom!!! Berättelser som har med nykterhet att göra, eller alkohol och annat droganvändande, missbruk eller liknande. Syftet är att lyfta fram fina, svåra, givande, kämpiga, sprudlande historier och allt där emellan. Bidragen kan handla om vad som helst som rör ämnet, men där vi som bidrar har rötterna i ungefär samma tankegrund - att nykterhet är viktigt av solidariska skäl.

Det kan exempelvis vara: en situation där nykterhet spelat roll, när en har tvingats komma på nyktra alternativ, varför du valde/väljer att vara nykter, hur det kan kännas att kämpa för att hålla sig nykter, någonting du funderat över, jobbig eller inte alls så jobbig situation, någonting som rör familjen, högtid, en vanlig vecka, bråk om hurvida ett arrangemang ska vara nyktert eller inte, diskussioner med släkt/barn en träffat/grannen/gamla skolkompisen/en ny kamrat/nåns mamma. Något ledset, glatt, roligt, destruktivt, livsomvälvande, uppvaknande, flykt, vardagsmat, medicin, slentrian, festligt, eller något som bara gett dig träsmak i röven.

Allmän info:
språk: svenska eller engelska
form: främst text (i valfri form), men bilder går också bra
längd: hur lite som helst - max 2st A4
vem: Fokus på personer som inte är cis-män. Ålder spelar ingen roll, gärna alla olika! Skriv under ditt bidrag hur du vill.

Alla bidrag mejlas till sobercoven@gmail.com, med DEADLINE 8:E FEBRUARI (nymåne)

Häxor världen över, organisera er!
XOXO SOBER COVEN"

Här har vi en såndär fäjsboklänk: https://www.facebook.com/thesobercoven/ … mp;fref=nf

PLZ SKICKA GREJER D VORE KUL

6 Senaste redigerad av Hunden (2016-01-27 22:11:34)

Sv: Sober Coven

Oj vad kul! Jag ska försöka ro ihop en text. Har nog en del att berätta på ämnet.

Fast jag är väl cis-man antar jag. Platsar man ändå? Vill inte tränga mig på.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Sober Coven

Idag berättade en vårdtagare om hennes bröllop. Hon är från en frikyrklig miljö. På hennes bröllop kom någons farbror, en suput av både börd och rang. Eftersom det var frikyrklig bröllop blev det inget med de starka varorna. Först var farbrodern mycket upprörd och rädd, men eftersom allt är så trevligt och folk inom frikyrkan är glada och sjunger och dansar hade suputfarbrodern inte saknat spriten. Det var en lång och vindlande historia (var där i trettio minuter, fastän schemat sa att jag bara skulle vara där i tio) och hade gärna spelat in den och sedan transkriberat den, för det hade ju varit en röst som sällan hörs i fansinsfären: Nittio åriga frikyrkliga damer.

Nåja, vad vill jag ha sagt? Kul med nytt nummer och hoppas ni får många berättelser.

Sv: Sober Coven

okej, jag ska tipsa vidare det här!

Arbete är livets krydda

9 Senaste redigerad av Häxan (2016-02-12 19:31:40)

Sv: Sober Coven

Hunden skrev:

Oj vad kul! Jag ska försöka ro ihop en text. Har nog en del att berätta på ämnet.

Fast jag är väl cis-man antar jag. Platsar man ändå? Vill inte tränga mig på.

Jävlar, här har jag missat! Det är välkommet!!!!!!!! Men det är liksom typ ba fram tills måndag kvar nu.... ehehehhe.
skicka om du hinner - sobercoven@gmail.com !
(nja skoja, typ måndag 22/2)

Sv: Sober Coven

Åh vad kul! Får se om jag hinner få ihop nåt. Fast det är ju egentligen Larsesqs grej som är viktigare. Lars, om du ser det här, skriv för sjutton gaffubbtrubbsjnubbar!

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Sober Coven

Hej hej!!!
På onsdag 2/3 kl 18 har vi release för vårt #2 på Cyklopens nyktra pub. Kom dit den som kan! Köp ett zine och drick en läskeblask med oss!

Sv: Sober Coven

ja, vad roligt. det ska jag försöka gå på. slutar sent den dagen men det där kanske håller på länge!

Arbete är livets krydda

Sv: Sober Coven

evenemanget slutar kl 23 så det är bara att dyka upp!

Sv: Sober Coven

Är det någon mer från forumet som ska på det här?

Arbete är livets krydda

Sv: Sober Coven

Tjabba alla
Nu har vi ju haft vår release och har därmed släppt vårt NUMMER TVÅ: --NYKTRA BERÄTTELSER--
Hör av dig så får du ett ex för 34 kronor.

Sv: Sober Coven

Ja justja, har ju läst 2an och nu och gillade det mer än 1an. Skönt sparsmakad layout, texternas innehåll ror hela skutan, från hamn till hamn eller vad det heter. Inget onödigt slifs-slafs. Jag tror att redan nu har detta fanzine planterat ett eller flera frön i de som har läst de, både nya frön och förstärkt tankar och känslor som redan funnits. Hoppas nummer 3 kommer, oavsett hur lång tid det tar. Tack.