1 Senaste redigerad av Lappia (2015-12-06 21:04:36)

Tråd: Kissan Päivät # 4 UTE NU!

Kissan Päivät # 4 är nu färdigt! Det blev ett tjockt nummer och innehåller bland annat intervjuer med transpunkarna Utan Tvekan från umeå, Matti Sota (Misantropic) som pratar om sitt band och hur de var att vara punkare i Piteå under 90-talet och den perumaoistiska Vänskapsföreningen Sverige - Det nya Peru. Spelningsrecensioner, krönikor, tankar, och mina vanliga separatistiska funderingar.

Fanzinet kostar 20 : - plus porto men jag skickar recensionsex gratis, och exemplar till er alla som har gett mig något de senaste året! Har lite dåligt minne och inga adresser uppskrivna så skicka bara er adress till mig så skickar jag ett exemplar till er. Så gott som alla ni som är aktiva här ska ha ett nummer.

Min förra upplaga var på 100 nummer och den här gången tänkte jag pröva göra 200 exemplar! Så sprid gärna, tipsa för kompisar och om ni vill ha flera exemplar så ni kan sälja/ byta/ ge bort så säg bara till så skickar jag åt er. Vill testa hur stora upplagor en kan göra på ett fanzine 2015!

Hata Amerika
Alex Päivät

Post's attachments

kissanpäivet.jpg 1.06 mb, file has never been downloaded. 

You don't have the permssions to download the attachments of this post.
Arbete är livets krydda

2 Senaste redigerad av Hunden (2015-12-07 05:47:38)

Sv: Kissan Päivät # 4 UTE NU!

Äntligen!
Fy fan vad jag längtat efter detta nummer. Har PM:at dig!

Jag kan förmodligen ta emot fler exemplar, men det får bli lite senare. Måste fundera vilka jag kan skicka det till.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Kissan Päivät # 4 UTE NU!

Ja vad kul att du vill ha en!

Arbete är livets krydda

Sv: Kissan Päivät # 4 UTE NU!

Igårkväll lade jag flera kuvert på brevlådan så förhoppningsvis har ni dem innan slutet på veckan? Är det någon som har tips till distron eller så som kan vara intresserade av fler nummer? (o:

Arbete är livets krydda

5 Senaste redigerad av B-pappa (2015-12-08 18:58:01)

Sv: Kissan Päivät # 4 UTE NU!

Vad roligt! Jag har ju tipsat lite folk om att de borde drrrra en beställning på KP#4 så hoppas de sköter sig. Denna stora upplaga måste bli slutsåld! Men när jag sitter och tänker typ "hur många känner jag som går igång på detta?" dyker det väl upp färre i huvudet än jag kan önska, men kanske detta beror på att jamen liksom en gång i tiden köpte var och varannan kompis fanzines. Men folk blir äldre och får andra prioriteringar och så, de sitter väl och glor på teveserier istället för att AKTIVT söka upp nya saker eller sånt. Vill man vara missilen eller måltavlan? Missilen, säger jag utan att för den sakens skull göra anspråk på att vara det, men ambitionen finns. Varför finns ambitionen? Jo, för att jag aktivt vill ta del av och bidra till den äkta (jag tycker det är helt i sin ordning om att prata om äkthet osv, det behövs motstånd överallt där klåpare försöker stjäla begrepp och rörelser och ens "fanor") göre-tillsammans-rörelsen och för att kunna göra det på ett långsiktigt och hållbart sätt anser jag att det behövs ett visst mått av engagemang, ett kontinuerligt sökande, letande.

Men det är väl det vanliga. Förskjutningar. Vem kan kalla sig eller kallar sig NÖRD år 2015? Jo, alla. Det är ett urblaskat, urvattnat begrepp, liksom mycket annat. Bra poäng, B-pappa! Nej, men jag menar att såklart ju alla ÄLSKAR fanzines eftersom det är en identitär 100-poängare att sammankoppla till sitt ego. Här gäller det att vara på sin vakt! För liksom, vad har någon att förlora på att säga att denna "gillar fanzines"? Nu vet jag inte vad jag fiskar efter längre men min djupaste respekt och kärlek går ut till alla "äkta skallar" därute som år efter år bajsar "the man" i käften. Och nu pratar jag inte bara om "fanzines", utan det som fanzines kan representera, det som finns när tillexempel ett fanzine blir till. Oj nu tappade jag bort mig själv här. Hej!

Sv: Kissan Päivät # 4 UTE NU!

å gud, perumaoister, måste köpa! PMar dig Lappia

Sv: Kissan Päivät # 4 UTE NU!

What. Tänk den som fick va en måltavla. Bara sitta och chilla medan missiler bekvämt kommer över en. Inga besvär.

Väntar på kissan päivät. Förutsätter att jag står på mottagarlistan. Iochmed att jag älskar det. Pls luve me back.

8 Senaste redigerad av B-pappa (2015-12-11 16:24:14)

Sv: Kissan Päivät # 4 UTE NU!

Ja jo ja hmm jo kanske det ja hmm. Ok har fått KP4 nu, inte läst än men smygbläddrat. Jag säger bara såhär, att ibland sitter jag och funderar typ "undrar vad Alex gör? Pysslas det nåt med Kissan Päivät tro?" och nu ba hmmm ja jo Alex håller sig sysselsatt. O-o. Mind blown, alltså. Gåshud. Läser väl i helgen eller så, idag ska jag bara skriva och maila, pappersarbete, hålla kontakt med folk. Tack själv för allt, säger jag.

Sv: Kissan Päivät # 4 UTE NU!

Jag vill SÅ gärna ha!

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Kissan Päivät # 4 UTE NU!

Fantastiskt nummer. Lätt bästa punkfansinet på år och dagar. Men det känns ju nästan förminskande att kalla det för "punkfansin". Det är så mycket mer. Läste det medan jag åkte till och från Göteborg (och skolan) och kände ett tag hur det liksom bildades en klump i min hals när jag satt där på tåget och läste: Detta är viktiga röster. Att vi håller på med rejäla saker, vi som gör fansins. Kan ju mest känna mig som en smutsig socka och att jag har gett ut fansins sedan slutet av 1990-talet känns som någon form av galenskap. Jag borde ha nätverkat och blivit antingen heroinist eller karriärist - eller både och. Men fansinet har sin plats och vi spelar roll. Starkt nummer överlag.

Misantropic-intervjun som först verkade vara någon sorts tradpunkintervju öppnade upp sig och blev en av de mest intressanta intervjuerna jag läst på ett bra tag. Sucken blev till ett jublande. Och speciellt intressant med resonemanget om hur rasismen var på 90-talet. Jag har ju tänkt mycket på det och har även gjort en intervju (som kommer i nästa nummer av fansinet) som handlar om det. Där är resonemanget det motsatta: Det är värre nu och 90-talet är som en vårbris i jämförelse med den fascistiska diktatur som kan komma att vara ett faktum. Kommer nog gå vidare med detta. Jag minns ju bara brottstycken av det rasistiska Sverige på 1990-talet. Vill fylla i bilden. (På 1990-talet fanns det också ett separatistparti, eller åtminstone en sammanslutning, som pratade om ett "fritt Gotland". De skulle jag också vilja få tag på och få en pratstund med.)

Men fantastiskt nummer. Hoppas alla tvåhundra ex flyger iväg. Och en spark i min lite slumrande röv. En bra påminnelse om varför fansins görs i detta perverterade samhälle. Tummen upp.

11 Senaste redigerad av B-pappa (2015-12-12 15:07:38)

Sv: Kissan Päivät # 4 UTE NU!

Skönt, låg här och väntade på att larsesq skulle säga sitt så jag kan säga "håller med fullständigt!". :-) Mäktiga, innerliga texter. Känns som ett stabilt och rejält bygge, inget hafsverk, inget halmhus. Känns som om någon sorts ribba är satt, som om många års arbete och idéer har sammanströmmat och saker och ting har fallit på plats, länkats ihop. Skönt att känna sig "normal" när en läser ett fansin, till skillnad från stora andra delar av dygnet, på jobbet eller på bussen eller på stan eller framför teven.

Känner en framåtrörelse.

Ha en bra helg + hoppas kaffet är gott. Hej!

EDIT: ...och fin detalj där att ni kollade på Big trouble in little China.

Sv: Kissan Päivät # 4 UTE NU!

Autostrof och Paddsatan jag skickar jättegärna fanzines åt er men har inga adresser! Ni får skriva dem åt mig så jag kan lägga på lådan.

Vad kul att ni gillar nummret! Det är roligt att höra när en har hållt på med det så länge.

Arbete är livets krydda

Sv: Kissan Päivät # 4 UTE NU!

Ni som inte har fått fanzinet, glöm inte att skriva åt mig så löser det sig! måste ha eran adress å kanske en slant för porto.

Arbete är livets krydda

Sv: Kissan Päivät # 4 UTE NU!

Har skickat PM.

Sv: Kissan Päivät # 4 UTE NU!

Hej alla

Ni får jättegärna skriva insändare till nästa "Nytt från sovjet/Insändarsidorna" det är ganska roligt tycker jag att börja fanzinet med. Har fått in en från Flyktsoda men inte desto mer!

Arbete är livets krydda